IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48 Empty Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48

Inlägg av Tobias ons sep 23 2015, 15:25

Samlat på mig så mycket trevliga svenska plan nu - men har ingen Gripen i stashen..!

Kikat lite och snappat upp diverse info men får ingen riktig klar bild av vad problemen med Kittyhawks Gripen är? (Ok jag är lite lat och inte sökt helhjärtat men infon är spriden lite över diverse byggtrådar.. Embarassed )

Det verkar vara passformen som är sisådär? I vissa lådor? Är delarna "warpade" eller är passformen helt enkelt bara halvdan? Fixar man det ok med slip o spackel när man är på bra humör (dvs inte efter att ha sysslat med HGW-bälten och redan var på kasst humör.. Wink )

Är ju ganska sugen att lägga en A, C och någon tvåsistsare i stashen.. Är Italeris A en ok modell?

Bonusfråga - B och eller D kan bära Rb15? HAr ju ingen bra bok om Gripen, hade vart trevligt med en såsom Draken och Viggen från Nordic Airpower...
Tobias
Tobias

Till överst på sidan Gå ner

Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48 Empty Sv: Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48

Inlägg av linusorn ons sep 23 2015, 17:30

Italeris Gripen är ett härke, dålig detaljering och huven är fel, finns en fix på hyperscale. Panellinjerna är inte linjer utan diken av typen slaget vid Verdun. Delarna passar ihop så där, särskilt undersidan har problem och kräver mycket spackel. Å andra sidan måste alla panellinjer spacklas och ristas på nytt för att få det anständigt. Håll dig borta från skräpet, du blir bara besviken!

linusorn

Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48 Empty Sv: Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48

Inlägg av Tobias ons sep 23 2015, 17:38

Låter som att den inte är npgot för mig nej, tack.. Wink
Tobias
Tobias

Inlägg av cas ons sep 23 2015, 19:15

Och Kittyhawks Grip har haft rätt stora kvalitetsproblem sögs det, med kroppshalvor som är olika långa etc, så den är inte speciellt mycket bättre den...Men den är bara svårbyggd, och inte fel i formerna om jag förstått det rätt!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Tobias ons sep 23 2015, 22:43

Känns ju inte roligt att hosta upp en massa kosing för en PitA.. Razz
Tobias
Tobias

Inlägg av Janne.S ons sep 23 2015, 23:10

Problemet med kittyhawk är deras bristande kvalitetskontroll, jag hade två modeller...den ena började jag bygga på och den hade dålig passform men när jag kollade min andra modell så var passformen ypperlig. Det skiljer ganska mycket från modell till modell alltså så det är lite av ett lotteri.
Med det sagt så med lite våld och spackel går det att fixa utan större svårigheter.
Italeris modell kostar hälften så mycket men den är väldigt mycket enklare och mindre exakt.
Så frågan är hur petig du är....mer jobb men bättre modell eller mindre jobb och sämre modell Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Tobias tor sep 24 2015, 03:02

Ah.. Skall nog köpa mig en Kittyhawk då och se vilken tur jag har.. Wink

Hur var det med Kitty - säger A/C men hur var det nu? Bara dekaler för en A som saknas kanske?
Tobias
Tobias

Inlägg av Janne.S tor sep 24 2015, 05:53

Tobias skrev:Ah.. Skall nog köpa mig en Kittyhawk då och se vilken tur jag har.. Wink

Hur var det med Kitty - säger A/C men hur var det nu? Bara dekaler för en A som saknas kanske?
Det är en C men dekalerna är för en A om man vill göra en svensk.Tvärt om i Italeri lådan Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron tor sep 24 2015, 14:50

Hur är det med Best Choice? Vill minnas att det i grunden är en Italeri.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Janne.S tor sep 24 2015, 15:21

Azgaron skrev:Hur är det med Best Choice? Vill minnas att det i grunden är en Italeri.

Håkan
Japp, det är en Italeri med massa CMK hemskheter. ....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Tobias tor sep 24 2015, 16:08

Hmm..

Vilka AM är ett *måste* för Kittyhawk då? Något som piffar upp modellen lite extra?

Får söka på din byggtråd Janne, du byggde någon riktigt fin Gripen va? Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av Janne.S tor sep 24 2015, 19:00

Tobias skrev:Hmm..

Vilka AM är ett *måste* för Kittyhawk då? Något som piffar upp modellen lite extra?

Får söka på din byggtråd Janne, du byggde någon riktigt fin Gripen va? Smile
Den är i träda just nu Wink
Men om du ska ha godis til den så ska du ha Aires cockpit och utblås....hjulhusen är fina med och master har ett fräckt pitotrör. Sedan har du de fina balkarna som Flarpen tog fram åt maestro.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Tobias tor sep 24 2015, 19:25

Ah, är den? Är det passformen som gjort det?

Låter som det vanliga godiset då. Smile Jag brukar inte vanligtvis skaffa nya hjulhus för jag är lat, bekväm och undviker att kolla under men det andra låter som standard.. Embarassed Wink

Vapnen i boxen ser helt ok ut eller?
Tobias
Tobias

Inlägg av Azgaron tor sep 24 2015, 22:06

Janne.S skrev:
Azgaron skrev:Hur är det med Best Choice? Vill minnas att det i grunden är en Italeri.

Håkan
Japp, det är en Italeri med massa CMK hemskheter. ....

Så CMK är inte nåt bra? Fast jag är ju van vid att ge mig på hemskheter! Smile
Annars har den väl samlarvärde! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Janne.S tor sep 24 2015, 22:34

Tobias skrev:Ah, är den? Är det passformen som gjort det?

Låter som det vanliga godiset då. Smile Jag brukar inte vanligtvis skaffa nya hjulhus för jag är lat, bekväm och undviker att kolla under men det andra låter som standard.. Embarassed Wink

Vapnen i boxen ser helt ok ut eller?
Nä, det var motmedelsfällarna i amraam lavetten och balken.... nu har jag dom men jag väntar på suget att börja på den igen.
Vapnen är fina men man får bara med en extratank, en RB15 och en BK90....och ett ark med massa franska grejer.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S tor sep 24 2015, 22:40

Här är en länk till byggtråden... jag går igenom delar och eftermarknads pryttlar där Smile
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3680-jas39c-gripen-1-48-kittyhawk?highlight=gripen
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Tobias fre sep 25 2015, 00:03

Åh tack - skall lusläsa. Smile

Bara en Rb15? Hmm.. Kikade på Maestros häromdagen. Otroligt fina. Kostar en slant men fina....
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet