IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färgtest: AK Interactive Real Colors

+2
TommyKillander
cas
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av cas mån feb 22 2021, 21:24

AK Interactive är väl ännu ett i raden av spanska modellfärgstillverkare, som det nästan finns tretton av på dussinet.
Deras Real Color-serie är en s.k Arcrylic Lacquer, vilket är det senaste modeordet bland alla färgblandare.
https://ak-interactive.com/product-category/paints/ak-real-colors/
Sortimentet är STORT, och det finns behändiga set att köpa.
Jag är ju alltid på jakt efter en annan bättre färg och lägger alltid ut en smärre förmögenhet på att köpa på mig en ny färgtyp som jag sen försöker bemästra.
Nu är det alltså dags för denna.
För det första så tänker jag inte pensla, bara airbrusha så jag har ingen som helst aning om hur den beter sig med en hårig pinne.

En liten burk PRU Blue, ett test objekt och 4 olika thinners har prövats.
Färgtest: AK Interactive Real Colors 50970671017_ab0f745217_o

Först ut, vanlig hederlig Tamiya thinner med vit kork. Man kan ju lätt tro att det skall funka med "kända märken" som man säger
Färgtest: AK Interactive Real Colors 50970671222_8f7afd6ff3_o
Men som det ser ut i blandkoppen så blir man lite misstänksam...
Det skär sig, och det som blåser ut ur färgsprutan blir liksom inte bra alls.
Färgtest: AK Interactive Real Colors 50969865933_2af1f443ac_o
Nähä, det skall alltså inte vara enkelt och problemfritt detta, så då förkastar vi den idén.

Ultimate universal thinner då?
Färgtest: AK Interactive Real Colors 50970671112_edf0d2437b_o
Nej, det glorpar ihop sig till en sörja som jag verkligen inte vill ha i min airbrush. Stryk den.

Mission Models thinner?
Färgtest: AK Interactive Real Colors 50970671082_fa019e4d45_o
Samma visa där. Bluörk liksom.

Vanligt vatten?
Färgtest: AK Interactive Real Colors 50970670992_7f88e6056b_o
Det blev faktiskt ännu värre.

Acrylic sas det, men det tror jag inte på. Det här är en Lacquer och därmed måste man ta till hetare saker.
Alltså prövar jag Mr Color Self Levelling Thinner.
Efter att ha överspätt första batchen med dubbelt så mycket thinner som färg var jag inte säker på det hela (eller så var det rester av de föregående experimenten kvar i sprutan) men nästa batch som var ungefär 1:1 eller däromkring blev mycket bättre.
Faktiskt RIKTIGT bra!
Det blandar sig utsökt, atomiseringen blir sådär snygg som man vill ha (det är nästan att man känner för att frihanda saker!) och finishen är en aning blank, men slät och fint.
Färgtest: AK Interactive Real Colors 50970671137_3315f07034_o
Slutsats: blanda med stinkande thinner så funkar det!

Så vad har den här för fördel kontra MrPaint?
Tja, säg det. Den kan lukta lite mindre tack vare Mr Color thinnern, men annars är den väldigt lik den färgen.
Stor fördelen gentemot MrPaint är priset,som är ca hälften av en MrPaint flaska.
Annars är det nog bara tycke och smak, tror jag.

Har ni fler tips och tricks om just AK Real Colors så fyll gärna på med dom!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron, Tobias and Waco like this post

Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av TommyKillander mån feb 22 2021, 21:45

Tack för att du tog på dig labbrocken och testade igenom hela sortimentet av förtunningar, det enda jag saknar är Tamiya Laquer Thinner (den med gul kork).

Men faktum är att jag köpte på mig ett set med deras Norm 72 färger som jag tänkte ha till min Gina, så jag kan ju testa själv Razz

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av cas tis feb 23 2021, 05:51

Tamiya Lacqur thinner har jag ingen, jag gick direkt på Mr Color istället....
Men fyll gärna på med ditt test lite senare, så har vi infon samlat!
Om andan faller på skall jag ta och göra liknande tester med andra färger också.
Kan vara bra tt ha för dokumentationens skull.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av rsm.gbg tis feb 23 2021, 08:00

AK RealColors, Yes, min favoritfärg just nu cheers
Jag fyller på förrådet med en hög färger varje gång jag handlar.
Just nu har jag dom flesta grå nyanser dom har. (FSxxxxx)
Samt dom flesta RAF

Jag började direkt med Mr Levelling Thinner och det blev ju hur bra som helst så andra experiment var ju överflödiga.
En sak jag märkte direkt var att det kunde vara lite knepigt att måla vått i vått.
Färgen torkar ju så snabbt att om man går tillbaka lite så blir det gärna små "kanter" som gör att det ser flammigt ut.
Så nu drar jag bara på ett tunt lager och går tillbaka till början och kör på ett till.

Jag kan ta på färgen efter 1 minut, men man får vänta några timmar innan man kan maska på den.
Så om jag målar ena vingen över/under och sen kroppen kan jag faktiskt ta i den nymålade vingen och måla nästa vinge Very Happy
Fantastiskt.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Azgaron, cas and TommyKillander like this post

Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av Matt_Public tis feb 23 2021, 08:48

rsm.gbg skrev:[...] om jag målar ena vingen över/under och sedan kroppen så kan jag faktiskt hålla i den nymålade vingen medan den andra vingen målas. Very Happy
Svartkonst! Shocked
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av Azgaron ons feb 24 2021, 17:43

Tack för testen Christer! Smile

Är ju bra att veta om man skulle få för sig att köpa lite sån färg! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av glimturen sön feb 28 2021, 23:45

Härligt att se sådan experimentlusta!

"Den lille kemisten" har slagit till. Rogontotjuu! Laughing

Tack för test! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av cas mån mar 01 2021, 06:53

Jag kan säga att detta experimenten var det som till slut fick mig över kanten att pensionera mina kvarvarande Xtracrylix-burkar och lägga en beställning på de saknade nyanserna hos Alfa.
Dom hade ju allt...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av cas tis apr 20 2021, 10:04

Extra fråga:
Vad rengör ni airbrushen med efter att ha kört Real Colors?
Jag märker att Tamiyas rosa kork Airbrush cleaner inte riktigt biter så bra.
Det blir lite svaga rester kvar, som tar en stund att bli av med.
(I ett annat ämne så påstår AK att deras Thinner för Real Colors är både Odorless och nontoxic! Man kan nog behöva lite mer av den varan, även om Gunze inte har mötts av motstånd från familjen)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av rsm.gbg tis apr 20 2021, 10:57

Rödsprit, klockrent, extra bra med Kemetyls T-Röd.
Finns ju många märken men Kemetyls funkar bäst av dom jag testat.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av cas tis apr 20 2021, 11:23

Vanlig enkel rödsprit? Det var ju alldeles för enkelt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: AK Interactive Real Colors Empty Sv: Färgtest: AK Interactive Real Colors

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet