IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Känner du igen dig?

+3
Janne.S
Matt_Public
Henrik Bergman
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Känner du igen dig? Empty Känner du igen dig?

Inlägg av Henrik Bergman sön jul 10 2016, 18:50

Varför blir det så här?

Känner du igen dig? WP_20160710_18_28_42_Pro_zpsy8eawlzh

Mina byggen har en tendens att fastna i ett visst stadie. Man tröttnar eller hittar en roligare modell att sätta tänderna i.
Tyvärr är det drygt 30 modeller som väntar på att avslutas. Det här är bara ett axplock av halvfärdiga och påbörjade modeller i mitt hobbyrum.
Inte blir det bättre av att sommaren är här. Det finns ju annat som vill ha min uppmärksamhet den här årstiden.

Jag måste skärpa mig... så här kan jag inte hålla på. Det kommer bara att sluta med att jag sopar ner de tråkigaste objekten i soptunnan.
Ja, ja... man kanske skall påbörja en ny modell, som tröst Razz

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman

Till överst på sidan Gå ner

Känner du igen dig? Empty Sv: Känner du igen dig?

Inlägg av Matt_Public sön jul 10 2016, 19:16

Det enda problemet, som jag ser ser det, är din uppfattning. Cool

Du tror (felaktigen) att färdigställandet av byggmodeller är din hobby när den bevisligen är att påbörja byggprocesser. Att ett och annat projekt fullbordas är helt enkelt enbart en tillfredsställande tillfällighet. What a Face

Jämför gärna med buddhistens syn på livet som ett lidande där stunder av lycka hör till undantagen. Detta ger honom ett övertag gentemot den som anser sig berättigad till evig lycka i en grym värld. Very Happy

Med detta sagt kan du ju förvisso även eftersträva en striktare disciplin, det finns glädje i detta med (och missnöje för människan framåt). Huvudsaken är att du inte klandrar dig själv hårt i avvaktan på ditt val. I love you
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Janne.S sön jul 10 2016, 20:36

Matt_Public skrev:Det enda problemet, som jag ser ser det, är din uppfattning. Cool

Du tror (felaktigen) att färdigställandet av byggmodeller är din hobby när den bevisligen är att påbörja byggprocesser. Att ett och annat projekt fullbordas är helt enkelt enbart en tillfredsställande tillfällighet. What a Face

Jämför gärna med buddhistens syn på livet som ett lidande där stunder av lycka hör till undantagen. Detta ger honom ett övertag gentemot den som anser sig berättigad till evig lycka i en grym värld. Very Happy

Med detta sagt kan du ju förvisso även eftersträva en striktare disciplin, det finns glädje i detta med (och missnöje för människan framåt). Huvudsaken är att du inte klandrar dig själv hårt i avvaktan på ditt val. I love you

What ee said..
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Henrik Bergman sön jul 10 2016, 20:55

What ee said..

Funderar också på det Laughing

Men det ligger mycket i det som Matte skriver. Slutresultatet är nog inte det viktigaste för mig. Jag kan sitta hur länge som helst och putsa på delarna, för att de skall bli precis som jag vill ha dem, men nån modell vore ju kul att färdigställa.
Brukade ha en produktion på ca 3 färdiga modeller per år, men har inte lyckats med nån, de senaste åren.

Men... å andra sidan, är det en förbannat kul hobby vi har. Cool

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman

Inlägg av Matt_Public sön jul 10 2016, 21:35

Henrik Bergman skrev:Men å andra sidan är det en förbannat kul hobby vi har. Cool
Obsalut!

Så länge man har roligt (och inte skadar någon annan) är det bara att köra. pirat
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Stefan E sön jul 10 2016, 23:02

Visst känner jag igen mig, Henrik!

Jag kommer ungefär till samma stadie som dina modeller är i och mitt byggbord är skrämmande likt ditt!

Var nere ikväll en stund, jag räknade till 6 halvfärdiga modeller på bordet (tre Spitfires Mk.VIII, en Hurricane, en J-29a i 1/48 och en F-5a i 1/32.
I min "på gång" hög ligger ytterligare ett 40-tal modeller o väntar....

Ofta går jag (som ikväll) ner i hobbyrummet och bara sitter o tittar i lådor, planerar kommande byggen och njuter.
Det är inte så viktigt att det blir något byggt varje gång...

Jag tappar helt enkelt intresset för modellen när det kommer till målningen, jag tycker det är själva bygget som är "grejen", ändå gillar jag att dekalera modellen.

Men det är det där med målningen....  Där "fastnar" de flesta av mina modeller.

Ibland tar jag mig i kragen och målar, då trillar det snart ut ett par färdiga modeller.
Men det är inte antalet färdiga modeller som är det viktigaste för mig, utan att ha kul, få koppla av och bara trivas.

Matte sätter fingret på exakt rätt punkt och jag instämmer till 110%, och jag håller också med dig om att det är en förbannat kul hobby vi har!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av cas mån jul 11 2016, 10:23

Här är man i gott sällskap!
En färdig modell är väl gött för att kunna bevisa för sig själv att man blir klar nån gång, men det är ju resan dit som är målet med det hela för mig, inte en samling färdiga modeller på hyllan!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av TommyKillander mån jul 11 2016, 11:26

Vi är alla olika personligheter och det finns olika anledningar till att vi håller på med denna hobbyn. Det viktigaste är att man har roligt och är nöjd med det man gör, sen spelar det ju mindre roll om modellerna ligger på bänken eller vitrinskåpet...

Själv är jag en "avslutar"-människa; om jag committar till någon uppgift så ser jag till att ta den i mål. Men å andra sidan är jag trög i starten och velar fram och tillbaka innan jag bestämt mig för hur jag vill göra. Ingen är ju perfekt Razz

Jag bygger ganska mycket i gruppbyggen på ISM vilket gör att jag upplever lite press på mig att avsluta byggena. Detta kan vara både bra ock dåligt; jag blir visserligen klar med byggena men går det motigt på slutet så tappar jag en hel del mojo och det tar ett tag innan jag finner inspirationen att börja med nästa bygge.

Under mina 2 år vid byggbordet har jag märkt följande saker; jag har oerhört svårt att påbörja ett nytt bygge medans jag håller på med ett redan - jag "zoomar in" fullständigt på det bygget jag håller på med och kan inte släppa det förrän det är klart.
Efter att ett bygge är klart behöver jag en paus på några dar för att få tillbaka bygglusten och läsa in mig på ett objekt, kolla inbox-reviews, byggtrådar etc.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Azgaron mån jul 11 2016, 11:41

Att ha det tänk som Matt beskriver är nödvändigt (har jag upptäckt) för att inte tyngas ner av de obyggda modellernas tyngd på sinnet.
Så här ser det ut i ett par av hyllorna i hobbyrummet! Smile

Känner du igen dig? Hobbyrum_before_5_zpsejkood81

Känner du igen dig? Hobbyrum_before_6_zps9ga8wfsm

och byggbordet

Känner du igen dig? Hobbyrum_before_7_zpsdver8yp0

Lite lätt kaotiskt! Smile

Dock har jag faktiskt endast ägnat mig åt Lysandern den senaste tiden.
Detta i ett försök att sluta med förhalningstekniker! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet