IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48

+9
Mal
Gigabyte
Caverö
frznlogic
Janne.S
Azgaron
Matt_Public
cas
Stefan E
13 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48

Inlägg av johan r tor jul 23 2015, 12:11

Lysande jobb!!!!

Lösningarna ser väldigt lika ut som på deras nya 1/72.

Kör hårt!

// Johan
johan r
johan r

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48

Inlägg av Gigabyte tor jul 23 2015, 12:19

Löper på bra för dig Stefan  Very Happy

+ är lite avis på dina   skruv- tvinnar 

Har letat men inte hittat just den som du -ni använder .
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av cas tor jul 23 2015, 12:44

Tamejtusan så läckert det blev!
Är det vingrötterna som spökar?

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Stefan E tor jul 23 2015, 15:04

cas skrev:Tamejtusan så läckert det blev!
Är det vingrötterna som spökar?

Tack skall ni ha!

Ja, jag har sett ett par byggen i några tidningar nu, och det är tydligen "känt" att just vingroten kan vara klurig att få ihop.
Passformen är nästan "FÖR" bra, så det är mycket tajt att få ihop delarna, minsta lilla som sitter snett eller har lite för tjockt med färg kan ställa till det om man inte ser upp.
Bra att veta till nästa Airfix Hurri jag bygger (någon som vill ha ett par Hasegawor billigt?)

I mitt fall satt vingen som en "gungbräda", passade fint i mitten men det var bara några tiondelar som fattades i fram o bakkant och jag upptäckte det för sent (lim redan applicerat) för att ta loss o slipa.
Det var så lite att det gick att klämma ihop det men det enda jag hade som kunde gapa tillräckligt stort var de här suveräna klämmorna (som jag hittade på Biltema för ett par tior).
Tror inte de finns kvar att köpa längre.
Hur kan delar passa perfekt utan glipor när man torrpassar och sedan när man har på lim så passar det inte????  confused confused confused
Sväller plasten av limmet, eller?  scratch

Den lilla 1/72an är som en klon av sin storebror, ser precis likadan ut!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av cas tor jul 23 2015, 15:49

Låter som nya Airfix det. Dom lämnar ingen mån alls för gjutskägg, färg eller allmänt micklande.
Hade dom bara haft en underleverantör som kunde gjuta med samma precision som Tamiya/Eduard/Trumpeter så hade alla deras nya modeller varit ÄNNU bättre!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av johan r fre jul 24 2015, 00:02

Upplevde samma sak som du med vingarna. För bra passform ;-). Fick slipa ner hjulbrunnarna lite för att inte vingen skulle rida på dem.

Skriver på inköpslistan Airfix Hurricane 1/48 ;-)
johan r
johan r

Inlägg av Stefan E mån jan 11 2016, 18:35

Hejsan!

Liiite spackel på nosen och vingskarvarna, bara för säkerhets skull.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_8646_zpsmd5tnhji

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_8645_zpsrfwbakjp

Propellertipparna målade med gult (Hu69) och maskerade.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_8737_zpsu3eoncrf

I ett anfall av övermod målade jag undersidan i Sky, men upptäckte naturligtvis flera ställen som måste åtgärdas först, DOH!

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_8743_zpsti2rcuec

Vindrutan monterad.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_8954_zpsssoic458

Frontrutan maskades och målades med Interior Green, sen kom jag på att originalhuven är ju för lång, den täcker ju området precis bakom sittbrunnen!
Airfix har varit omtänksamma och skickat med två huvar, en för öppet läge (som jag skall använda) och en stängd.
Perfekt att använda den stängda huven som maskering!

Jag sågade helt sonika av en sektion av rutorna för att få rätt längd på huven, stoppade sittbrunnen full med skumgummi och limmade dit den tillfälligt.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9181_zps7lwvrqzm

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9183_zpsyxswfrqk

Efter att jag tagit om hand alla skavanker, så kunde jag äntligen prajma modellen.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9202_zpsvqtbi70h

Kommer mera snart….

Limma Lugnt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Matt_Public mån jan 11 2016, 20:41

Det blåser upp till Hurricane!

Pluspoäng för järnvägsdioramat. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av frznlogic mån jan 11 2016, 20:59

Mmm härligt! Kul att se lite liv i orkanen igen ☺. Dom är gravt underrepresenterade och roliga objekt i min mening!

frznlogic

Inlägg av Azgaron mån jan 11 2016, 23:46

Snyggt jobbat Stefan! Ska bli kul att se lite färg på den!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av cas tor jan 14 2016, 14:14

Precis allt blir snyggt med Sky på, även märklin-räls!
Jäsiken vad man ser fram emot färg på det!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Stefan E fre apr 15 2016, 22:35

Hejsan!

Propellern klar…

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9209_zpsodqgx5wl

Så slänger vi på lite pre-shejd.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9220_zpsrbhjastu

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9223_zpstfzhoxco

Sky….   Type ”S”
Att man skriver ”Type S” beror inte på någon speciell nyans, det menar bara att ”målningsinstruktionerna” (från krigsministeriet) föreskriver att glansen skall vara ”satin”, inte matt.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9247_zpsmrcdtkfr

Så fortsätter vi med Dark Earth (Hu29)…

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9329_zpsvagffbcd
Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9330_zpsrrxl6kvs

Eftersom jag kommer att använda häftmassekorvar till cammot skyddar jag färgen med ett lager klarlack (Alclad Aqua Clear som är en Akrylbaserad lack).

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9419_zps791i3zbx

Sedan kan vi lägga på häftmassekorvar och tejp.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9530_zps6babjapk

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9531_zpsewpgcvu0

Till sist kan jag måla den gröna (WEM British Dark Green), sedan kommer det roligaste och mest spännande momentet, att få riva bort all maskering och se resultatet!

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9532_zpspnbwv8pv

Hyfsat…. Men i ivern råkade jag bryta av spetsen på sidorodret!
Limma o sanda, får bättringsmåla sedan, det var några ställen till som behöver ses över.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9533_zps9lkrvatj

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9534_zpslkvv2zwi

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9535_zpsw0gjdlyr
Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet, om jag får säga det själv.

Det får duga....….

Limma Lugnt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Azgaron fre apr 15 2016, 23:53

Snyggt målat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av glimturen lör apr 16 2016, 01:10

Blir tusan så tjusigt med fin färg! Very Happy
glimturen
glimturen

Inlägg av Matt_Public lör apr 16 2016, 06:21

Lika tjusigt kolorerat som brutalt demaskerat! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Gigabyte lör apr 16 2016, 20:38

Snyggt och mega stabilt målat  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av cas sön apr 17 2016, 08:24

Fin snits på målningsarbetet du fick till Stefan!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Stefan E sön apr 17 2016, 09:00

Tack skall ni ha, allihopa!  sunny

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Caverö mån apr 18 2016, 18:30

Oboy i like what i see Very Happy

Caverö
Caverö

Inlägg av Stefan E sön aug 21 2016, 21:18

Hejsan!

OOOOPSSSIE……..

Jag råkade bryta av balansvikten på sidorodret!

Nåja det var bara att limma dit den lilla biten igen och sanda till skarven.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9595_zpsuqh7w4it

…och blåsa på lite mera grön färg.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9633_zpso5upchvf

Ett rejält lager med Alclad Aqua Clear, definitivt den bästa klarlack jag någonsin använt, och modellen är klar för dekaler!

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9642_zpsd74i9fvw

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9643_zps5zccyrgs

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9644_zps4uxo5pe9

Först lite klippövning, inte SÅ många dekaler…

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9645_zpsiqvegaj6

Alla klibbisarna på!

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9646_zps5kwc0ccu

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9647_zpsc0mblmlh

Upptäckte att jag hade råkat få lite brunt översprej på det gröna på höger stabbe, så jag maskerade hela modellen mycket noggrant.
Stabben maskade jag av med en sträng häftmassa och tejp.

Trots att jag maskade av redan dagen därpå så blev det ett avtryck från häftmassan!

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9710_zpscefr0qcv

Nåja, på med ett lager klarlack till och avtrycket försvann turligt nog!
 Jag plockade av alla maskeringar (utom på cockpit) modellen fick en rejäl wash med svart/brun oljefärg.

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9722_zpslt47gj6s

Hawker Hurricane Mk.I "Ready for Batttle", Airfix 1/48 - Sida 2 IMG_9751_zpsmobr1rbz

Kommer mera snart….

Limma Lugnt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Azgaron sön aug 21 2016, 21:46

Snyggt jobbat Stefan! Ser mycket bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Marlin sön aug 21 2016, 21:55

Snyggt Stefan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Gigabyte sön aug 21 2016, 22:21

Snyggt snart klar  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av cas mån aug 22 2016, 08:17

Ännu en Hawker-skönhet tuffar vidare mot målgång!
Kommer ju bli alldeles spektakulärt detta!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S mån aug 22 2016, 21:26

Tjusig hurrikan! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet