F-86F-40 Sabre
+14
Caverö
Tobiasr
cas
frznlogic
Cdrengelin
glimturen
Azgaron
Gigabyte
Henrik Bergman
Stefan E
TommyKillander
Matt_Public
Marlin
Janne.S
18 posters
Sida 5 av 13
Sida 5 av 13 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13
Sv: F-86F-40 Sabre
Gillar den vädrade looken på kontorinredningen och de röda detaljerna på knallpallen bryter av snyggt mot det gråa.
Tommy
Tommy
TommyKillander
Sv: F-86F-40 Sabre
Läckert!
Men hjulen (Fälgarna) ser lite skumma ut, har aldrig sett sådana på en F-86a förut, är det någon Japansk variant kanske?
Stefan
Men hjulen (Fälgarna) ser lite skumma ut, har aldrig sett sådana på en F-86a förut, är det någon Japansk variant kanske?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-86F-40 Sabre
Knappar och spännen å sådant...cas skrev:Mer detaljmålning efter detta?
Är det ens möjligt?
Det är ju mumma redan nu...
TommyKillander skrev:Gillar den vädrade looken på kontorinredningen och de röda detaljerna på knallpallen bryter av snyggt mot det gråa.
Tommy
Alltid kul med lite glada färger
Tack StefenStefan E skrev:Läckert!
Men hjulen (Fälgarna) ser lite skumma ut, har aldrig sett sådana på en F-86a förut, är det någon Japansk variant kanske?
Stefan
Det är insidan som sitter mot stället, kanske därför de såg lite främmande ut
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Janne.S skrev:Tack StefenStefan E skrev:Läckert!
Men hjulen (Fälgarna) ser lite skumma ut, har aldrig sett sådana på en F-86a förut, är det någon Japansk variant kanske?
Stefan
Det är insidan som sitter mot stället, kanske därför de såg lite främmande ut
Ja, den sidan brukar man ju inte se så ofta (insidan ut) då luckorna är ivägen.
Men det finns tydligen en hel del varianter på fälgar.
Jag kollade på lite Walkarounds och hittade flera olika, vilken fälg till vilken variant kommer jag inte underfund med.
Trodde jag var väl insatt i F-86an, men man hittar nya detaljer/varianter hela tiden!
Det är ju bland det roligaste med den här hobbyn, att man får lära sig nya saker hela tiden!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-86F-40 Sabre
Så, kontoret typ färdigt...och jag upptäcker ett förfärligt misstag!!!!
Dramat handlar om selen som jag limmat i hålet i ryggstödet....den ska sitta i överkanten istället. Jag misstolkade Aires instruktion och det var inte första gågnen
det hände och sannolikt inte sista heller, nu sitter den där den sitter!
Den färdiga knallpallen
Färdiga sittbrunnen sans en trottel
Och kontoret ihopsatt ...sans trotteln
Limma lugnt!
Dramat handlar om selen som jag limmat i hålet i ryggstödet....den ska sitta i överkanten istället. Jag misstolkade Aires instruktion och det var inte första gågnen
det hände och sannolikt inte sista heller, nu sitter den där den sitter!
Den färdiga knallpallen
Färdiga sittbrunnen sans en trottel
Och kontoret ihopsatt ...sans trotteln
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Hade du inte påpekat det hade jag inte noterat det alls! Kontoret blir väldans nice!
glimturen
Sv: F-86F-40 Sabre
Tack glimturenglimturen skrev:Hade du inte påpekat det hade jag inte noterat det alls! Kontoret blir väldans nice!
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Sela mig hit och sela mig dit...
Det som är rätt är bara så rätt (och kompenserar därmed över hövan).
Det som är rätt är bara så rätt (och kompenserar därmed över hövan).
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-86F-40 Sabre
Tack MatteMatt_Public skrev:Sela mig hit och sela mig dit...
Det som är rätt är bara så rätt (och kompenserar därmed över hövan).
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Äh, nu stilar du bara!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-86F-40 Sabre
cas skrev:Äh, nu stilar du bara!
Hahahahahaha...med min utförliga efterhandskunskap på Sabren?
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Ok det här blir en lång uppdatering....varning för explicit innehåll!
Jag vet att många är lite rädda för resin konverteringar och att börja såga i plasten...det var jag med innan jag fick pejl på läget.
Saken är den att det finns inget att vara rädd för, jag ska visa hur lätt det är!
Redo?
Jag fick mina Kasl resin slats idag...de ser smaksiga ut!
Eftersom de ska in i vingarna så måste något komma ut. Spana in detta nu, det här är ett ovärdeligt verktyg -ett skjutmått!
Den här råkade tillhöra min far, som gick bort i cancer 2007 och jag tänker på honom varje gång jag använder den.
Hursom, snyfthistoria över, man behöver mäta, man kan göra det utan skjutmått men det är så mycket lättare med ett skjutmått att få exakta mått och rista in dom i plasten....så här.
Sedan markerade jag hörnen med en syl för att göra stopp för ritsen. senare.
Jag lade dit en bit dymotejp att rista mot och sedan gjorde jag flera lätta drag med min Tamyia rits och avslutade med ett djupt drag.
Sedan spårade jag skåran med ett knivblad, ett par lätta drag bara.
Så här ser det ut, jag kyckades rista utanför men det är lätt ordnat senare.
Sedan använde jag dymotejpen för att visa kortändarna och gjorde några drag med min lilla såg innan jag sågade upp till den ristade skåran.
Så...
Sedan vände jag på steken och lade dymo tejpen på ett ungefär mellan de sågade skårorna och drog en gång med ett knivblad...
Nu behövde jag bara flexa plasten och Hasegawas hårda plast bara knäcktes i skårorna jag gjort.Genom att förvaga plasten och skapa en bestämd brottsyta så får jag raka fina kanter utan att skära eller såga.
Kanterna blir aningen skrovliga men det fixar man på två röda med en fil.
NU gör jag det sakta....rista, dra knivbladet, såga, dra knivblad på andra sidan och bara flexa plasten så här...
Knäck! Man kontrollerat brottsytan med fingrarna så den sker när man för fingrarna längs med skåran.
Undersidan klar
Sedan samma procedur på ocansidan..
Klart!
Och nu resinet...för att ta loss resinet från gjutblocken bara dra knivbladet en gång på vardera sidan av var brottytan ska vara, det är ännu lättare med resin för det är så hårt och skört.
Knäck!
Alla delarna loss från gjutblocken utan att såga eller att skära
Det kan givetvis vara andra problem me dresin...som att det är krökt men det är för en annan gång!
Limma lugnt!
Jag vet att många är lite rädda för resin konverteringar och att börja såga i plasten...det var jag med innan jag fick pejl på läget.
Saken är den att det finns inget att vara rädd för, jag ska visa hur lätt det är!
Redo?
Jag fick mina Kasl resin slats idag...de ser smaksiga ut!
Eftersom de ska in i vingarna så måste något komma ut. Spana in detta nu, det här är ett ovärdeligt verktyg -ett skjutmått!
Den här råkade tillhöra min far, som gick bort i cancer 2007 och jag tänker på honom varje gång jag använder den.
Hursom, snyfthistoria över, man behöver mäta, man kan göra det utan skjutmått men det är så mycket lättare med ett skjutmått att få exakta mått och rista in dom i plasten....så här.
Sedan markerade jag hörnen med en syl för att göra stopp för ritsen. senare.
Jag lade dit en bit dymotejp att rista mot och sedan gjorde jag flera lätta drag med min Tamyia rits och avslutade med ett djupt drag.
Sedan spårade jag skåran med ett knivblad, ett par lätta drag bara.
Så här ser det ut, jag kyckades rista utanför men det är lätt ordnat senare.
Sedan använde jag dymotejpen för att visa kortändarna och gjorde några drag med min lilla såg innan jag sågade upp till den ristade skåran.
Så...
Sedan vände jag på steken och lade dymo tejpen på ett ungefär mellan de sågade skårorna och drog en gång med ett knivblad...
Nu behövde jag bara flexa plasten och Hasegawas hårda plast bara knäcktes i skårorna jag gjort.Genom att förvaga plasten och skapa en bestämd brottsyta så får jag raka fina kanter utan att skära eller såga.
Kanterna blir aningen skrovliga men det fixar man på två röda med en fil.
NU gör jag det sakta....rista, dra knivbladet, såga, dra knivblad på andra sidan och bara flexa plasten så här...
Knäck! Man kontrollerat brottsytan med fingrarna så den sker när man för fingrarna längs med skåran.
Undersidan klar
Sedan samma procedur på ocansidan..
Klart!
Och nu resinet...för att ta loss resinet från gjutblocken bara dra knivbladet en gång på vardera sidan av var brottytan ska vara, det är ännu lättare med resin för det är så hårt och skört.
Knäck!
Alla delarna loss från gjutblocken utan att såga eller att skära
Det kan givetvis vara andra problem me dresin...som att det är krökt men det är för en annan gång!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Tydligt och bestämt var ordet, sa Bull.Janne.S skrev:[…] varning för explicit innehåll!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-86F-40 Sabre
Matt_Public skrev:Tydligt och bestämt var ordet, sa Bull.Janne.S skrev:[…] varning för explicit innehåll!
Hehehehe
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Tack TommyTommyKillander skrev:
Här både ser och lär man, snyggt jobbat!
Tommy
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Ugh! Mig vara lika knäckt som vingarna efter hövdingens urfina tutorial!
glimturen
Sv: F-86F-40 Sabre
Azgaron skrev:Snyggt jobbat och bra tips!
Håkan
Tack Håkan
glimturen skrev:Ugh! Mig vara lika knäckt som vingarna efter hövdingens urfina tutorial!
Ugh! Mig vara tacksam
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Och inte minsta klaff-fel syntes!
Blir mumma detta!
Blir mumma detta!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-86F-40 Sabre
cas skrev:Och inte minsta klaff-fel syntes!
Blir mumma detta!
Tack Christer
Janne.S- Moderator
Sv: F-86F-40 Sabre
Friskt sågat, allt vunnet!
Blir bra det här, visst finns det ett visst motstånd första gången man ger sig till att såga i en modell, men när man väl börjat är det svårt att låta bli!
Det hör liksom till...
Stefan
Blir bra det här, visst finns det ett visst motstånd första gången man ger sig till att såga i en modell, men när man väl börjat är det svårt att låta bli!
Det hör liksom till...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-86F-40 Sabre
Helt klart beroendeframkallande att karva plastStefan E skrev:Friskt sågat, allt vunnet!
Blir bra det här, visst finns det ett visst motstånd första gången man ger sig till att såga i en modell, men när man väl börjat är det svårt att låta bli!
Det hör liksom till...
Stefan
Janne.S- Moderator
Sida 5 av 13 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13
Liknande ämnen
» F-86 Sabre
» F-86F Sabre
» F-86 Sabre (1/48, Academy)
» F-86F-30 Sabre HobbyBoss 1/72
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» F-86F Sabre
» F-86 Sabre (1/48, Academy)
» F-86F-30 Sabre HobbyBoss 1/72
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
Sida 5 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet