IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

+10
Tobias
Mal
Hayabusa
Stefan E
Gigabyte
Janne.S
Matt_Public
cas
Azgaron
TommyKillander
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Azgaron sön okt 11 2015, 17:35

Snyggt målat! Får ta och göra anteckning om färgen ifall jag skulle få för mig att göra nån sån här kärra! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander sön okt 11 2015, 18:25

Caverö skrev:Jättefint det måste jag säga cheers

Inte meningen att trampa på någons tår (ang färgen på prop) det här blir mumsigt.

Tack, det är ingen fara - jag har ganska oömma tår Very Happy

Faktum var att jag själv insåg att jag hade missat att måla om den när jag såg din fråga. Därav de rodnade kinderna.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av cas sön okt 11 2015, 19:19

Attans sicken vacker nolla det blir!
Och det färgblandningstrixet får man lägga på minnet, eller nåt.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander sön okt 11 2015, 19:28

Azgaron skrev:Snyggt målat! Får ta och göra anteckning om färgen ifall jag skulle få för mig att göra nån sån här kärra! Smile

Håkan

cas skrev:Attans sicken vacker nolla det blir!
Och det färgblandningstrixet får man lägga på minnet, eller nåt.

Tackar!

Ni får kolla på slutresultatet innan ni beslutar er för om ni skall spara "receptet" eller inte...

Jag klarlackade den just och det ser lovande ut. Bilder kommer om när den är lite mer hanterbar.

bounce
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander mån okt 12 2015, 21:41

Tjenix!

Nu har jag fixat och donat lite... Jag lade på ett lager med Aqua Gloss igår och såg till min förfäran att färgen mörknade betydligt mer än vad jag räknat med och mina tafatta försök till postshading blev pinsamt tydliga... Men jag sov på saken och gjorde ett försök att sprida ut "fläckarna" lite mer och resultatet blev acceptabelt.
Note-to-self #1: Post-shading av en 10x10 mm stor panel kräver lite mer ansträngning än att man lajjar runt lite med airbrushen Very Happy 

Efter att jag kikade på färgen igen och kollade på ett 20-tal olika byggen så känner jag mig nöjd med kulören som den blev, det kunde ju blivit mycket sämre Laughing
Note-to-self #2: Om man inte har erfarenheten att uppskatta hur mycket färgen mörknar är det en bra ide att lacka färgproverna...

Men såhär blev det iallafall:

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 20151012_205949_zpsc4w5n3sq

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 20151012_210021_zpsricw6vfs

Dessutom håller jag på att pilla med dekaler och alla smådelar som skall monteras på.

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 20151012_201513_zpszcqbvq3o

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 20151012_201554_zpsvtspy4qx


Hej hopp!
cheers 
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Caverö mån okt 12 2015, 21:55

Det är så tjusigt så man blir sugen på en japanare själv. cheers

Det är snyggt med dom svarta benen. Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Azgaron tis okt 13 2015, 00:10

Snyggt! Blir nog fint sen när du fått vädrat lite och fått ner glansen lite.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Stefan E tis okt 13 2015, 09:58

Hoppla!

Har dom snott landställen från min Raiden och förminskat dem?  Laughing

Man ser släktskapet tydligt på dom delarna (båda byggda av Mitsubishi)! 

Jäkligt snyggt bygge och du har lyckats mycket bra med "Ame-Iro".
Det finns ju gott om spelrum för färgerna om man säger så.  

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 1288785663 1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 1288785663 1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 1288785663

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av cas tis okt 13 2015, 10:21

Besynnerlig färg den där, men snygg blev den allt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Matt_Public tis okt 13 2015, 17:38

Förbålt detaljerat för skalan, alltså. Snyggt byggt med! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander ons okt 14 2015, 22:43

Tack och bock!

Det går lite trögt med bygget just nu då jag har det lite körigt på jobbet, men det är snart helg igen, så man får lite gjort Very Happy

Jag håller även på att fundera så smått på att bygga en bas i form av ett hangarfartygsdäck, så jag håller på att kolla på lite bilder av Junyo (eller syster-skutan Hiyo).
Om jag hade dålig koll på propellerplan så står det ännu värre till med flytetyg.

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Ship_junyo12

Det lutar åt ett däck av 2x2mm balsaträ-ribbor samt scratchade "tie-downs". Men jag skippar nog detaljer som hissar, barrikader och kanter.

Vi får se vad inspirationen ställer till med när jag väl börjar....

cheers 
Tommy


Senast ändrad av TommyKillander den ons okt 14 2015, 22:44, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : fel aktig av stavning)
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Mal lör okt 17 2015, 15:48

Mk´t snyggt Tommy...mkt snyggt.


Tycker du har fått till camot mkt bra, den färgen är en het potatis på en del forum, samt såg att du hittat en del info på LSP, testade den formulan...men njaaaa....det som man ser sen i slutändan och du nailed it...det är liiiiiite mkt liiite rött (brownish) i tonen, den är ett jucklo....

Jag hittade en som hade en original bit från en krashad Zeke Pearl harbour, (hittar inte länken nu Sad )
han hade gjort ett sjukt jobb i research och blandat ihop en färg (tagit hänsyn till ålder mm) och i mitt tycke fått till det Close enough (tolkning) ja tolkning som allt annat, dessa kärror finns ju inga kvar med orig färg, så svårt blir det Wink men större utrymme för tolkning (som jag gillar)...i mina ögon ser helrätt ut, Vitbalansen ställer till det rejält med på denna färg...då den är klurig....

Så my verdict...ser perfekt urt o du har satt den....sen roderytorna, de är mera neutral gråa, samma ton men gråa....

Trevligt med en Nakajima A6M2 maskin, Wink gillar din Aoteke verkligen, den kunde variera som jagf fattat det, en del var mer blåa en del mera turkos (grönare tint i allt) så där finns det variationer med....

Overall...

(notera det ovan att det är vad jag kommit fram till med otal timmar kollat på bilder, referens material, diskussioner på forum....osv....oja många timmar)

Mkt mkt snyggt so far...

Ska bli spännande och se trädecket komma til  liv Smile
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander lör okt 17 2015, 22:20

Mal skrev:Mk´t snyggt Tommy...mkt snyggt.


Tycker du har fått till camot mkt bra, den färgen är en het potatis på en del forum, samt såg att du hittat en del info på LSP, testade den formulan...men njaaaa....det som man ser sen i slutändan och du nailed it...det är liiiiiite mkt liiite rött (brownish) i tonen, den är ett jucklo....

Jag hittade en som hade en original bit från en krashad Zeke Pearl harbour, (hittar inte länken nu Sad )
han hade gjort ett sjukt jobb i research och blandat ihop en färg (tagit hänsyn till ålder mm) och i mitt tycke fått till det Close enough (tolkning) ja tolkning som allt annat, dessa kärror finns ju inga kvar med orig färg, så svårt blir det Wink men större utrymme för tolkning (som jag gillar)...i mina ögon ser helrätt ut, Vitbalansen ställer till det rejält med på denna färg...då den är klurig....

Så my verdict...ser perfekt urt o du har satt den....sen roderytorna, de är mera neutral gråa, samma ton men gråa....

Trevligt med en Nakajima A6M2 maskin, Wink gillar din Aoteke verkligen, den kunde variera som jagf fattat det, en del var mer blåa en del mera turkos (grönare tint i allt) så där finns det variationer med....

Overall...

(notera det ovan att det är vad jag kommit fram till med otal timmar kollat på bilder, referens material, diskussioner på forum....osv....oja många timmar)

Mkt mkt snyggt so far...

Ska bli spännande och se trädecket komma til  liv Smile

Tack för din input Mal!

Jag har nog lagt några timmar totalt surfande utgående från de länkarna som jag fick här i byggtråden... Jag tyckte färgen såg bra ut när jag provsprejade den, men efter att jag gloss-coatat den så mörknade den mer än jag trodde den skulle göra och resultatet blev ju ganska precis som andra maskiner som använt Greg Springers formel - Working As Intended, så att säga... Very Happy

Men jag är nöjd med den som mitt första försök - nästa Zero jag bygger (jag kommer bygga fler) så vet jag hur jag skall gå tillväga.

Trädäcket blir spännande, jag var och shoppade lite prylar idag och tänker nog börja rita och planera detaljerna i veckan.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander lör okt 17 2015, 22:38

Det har varit dekal-Lördag hos familjen Killander idag... Detta har tagit i princip hela eftermiddagen och mitt förråd av kraftuttryck är helt uttömt just nu.

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 20151017_200838_zpszlhblfc5

Jag skulle nog köpt en hela med sake istället för ale... Det har krävts mängder av tålamod och Micro Sol för att få dekalerna att bete sig någorlunda anständigt...  Men dom är på plats nu utan alltför stora bloopers.

Jag postar lite bättre bilder i morgon när dekalerna har satt sig och jag har glosscoatat.

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 590649625 
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Mal lör okt 17 2015, 22:39

Wink....

Det ska du vara.....
Det ser klockrent ut i mina ögon helt klart och som jag nämde innan...en het potatis What a Face....det camot är mkt mkt speciellt...mkt tolkningar där Wink....men som jag sa...gillar ditt resultat mkt där Wink

Fokusera på helheten bara...thats the key....jag tycker det ser helrätt ut...

Balsa trädäck....nja...fibrerna är är för grova....försök o hitta finare fibrer (skala mässigt) error and trial.......
Kolla båtbyggare....

Jag körde ljus mahogny på mitt trädäck.....du ska nog ha finare än så ipm skalan Wink....så testa mannen...testa Wink olika trä där......se till att det är ljust bara för det kan man justera Wink


Så keep em coming......
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Mal lör okt 17 2015, 22:41

Wow....camot ser skitfint ut på bilden....me like alot....
Rodren annan ton osv...grymt snyggt
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander sön okt 18 2015, 12:12

Mal skrev:Wink....

Det ska du vara.....
Det ser klockrent ut i mina ögon helt klart och som jag nämde innan...en het potatis What a Face....det camot är mkt mkt speciellt...mkt tolkningar där Wink....men som jag sa...gillar ditt resultat mkt där Wink

Fokusera på helheten bara...thats the key....jag tycker det ser helrätt ut...

Balsa trädäck....nja...fibrerna är är för grova....försök o hitta finare fibrer (skala mässigt) error and trial.......
Kolla båtbyggare....

Jag körde ljus mahogny på mitt trädäck.....du ska nog ha finare än så ipm skalan Wink....så testa mannen...testa Wink olika trä där......se till att det är ljust bara för det kan man justera Wink


Så keep em coming......

Tack, jag hade inte en tanke på ådringen i balsaträt, men när du säger det så ser det ju lite knepigt ut clown

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 20151018_112934_zpsgo9ja3g0

I bilden ovan har jag lagt ut ett knippe med furulist jag hade hemma (lite gammal så den har mörknat) till höger och balsa till vänster... furu går bort helt och balsa är inte helt klockren heller...

Det verkar som båtbyggare ofta använder lind (basswood) till trädäck och laserskurna trädäck till båtmodeller är gjorda i detta material, så det är kanske det säkraste kortet.

Obechi verkar vara ett annat träslag som är lovande, men jag tycker att det verkar lite för likt balsaträ i strukturen, så jag är lite osäker på det.

Question scratch
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander sön okt 18 2015, 12:16

Mal skrev:Wow....camot ser skitfint ut på bilden....me like alot....
Rodren annan ton osv...grymt snyggt

Tack Mal!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Matt_Public sön okt 18 2015, 12:35

Blåser upp till träslöjd, således? cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Azgaron sön okt 18 2015, 14:31

Ska bli spännande att se hur trädäcket blir!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander sön okt 18 2015, 15:28

Matt_Public skrev:Blåser upp till träslöjd, således? cyclops

Killanders fulmekaniska utökar verksamheten enligt devisen "Hur svårt kan det va!?"

pig
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander sön okt 18 2015, 15:57

Azgaron skrev:Ska bli spännande att se hur trädäcket blir!

Håkan

Det tycker jag med; jag har som vanligt inte en aning om vad jag håller på med.... Very Happy

Men jag har beställt ett knippe med 2x3mm lind-stavar på Svensk Modellproduktion, det rör sig inte om så mycket pengar så jag kan chansa lite. Om det inte funkar till detta projektet kanske jag får nytta av det någon annan gång.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av cas sön okt 18 2015, 19:16

Tamiyas dekaler är lite hårda att jobba med, det är tyvärr en gammal sanning. Inte lika obändiga som Academys klistermärken men nåt mellanting.

Med det sagt, Stabilt snygg ZERO!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Matt_Public sön okt 18 2015, 19:37

cas skrev:Tamiyas dekaler är lite hårda att jobba med, det är tyvärr en gammal sanning.
Duktigt varmt dekalvatten är ett tips. Inte kokhett, men något ditåt.

Byt ofta, eller kör med värmeplatta. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av TommyKillander sön okt 18 2015, 22:04

Matt_Public skrev:
cas skrev:Tamiyas dekaler är lite hårda att jobba med, det är tyvärr en gammal sanning.
Duktigt varmt dekalvatten är ett tips. Inte kokhett, men något ditåt.

Byt ofta, eller kör med värmeplatta. Laughing

Jag skall prova det!

Jag såg ett värmebad i en Paul Budzik-video för ett tag sedan kom jag på nu, en sån skulle man kanske skaffa/bygga.

What a Face
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke) - Sida 4 Empty Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet