Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)
+10
Tobias
Mal
Hayabusa
Stefan E
Gigabyte
Janne.S
Matt_Public
cas
Azgaron
TommyKillander
14 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)
Hallå!
Tänkte förbluffa mig själv och min omgivning med att bygga nåt litet skoj med en propeller
För ett tag sedan snubblade jag över detta kitet till ett bra pris, så jag beslutade mig för att slå till... Jag är inte så superinsatt i proppar från WWII, så det här kan ju gå lite hur som helst
Kitet innehåller mängder med dokumentation, klistrisar och många målningsalternativ... Jag har inte bestämt mig vilken färg jag skall välja än dock.
Detaljerna ser helt fantastiska ut, jag har aldrig sett något liknande i skala 1/72...
Jag har tänkt att bygga den OOB, men jag har investerat i ett maskeringskit eftersom "burspråket" gav mig lite kalla fötter. Där jag såg maskeringsarket (4x4cm) blev jag inte direkt tryggare... Gådd dang
Kitet innehåller en mängd optioner, så jag skall läsa den medföljande dokumentationen och göra lite research. Jag har sneglat en del på "blayd zero", vilket är ett "nybygge"... Det är ett intressant objekt tycker jag.
Tommy
Tänkte förbluffa mig själv och min omgivning med att bygga nåt litet skoj med en propeller
För ett tag sedan snubblade jag över detta kitet till ett bra pris, så jag beslutade mig för att slå till... Jag är inte så superinsatt i proppar från WWII, så det här kan ju gå lite hur som helst
Kitet innehåller mängder med dokumentation, klistrisar och många målningsalternativ... Jag har inte bestämt mig vilken färg jag skall välja än dock.
Detaljerna ser helt fantastiska ut, jag har aldrig sett något liknande i skala 1/72...
Jag har tänkt att bygga den OOB, men jag har investerat i ett maskeringskit eftersom "burspråket" gav mig lite kalla fötter. Där jag såg maskeringsarket (4x4cm) blev jag inte direkt tryggare... Gådd dang
Kitet innehåller en mängd optioner, så jag skall läsa den medföljande dokumentationen och göra lite research. Jag har sneglat en del på "blayd zero", vilket är ett "nybygge"... Det är ett intressant objekt tycker jag.
Tommy
TommyKillander
Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)
Kul! Verkar vara en väldigt fin modell i den skalan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tamiya-modell och eduard-masker. Det är att bädda för sig på bästa sätt det!
Lycka till!
Lycka till!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron skrev:Kul! Verkar vara en väldigt fin modell i den skalan!
Håkan
cas skrev:Tamiya-modell och eduard-masker. Det är att bädda för sig på bästa sätt det!
Lycka till!
Detta är ett lite mer relaxat bygge för egen del - tänkte jag skulle pusta ut lite efter J29an och 103an.
Jag kollade på några YT-klipp där folk hade lådtittat och tyckt, det verkade som det var en bra investering att unna sig Eduard-masker. Dom där rundade hörnen och attans-små rutorna såg ut som en helgarderat magsår...
Tommy
TommyKillander
Gvörsk!
Det där är vad jag kallar storslaget småskaligt.
Det där är vad jag kallar storslaget småskaligt.
Matt_Public- Master of DNF
Tamyia är en Tamyia är en Tamyia helt enkelt.........mumma i alla lägen
Janne.S- Moderator
Bra att byta objekt och fokus ,,
+ färdigskurna masker är vägen till framgång, och i denna skalan, ja i alla fall för mig ,helt nödvändig !
+ färdigskurna masker är vägen till framgång, och i denna skalan, ja i alla fall för mig ,helt nödvändig !
Gigabyte
Tjenix på er,
Äntligen helg så jag hinner bygga lite :-)
Nu har jag bestämt mig för färg-schema och dekaler. Det blir en A2-2-102, stationerad på hangarfartyget Junyo Okt 1942 - Jan 1943. Ljust grön-grå färg med röda beteckningar på flygkropp och stjärtfena.
Jag har börjat med cockpiten idag och har väl kommit en bit på väg med målningen. Det är löjligt mycket detaljer....
Efter en stund studerande av Blayd Zero beslutade jag mig för att ta ut svängarna lite med Aotake. Det är ju inte mycket av det som kommer synas när väl allt är ihopmonterat, men jag ser det som en möjlighet att testa lite...
Tamiya förslår att man skall blanda X13 Metallic Blue med X25 Clear Green, men jag är skeptisk...... Efter lite googlande så hittade jag en variant som kändes mer rätt; grunda med en metallizer och lägg på 1:1 mix av X23 Clear Blue och X25. Jag använde mig av Model Master Alu Panel metallizer och det funkade bra som bas. Det svåra var att hitta rätt mix av Grönt och Blått och Aotake finns ju i alla möjliga färgkombinationer.
Kolla denna länken: Aotake primer
Jag provsprejade på min bänk-mula (SU-100) först och det såg kalas-snyggt ut, men när jag sprejade på de riktiga detaljerna flöt inte lacken ut lika snyggt, förmodligen var jag lite otålig och sprejade för tjockt lager...
Men jag tycker fortfarande att det ser helt OK ut; jag är väldigt nöjd med färgen - grön med en antydan till blått. Det kommer vara mycket detaljmålning och pinaler samt lite vädring, så slutresultatet blir nog helt acceptabelt.
Nästa steg blir att detaljmåla och sätta dekaler på instrumentpanelen innan montering och vädring.
Tommy
Äntligen helg så jag hinner bygga lite :-)
Nu har jag bestämt mig för färg-schema och dekaler. Det blir en A2-2-102, stationerad på hangarfartyget Junyo Okt 1942 - Jan 1943. Ljust grön-grå färg med röda beteckningar på flygkropp och stjärtfena.
Jag har börjat med cockpiten idag och har väl kommit en bit på väg med målningen. Det är löjligt mycket detaljer....
Efter en stund studerande av Blayd Zero beslutade jag mig för att ta ut svängarna lite med Aotake. Det är ju inte mycket av det som kommer synas när väl allt är ihopmonterat, men jag ser det som en möjlighet att testa lite...
Tamiya förslår att man skall blanda X13 Metallic Blue med X25 Clear Green, men jag är skeptisk...... Efter lite googlande så hittade jag en variant som kändes mer rätt; grunda med en metallizer och lägg på 1:1 mix av X23 Clear Blue och X25. Jag använde mig av Model Master Alu Panel metallizer och det funkade bra som bas. Det svåra var att hitta rätt mix av Grönt och Blått och Aotake finns ju i alla möjliga färgkombinationer.
Kolla denna länken: Aotake primer
Jag provsprejade på min bänk-mula (SU-100) först och det såg kalas-snyggt ut, men när jag sprejade på de riktiga detaljerna flöt inte lacken ut lika snyggt, förmodligen var jag lite otålig och sprejade för tjockt lager...
Men jag tycker fortfarande att det ser helt OK ut; jag är väldigt nöjd med färgen - grön med en antydan till blått. Det kommer vara mycket detaljmålning och pinaler samt lite vädring, så slutresultatet blir nog helt acceptabelt.
Nästa steg blir att detaljmåla och sätta dekaler på instrumentpanelen innan montering och vädring.
Tommy
TommyKillander
Snyggt målat! Blir nog riktigt fint ihopsatt!
Håkan
Håkan
Matt_Public skrev:Uj, vad spejsigt det blir!
Azgaron skrev:Snyggt målat! Blir nog riktigt fint ihopsatt!
Håkan
Tack!
Det har blivit lite granna gjort idag faktiskt...
Jag har monterat ihop cockpit gjort klart detaljmålning så att jag kan lacka och sätta på dekaler.
Passformen på detta kitet kan bara beskrivas som makalös. Gjorde en snabb torrpassning av flygkropp och vingar och det kommer troligtvis inte att krävas ett enda micro-gram spackel. Det finns inte ett spår av gjutskägg någonstans.
Jag har en liten ide om att göra en dio med planet på flygdäck med uppfällda vingspetsar. Isåfall bör jag nog kapa loss vingspetsarna innan jag limmar ihop vingarna...
Tommy
TommyKillander
Ser mycket bra ut! Gott när det är så fin passform!
Håkan
Håkan
Mycket fin liten modell och du gör ett storartat jobb med den!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Trevligt bygge! Vill ge ett tips på läsning när det gäller val av kulör:
http://modelingmadness.com/earlya6mcolors.htm
Hayabusa
Hayabusa skrev:Trevligt bygge! Vill ge ett tips på läsning när det gäller val av kulör:
Hej !
Tack för länken, detta var mycket intressant.
Tamiya förslår AS-29 IJN Gray-Green (sprayburk), vilket borde motsvara XF-76 om man målar med akrylfärg. Färgtonen på bilderna drar mycket åt brunt.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den sön sep 13 2015, 12:12, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Azgaron skrev:Ser mycket bra ut! Gott när det är så fin passform!
Håkan
Stefan E skrev:Mycket fin liten modell och du gör ett storartat jobb med den!
Stefan
Tack Håkan och Stefan!
TommyKillander
@TommyKillander - Du avgör givetvis själv vilken kulör du väljer, men forskning visar att tidiga Zeros hade en grå/brun kulör. Tamiyas förslag stämmer dåligt.
Läs mer här:
http://www.aviationofjapan.com/2011/10/painting-early-zero-sen-pdf-e-guide.html
Läs mer här:
Hayabusa
Ser verkligen lovande ut både med färgval och passform Tommy , snyggt jobbat där
Gigabyte
Tusan så snyggt!
Aotake är helt klart den läckraste av interiörfärger!
Du kommer ha svårt gå tillbaka till nåt som inte är Tamiya sen
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hayabusa skrev:@TommyKillander - Du avgör givetvis själv vilken kulör du väljer, men forskning visar att tidiga Zeros hade en grå/brun kulör. Tamiyas förslag stämmer dåligt.
Läs mer här:
Tack för dina tips, jag kommer köra på en grå/brun kulör. Efter vad jag har lyckats läsa mig fram till efter någon timmas googling känns det ju helt fel att välja något annat.
Jag tänkte börja experimentera med Vallejo 71023 samt 71138, den sistnämnda känns bäst men det kan vara en bra ide att provspreja innan man bestämmer sig
Tommy
TommyKillander
Gigabyte skrev:Ser verkligen lovande ut både med färgval och passform Tommy , snyggt jobbat där
Tack Gigabyte!
cas skrev:Tusan så snyggt!
Jag kommer nog unna mig en Tamiya lite då och då, för att hålla humöret uppe när man kört fast i nåt riktigt eländigt kit
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den sön sep 27 2015, 22:50, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Spänningen stiger i Zero fabriken! Gott när folk delar med sig av sin research och förmedlar vettiga tips
Janne.S- Moderator
Grymt snyggt Tommy..
Petar i en sak om du inte hunnit göra det än....
Området bakom huvudstödet ska vara svart..(blåsvart ....Tamiyas rubber black e fint...) bara en notis om du inte hunnit än.
Har geggat en del m Zeros....o lär mig än en del fortfarande...
men har du målat redan så skit i det ...larvig detalj jag vet....
samt spännamde m Nakajima A6m2 .....älskar zeke (ohja wurgers med )
Området bakom huvudstödet ska vara svart..(blåsvart ....Tamiyas rubber black e fint...) bara en notis om du inte hunnit än.
Mal
Mal skrev:Grymt snyggt Tommy..
Tack, jo jag såg en kommentar om den blåsvarta kåpan bakom huvudstödet i något av länkarna som jag fick här i forumet... tack för påminnelsen - jag har inte målat den detaljen än.
Det är ju sådana små detaljer som gör bygget lite mer intressant än ett standard-bygge modell "1-A"...
Tommy
TommyKillander
Halloj,
Det har vart lite stiltje i "Zero-fabriken" under veckan. Jag har haft fullt upp så när jag har satt mig vid bänken har jag vart så trött att det inte är någon ide att bygga... Man blir bara frustrerad och otålig och resultatet blir därefter.
Till skillnad från 103an så är det ingen tidspress med detta bygget, så jag har tänkt bygga när jag känner att jag har tid och ork.
Men jag satt lite i dag och pillade ihop motorn och satte lite dekaler. Tamiya och dekaler är ett kapitel för sig. Det är fantastiskt att en tillverkare som uppenbarligen investerar stora belopp i verktyg, gör genomtänkta konstruktioner och producerar plast med makalös passning inte klarar av att göra vettiga dekaler.
Dekalerna på IPn var helt omöjliga att få i rätt position, då den skall forma sig efter kanterna på mätarna vilket kräver att man penslar på Micro Sol. Tyvärr löser Micro Sol upp dekalerna så man har mindre än en minut på sig att pilla dom rätt innan dekalen är en lös gegga. Jag sabbade en av mätarna på vänster sida och hela högersidan hamnade snett
Dock fick jag klart motorn. Kåpan är målad med en 1:1 mix av XF12 samt XF23.
Det har vart lite stiltje i "Zero-fabriken" under veckan. Jag har haft fullt upp så när jag har satt mig vid bänken har jag vart så trött att det inte är någon ide att bygga... Man blir bara frustrerad och otålig och resultatet blir därefter.
Till skillnad från 103an så är det ingen tidspress med detta bygget, så jag har tänkt bygga när jag känner att jag har tid och ork.
Men jag satt lite i dag och pillade ihop motorn och satte lite dekaler. Tamiya och dekaler är ett kapitel för sig. Det är fantastiskt att en tillverkare som uppenbarligen investerar stora belopp i verktyg, gör genomtänkta konstruktioner och producerar plast med makalös passning inte klarar av att göra vettiga dekaler.
Dekalerna på IPn var helt omöjliga att få i rätt position, då den skall forma sig efter kanterna på mätarna vilket kräver att man penslar på Micro Sol. Tyvärr löser Micro Sol upp dekalerna så man har mindre än en minut på sig att pilla dom rätt innan dekalen är en lös gegga. Jag sabbade en av mätarna på vänster sida och hela högersidan hamnade snett
Dock fick jag klart motorn. Kåpan är målad med en 1:1 mix av XF12 samt XF23.
TommyKillander
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero "Zeke"
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» P-51B, Tamiya, 1/48
» Tamiya 1/48 Kfz.69 with 3,7 cm PAK
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» P-51B, Tamiya, 1/48
» Tamiya 1/48 Kfz.69 with 3,7 cm PAK
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
Sida 1 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet