Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
+7
Stefan E
Azgaron
Matt_Public
cas
Björn Eriksson
linusorn
Janne.S
11 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
Jäpp.....
Från att ha byggt några pansarkärror så tänkte jag ta byggeriet till hemska höjder där jag är verkligen ute och seglar i det blå , nu när jag läste vad jag skrev så vart man ju ännu mer nervösare ....
Från att ha byggt några pansarkärror så tänkte jag ta byggeriet till hemska höjder där jag är verkligen ute och seglar i det blå , nu när jag läste vad jag skrev så vart man ju ännu mer nervösare ....
Gäst- Gäst
Sv: Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
Då kommer min första "dumma" fråga.
Vad skiljer utseendemässigt , tänker jag mest på A, C, E ?
Mvh Ola
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Sv: Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
Mellan "A" och "C" är det mest små detaljer som skiljer: olika nav till huvudställen, APU utblåset skiljer sig....det är en liten bula på "C", ECM kapseln på fenan ser lite annorlunda ut, lite antenner som skiljer sig..... det finns en fin bild förklaring som jag ska leta upp...Ola skrev:Då kommer min första "dumma" fråga.
Mvh Ola
"E" däremot skiljer sig ganska markant från de andra.......
den är ca 35 cm längre, större vingbredd, större kapslar ute på vingspetsarna, luftintag i fenroten, IRST kapsel i vindrutan, huvudställen är flyttade ut i vingarna, helt nya huvudställ, nytt nosställ...bara ett hjul istället för nuvarande två och större luftintag.
Janne.S- Moderator
Kul att du börjar bygga flyg. Ett tips med just denna modell är att torrpassa ordentligt, passformen är inte den bästa. Detta gäller särskilt undersidan och vingarnas inpassning.
linusorn
Heja dig Ola!
Björn Eriksson
Oooh, den gamla klassikern!
Linus råd därovan är väl värda att lyssna på.
Ett extra byggtips från mig, gör klart beväpning och landställ innan du ger dig på resten. Det är så lätt att tappa sugen när man har fått ihop flygkroppen, målat klart och skall sätta dit dekalerna när man kommer ihåg allt jox som skall fixas klart i efterhand...
Linus råd därovan är väl värda att lyssna på.
Ett extra byggtips från mig, gör klart beväpning och landställ innan du ger dig på resten. Det är så lätt att tappa sugen när man har fått ihop flygkroppen, målat klart och skall sätta dit dekalerna när man kommer ihåg allt jox som skall fixas klart i efterhand...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Här anstränger man sig för att hålla befolkningen bepansrad och så prövar de sina vingar istället. O tempora, o mores!
Nå. Det blir nog tokbra, det här.
Nå. Det blir nog tokbra, det här.
Matt_Public- Master of DNF
Kul att du provar på att bygga flyg Ola! Ska bli kul att följa!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Janne.S skrev:Mellan "A" och "C" är det mest små detaljer som skiljer: olika nav till huvudställen, APU utblåset skiljer sig....det är en liten bula på "C", ECM kapseln på fenan ser lite annorlunda ut, lite antenner som skiljer sig..... det finns en fin bild förklaring som jag ska leta upp...Ola skrev:Då kommer min första "dumma" fråga.
Mvh Ola
"E" däremot skiljer sig ganska markant från de andra.......
den är ca 35 cm längre, större vingbredd, större kapslar ute på vingspetsarna, luftintag i fenroten, IRST kapsel i vindrutan, huvudställen är flyttade ut i vingarna, helt nya huvudställ, nytt nosställ...bara ett hjul istället för nuvarande två och större luftintag.
För att stilla mitt nervösa bygghjärta håller jag mig nog till att bygga en A-kärra efter din eminenta beskrivning Janne
//Ola
Gäst- Gäst
Jag har några kärror ståendes i hyllan . allt från vanliga fåglar till mer udda som fanns i ytterst få exemplar
Mvh Ola
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Nu vart man mer nervis , hahaha
Gäst- Gäst
Ola skrev:Nu vart man mer nervis , hahaha
Gör som jag när jag bygger pansar; blunda o kör, ha kul!
Det är alltid lika spännande (hemskt?) att lämna sin "komfort-zon", men det är berikande o lärorikt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Lycka till med bygget Ola
Gigabyte
Tackar så mycket mina herrar
Mvh Ola
Mvh Ola
Gäst- Gäst
En dum fråga till , är cockpitens insidor gråa och instrumentytor svarta (displayer gröna)???
Ser lite olika bud på nätet nämligen.
Mvh Ola
Ser lite olika bud på nätet nämligen.
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Tror det är en rätt vanlig konfiguration. Är ingen Gripenexpert, men jag skulle köra på det.
linusorn
Tackar så mycket min herre , så slipper man göra sig en blunder
Mvh Ola
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Detta har hänt , inte mycket , men lite för en stapplandes pansarbyggare som är uppe i det blå
Här är cockpitens delar på plats och målade förutom stolen.
Här är landningsställen på plats
Här är cockpitens delar på plats och målade förutom stolen.
Här är landningsställen på plats
Gäst- Gäst
Här har jag en fråga till er som verkligen kan flygplan, vilken vapenuppsättning är vanligast vid säg incidentrote ???
Har markerat de olika vapenalternativen med gul pil.
Gäst- Gäst
Håhå? Yster vapenlek på vårkanten, således?
Bästa biten vid modernare flygbyggen.
Bästa biten vid modernare flygbyggen.
Matt_Public- Master of DNF
Den modellen är i trygga händer.....denna hanteras ypperligt...
Yep kan inget om jets krasst.....
Men du har ju ett team här som kan sin sak
Yep kan inget om jets krasst.....
Men du har ju ett team här som kan sin sak
Mal
Incidenten kör endast med laddad kanon och extratank för att inte vara för hotfullaOla skrev:Här har jag en fråga till er som verkligen kan flygplan, vilken vapenuppsättning är vanligast vid säg incidentrote ???
Janne.S- Moderator
Och spaningskapseln (E) köpes aldrig in av flygvapnet så den kan du lägga i skrotlådan.
Snyggt byggt så långt!
Snyggt byggt så långt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Så om jag skall vara lat så håller jag mig till enbart att montera tanken, är det den som är D som David ??
och hur gör man då med alla balkar för vapen skall de sitta på eller är de väck ??.
Mvh Ola
och hur gör man då med alla balkar för vapen skall de sitta på eller är de väck ??.
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Tror faktiskt de tomma balkarna är kvar då gripen faktiskt flyger bättre med balkar än utan...flygkroppen optimerades aerodynamiskt för att flyga med balkar.
Janne.S- Moderator
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet