IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AK-Interactive Real Colors

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

AK-Interactive Real Colors Empty AK-Interactive Real Colors

Inlägg av LasseThid tor nov 18 2021, 14:45

Real Colors are lacquer based paints designed to achive the most accurate and realistic colors in your scale models. It sprays extremely well, creating ultra thin coats on your models, and it is compatible with other lacquer paints & thinners in the market. Real Colors are the best paints for modellers with a very realistic approach to military models.

Är det någon som har koll på om det går att slafsa på dessa med en hårig pensel eller är det enbart luftpensel som gäller?

LasseThid

Till överst på sidan Gå ner

AK-Interactive Real Colors Empty Sv: AK-Interactive Real Colors

Inlägg av Marlin tor nov 18 2021, 15:01

Det ska gå att pensel måla lacquer färger, men de är rätt "heta" så mycket tunna lager behövs nog för att inte skada plasten.
Jag har själv aldrig testat.
Men Xtracolor och WEM/Sovereign Colocoats enamels sägs också endast kunna sprayas.
Men jag har använt pensel till dem med goda resultat.
Då är torktiderna glaciala med dessa färger. Första lagret behöver minst 24 timmar för att torka.
Och mellan andra och tredje lagret skulle jag säga att det behövs minst 48 timmar, ibland längre.
Det, och svårigheten att få tag i dessa färger från England var det som slutligen fick mig att gå över till AKAN akrylfärger.
Det finns ett mycket stort sortiment av ryska kulörer i deras sortiment, men även de vanliga Brittiska, Tyska, Amerikanska färgerna.

Hoppas detta besvarar din fråga till viss del.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av rsm.gbg tor nov 18 2021, 15:16

Jag har pensel målat små saker med RealColors, funkar ok, men aldrig några större ytor.
Jag kan göra ett test ikväll kanske Very Happy

Problemet skulle nog vara att dom torkar ju extremt snabbt, vi pratar 10-20 sek.
Jag har maskerat på färgen efter 30minuter utan problem.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg

Inlägg av LasseThid tor nov 18 2021, 15:56

Tack Bosse.

Torkar de så snabbt är de nog inte lämpliga att måla en modell i skala 1:32 med Roland...

LasseThid

Inlägg av Tobias tor nov 18 2021, 17:50

Skall du måla en hel modell natural metal finish? Utan airbrush skulle ett alternativ isåfall vara en rattlecan, typ Tamiyas AS-12.. Behövs iofs också göras utomhus, typ.. Men du får en mycket (MYCKEY) bättre yta.
Är det mindre detaljer och delar.. Kanske värt att testa den håriga pinnen.

Citadells akryler, spädd med något schysst, kanske, funkar att pensla med.? Oklart hur många lager som skulle behövas, men med en bra thinner skulle du nog inte få farliga penseldrag. Med en lämplig primer och bra flyt och en hyfsad pensel, kan det vara ett alternativ med.

Aldrig penslat vare sig enamels eller laquers, bara bollar alternativ dock.. Smile

Edit: Vänta.. Jag läste nog, återigen, mer än vad som stod. Gällde itne bara metall va? Embarassed Glöm vad jag sa. Wink
Tobias
Tobias

LasseThid likes this post

Inlägg av LasseThid tor nov 18 2021, 23:19

Nej, din tok... Jag tänkte använda RLM-färger till Sturmbocken istället för de färgerna Revell angivit i bygganvisningen och jag googlade därför för att se var jag kunde införskaffa dessa.
Alfahobby här i Göteborg har Mr Paint, AK Interactive och Ammo Mig, men eftersom Mr Paint verkar vara enbart för airbrush (eftersom den redan är utspädd) och de inte har alla RLM färger som jag behöver i Ammo Mig började jag kolla på AK Interactives färger. De färgerna de har är alla Real Color versionen, vilket verkar vara mindre lämpligt för en modell som är typ 50 x 35 cm, i alla fall om man tänker använda en hårpensel istället för en luftpensel...  Laughing

Revell har ju varit så enormt vänliga att de i listan över nödvändiga färger skrivit Ljus Oliv, Dammgrå och Musgrå istället för RLM 02 Grau, RLM 82 Hellgrün respektive RLM 75 Grauviolett. Det vill säga grön istället för grå och grå istället för grön, vilket jag upptäckte idag...

LasseThid

Inlägg av cas fre nov 19 2021, 06:31

Revells färganvisningar är alltid en utmaning, och det betyder i princip att man får göra sina egna efterforskningar, vilket också är en del av hobbyn.
Sen nördar man lätt ner sig i vilke nyans RLM02 hade och upptäcker att den skiftade en hel del mellan 1936 och 1945 osv osv.
Bland tips och tricks har vi lite mer info om Real Colors, men bara hur det funkar i spruta då det är det jag använder Cool
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t6316-fargtest-ak-interactive-real-colors

Av dom tre som Alfa har hemma i lager så skulle jag nog hålla mig till Ammo, då den är en rätt så kompetent akrylfärg som bör lämpa sig bra för hårig pinne.
Annars har ju Alfa (på nätet ) AK interactive 3rd generation som ett fullgott alternativ.
Färgmatchningen är då rätt lika Real Colors och det inbillar jag mig är ganska gott.
Finns ju lite olika set också om man kan hitta dom.
https://ak-interactive.com/product-category/paints/paints-acrylics/3rd-acrylics/?pa_product-pack-units=product-pack-set

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av LasseThid fre nov 19 2021, 16:02

Jag har i och för sig målat allt invändigt med Humbrols enamelfärger, men jag gillar inte deras RLM 02, då den känns mer som en klibbig tjock sörja även efter att jag förtunnat den en del och då jag ändå behöver köpa RLM 70, RLM 75, RLM 76 och RLM 82 till bocken så funderade jag på att byta till akrylfärger för att slippa stanken av Humbrols enamelfärger när jag ska måla planet utvändigt. Å andra sidan har jag redan köpt färger baserat på deras felaktiga lista, så det kanske är lika bra att måla färdigt bocken med de färgerna och kanske försöka byta till nästa modell

LasseThid

Inlägg av cas mån nov 22 2021, 09:43

Byta färger mitt i för att man har upptäckt nåt som är bättre gör man ju hela tiden Wink
Jag hade nog undvikit Humbrol, även om jag målat insidan tidigare med det.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen