IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

+12
frznlogic
Tobiasr
MagnusE
Janne.S
Pyret
glimturen
Gigabyte
TommyKillander
cas
Azgaron
Matt_Public
Korpral Skägg
16 posters

Sida 1 av 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg lör feb 06 2016, 13:53

I brist på annat har jag börjat pilla på ett litet projekt, vill bygga mig en stycken Galt, Ptgb 8. Närmare bestämt den jag for runt med i Afghanistan under de vändor vi gjorde därnere.
 
Det mesta blir att scratcha till på denna, Däck, torn hmg och lite annat har jag nog lyckats snoka reda på från dersockelshop men kan nog bli ett fint tidsfördriv i något år.

Men det första jag tänkte börja med är att lista ut hur man laddar upp/länkar bilder till forumet.
Hittade en guide i en av trådarna, så börjar där.

Förebilden:
 RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Bilinatt2


Senast ändrad av Korpral Skägg den tis okt 09 2018, 21:14, ändrad totalt 11 gånger

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Matt_Public lör feb 06 2016, 15:30

Kul tilltag!

Tillbringade en hel del tid med sådana på SAAB. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg lör feb 06 2016, 15:39

Halloj Matt!
Ja får enna se om jag kör fast någonstans på vägen, eller om man kommer i mål med det.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg lör feb 06 2016, 15:49

Efter att ha fått pli på uppladdningen av bilder (tror jag) kör vi väll igång.

Har inte hunnit fått hem Balkar, däck och lulllull till mitt chassi så börjar uppifrån och ner, skär till lite pc:
RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2382

Därefter ska vi ha lite vinkel på sidopansaret:
RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2384

Och slutligen kladdade jag ihop det hela igen:
RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2385

Nästa steg blir att börja peta med dörrarna och fronten.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Matt_Public lör feb 06 2016, 16:47

Heliga dykare! cyclops
Det här är ju rena konsthantverket, alltså. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Azgaron lör feb 06 2016, 17:14

Bra start! Kul med scratchbygge! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av cas lör feb 06 2016, 17:29

Jag passar på att klämma till med ett Välkommen till forumet!
Storstilad entré med ett scratchbygge till på köpet!

Kommer bli helfränt detta!


Senast ändrad av cas den lör feb 06 2016, 19:38, ändrad totalt 1 gång
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av TommyKillander lör feb 06 2016, 18:49

cas skrev:Jag passar på att klämma till med ett Välkommen till forumet!
Storstilad entré med ett scratchbygge till på köpet!

Kommer bli helfränt detta!

D.I.T.T.O !
Jag beställde just en automatladdad popcorn-maskin på eBay Very Happy

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 2497531929 RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 2497531929 RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 2497531929

Välkommen förresten, (före)bilden är episkt snygg!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Gigabyte lör feb 06 2016, 19:29

Hu önskar att man hade denna inspirerade bygg glädjen och kunskapen för ett dylikt bygge  Shocked drunken drunken drunken drunken

blir både lärorikt och kul att följa dina plast pulade eskapader  i denna tråd  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av glimturen lör feb 06 2016, 20:29

Vilket projekt! Ser mycket bra ut. Scratch är riktigt kul!
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg sön feb 07 2016, 07:40

Hallåhallå!

Tackar för välkomnandet.
Hitintills tycker jag nästan att det är festligare att bygga från scratch än att pilla ihop en "vanlig" modell, men så har jag ännu bara byggt på de större delarna lär nog ännu komma en del huvudbry.

Började fundera på en sak igår, bogserstropparna man ser på fronten av min första bild. Är det någon som har förslag på vad man skulle kunna tillverka dessa av?

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Pyret sön feb 07 2016, 12:55

Ser oerhört spännande ut! Smile
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg sön feb 07 2016, 19:40

Och här kommer resten av helgens pill:

Taket har limmats fast och spacklats till, hade helst velat lämna detta tills inredningen var klar, men konstruktionen blev lite väl flimmsig utan det. Men löser sig nog ändå på ett eller annat vis.

Sedan har jag koncentrerat mig på fronten, här börjar det bli lite knepigare med olika vinklar så ritningarna jag gjort kom väl till pass:
RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2396

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2397

På galtarna i Affe fanns det ett galler på nedre delen av fronten, tog en stund att borra,skära och slipa till, behövs ännu en stunds putsande till på dem men det värsta är klart där iallafall:
RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2407

Och efter lite torrpassande med blå klibb som nuförtiden är vitt har vi kommit såhär långt:
RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2405
När det kommer till underredet kommer jag mest att hålla mig till lite fritt skapande då jag inte har någon större uppfattning om hur det såg ut, spendera min största tid i tornet och överlät det roliga krypandet och svärandet under vagnen till föraren.
Så om någon ser att jag gör något där som är helt uppåt väggarna får ni gärna hojta till.

Nu blir det att slänga sig i soffan och leta volvo, väntar tillökning den närmaste månaden så min gamla wrangler är inte längre så lämplig enligt flickvännen.

Gokväll!

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Matt_Public sön feb 07 2016, 20:36

Korpral Skägg skrev:Nu blir det att slänga sig i soffan och leta Volvo. Väntar tillökning den närmaste månaden, så min gamla wrangler är inte längre så lämplig enligt flickvännen.
Som du går på så är det väl bara att smälla ihop en i fullskala. Laughing

Imponerande insats såhär långt. Bygga efter ritning på riktigt, liksom. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av TommyKillander sön feb 07 2016, 21:44

Milda matadorer vilket bygge! Det här ser ju super-kul ut!

Korpral Skägg skrev:Började fundera på en sak igår, bogserstropparna man ser på fronten av min första bild. Är det någon som har förslag på vad man skulle kunna tillverka dessa av?

Min första tanke var plastlera som går att härda i ugnen (finns på Panduro). Du borde kunna rulla "korvar" som går att forma runt en fixtur (ugnsäker till 100 gr C), samt ge den textur/sömmar. När leran är bränd så går den att bearbeta precis som vilken plast som helst.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Janne.S sön feb 07 2016, 22:17

Riktigt häftigt scratchbygge! Strålande premiär på forumet, passar på att önska dig välkommen också Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Azgaron sön feb 07 2016, 22:22

Artar sig fint! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg mån feb 08 2016, 17:04

TommyKillander skrev:Milda matadorer vilket bygge! Det här ser ju super-kul ut!

Korpral Skägg skrev:Började fundera på en sak igår, bogserstropparna man ser på fronten av min första bild. Är det någon som har förslag på vad man skulle kunna tillverka dessa av?

Min första tanke var plastlera som går att härda i ugnen (finns på Panduro). Du borde kunna rulla "korvar" som går att forma runt en fixtur (ugnsäker till 100 gr C), samt ge den textur/sömmar. När leran är bränd så går den att bearbeta precis som vilken plast som helst.

cheers
Tommy

Det skulle kunna funka, ska kika lite närmare på det. Tackar för kommentaren=)

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg mån feb 08 2016, 17:06

Matt_Public skrev:
Korpral Skägg skrev:Nu blir det att slänga sig i soffan och leta Volvo. Väntar tillökning den närmaste månaden, så min gamla wrangler är inte längre så lämplig enligt flickvännen.
Som du går på så är det väl bara att smälla ihop en i fullskala. Laughing

Imponerande insats såhär långt. Bygga efter ritning på riktigt, liksom. king

Haha ja hade vart något, synd bara att flickvännen blir upprörd så fort man ska till att såga lite plexiglas i köket=(

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg mån feb 08 2016, 17:28

Idag fick jag paket, nästan alltid festligt förutom den gången en polare fick reda på att man kunde skicka paket till regementet med mig som mottagare. "Dags att bli mamma paketet" från libero eller vad det nu var för avsändare uppskattades av alla förutom jag.
Idag var däremot avsändaren dersockelshop:

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 IMG_2409
PC till balkarna, En styck HMG, amlådor till densamma, mässingsrör som ska bli kofångare och "rails" till sidorna samt ett par däck. Även ett torn flög med av bara farten, måste dock kika närmare på hur likt det egentligen är Galtens.

Galtens däck är av måtten 335/80 20 och de vi hade i affe var av märket continental. De jag hittade var ett par michelin med måtten 350/70 20. Dvs En viss skillnad men det är close enough för min del, fälgarna har rätt mått iallafall.
Det som stör mig mest är att jag inte hittade några continental men man kan inte få allt.


Senast ändrad av Korpral Skägg den lör feb 13 2016, 13:41, ändrad totalt 1 gång

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Gigabyte mån feb 08 2016, 17:35

Där vad det en massa godis  Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av cas mån feb 08 2016, 18:19

Kors i taket! Bästa jag-skall-bli-förälder-paketet alltså.
Continantal-däck alltså? Kanske är nåt för Timo att luska fram ;-)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av glimturen tis feb 09 2016, 00:45

Ser mycket lovande ut. Det är alltid kul när sånt kommer med posten, utan mammasaker.... Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av TommyKillander tis feb 09 2016, 22:09

Jä!
Nu snackar vi smågodis av bästa sorten... Det skall bli spännande att se detta ta form. drunken

..jag måste erkänna att jag är väldigt sugen att ge mig ikast med ett scratchbygge. Jag får fundera ut något scratch

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Korpral Skägg ons feb 10 2016, 13:22

Hallå Tommy!
Den där S vagnen du byggde för några månader sen blev för jäkla fin.
Ja, just nu tycker jag det är roligare att bygga från början, än att bygga ett "färdigt" kit.

Kan komma lite av att jag spenderade hösten med att försöka pilla ihop Hobbyboss 122:a, med svordomarna sprutande=).

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden....  s.6 Empty Sv: RG 32 Galten 1:35 - Fäääädig! För stunden.... s.6

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet