IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien Empty Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien

Inlägg av cas sön feb 28 2021, 19:12

Det här kanske är lite overkill, för ALLA  kan ju måla med Tamiya och det ALLT om det.
Men kanske inte ändå, när man tänker efter?

Vissa saker och hanterande med dessa färger har jag inte  provat ordentligt tidigare, och då har jag ju hållit på i många år sen återstarten.
Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien 50989885747_727fec0603_o
Tamiyas färger finns i X serien (blanka) och XF-serien (matta)
De är liksom ena benet i grunden för allt modellbygge (det andra är ju Humbrol)
När jag började airbrusha dessa färger (frugan tyckte att thinner och Humbrol inomhus var en oacceptabel kombination så det var bara att lyda) spädde jag dom med Ajax fönsterputs.
Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien 60704-ajax-vinduesrens-refill-500-ml-20201119-114547-big-2x
Varför då kan man undra?
Jo, det innehöll då en liten gnutta ammoniak och blandade sig utmärkt med färgen. Dessutom luktade det ganska gott.
Först några år senare förstod jag att ammoniak äter krom till frukost, men det var liksom inte nåt problem på den tiden för jag hade ingen förkromad spruta, för det såldes inte på Hobbex i Borås.
Dom hade ju bara Azteks plastmonster som sin top-of -the line spruta och detta var ju på den tiden innan IPMS Göteborgs ens hade ett forum (nästan).
Rena rama forntiden.
Den Ajaxflaskan har jag nog fortfarande kvar och den är lika bra än!
Används med fördel att strippa modeller som är målade i Tamiya och eller Gunze.
Blir så rent och fint så!

Nu hoppar vi fram till nutid (jag blev visst några kilo tyngre, och fick mycket mindre hår ) och tittar på lite thinners som INTE förstör ens något flådigare färgspruta:
Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien 50989776966_8545d12a90_o
Tamiyas egna thinner (med vit kork), Gunze Self Levelling Thinner, Ultimate universal-thinner samt Tamiyas egna retarder.

Vi börjar med Ultimate.
Den blandar färgen riktigt väl, inga konstigheter alls. Noterar inga stora mängder färguppbyggnad på nålen och färgen landar ganska "vått".
Som universalmedel räknat så funkar detta riktigt bra!

Min nya favoritmix är dock Tamiysa egna vit-kork thinner tillsammans med någon droppe Retarder.
Varför då?
Jo, retardern hindar färgen från att torka så förbaskat snabbt så att den flödar bättre och man får en mycket jämnare yta!
Inte luktar det nåt heller. Ett stort stort plus!

Sist ut, Gunze Selflevelling.
Jodå, detta är en annan liga.
Färgen blir otroligt lättjobbad, inga som helst problem att måla tunna fina streck med bra precision.
Ångorna är dock inte helt angenäma, men långtifrån MrPaint eller cellulosathinner...
En egenhet är att mattheten i färgen slås ut en smula och blir blankare.

Här kommer en jämförande bild
Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien 50989776981_2b6245ece8_o
Ultimate-spädning till vänster, Tamiya + retarder till höger och panelerna i mitt på vingarna med Gunze.

Färgerna kan spädas HÅRT och målas med nästa vilka tryck som helst (nåja) men ca 1/3 thinner (oavsett sort) till färg är en ganska bra mix.
Själv målar jag med 0,2 nål i min Iwata med ca 1,6-1,8 bars tryck och är nöjd med det.
Retarderblandningen och Gunze låter en komma ännu närmare för ännu tunnare linjer, samt man man späda lite hårdare.
Väldigt bra om man skall göra toningar!

Vad är era erfarenheter kring dessa färger?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron and Waco like this post

Till överst på sidan Gå ner

Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien Empty Sv: Färgtest: Tamiya Acrylic X och XF serien

Inlägg av Azgaron tor mar 11 2021, 13:53

Tack för bra info Christer! Smile

Målar i stort inte med Tamiya, så jag har ingen direkt erfarenhet med deras färger. Iaf inte sprutmålade! Smile
Kan ju dock vara att veta om jag skulle få för mig att göra det nån gång!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet