Tarangus 1/72 J29 Tunnan
+8
Stefan E
Erik
Janne.S
cas
Mal
Matt_Public
Azgaron
TommyKillander
12 posters
Sida 3 av 6
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan
Erik skrev:Hur lyckas du skära enhetliga remsor som är så smala som 0,4-0,5 förresten? Själv har jag ett personbästa på 0,72 och det är med ihoptejpade knivblad!
Tack för ditt svar, jag kör nog på airbrush varianten först, det känns som det är enklast och ger mig mest kontroll.
Jag använder min Swann-Morton med blad 10, en liten stålskala och jag har en glas-skiva som underlag för att inte deformera tejpen när jag skär den. Om man ser till att glasskivan är fri från smuts och fett så biter tejpen bra. Jag renskär alltid en ny tejpremsa och slänger första och sista remsan (som kan ha en ojämn kant och sämre vidhäftning).
TommyKillander
Hej,
Jag har hållit på att pilla lite med utrymmet bakom knall-pallen ikväll. Jag vill få till något liknande detta:
Jag har fått med metall-"regeln" i fotoets-kitet, men den kolliderar med plastbiten som skall föreställa skyddskåpan. Så jag har urholkat plastbiten och snickrat om regeln lite så det går att passa ihop delarna.
Det står inget om detta i PE-instruktionen utan det är ett eget "hitte-på"
Tanken är att det skall bli såhär när det är klart:
Jag har hållit på att pilla lite med utrymmet bakom knall-pallen ikväll. Jag vill få till något liknande detta:
Jag har fått med metall-"regeln" i fotoets-kitet, men den kolliderar med plastbiten som skall föreställa skyddskåpan. Så jag har urholkat plastbiten och snickrat om regeln lite så det går att passa ihop delarna.
Det står inget om detta i PE-instruktionen utan det är ett eget "hitte-på"
Tanken är att det skall bli såhär när det är klart:
TommyKillander
Jaförfan.. .PERKELE...ser kalas ut ock en larvig detalj som inte tänks på...men den tillför... gillas verkligen.
Mal
Lyckas du med det så blir det dunder!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat! Inte fel med lite extra detaljering som förhöjer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Du har gjort en vetenskap av att skära till tejp, häftigt! Det med glasskivan är ju smart, kan användas till mycket så det ska jag komma ihåg.
Riktigt bra detalj med regeln, det där får du ihop fint och det kommer tillföra mycket som Juha säger. Det är ett område på en flygplansmodell som drar till sig mycket uppmärksamhet hos åskådarna.
Riktigt bra detalj med regeln, det där får du ihop fint och det kommer tillföra mycket som Juha säger. Det är ett område på en flygplansmodell som drar till sig mycket uppmärksamhet hos åskådarna.
Erik
Hej
Hoppas inte detta är försent, men biten som ska föreställa skyddskåpan ska sitta fast på huven. Så om du planerar att ha huven öppen ska kåpan följa med huven bakåt.
/Johan
Hoppas inte detta är försent, men biten som ska föreställa skyddskåpan ska sitta fast på huven. Så om du planerar att ha huven öppen ska kåpan följa med huven bakåt.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
flarpen skrev:Hej
/Johan
Tack för informationen, Johan. Jag misstänkte detta men var inte säker....
Tyvärr har jag redan kapat och donat med regeln, så det kan bli lite trassligt att få ihop det så det blir snyggt. Ett alternativ är ju att ha kåpan stängd, men jag hade tänkt göra ett diorama med piloten utanför planet, så jag vill helst ha den öppen...
Jag får fundera på detta medans jag spacklar/slipar/ritsar, det tar nog en stund
/Tommy
TommyKillander
Hallojsan,
Jag har legat lågt med modellbyggandet denna helgen eftersom den har varit fullspäckad med familjeaktiviteter.
Dock har jag funderat lite kring öppen och stängd cockpit och det känns ju helt fel att stänga igen den.... Så jag gjorde ett försök att bocka till en ny regel av ramen till fotoetsarket.
Den är inte lika krispig som den fotoetsade detaljen men det känns ändå bättre än den amputerade regeln...
F.ö. så håller jag på med att slipa och skall snart börja ritsa panellinjerna... Inte min favoritsysselsättning
/Tommy
Jag har legat lågt med modellbyggandet denna helgen eftersom den har varit fullspäckad med familjeaktiviteter.
Dock har jag funderat lite kring öppen och stängd cockpit och det känns ju helt fel att stänga igen den.... Så jag gjorde ett försök att bocka till en ny regel av ramen till fotoetsarket.
Den är inte lika krispig som den fotoetsade detaljen men det känns ändå bättre än den amputerade regeln...
F.ö. så håller jag på med att slipa och skall snart börja ritsa panellinjerna... Inte min favoritsysselsättning
/Tommy
TommyKillander
Erik skrev:Du har gjort en vetenskap av att skära till tejp, häftigt! Det med glasskivan är ju smart, kan användas till mycket så det ska jag komma ihåg.
Tack, jag lärde mig trixet av en äldre bekant som är urmakare och båtmodell-byggare.
Jag brukar även använda glasskivan som underlag om jag skär ut fotoetsdetaljer med kniv. Ingen risk att man deformerar detaljerna då.
/Tommy
TommyKillander
Åh, öppen huv till den kommer bli L.Ä.C.K.E.R.T!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tjenix,
Håller på att småpilla lite med fotoets och plastdetaljer, det tar lite tid men blir förhoppningsvis bra. Jag har börjat ritsa panellinjer men gör lite i taget - så fort jag blir otålig och/eller tappar koncentrationen så skär jag garanterat snett. Efter några missar på raken är det bara att lägga ifrån sig grejjerna och göra något annat...
Luckorna till noshjulet såg på tok för tjocka ut och hade en konstig form tyckte jag, så jag gjorde ett par nya. Fick dit några gångjärn i fotoets åxå.
Det är mycket smådelar kvar som skall fixas med, men jag satsar på att börja måla till helgen.
Jag gillar de olika nyanserna på panelerna och hade tänkt att försöka få till något sådant. Jag tänkte försöka mig på att använda olika nyanser av grått på några av panelerna som preshading för att få till detta. J29orna på bilden nedan ser ju nästan flong nya ut, men jag kommer satsa på att vädra min modell lite lagom... Det vore kul att få till de karakteristiska "rinn-märkena" från nitarna på sidopanelerna.
Over & Out
/Tommy
Håller på att småpilla lite med fotoets och plastdetaljer, det tar lite tid men blir förhoppningsvis bra. Jag har börjat ritsa panellinjer men gör lite i taget - så fort jag blir otålig och/eller tappar koncentrationen så skär jag garanterat snett. Efter några missar på raken är det bara att lägga ifrån sig grejjerna och göra något annat...
Luckorna till noshjulet såg på tok för tjocka ut och hade en konstig form tyckte jag, så jag gjorde ett par nya. Fick dit några gångjärn i fotoets åxå.
Det är mycket smådelar kvar som skall fixas med, men jag satsar på att börja måla till helgen.
Jag gillar de olika nyanserna på panelerna och hade tänkt att försöka få till något sådant. Jag tänkte försöka mig på att använda olika nyanser av grått på några av panelerna som preshading för att få till detta. J29orna på bilden nedan ser ju nästan flong nya ut, men jag kommer satsa på att vädra min modell lite lagom... Det vore kul att få till de karakteristiska "rinn-märkena" från nitarna på sidopanelerna.
Over & Out
/Tommy
TommyKillander
Det ser inte dumt ut alls. Klassisk bild på Tunnan som visar att plåtens kvalitet skiftar mellan individerna, för det är inte samma plåtar som matchar varandra i nyans!
Lycka till med målandet!
Lycka till med målandet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser bra ut! Jo, det är nog bra att ta pauser ibland!
Snygg bild och det vore coolt att försöka få till nåt sånt.
Håkan
Snygg bild och det vore coolt att försöka få till nåt sånt.
Håkan
Hej,
Det är häpnadsväckande hur mycket pill det är med alla fotoetsdelarna, här är lite gångjärn till landningställsluckorna klara.
Jag har funderat lite på målning av panelerna och jag gör nog ett försök med preshading av paneler i div. kulörer, preshading av panellinjer samt Alclad ALC-105 Polished Aluminium. Om det inte funkar kan jag tänka mig att maska av några av panelerna och försiktigt lägga på andra Alclad kulörer som en slags postshading.
Det är häpnadsväckande hur mycket pill det är med alla fotoetsdelarna, här är lite gångjärn till landningställsluckorna klara.
Jag har funderat lite på målning av panelerna och jag gör nog ett försök med preshading av paneler i div. kulörer, preshading av panellinjer samt Alclad ALC-105 Polished Aluminium. Om det inte funkar kan jag tänka mig att maska av några av panelerna och försiktigt lägga på andra Alclad kulörer som en slags postshading.
TommyKillander
Mentalsjukhus terapi med ets origami, det gör susen...ser kalas ut detta.
Mal
Pilligt med ets, men det blir snyggt!
Ska bli intressant att se hur det blir med olika nyanser alclad.
Håkan
Ska bli intressant att se hur det blir med olika nyanser alclad.
Håkan
De ser minsannn pilligt ut, men ack så snyggt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ets i 1/72 måste vara alla jucklons blodiga jucklo. *Hurr*
Med det sagt: ärkesnyggt!
Med det sagt: ärkesnyggt!
Matt_Public- Master of DNF
Hoppla!
Småpillandet fortsätter... Denna modell kompletterad med fotoets erbjuder mycket underhållning för pengarna - gott som vara länge !
Jag har börjat färdigställa kanapén nu... Det blir riktigt bra tycker jag. En del pill med att få dit backspeglarna bara... Huven är lackad med ALC-105 och skyddskåpan med Model Master Metallizer "Aluminium Panel" samt vädrad lite pinwash för att plocka fram mönstret. Det som återstår är 2 dekaler.
Vidare har utblåset fått sin "rump-strut" och nu är faktiskt flygkroppen klar för primer(!)
/Tommy
Småpillandet fortsätter... Denna modell kompletterad med fotoets erbjuder mycket underhållning för pengarna - gott som vara länge !
Jag har börjat färdigställa kanapén nu... Det blir riktigt bra tycker jag. En del pill med att få dit backspeglarna bara... Huven är lackad med ALC-105 och skyddskåpan med Model Master Metallizer "Aluminium Panel" samt vädrad lite pinwash för att plocka fram mönstret. Det som återstår är 2 dekaler.
Vidare har utblåset fått sin "rump-strut" och nu är faktiskt flygkroppen klar för primer(!)
/Tommy
TommyKillander
Snyggt jobbat! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
All ets höjer verkligen kärran till nya nivåer!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» J29 Tunnan Tarangus 1/72
» J 29 Tunnan, AZ Models 1/48
» AZ Tunnan J29 1/48
» Grattis Tunnan!
» SAAB J-29F Tunnan, Fly 1/32
» J 29 Tunnan, AZ Models 1/48
» AZ Tunnan J29 1/48
» Grattis Tunnan!