Vallejo model air metallic colors problem?
+3
Stefan E
Mal
frznlogic
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Vallejo model air metallic colors problem?
Hej!
Jag målar massor med Vallejos färger som de flesta vet, men sprang på patrull de senaste dagarna. Jag har inte använt färgerna på en sisådär 3-4 månader, de flesta har klarat sig utan problem genom den tiden, men metallic färgerna har till större delen blivit helt förstörda, inklusive helt oöppnade flaskor. Ett fåtal har klarat sig, silver, aluminium tex. De känns som att det är en stor stel klump med som är lite geleaktig men stenhård i mitten, med lite vätska runt om. Jag har provat att skaka i säkert 10 minuter utan minsta skillnad på färgen, jag provade att röra om med en pinne under några minuter och därefter skaka igen, men resultatet är minst sagt uselt. Färgen bright brass (71.067) som jag gjorde detta med ser delvis grynig ut, delvis som om den oxiderat (gråaktig, inte alls kopparlikt). Bifogar lite bilder på problemet.
Färgerna är kanske 1-1,5 år gamla, några är sparsamt använda, några är helt obrutna, osv. Medans jag varit hemma har jag skakat dem ganska regelbundet eftersom jag sett att de har "separerat" eller fällt ur, hur man nu skall uttrycka det.
Är det här vad man kan förvänta sig av alla färger, eller är det vallejo, eller är det bara jag som fått ett gäng dåliga färgburkar? Är det någon som har någon input så är jag glad för vilket som. Just nu är jag väldigt sugen på att testa lite andra färger med tanke på de här problemen... vilket märke gör bra metallic färger som inte luktar apa (alclad ligger högt på listan, men gör dom också bra koppar, brass, osv?), och som dessutom gärna håller ganska länge?
I bilden nedan från vänster, gold, bright brass, copper och silver. Gold är orörd, bright brass har jag jobbat som f*n med, copper litegrann och silver är referens som ser ut precis som vanligt.
Här är bright brass efter att jag försökt röra om och skaka om vartannat i säkert en halvtimme.
Jag målar massor med Vallejos färger som de flesta vet, men sprang på patrull de senaste dagarna. Jag har inte använt färgerna på en sisådär 3-4 månader, de flesta har klarat sig utan problem genom den tiden, men metallic färgerna har till större delen blivit helt förstörda, inklusive helt oöppnade flaskor. Ett fåtal har klarat sig, silver, aluminium tex. De känns som att det är en stor stel klump med som är lite geleaktig men stenhård i mitten, med lite vätska runt om. Jag har provat att skaka i säkert 10 minuter utan minsta skillnad på färgen, jag provade att röra om med en pinne under några minuter och därefter skaka igen, men resultatet är minst sagt uselt. Färgen bright brass (71.067) som jag gjorde detta med ser delvis grynig ut, delvis som om den oxiderat (gråaktig, inte alls kopparlikt). Bifogar lite bilder på problemet.
Färgerna är kanske 1-1,5 år gamla, några är sparsamt använda, några är helt obrutna, osv. Medans jag varit hemma har jag skakat dem ganska regelbundet eftersom jag sett att de har "separerat" eller fällt ur, hur man nu skall uttrycka det.
Är det här vad man kan förvänta sig av alla färger, eller är det vallejo, eller är det bara jag som fått ett gäng dåliga färgburkar? Är det någon som har någon input så är jag glad för vilket som. Just nu är jag väldigt sugen på att testa lite andra färger med tanke på de här problemen... vilket märke gör bra metallic färger som inte luktar apa (alclad ligger högt på listan, men gör dom också bra koppar, brass, osv?), och som dessutom gärna håller ganska länge?
I bilden nedan från vänster, gold, bright brass, copper och silver. Gold är orörd, bright brass har jag jobbat som f*n med, copper litegrann och silver är referens som ser ut precis som vanligt.
Här är bright brass efter att jag försökt röra om och skaka om vartannat i säkert en halvtimme.
frznlogic
Sv: Vallejo model air metallic colors problem?
Fyfan.....vad de ser ut....yaikes....
Har inte haft problem med Vallejos Air trots åldern...dock späder dem mer...kört även med model color osv ...jupp genom ABn...
Metallicfärger har jag alldrig kört av Vallejo.....
Men låteer som de är känsligare....köppte en burk silver o den var mer som en pasta än färg så håller mig borta från dem....samma med vitt och svart av Vallejo både Air och Model.....
Har inte haft problem med Vallejos Air trots åldern...dock späder dem mer...kört även med model color osv ...jupp genom ABn...
Metallicfärger har jag alldrig kört av Vallejo.....
Men låteer som de är känsligare....köppte en burk silver o den var mer som en pasta än färg så håller mig borta från dem....samma med vitt och svart av Vallejo både Air och Model.....
Mal
Urk!
Det där ser inte alls kul ut!
Jag har Humbrolburkar som är 30-40år gamla och färgen är lika fin som när burken var ny, bästa burkarna jag har!
Nyare färger håller definitivt sämre, men såhär illa skall det ju inte vara!
Stefan
Det där ser inte alls kul ut!
Jag har Humbrolburkar som är 30-40år gamla och färgen är lika fin som när burken var ny, bästa burkarna jag har!
Nyare färger håller definitivt sämre, men såhär illa skall det ju inte vara!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Nej, det såg verkligen ut som fan . Jag har iaf dragit ett mail till Vallejo och frågat om det är något jag gjort fel eller om det är vad jag kan förvänta mig av vallejos färger, alternativt om jag fått en dålig batch osv.Förhoppningsvis svar nästa vecka på det.
frznlogic
Såg samma sak senaste idag faktiskt på Fejjan, en byggare slängde ut alla sina Vallejo färger pga samma problem med metallfärgerna...
Skall bli intressant att höra vad dom svarar.
/Tommy
Skall bli intressant att höra vad dom svarar.
/Tommy
TommyKillander
Har aldrig haft problem på det sättet med mina. Har metallfärger från airserien som nog nu är från ca 2008 typ och de funkar fint fortfarande.
Det ser ut som när det har hamnat fel typ av lösningsmedel i den dock. Vet att om man tex får i tamiyas thinner så uppstår liknande gegga. Kan det vara så? Alltså det kan räcka med att det nästan får "lukta" på varann så händer det....
edit: ... kom att tänka på också, de kan ha blivit utsatta för extrem kyla? Alltså de tål kyla men absolut inte frysgrader, hög värme är inte heller bra då de kan torka ut fort då.
edit2: har jag sålt dem till dig så får du gärna höra av dig med batchnr etc. så kan jag kolla med Vallejo.
/Markus
Det ser ut som när det har hamnat fel typ av lösningsmedel i den dock. Vet att om man tex får i tamiyas thinner så uppstår liknande gegga. Kan det vara så? Alltså det kan räcka med att det nästan får "lukta" på varann så händer det....
edit: ... kom att tänka på också, de kan ha blivit utsatta för extrem kyla? Alltså de tål kyla men absolut inte frysgrader, hög värme är inte heller bra då de kan torka ut fort då.
edit2: har jag sålt dem till dig så får du gärna höra av dig med batchnr etc. så kan jag kolla med Vallejo.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Nope på både och från min sida, jag har inga tamiya färger öht,och jag förvarar dem inne i huset. I sådana fall är jag nog mer orolig för för hög värme, kan bli uppemot 30 grader ibland i det rummet... Dessutom är ju tex guld flaskan oöppnad, jag har aldrig rört den mer än att skaka på...
Men möjligen innan jag köpte dem. Med kyla menar jag 😕
Men möjligen innan jag köpte dem. Med kyla menar jag 😕
frznlogic
Och nej, inte du som sålt dem till mig tyvärr ☺. Tror jag köpte dem från hannants eller möjligen en airbrush butik, alternativt alfahobby.se. Får kanske försöka kolla upp det
frznlogic
Skumt ,,har målat med Valle i ett par år nu ,,visst dom kan torka in snabbt ,om man inte försluter flaskorna väl
men detta har jag inte sett ,,
detta ser ut som man fått fel lösningsmedel i flaskan , färgen klumpar sig så här då ,,
frysning,, vet ej hur den blir då ,,kan ju vara så med
men detta har jag inte sett ,,
detta ser ut som man fått fel lösningsmedel i flaskan , färgen klumpar sig så här då ,,
frysning,, vet ej hur den blir då ,,kan ju vara så med
Gigabyte
Tänkte göra en uppdatering, jag drog ett mail till Vallejo och fick ett otroligt trevligt och snabbt svar från dem. De ville ha färg nummer samt batch nr på alla burkar som blivit dåliga och kommer ersätta dem "oavsett" vad (den här gången... antar att de inte vill att man sätter det i system;)). De kommer dessutom kanske skicka med ett sample på "Metal Color" som kompensation.
Snabbt, trevligt och väldigt sjysst bemötande. Blir alltid lika glad när man råkar på sådant
Snabbt, trevligt och väldigt sjysst bemötande. Blir alltid lika glad när man råkar på sådant
frznlogic
Och ytterligare en uppdatering på det här. Fick hem leverans från dem ganska så snabbt, fantastisk kundservice imho, jag förväntade mig faktiskt inte riktigt att få ersättningsfärger utan helst någon form av förklaring varför färgerna blivit som de blev. Oavsett, fick nya färgburkar för de som gett sig hädan, och dessutom 2 av de nya Metal Color, en Aluminium och en Steel.
Jag har precis testat de färgerna och måste säga att jag är grymt imponerad av dem, de sprutade på otroligt fint. Största problemet är att mina spackel och slip skills verkligen behöver förbättras i och med detta .
Jag har precis testat de färgerna och måste säga att jag är grymt imponerad av dem, de sprutade på otroligt fint. Största problemet är att mina spackel och slip skills verkligen behöver förbättras i och med detta .
frznlogic
Ser gärna detaljbilder på ytor målade med Metal Color!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Problem med vit vallejo air färg i airbrush
» S: Vallejo Model Color
» AK-Interactive Real Colors
» Vallejo och Gunzes metallfärger
» Har någon här testa Real Colors markers?
» S: Vallejo Model Color
» AK-Interactive Real Colors
» Vallejo och Gunzes metallfärger
» Har någon här testa Real Colors markers?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet