JA37Di Jaktviggen
+10
cas
Erik
Marlin
Caverö
Stefan E
merlin1953packard
Azgaron
Matt_Public
Mal
Janne.S
14 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
JA37Di Jaktviggen
Puh! Äntligen klar!
Första gångnen jag råkade på en Tarangus modell och jag gillade den...modellen är bra, men nog behöver man lägga till lite detaljer...men å andra sidan vilken modell behöve rinte det?
Enda bekymmret egentligen är priset... Den är för dyr i förhållande till vad man får i lådan och jag tror nog det kan straffa sig.....
Jämför man med den gamla Escin och den nya Tarangusen så är Escin inte ens i närheten.....men den kan komma ganska nära med lite arbete och eftermarknads grejer, utan att dra över
TArangus prislapp! Och det säger inte att TArangus modellen i sig inte skulle må bra av lite eftermarknads grejer.
Med det härt bygget ville jag visa hur man kan överkomma Tarangus svagheter med en rimlig arbetsinsats, jag har även liiite eftermarknads grejer till som en Neomegs stol som jag fick
modda för att få in, resin hjul och MAstes ptiotrör. De stora svaheterna är avsaknaden av detaljer på stjärtkonen/utblåset, flapsen på kanarderna och att framkanten på fenan inte är
parallella över och under hacket i fenan...ja så hjulen som är för tunna och saknar detaljer.
Jag bestämde mig för att göra 37398 från Jan Jörgenses fina foton.....F4 kärra är ju bara myyys,jag gjorde lumpen på Frösön och jagade spetsnäsor där under en fimbulvinter 94, så
naturligtvis blev det en F4, Jag fick hjälp av Anders Nowotny att få till divisions märkena.
Nå här kommmer massa bilder ialla fall
Tack alla för att ni tittade och kommenterade
Limma lugnt!
Byggtråden
Första gångnen jag råkade på en Tarangus modell och jag gillade den...modellen är bra, men nog behöver man lägga till lite detaljer...men å andra sidan vilken modell behöve rinte det?
Enda bekymmret egentligen är priset... Den är för dyr i förhållande till vad man får i lådan och jag tror nog det kan straffa sig.....
Jämför man med den gamla Escin och den nya Tarangusen så är Escin inte ens i närheten.....men den kan komma ganska nära med lite arbete och eftermarknads grejer, utan att dra över
TArangus prislapp! Och det säger inte att TArangus modellen i sig inte skulle må bra av lite eftermarknads grejer.
Med det härt bygget ville jag visa hur man kan överkomma Tarangus svagheter med en rimlig arbetsinsats, jag har även liiite eftermarknads grejer till som en Neomegs stol som jag fick
modda för att få in, resin hjul och MAstes ptiotrör. De stora svaheterna är avsaknaden av detaljer på stjärtkonen/utblåset, flapsen på kanarderna och att framkanten på fenan inte är
parallella över och under hacket i fenan...ja så hjulen som är för tunna och saknar detaljer.
Jag bestämde mig för att göra 37398 från Jan Jörgenses fina foton.....F4 kärra är ju bara myyys,jag gjorde lumpen på Frösön och jagade spetsnäsor där under en fimbulvinter 94, så
naturligtvis blev det en F4, Jag fick hjälp av Anders Nowotny att få till divisions märkena.
Nå här kommmer massa bilder ialla fall
Tack alla för att ni tittade och kommenterade
Limma lugnt!
Byggtråden
Janne.S- Moderator
Sv: JA37Di Jaktviggen
Jadu Janne...Har kommenterat i din bygglogg...säger samma sak.....
Gösses vad snyggt...byggt...målat...vädrat....
Så hey...höga betyg från mig Janne....kan inte tillägga mer mina ord då de fällts tidigare.....så du får ta dem sen tidigare
Så hey...höga betyg från mig Janne....kan inte tillägga mer mina ord då de fällts tidigare.....så du får ta dem sen tidigare
Mal
Oresonligt snyggt, i sedvanlig ordning.
Extra skoj med en modell av en kärra som man sett i verkligheten också.
Matt_Public- Master of DNF
Tack JauhaMal skrev:Jadu Janne...Har kommenterat i din bygglogg...säger samma sak.....
Ditt omdöme värmer gott
Tack MatteMatt_Public skrev:Oresonligt snyggt, i sedvanlig ordning.
Ja visst är det
Janne.S- Moderator
Mycket snyggt bygge, Janne! Vädring och finish är superb!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack HåkanAzgaron skrev:Mycket snyggt bygge, Janne! Vädring och finish är superb!
Håkan
Janne.S- Moderator
Inte ofta jag hinner logga in på forumet nuförtiden, men Jannes Viggenbygge, enligt min uppfattning, är det närmaste man kan komma sökandet efter den heliga Graalen i plastflygmodellsammanhang...
Hade privilegiet att få se den "live" på senaste månadsmötet... jag är mållös... saknar ord... vilket outstanding piece of work!!!!
Bland alla tillskyndares eufemistiska kommentarer till detta sagolikt magnifika bygge av en - i högsta grad - autentisk modell och avbildning av Viggen, kan undertecknad bara konstatera att Janne satt en ny standard för hur det är möjligt att så naturtroget avbilda en ikon för vårt svenska flygvapen...
.... snyft, vad skall jag nu göra av mina sunkiga Heller-Viggen i 72-skala...?
Merlin
Hade privilegiet att få se den "live" på senaste månadsmötet... jag är mållös... saknar ord... vilket outstanding piece of work!!!!
Bland alla tillskyndares eufemistiska kommentarer till detta sagolikt magnifika bygge av en - i högsta grad - autentisk modell och avbildning av Viggen, kan undertecknad bara konstatera att Janne satt en ny standard för hur det är möjligt att så naturtroget avbilda en ikon för vårt svenska flygvapen...
Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard skrev:Inte ofta jag hinner logga in på forumet nuförtiden, men Jannes Viggenbygge, enligt min uppfattning, är det närmaste man kan komma sökandet efter den heliga Graalen i plastflygmodellsammanhang...
Merlin
Tackar, jösses det var kraftiga lovord......blev jag inte så lite generad av alla imperativ
Det är fortfarande långt ifrån den perfekta modellen men jag är på väg att knyta ihop vädringssäcken för grått känner jag
Janne.S- Moderator
Stor, grå, med tiden j*****gt skitig och sliten...
Jag kan nästan HÖRA (man KÄNDE motorljudet i kroppen!) och känna lukten av detta underbara monster till flygplan!
Suveränt Janne, helt enkelt ett underbart bygge!
Stefan
Jag kan nästan HÖRA (man KÄNDE motorljudet i kroppen!) och känna lukten av detta underbara monster till flygplan!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack StefanStefan E skrev:Stor, grå, med tiden j*****gt skitig och sliten...
Stefan
Janne.S- Moderator
Stiligt som bara den Janne!
Är nosstället något lutande åt sidan?
Hur som helst Snyggebygge!
Caverö
Tack Caverö......mjä, däremot stjärtfenan är sne och pitotröret lyckades jag böja pitotröretCaverö skrev:Stiligt som bara den Janne!
Janne.S- Moderator
Fantastiskt, helt fantastiskt.
Snyggaste grå plan jag någonsin sett.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Fantastiskt, helt fantastiskt.
/Bosse
Tack Bosse
Janne.S- Moderator
Fantastiskt fint genomfört från början till slut! Har läst igenom byggtråden många gånger och kommer ha den som kompletterande manual när jag ska bygga min.
Erik
Tack ErikErik skrev:Fantastiskt fint genomfört från början till slut! Har läst igenom byggtråden många gånger och kommer ha den som kompletterande manual när jag ska bygga min.
Ja jag håller inte på några hemligheter
Janne.S- Moderator
Den är då i sanning UNDERBAR!
Ack så synd att jag missade den på månadsmötet, men du måste ta med den till plastkollot så man kan få ooooh-a och aaaah-a under lång stund.
Vädringen är riktigt lik förebilden dessutom!
Helt igenom makalös
Ack så synd att jag missade den på månadsmötet, men du måste ta med den till plastkollot så man kan få ooooh-a och aaaah-a under lång stund.
Helt igenom makalös
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christercas skrev:Den är då i sanning UNDERBAR!
Helt igenom makalös
Ja det var ju fel möte att missa Den dyker nog upp igen...
Janne.S- Moderator
Mycket vackert Janne!
Håller med Stefan om att man nästan känner doften av flygfotogen
Martin Bo
Martin Bo skrev:Mycket vackert Janne!
Tack Martin
Janne.S- Moderator
Stiligt bygge! Tycker att den är snygg i grått, linjer och former kommer mer till sin rätt.
Hayabusa
Tack HayabusaHayabusa skrev:Stiligt bygge! Tycker att den är snygg i grått, linjer och former kommer mer till sin rätt.
Jo visst, splinter kammot bryter uppi formerna bra
Janne.S- Moderator
Verkligen vackert bygge ,du har fått liv i den ,,, snyggt målat o vädrat !!!!!!!
Gigabyte
Tack GigaGigabyte skrev:Verkligen vackert bygge ,du har fått liv i den ,,, snyggt målat o vädrat !!!!!!!
Janne.S- Moderator
Hur har jag lyckat missa denna skapelse... riktigt läcker Janne!
Kommer old memory´s varje gång jag ser ja37. Mitt gamla pojkrum var täkt med viggen affischer, och då försvaret fortfarande hade cash så såg man ganska ofta en rote med ja37 träna lågflyging i dalgången och markanfall mot telemasten på berget.
Kommer old memory´s varje gång jag ser ja37. Mitt gamla pojkrum var täkt med viggen affischer, och då försvaret fortfarande hade cash så såg man ganska ofta en rote med ja37 träna lågflyging i dalgången och markanfall mot telemasten på berget.
Exelon
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet