Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
+7
Stefan E
Azgaron
Matt_Public
cas
Björn Eriksson
linusorn
Janne.S
11 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
Janne.S skrev:Tror faktiskt de tomma balkarna är kvar då gripen faktiskt flyger bättre med balkar än utan...flygkroppen optimerades aerodynamiskt för att flyga med balkar.
Janne , jag bockar och bugar så pannan går i golvet, då har du gjort mitt "uppe i det blå projektet" lite enklare
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Sv: Italeris JAS39 Gripen A , jäpp , pansarknekten är ute på väldans hal is.....fråga inte varför.....
Jag tyckte jag var smart med detta bygge med att sätta på delarna innan kroppen skall limmas ihop,
men får se om det var bra eller mindre bra
Gäst- Gäst
Ola skrev:Jag tyckte jag var smart med detta bygge med att sätta på delarna innan kroppen skall limmas ihop,
Achsoo...det är en variant....men risky....feedback på den ideen....
tänk på att du inta kan justera ev ställen mm, då planet e på marken, allt ska ju vara vågrätt, rakt osv...
Vinklarna kanske inte blir raka vinkel kropp/vinge osv....
det är rätt risky.....
jag Använder linjal o rutunderlägget för att det ska bli rakt, samt även kollar vingspetsarna att de är samma höjd då landställen åker på så man kan justera att allt är summetriskt rakt mm.....
det synns rejält på flyg om det inte är raka linjer mm (symmetri)... :/
Mal
Jag körde halvfegstilen, när limmat började härda så satte jag ihop halvorna och justerade lite lätt när man ändock hade chansen att göra ngt
Jag har tagit delarna parvis med
Jag har tagit delarna parvis med
Gäst- Gäst
Finns även en stor risk att bryta av ställ och sådant när du hanterar planet. Dessutom kommer du att behöva spackla och slipa skarven precis framför luckor och ställ och då är dem ivägen. Bästa tipset när du bygger plan är at bygga ihop kroppen, slipa och spackla där det behövs. Limma vingar, ibland kan det vara smart att limma undervingen eller övervingen innan du monterar ihop dem, för att få en snygg skarv. Därefter roder, snabbar etc. Därefter målning. Sist av allt monterar du ställ och luckor osv.
linusorn
Tackar så mycket för tipsen
Gäst- Gäst
linusorn skrev:Finns även en stor risk att bryta av ställ och sådant när du hanterar planet. Dessutom kommer du att behöva spackla och slipa skarven precis framför luckor och ställ och då är dem ivägen. Bästa tipset när du bygger plan är at bygga ihop kroppen, slipa och spackla där det behövs. Limma vingar, ibland kan det vara smart att limma undervingen eller övervingen innan du monterar ihop dem, för att få en snygg skarv. Därefter roder, snabbar etc. Därefter målning. Sist av allt monterar du ställ och luckor osv.
+1 på den
Bra vi skolar in en pansarbyggare på flyg
Janne.S- Moderator
Njaaa... får du allt stilla dig Janne , alltid bra att lära sig nytt , men pansar är nog min melodi
Har bara dessa små flygetyg kvar att limma ihop tas när man vill ha brejk )
J35J Revell
AS 532 Cougar Italeri
J8 Airfix
Vampire Airfix
Saab 105 Marivox
Saab 17 Marivox
Boeing Vertol Airfix
Viggen Heller
J35J Revell
AS 532 Cougar Italeri
J8 Airfix
Vampire Airfix
Saab 105 Marivox
Saab 17 Marivox
Boeing Vertol Airfix
Viggen Heller
Gäst- Gäst
Ola skrev:Njaaa... får du allt stilla dig Janne , alltid bra att lära sig nytt , men pansar är nog min melodi
J35J Revell
AS 532 Cougar Italeri
J8 Airfix
Vampire Airfix
Saab 105 Marivox
Saab 17 Marivox
Boeing Vertol Airfix
Viggen Heller
Dåså.....Detta är juh kalas
Fast jag ska prova pansar nån dag .....tre jag skulle vilja bygga T34an, Sherman och pzkpfw 4...
Mal
T-34 och Pz.Kpfw. IV är 2 fräcka vagnar (vill du som mest att göra kika då på Dragons modeller )
Gäst- Gäst
Mal skrev:Ola skrev:Njaaa... får du allt stilla dig Janne , alltid bra att lära sig nytt , men pansar är nog min melodi
J35J Revell
AS 532 Cougar Italeri
J8 Airfix
Vampire Airfix
Saab 105 Marivox
Saab 17 Marivox
Boeing Vertol Airfix
Viggen Heller
Dåså.....Detta är juh kalas
Fast jag ska prova pansar nån dag .....tre jag skulle vilja bygga ;)T34an, Sherman och pzkpfw 4...
Dragons satser är riktigt fina! MEN bigger is always better! Dvs Trumpeters T-34/85 i skala 1/16!
ernie87
Då när min oortodoxa byggstil har kommit så här långt så har man även lagt på lite spackel i skarvarna och påbörjat slipning
Gäst- Gäst
Har satt dit vingarna och nosstället.... far och flyger i det blå , får se hur det går
Gäst- Gäst
Det ser ju bra ut Står på egna ben och allt!
Janne.S- Moderator
Ser bra ut Ola! Du har ju kommit en bra bit på kärran!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hoppla! Det rasslar på fint detta, trots den lite oortodoxa byggmetoden ;-)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack mina herrar , ja alltid kan man prestera något även om den inte går i gängse flygbyggarrutiner
Och joooo , loctite fungerar bra att bygga flygplan med i alla fall när man behöver laga något
Och joooo , loctite fungerar bra att bygga flygplan med i alla fall när man behöver laga något
Gäst- Gäst
Då var vapenbalkarna + främre luckorna för hjulstället på plats.
Gäst- Gäst
Pansarbyggare är du det märker man då du ska göra flyg...
Detta ser SATANA bra ut.....
yep du får höga betyg av mig med dina gula pilar som förtydligar det.....ska fasiken anamma det själv, Olas Way
yep du får höga betyg av mig med dina gula pilar som förtydligar det.....ska fasiken anamma det själv, Olas Way
Mal
Rullar ju på bra det där Ola! och bra ser det ut också
Björn Eriksson
Mal skrev:Pansarbyggare är du det märker man då du ska göra flyg...
Man gör så gott man kan i denna oortodoxa värld
Tackar så mycket
Gäst- Gäst
Björn Eriksson skrev:Rullar ju på bra det där Ola! och bra ser det ut också
Tackar så mycket Björn
Gäst- Gäst
Så en dum fråga , var sitter kanonen på detta flygplan eller rättare sagt är det den konstiga mojängen
som är mellan bakre och främre landningsställ ??? (till vänster i planets färdriktning)
som är mellan bakre och främre landningsställ ??? (till vänster i planets färdriktning)
Gäst- Gäst
27mm Akan sitter till vänster ja, precis där du har den lägre av de två horisontella pilarna på i bilden ovan. Har för mig att det är en Mauser, men jag vet att den är av revolvertyp och laddas med max 120 skott. Och det tog inte jättelång tid att ladda den heller
Tankning, akanladdning och upphängning av 6 sidewinders tog oss runt 7minuter när vi roade oss med uppvisnings "rör(l)ig klargöring"...
Tankning, akanladdning och upphängning av 6 sidewinders tog oss runt 7minuter när vi roade oss med uppvisnings "rör(l)ig klargöring"...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Kittyhawks och Italeris Gripen-modeller i 1/48
» Varför tänkte inte jag på det?
» Angående trådar....första sidan..varför inte sista posten,,,iom ofta följer trådar o måste bläddra....
» Japp....Racoon....
» Hjälp! Italeris akrylfärg gör mig galen!
» Varför tänkte inte jag på det?
» Angående trådar....första sidan..varför inte sista posten,,,iom ofta följer trådar o måste bläddra....
» Japp....Racoon....
» Hjälp! Italeris akrylfärg gör mig galen!
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet