Så det kan gå när inte haspen e på!
+4
MiniStuff
Gigabyte
T-34
Janne.S
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Så det kan gå när inte haspen e på!
Hoppsan så det kan gå!
Jag fick slut på cellulosa thinner hemma, använder det till att göra rent färgsprutan, så det var dags att köpa nytt!
Glädjande nog så ligger det en färgaffär i närheten av Kempes på Danskavägen. Jag vandrar dit och vill ha thinner...givetvis köper jag fel och får med migSpecialförtunning istället för standardförtunning!
En viss prisskillnad förelåg och jag blev lite fundersam över varför det bidde så dyrt.
Nå väl hemma lade jag undan burken för att göra slut på det sista av standardförtunningen och tänkte inte mer på det.
Idag så fyllde jag upp min lilla glaskopp med Specialförtunning till sist och reagerade genast över doften! Vänta här, jag känner igen detta! tänkte jag.
Jag klippte loss ett par sprues och tog fram min lilla naturhårs-pensel och duttade lite på bitarna av sprue och tryckte ihop....minsann de satt ihop!
Då började jag undersöka burken nogrannare och fann detta!
Tänka sig....jag råkade köpa Etylacetat, 1 liter av det dessutom!
Ja ja, då var mitt sinande förråd av etylacetat löst då ....för de närmsta 50 åren
Funkade bra att göra ren sprutan med åxå
Jag fick slut på cellulosa thinner hemma, använder det till att göra rent färgsprutan, så det var dags att köpa nytt!
Glädjande nog så ligger det en färgaffär i närheten av Kempes på Danskavägen. Jag vandrar dit och vill ha thinner...givetvis köper jag fel och får med migSpecialförtunning istället för standardförtunning!
En viss prisskillnad förelåg och jag blev lite fundersam över varför det bidde så dyrt.
Nå väl hemma lade jag undan burken för att göra slut på det sista av standardförtunningen och tänkte inte mer på det.
Idag så fyllde jag upp min lilla glaskopp med Specialförtunning till sist och reagerade genast över doften! Vänta här, jag känner igen detta! tänkte jag.
Jag klippte loss ett par sprues och tog fram min lilla naturhårs-pensel och duttade lite på bitarna av sprue och tryckte ihop....minsann de satt ihop!
Då började jag undersöka burken nogrannare och fann detta!
Tänka sig....jag råkade köpa Etylacetat, 1 liter av det dessutom!
Ja ja, då var mitt sinande förråd av etylacetat löst då ....för de närmsta 50 åren
Funkade bra att göra ren sprutan med åxå
Janne.S- Moderator
Sv: Så det kan gå när inte haspen e på!
Se där ja, även om det blev dyrt så var det säkert billigare än på Apoteket.
Magnus
Magnus
T-34
Tja 180 spänn cirkus..... så det känns nästan som ren vinst i förhållande till vad jag gett för etylacetat tidigare när jag köpt små glasflaskor på 1dl för 60 spänn!
Janne.S- Moderator
Vad är det för skillnad med vanligt tex flytande lim o etylacetat ? är det mycket bättre än vanligt lim ?
Gigabyte
Etylacetat är väldigt flyktigt och flyter ut i de minsta springor när man bara nuddar med en pensel. Om man råkar spilla lite på en yta så dunstar det helt enkelt bort men om det kommer mellan två ytor så smälter den ihop dessa på sekunden! Om man "limmar" t.ex. två kroppshalvor på ett flygplan så har man inte två ihoplimmade halvor utan de har "svetsats" ihop till ett enda stycke vilket ger otroligt starka fogar!
De flytande lim som finns så har säkert en hel del etylacetat som en ingrediens (du kan känna det på doften då etylacetat har en söt sliskig doft som påminner om godis, och det används även som doft/smakämne i t.ex gelégodis)
Så det är helt enkelt så att det är billigare att köpa etylacetat direkt än att köpa flytande lim där det är den verksamma ingrediensen.....jämför literpriset!
De flytande lim som finns så har säkert en hel del etylacetat som en ingrediens (du kan känna det på doften då etylacetat har en söt sliskig doft som påminner om godis, och det används även som doft/smakämne i t.ex gelégodis)
Så det är helt enkelt så att det är billigare att köpa etylacetat direkt än att köpa flytande lim där det är den verksamma ingrediensen.....jämför literpriset!
Janne.S- Moderator
Tack janne för svaret och som MiniStuff skrev Färghandeln nästa
Gigabyte
Det här var ju intressant! Jo, det får ju bli ett besök i färghandeln nästa gång istället för Kicks! Dock skulle det vara bra att ha nån liten glasflaska att hälla över i!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Se till att det finns en packning i korken/locket/kapsylen, annars försvinner det fort. En lämplig burk e ju en sådandär liten glasburk till airbrushen eller om du har en burk med model masters thinner..den e perfekt med barnsäker kork och allt
Janne.S- Moderator
Där ser man, Janne! Man kan alltid lära sig av andras misstag! För egen del kommer nog mina två stora tuber med Hagmans spackel att torka innan de tar slut. Kanske kan man byta till sig en halvliter mot en tub spackel...?
merlin1953packard
Tyvär visade det sig att det inte är en särskilt ren etylacetat utan det är bara ungefär 50% etylacetat åsså innehåller det xelen......
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Tyvär visade det sig att det inte är en särskilt ren etylacetat utan det är bara ungefär 50% etylacetat åsså innehåller det xelen......
OK, Janne, då förstår jag. 50 års förbrukning....
merlin1953packard
Köpte 5 liter ren etylacatat på Tells färg i Alingsås, gick på typ 696kr vilket blir mycket billigare än små skitdyra burkar.
Caverö
hehehe...där har vi en kille som har en livstidsförbrukning av etylacetat!
Janne.S- Moderator
Xylen är en mycket farlig produkt och tas lätt upp av huden även i mycket små mängder. Ger bla nervskador och problem med njurar etc. All hantering av Xylen bör ske skyddat, dvs handskar med klassning för dessa typer av kemikalier samt andningskydd av samma klass.
Mvh
Mvh
dm4
Jepp, helt korrekt!
Även om det inte är koncentrerad Xylen i burken så bör man vara försiktig..och om inte handskar på så åtminstone andningsmask är ett måste!
Men specialförtunningen går alldeles förträffligt att limma med...men ren etylacetat är att rekomendera.
Även om det inte är koncentrerad Xylen i burken så bör man vara försiktig..och om inte handskar på så åtminstone andningsmask är ett måste!
Men specialförtunningen går alldeles förträffligt att limma med...men ren etylacetat är att rekomendera.
Janne.S- Moderator
Liknande ämnen
» Ni har väl inte missat att.....
» Det här går nog inte med min Vovlo...
» Varför tänkte inte jag på det?
» Exakt hur tuff var inte den här?
» Vad har ni på gång som ni inte visat upp på forumet?
» Det här går nog inte med min Vovlo...
» Varför tänkte inte jag på det?
» Exakt hur tuff var inte den här?
» Vad har ni på gång som ni inte visat upp på forumet?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet