Projekt Julgran - speedbygge av 1/72 WW2 flygplan
+10
Mal
Azgaron
Stefan E
Janne.S
MiniStuff
cas
Matt_Public
frznlogic
Erik
TommyKillander
14 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Projekt Julgran - speedbygge av 1/72 WW2 flygplan
Tjena!
Vet inte om detta är för "oseriöst" för att passa in här eller om det faller inom kategorin "Off-topic"...
WW2-kärror gav tydligen blodad tand... Efter att jag fått en P47M Dunderbult av mina söner i födelsedagspresent bestämde jag mig för att utöka repertoaren lite och bygga ett gäng med kärror att hänga i granen.
Ramarna för bygget är:
Först ut är Airfix Messerschmitt Bf109 G-6:
Skall man sammanfatta kitet så är det billigt med relativt bra passform och inga interna detaljer (cockpiten är sop-ren så när som på en tältstol :-/ ). Utsidan är OK med försänkta panellinjer som är groteskt överdimensionerade, men det får man acceptera.
RLM66 på insidan (XF-24 i mitt fall).
Luftwaffe-piloten fick snällt byta om från flygdräkt till tomte-utstyr.
Sådärja... nu är gubben äntligen på plats i sittbrunnen!
Härnäst är det dags att maskera cockpit och börja bygga på P47an
Tommy
Vet inte om detta är för "oseriöst" för att passa in här eller om det faller inom kategorin "Off-topic"...
WW2-kärror gav tydligen blodad tand... Efter att jag fått en P47M Dunderbult av mina söner i födelsedagspresent bestämde jag mig för att utöka repertoaren lite och bygga ett gäng med kärror att hänga i granen.
Ramarna för bygget är:
- Jultomten tar över styrspaken
- Inga sprängämnen under vingarna (för farligt map på brandrisken i granen)
- så många som möjligt klara innan den 23'dje December - då pyntas granen
Först ut är Airfix Messerschmitt Bf109 G-6:
Skall man sammanfatta kitet så är det billigt med relativt bra passform och inga interna detaljer (cockpiten är sop-ren så när som på en tältstol :-/ ). Utsidan är OK med försänkta panellinjer som är groteskt överdimensionerade, men det får man acceptera.
RLM66 på insidan (XF-24 i mitt fall).
Luftwaffe-piloten fick snällt byta om från flygdräkt till tomte-utstyr.
Sådärja... nu är gubben äntligen på plats i sittbrunnen!
Härnäst är det dags att maskera cockpit och börja bygga på P47an
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:19, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : flyttat på bilder i fotohinken)
TommyKillander
Sv: Projekt Julgran - speedbygge av 1/72 WW2 flygplan
Haha heja heja! En julgran med pågående dogfights låter som ett sällsynt intressant julpynt!
Erik
Åååh vilken rolig idé! Jag är grymt sugen på att göra samma sak nu 😁
frznlogic
Det här projektet gillar jag helskarpt!
Föreslår namnet Glühwein i gotisk stil på motorkåpan.
Föreslår namnet Glühwein i gotisk stil på motorkåpan.
Matt_Public- Master of DNF
Tomtens renar ser lite annorlunda ut i år!
Lattjo tilltag!
Lattjo tilltag!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack alla, hoppas ingen blir upprörd över detta "tilltaget"...
Det är full rulle i flygplansfabriken; alla försök till maskning bestraffas med ett kvart i sprutbåset.
Jag har sett en del som går ifrån grå primer och preshading och istället grundar med svart, så det måste jag ju testa på ett objekt där det inte är hela världen om det ser knas ut...
Dunderbulten är lite mer delar i än Bf109an... Eftersom det är Revell är det inte säkert att det är en fördel
Plast-slakten är i full gång här. Det är väldigt mycket enklare att bygga gear-up med stängd cockpit och en ren undersida jämfört med de andra byggena jag har gett mig på.
Här kommer jag inte heller att superdetaljera cockpit och tokvädra allt... Det blir lite torrborstning och dekaler (om det finns) sen smockar vi ihop kärran och blickar framåt.
Det saknades pilot, men jag hade en arbetslös Spitfire-pilot som var tacksam att hoppa in som ersättare; trots utstyrseln...
Här är han på plats i kontoret. Han hade lite långa ben, så jag fick montera bort roderpedalerna - kan det vara därför han sitter med händerna knäppta i knät och ber en bön ?
Häpp!
Tommy
Det är full rulle i flygplansfabriken; alla försök till maskning bestraffas med ett kvart i sprutbåset.
Jag har sett en del som går ifrån grå primer och preshading och istället grundar med svart, så det måste jag ju testa på ett objekt där det inte är hela världen om det ser knas ut...
Dunderbulten är lite mer delar i än Bf109an... Eftersom det är Revell är det inte säkert att det är en fördel
Plast-slakten är i full gång här. Det är väldigt mycket enklare att bygga gear-up med stängd cockpit och en ren undersida jämfört med de andra byggena jag har gett mig på.
Här kommer jag inte heller att superdetaljera cockpit och tokvädra allt... Det blir lite torrborstning och dekaler (om det finns) sen smockar vi ihop kärran och blickar framåt.
Det saknades pilot, men jag hade en arbetslös Spitfire-pilot som var tacksam att hoppa in som ersättare; trots utstyrseln...
Här är han på plats i kontoret. Han hade lite långa ben, så jag fick montera bort roderpedalerna - kan det vara därför han sitter med händerna knäppta i knät och ber en bön ?
Häpp!
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:23, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Tomte-andakt orsakad av undermålig utrustning? Låter rimligt.
Föreslår att du kör med omslagsbildens röda noskåpa, och döper kärran till "Rudolph".
Föreslår att du kör med omslagsbildens röda noskåpa, och döper kärran till "Rudolph".
Matt_Public skrev:Tomte-andakt orsakad av undermålig utrustning? Låter rimligt.
Haha... det låter bra!
Jag hade faktiskt tänkt måla den i samma kammo som boxarten har. Metall undersida och ljusblå/mörkblå ovansida.
Tommy
TommyKillander
Tjipp!
Jag målade magen och stjärtfenans kontrollplan gult idag med lite hemkokt Insignia Yellow (XF3 gult + en droppe XF7 rött). Men innan jag började måla var jag tvungen att hälla ut en halv burk gul färg över airbrush, bänk och golv
Men när jag lugnat ner mig och fått bort allt färgspill så gick målningen bra.
Det är helt klart ett intressant sätt att måla panelytor med en svart bakgrund. Det känns som man har lite mer möjligheter att påverka nyanserna. Det skall bli intressant att se hur de andra färgerna är att jobba med och framför allt hur resultatet blir efter klarlack och vädring....
Imorgon kommer jag måla RLM74/75 toppkammo och fortsätta bygget med Dunderbulten.
/Tommy
Jag målade magen och stjärtfenans kontrollplan gult idag med lite hemkokt Insignia Yellow (XF3 gult + en droppe XF7 rött). Men innan jag började måla var jag tvungen att hälla ut en halv burk gul färg över airbrush, bänk och golv
Men när jag lugnat ner mig och fått bort allt färgspill så gick målningen bra.
Det är helt klart ett intressant sätt att måla panelytor med en svart bakgrund. Det känns som man har lite mer möjligheter att påverka nyanserna. Det skall bli intressant att se hur de andra färgerna är att jobba med och framför allt hur resultatet blir efter klarlack och vädring....
Imorgon kommer jag måla RLM74/75 toppkammo och fortsätta bygget med Dunderbulten.
/Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:23, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Aha! Du kör den stilen. Gött!
Trodde att den skulle bli racer-röd till färgen.
Matt_Public skrev:Aha! Du kör den stilen. Gött!
Jag bestämde mig för att köra på Luftwaffe. Det finns även dekaler till en finsk 109a som jag kanske bygger också. Jag får se vad jag hinner med.
Tommy
TommyKillander
Ja, Luftwaffe borgar alltid för hög julstämning!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Ja, Luftwaffe borgar alltid för hög julstämning!
Matt_Public skrev:cas skrev:Ja, Luftwaffe borgar alltid för hög julstämning!
Jag kan bara hålla med....
Tommy
TommyKillander
Hallå!
Har suttit och bråkat med fotohinken som krånglat max för mig. Shockwave kraschar och allt är supersegt.... Konstigt att deras reklamfilmer aldrig har några problem...
Jag har målat lite RLM 74/75/76 idag. Det blev hård kammo på ovansidan, i skala 1/72 finns det inte mycket utrymme för subtila gränser mellan fälten och jag är lite lat och känner inte att jag har så bra kontroll på airbrushen...
Jag ser också att mobilens vitbalans och autoexponering gör allt för att tvätta bort panel-skuggningen, jag ber om ursäkt för fotokvaliteten.
För att vara en första 109a med hemblandade RLM-färger känner jag mig nöjd med resultatet. Det känns lite baklänges att måla på ett svart underlag, men det blir ett ganska intressant resultat - jag är mycket nyfiken på vad som händer när jag glossat kärran några varv och vädrat den.
Imorgon står det mottling på menyn. Det kommer bli spännande...
Tommy
Har suttit och bråkat med fotohinken som krånglat max för mig. Shockwave kraschar och allt är supersegt.... Konstigt att deras reklamfilmer aldrig har några problem...
Jag har målat lite RLM 74/75/76 idag. Det blev hård kammo på ovansidan, i skala 1/72 finns det inte mycket utrymme för subtila gränser mellan fälten och jag är lite lat och känner inte att jag har så bra kontroll på airbrushen...
Jag ser också att mobilens vitbalans och autoexponering gör allt för att tvätta bort panel-skuggningen, jag ber om ursäkt för fotokvaliteten.
För att vara en första 109a med hemblandade RLM-färger känner jag mig nöjd med resultatet. Det känns lite baklänges att måla på ett svart underlag, men det blir ett ganska intressant resultat - jag är mycket nyfiken på vad som händer när jag glossat kärran några varv och vädrat den.
Imorgon står det mottling på menyn. Det kommer bli spännande...
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:26, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Camot på vingarna ser extremt bra ut! Har också testat en del med att grunda i svart och det går som du säger att måla fram fina effekter. Som en bonus blir områden man inte riktigt når skuggade istället för grådassiga.
Erik
Adblock gör tydligen små underverk med dem.TommyKillander skrev:Konstigt att deras reklamfilmer aldrig har några problem.: D
Också: ser ju föredömligt tyskt och bra ut, det där.
Skum nyans av RLM74/75....ser nästan ut vanligt RAF Day fighter kammo
Men fortsätt i denna stilen så blir det bäst
Men fortsätt i denna stilen så blir det bäst
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vitbalansen gör skumma saker med färgnyanserna.cas skrev:Skum nyans av RLM74/75....ser nästan ut vanligt RAF Day fighter kammo
Men fortsätt i denna stilen
Med det är lurigt att veta hur det blir. Jag har försökt att ljusa upp färgerna för skaleffektens och klarlackens skull.
Jag har målat lite gjutstam på prov och det ser ok ut tycker jag, så jag håller tummarna
Tommy
TommyKillander
Hejja!
Sådärja... nu har jag befläckat modellen lite grann. Resultatet blev lite sisådär, men med tanke på många byggare har momentet mottling på sin Top 5 "hat-lista" så vore det väl konstigt om det blev på något annat sätt. Men det var lärorikt iallafall...
Jag kollade lite på några andra byggen och det verkar som många modellbyggare målar "ryggåsen" på flygkroppen med hård kammo, men instruktionen har en mjuk övergång mellan ryggåsens kammo och fläckarna.
Jag har lagt på ett lager Aqua Gloss, vilket gjorde att färgerna mörknade och blev djupare. Ytorna är lite grova av översprej, med jag tror inte att det skall vara några problem att sätta dekalerna.
Häpp!
Tommy
Sådärja... nu har jag befläckat modellen lite grann. Resultatet blev lite sisådär, men med tanke på många byggare har momentet mottling på sin Top 5 "hat-lista" så vore det väl konstigt om det blev på något annat sätt. Men det var lärorikt iallafall...
Jag kollade lite på några andra byggen och det verkar som många modellbyggare målar "ryggåsen" på flygkroppen med hård kammo, men instruktionen har en mjuk övergång mellan ryggåsens kammo och fläckarna.
Jag har lagt på ett lager Aqua Gloss, vilket gjorde att färgerna mörknade och blev djupare. Ytorna är lite grova av översprej, med jag tror inte att det skall vara några problem att sätta dekalerna.
Häpp!
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:29, ändrad totalt 2 gånger
TommyKillander
Sådärja, finfint befläckat!
Själv har jag mottling på min favoritlista, har en rackare jag plockar fram för att mottla ibland i brist på annat. Ruggigt bra träning för att lära sig sin airbrush om inte annat.
Själv har jag mottling på min favoritlista, har en rackare jag plockar fram för att mottla ibland i brist på annat. Ruggigt bra träning för att lära sig sin airbrush om inte annat.
Erik
Men kolla vad snyggt det blir!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Erik skrev:Sådärja, finfint befläckat!
Jo, det är helt klart en bra träning. 30 minuters total koncentration i spraybåset och 1 ml utspädd färg förbrukad.... Mycket underhållning för pengarna!
Bortsett från airbrush-kontroll kräver det ett bra öga för proportioner för att lägga ut fläckarna så det ser trovärdigt ut. Jag får öve på detta lite mer tror jag...
Tommy
TommyKillander
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Julgran 2022
» Flyvapnet flyger Julgran idag över Halland/Göteborg
» Speedbygge
» Speedbygge 2023
» Speedbygge 2017
» Flyvapnet flyger Julgran idag över Halland/Göteborg
» Speedbygge
» Speedbygge 2023