Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48
5 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48
Samlat på mig så mycket trevliga svenska plan nu - men har ingen Gripen i stashen..!
Kikat lite och snappat upp diverse info men får ingen riktig klar bild av vad problemen med Kittyhawks Gripen är? (Ok jag är lite lat och inte sökt helhjärtat men infon är spriden lite över diverse byggtrådar.. )
Det verkar vara passformen som är sisådär? I vissa lådor? Är delarna "warpade" eller är passformen helt enkelt bara halvdan? Fixar man det ok med slip o spackel när man är på bra humör (dvs inte efter att ha sysslat med HGW-bälten och redan var på kasst humör.. )
Är ju ganska sugen att lägga en A, C och någon tvåsistsare i stashen.. Är Italeris A en ok modell?
Bonusfråga - B och eller D kan bära Rb15? HAr ju ingen bra bok om Gripen, hade vart trevligt med en såsom Draken och Viggen från Nordic Airpower...
Kikat lite och snappat upp diverse info men får ingen riktig klar bild av vad problemen med Kittyhawks Gripen är? (Ok jag är lite lat och inte sökt helhjärtat men infon är spriden lite över diverse byggtrådar.. )
Det verkar vara passformen som är sisådär? I vissa lådor? Är delarna "warpade" eller är passformen helt enkelt bara halvdan? Fixar man det ok med slip o spackel när man är på bra humör (dvs inte efter att ha sysslat med HGW-bälten och redan var på kasst humör.. )
Är ju ganska sugen att lägga en A, C och någon tvåsistsare i stashen.. Är Italeris A en ok modell?
Bonusfråga - B och eller D kan bära Rb15? HAr ju ingen bra bok om Gripen, hade vart trevligt med en såsom Draken och Viggen från Nordic Airpower...
Tobias
Sv: Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48
Italeris Gripen är ett härke, dålig detaljering och huven är fel, finns en fix på hyperscale. Panellinjerna är inte linjer utan diken av typen slaget vid Verdun. Delarna passar ihop så där, särskilt undersidan har problem och kräver mycket spackel. Å andra sidan måste alla panellinjer spacklas och ristas på nytt för att få det anständigt. Håll dig borta från skräpet, du blir bara besviken!
linusorn
Låter som att den inte är npgot för mig nej, tack..
Tobias
Och Kittyhawks Grip har haft rätt stora kvalitetsproblem sögs det, med kroppshalvor som är olika långa etc, så den är inte speciellt mycket bättre den...Men den är bara svårbyggd, och inte fel i formerna om jag förstått det rätt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Känns ju inte roligt att hosta upp en massa kosing för en PitA..
Tobias
Problemet med kittyhawk är deras bristande kvalitetskontroll, jag hade två modeller...den ena började jag bygga på och den hade dålig passform men när jag kollade min andra modell så var passformen ypperlig. Det skiljer ganska mycket från modell till modell alltså så det är lite av ett lotteri.
Med det sagt så med lite våld och spackel går det att fixa utan större svårigheter.
Italeris modell kostar hälften så mycket men den är väldigt mycket enklare och mindre exakt.
Så frågan är hur petig du är....mer jobb men bättre modell eller mindre jobb och sämre modell
Med det sagt så med lite våld och spackel går det att fixa utan större svårigheter.
Italeris modell kostar hälften så mycket men den är väldigt mycket enklare och mindre exakt.
Så frågan är hur petig du är....mer jobb men bättre modell eller mindre jobb och sämre modell
Janne.S- Moderator
Ah.. Skall nog köpa mig en Kittyhawk då och se vilken tur jag har..
Hur var det med Kitty - säger A/C men hur var det nu? Bara dekaler för en A som saknas kanske?
Hur var det med Kitty - säger A/C men hur var det nu? Bara dekaler för en A som saknas kanske?
Tobias
Det är en C men dekalerna är för en A om man vill göra en svensk.Tvärt om i Italeri lådanTobias skrev:Ah.. Skall nog köpa mig en Kittyhawk då och se vilken tur jag har..
Janne.S- Moderator
Hur är det med Best Choice? Vill minnas att det i grunden är en Italeri.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Japp, det är en Italeri med massa CMK hemskheter. ....Azgaron skrev:Hur är det med Best Choice? Vill minnas att det i grunden är en Italeri.
Håkan
Janne.S- Moderator
Hmm..
Vilka AM är ett *måste* för Kittyhawk då? Något som piffar upp modellen lite extra?
Får söka på din byggtråd Janne, du byggde någon riktigt fin Gripen va?
Vilka AM är ett *måste* för Kittyhawk då? Något som piffar upp modellen lite extra?
Tobias
Den är i träda just nuTobias skrev:Hmm..
Men om du ska ha godis til den så ska du ha Aires cockpit och utblås....hjulhusen är fina med och master har ett fräckt pitotrör. Sedan har du de fina balkarna som Flarpen tog fram åt maestro.
Janne.S- Moderator
Ah, är den? Är det passformen som gjort det?
Låter som det vanliga godiset då. Jag brukar inte vanligtvis skaffa nya hjulhus för jag är lat, bekväm och undviker att kolla under men det andra låter som standard..
Vapnen i boxen ser helt ok ut eller?
Låter som det vanliga godiset då. Jag brukar inte vanligtvis skaffa nya hjulhus för jag är lat, bekväm och undviker att kolla under men det andra låter som standard..
Tobias
Janne.S skrev:Japp, det är en Italeri med massa CMK hemskheter. ....Azgaron skrev:Hur är det med Best Choice? Vill minnas att det i grunden är en Italeri.
Håkan
Så CMK är inte nåt bra? Fast jag är ju van vid att ge mig på hemskheter!
Annars har den väl samlarvärde!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Nä, det var motmedelsfällarna i amraam lavetten och balken.... nu har jag dom men jag väntar på suget att börja på den igen.Tobias skrev:Ah, är den? Är det passformen som gjort det?
Vapnen är fina men man får bara med en extratank, en RB15 och en BK90....och ett ark med massa franska grejer.
Janne.S- Moderator
Här är en länk till byggtråden... jag går igenom delar och eftermarknads pryttlar där
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3680-jas39c-gripen-1-48-kittyhawk?highlight=gripen
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3680-jas39c-gripen-1-48-kittyhawk?highlight=gripen
Janne.S- Moderator
Åh tack - skall lusläsa.
Bara en Rb15? Hmm.. Kikade på Maestros häromdagen. Otroligt fina. Kostar en slant men fina....
Bara en Rb15? Hmm.. Kikade på Maestros häromdagen. Otroligt fina. Kostar en slant men fina....
Tobias
Liknande ämnen
» Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
» JAS-39 Gripen
» Gripen E
» JAS 39C Gripen 1/48
» Jas 39 Gripen
» JAS-39 Gripen
» Gripen E
» JAS 39C Gripen 1/48
» Jas 39 Gripen
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet