JA37Di Viggen: Second Wind
+6
Stefan E
cas
Marlin
TommyKillander
Azgaron
erikf
10 posters
Sida 1 av 1
JA37Di Viggen: Second Wind
Halloj.
Min andra byggtråd på kort tid. Jag håller på med en J35J som börjar närma sig färdigställande (väntar på lite dekaler till den). Dessa verkar dock har dragit ut på tiden från leverantören.
Vad gör man då? Jo, man går till den lokala hobbyaffären för att "titta lite".
Jag har haft en flyktig idé ett tag om att jag ska bygga en Viggen till. Det är ju trots allt min favoritkärra. Jag byggde en lövhög i höstas. Den blev bra för att vara det första jag byggt, men det var en del missar som jag retar mig på byggmässigt. Nu har jag pysslat och byggt lite modeller i några månader och har lärt mig en massa. Mycket tack vare detta forum och många andra. (och youtube, såklart!). Så eftersom det är försök nummer två, så är det någon form av "second wind" för mig.
Så då gick det som det gick. Jag gick ut från affären med en kartong och några plastpåsar med ets och resin.
Eftersom jag redan målat en splintercamo en gång med väldigt lyckat resultat, kände jag inte att jag ville/orkade ge mig på det en gång till. Så det fick bli en grå Di.
Den kommer troligvis att bestyckas med några AMRAAM's (RB99) som ju D/Di kunde bära ett tag innan dom försvann ur FV.
Tanken är att prova på lite eftermarknadsdelar, så jag fick med mig nya främre vapenbalkar och en ets-interiör. Har knappt arbetat med detta innan så jag har inga förhoppningar om några underverk, men jag måste ju prova Det kan hända att jag kompletterar med mer resin allt eftersom.
Nu drar vi igång!
Boxart
Instrumenten ditpillade. Maestro vill att man helt ersätter plasten med etsen, men jag ville ha en bas att limma på så jag frångick instruktionerna något.
Misshandlat etsen något i nederkant, men det får duga.
Allt på plats utom stol och spak. Lyckades paja delarna som ska sitta längs med kanten på cockpit, så jag får fixa det med lite färg där istället.
En av sakerna jag missade på mitt förra bygge var att sätta igen fogen längs luftintagen. Nu ska det göras ordentligt! Testar också CA-lim som "spackel" här. Lite slipning kvar här ännu som synes.
Det var allt för denna gången.
/Erik
Min andra byggtråd på kort tid. Jag håller på med en J35J som börjar närma sig färdigställande (väntar på lite dekaler till den). Dessa verkar dock har dragit ut på tiden från leverantören.
Vad gör man då? Jo, man går till den lokala hobbyaffären för att "titta lite".
Jag har haft en flyktig idé ett tag om att jag ska bygga en Viggen till. Det är ju trots allt min favoritkärra. Jag byggde en lövhög i höstas. Den blev bra för att vara det första jag byggt, men det var en del missar som jag retar mig på byggmässigt. Nu har jag pysslat och byggt lite modeller i några månader och har lärt mig en massa. Mycket tack vare detta forum och många andra. (och youtube, såklart!). Så eftersom det är försök nummer två, så är det någon form av "second wind" för mig.
Så då gick det som det gick. Jag gick ut från affären med en kartong och några plastpåsar med ets och resin.
Eftersom jag redan målat en splintercamo en gång med väldigt lyckat resultat, kände jag inte att jag ville/orkade ge mig på det en gång till. Så det fick bli en grå Di.
Den kommer troligvis att bestyckas med några AMRAAM's (RB99) som ju D/Di kunde bära ett tag innan dom försvann ur FV.
Tanken är att prova på lite eftermarknadsdelar, så jag fick med mig nya främre vapenbalkar och en ets-interiör. Har knappt arbetat med detta innan så jag har inga förhoppningar om några underverk, men jag måste ju prova Det kan hända att jag kompletterar med mer resin allt eftersom.
Nu drar vi igång!
Boxart
Instrumenten ditpillade. Maestro vill att man helt ersätter plasten med etsen, men jag ville ha en bas att limma på så jag frångick instruktionerna något.
Misshandlat etsen något i nederkant, men det får duga.
Allt på plats utom stol och spak. Lyckades paja delarna som ska sitta längs med kanten på cockpit, så jag får fixa det med lite färg där istället.
En av sakerna jag missade på mitt förra bygge var att sätta igen fogen längs luftintagen. Nu ska det göras ordentligt! Testar också CA-lim som "spackel" här. Lite slipning kvar här ännu som synes.
Det var allt för denna gången.
/Erik
Senast ändrad av erikf den ons mar 08 2017, 22:43, ändrad totalt 1 gång
erikf
Sv: JA37Di Viggen: Second Wind
Bra start på Viggenbygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Mycket bra start, CA-lim funkar perfekt att fylla mindre glipor!
Tommy
Tommy
TommyKillander
Di-Viggen är helt klart tuffast av dom allihop!
Lysande tilltag, och stort lycka till
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, men se till att slipa inom max 30 minuter, slipa helst så fort det torkat!
Får limmet härda fullt ut så blir det hårdare än plasten och nästan omöjligt att slipa utan att skada plasten!
Been there.... done that.... got the T-shirt....
Blanda gärna ut limmet med lite talk/bikarbonat så blir det en bra gegga att spackla med, lätt slipbart.
Viggen är en av mina stora favoriter också, jag har ett par liggande i högen som bara väntar.
Finns inget skönare än en RM-8 på tredje steget!
popcornen är laddade och jag är bänkad!
Stefan
Får limmet härda fullt ut så blir det hårdare än plasten och nästan omöjligt att slipa utan att skada plasten!
Blanda gärna ut limmet med lite talk/bikarbonat så blir det en bra gegga att spackla med, lätt slipbart.
Viggen är en av mina stora favoriter också, jag har ett par liggande i högen som bara väntar.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Strålande byggstart
Om jag spacklar med CA så drar jag ett blött finger över fogen, funkar lite som accelerator och den är lättare att slipa.
Om jag spacklar med CA så drar jag ett blött finger över fogen, funkar lite som accelerator och den är lättare att slipa.
Janne.S- Moderator
Eftersom alla nu ändå skriver om CA så slänger jag in ett tips om Plasti-Zap i mixen. Fullständigt lysande produkt i sammanhanget.
Också: Viggen ju så brutalmumsig att man bara...
Matt_Public- Master of DNF
Bra start skall bli kul att se
Trevligt att träffa dig på mötet
Caverö
Tackar!Azgaron skrev:Bra start på Viggenbygget!
Håkan
Tack för det Ja det funkade braTommyKillander skrev:Mycket bra start, CA-lim funkar perfekt att fylla mindre glipor!
Tommy
Tack! bara att haka påMarlin skrev:Underbar start.
Jag bänkar mig och njuter av showen.
/Bosse
Får nog hålla med där! Även om jag gillar de fina lövhögarnacas skrev:Di-Viggen är helt klart tuffast av dom allihop!
Stefan E skrev:Ja, men se till att slipa inom max 30 minuter, slipa helst så fort det torkat!
Stefan
Ja, märkte detta då jag lät den ligga över natten vid de sista limmandet. Men det gick att lösa ändå.
RM8B är ju världens bästa bränsle/musik-konverterare
Tack! bra tips, ska prova nästa gång!Janne.S skrev:Strålande byggstart
Tack för detta!glimturen skrev:En finfin start!
Spännande att följa detta!
Tack för tipset! mottages tacksamtMatt_Public skrev:Eftersom alla nu ändå skriver om CA så slänger jag in ett tips om Plasti-Zap i mixen. Fullständigt lysande produkt i sammanhanget.
Det är allt något speciellt med den..
Tack! Detsamma! Kul att få träffa lite andra modellbyggareCaverö skrev:Bra start skall bli kul att se
erikf
Ah, var du på månadsmötet???? Förlåt så mycket om jag inte skakade tass med dig!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Ah, var du på månadsmötet???? Förlåt så mycket om jag inte skakade tass med dig!
Jajjemen inga problem! Det blir nog fler gånger
erikf
erikf skrev:Janne.S skrev:Ah, var du på månadsmötet???? Förlåt så mycket om jag inte skakade tass med dig!
Jamen, välkommen till föreningen då
Janne.S- Moderator
Vi är fler som inser att det knappt hanns med att säga hej!
Bättring utlovas nästa gång, när jag inte behöver vara Battlefieldgeneral...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Stort tack!Janne.S skrev:erikf skrev:Janne.S skrev:Ah, var du på månadsmötet???? Förlåt så mycket om jag inte skakade tass med dig!
Jamen, välkommen till föreningen då
Ingen fara. Det får bli nästa gångcas skrev:Vi är fler som inser att det knappt hanns med att säga hej!
Varit mycket annat ett tag, men fick äntligen lite tid över. Så jag har börjat spacka kroppen. Samt gjort färdigt stolen.
Mycket spackel blir det. Har också försökt skrapa om panellinjerna där jag spacklat/slipat. Det blir sådär
Och nu är kontoret klart! Skulle varit en mer klargrön färg på nackstödet, men hade tyvärr ingen passande hemma. Så det fick bli RAF grön
/Erik
erikf
Kontoret är ju strålande, men lite grönare grön på nackstödet hade nog inte varit helt fel, precis som du säger.
Skarven på mittkroppen kanske kan döljas med vapenbalkar, om man har tur
Skarven på mittkroppen kanske kan döljas med vapenbalkar, om man har tur
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» JA37Di Jaktviggen
» JA37Di Jaktviggen
» JA 37 VIGGEN
» Viggen vid incidentberedskap och RAT
» EDF Viggen
» JA37Di Jaktviggen
» JA 37 VIGGEN