Eduard MIG-15 Skala 1/72
+9
glimturen
Stefan E
cas
TommyKillander
Gigabyte
Marlin
Matt_Public
Azgaron
Cdrengelin
13 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Eduard MIG-15 Skala 1/72
EDUARD MIG-15
I skala 1/72
Här kommer min allra första byggtråd på det här forumet och då har jag valt att visa det här bygget som jag påbörjade under Plastkollot 2016. Fick bara rensat delarna och målat cockpiten under kollot men det räckte gott och väl för man hade så trevligt och se dom andra deltagarnas bygge.
Lite snabbt om byggsatsen och det är att den är fantastiskt fin gjuten och planerad överlag. Det märks att Eduard har höjt nivån markant från deras Dassault Mirage III som jag byggde.
Det som jag har köpt till extra är Eduards resin cockpit ( som är superfin!) och även Eduards målningsmask. Har även lyxat till detta bygge med kanoner och pitot från Master.
I den här första uppdateringen så kommer jag att visa vad jag har gjort tidigare och så fortsätter vi från det sen.
Den obligatoriska boxarten.
" />
Och för den nyfikne så kommer här även innehållet i paketet (bilderna är ifrån Eduard, jag slet upp paketet under Plastkollot )
" />
Och så ytterligare en bild på förebilden som jag siktar emot. Visst, den är lite intetsägande men detta kommer bli en liten övning i att göra metallrena flygplan.
" />
Här kommer en liten bild på vad som skall ingå i cockpiten och ni ser vilka delar som är målade och klara för att monteras. Minns tyvärr inte vad jag använde för färger nära jag målade cockpiten, men jag kommer att bättra mig på den punkten.
" />
Ytterligare bild på huvuddelen på cockpiten.
" />
Ytterligare bild på sidokonsolerna. Baksidan och framtill på sidokonsolerna är målade i Vallejo White Aluminium för att dom är synliga från nosen på planet.
" />
IP och Kulspaken. Ion kommer att jag göra om då jag misslyckades helt kapitalt med att måla ett enkelt vit streck. Det kommer en uppdatering senare om IPn.
" />
Den här delen som syns på bilden vet jag inte vad den heter egentligen, men jag kallar den kort och gott för huvöppnaren. Den är primas och skall målas i en grå/blå färg inom kort.
" />
Flygplanshalvorna målade på insidan. Värt att nämna att jag maskade av limytorna innan jag målade bara för att få så bra limfog som möjligt när halvorna skall slås ihop. Tror att det var Mal här på forumet som nämnde detta i en byggtråd. Vallejos Metalfärger och primer användes vid målning. White Aluminium framtill och Burnt Iron baktill.
" />
Och så en bild på den självodlade Janneskogen .
" />
Så. nu har man kickat igång denna byggtråd så jag hoppas att ni kommer att orka hänga med på denna resa.
Ha det gött!
Cdrengelin
Sv: Eduard MIG-15 Skala 1/72
Ser mycket bra ut så långt! Fina detaljer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ooh! Mumsig MiG med tjeckisk smak.
Du vet då hur man livar upp en trôkig tisdag.
Också: Galna mängder pluspoäng för sidopanelerna.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt & Krispigt, jag är helsåld redan vid första titten.
Den MiG:en såg ju ännu bättre ut än Tamiyas 48:a som jsg precis har knåpat ihop.
Hoppas verkligen Eduard skalar upp den till 1/48.
/Bosse
Den MiG:en såg ju ännu bättre ut än Tamiyas 48:a som jsg precis har knåpat ihop.
/Bosse
Marlin
Jä!
Byggsatsen ser kalasfin ut (den åker in på inköpslistan!)
Snyggt jobbat sålångt (cockpiten ser fantastisk ut).
Jag följer denna tråden med intresse!
Tommy
Tommy
TommyKillander
Tack Håkan, det värmer!Azgaron skrev:Ser mycket bra ut så långt! Fina detaljer!
Håkan
Cdrengelin
Matt_Public skrev:Ooh! Mumsig MiG med tjeckisk smak.
Jajamen, Tjeckisk för hela slanten.
Tack för dom galna pluspoängen för sidopanelerna!
Cdrengelin
Tack så mycket Gigabyte! skall försöka och hålla den goda starten på resten av modellen.Gigabyte skrev:God och snygg start där ,,
Cdrengelin
TommyKillander skrev:Jä!
Tommy
Tack Tommy, härligt att dun finner dennes tråd intressant. Skall försöka hålla den så bra och informativ som möjligt!
Byggsatsen är jättefin och du skall definitivt köpa denna, men gör inte det felet som jag gjorde med att snåla med att köpa weekend edition utan kosta på dig en 40 lapp mer och skaffa profipaken istället.
Cdrengelin
Marlin skrev:Snyggt & Krispigt, jag är helsåld redan vid första titten.
/Bosse
Tack Bosse .
Jag hoppas verkligen också att dom skalar denna till 1/48. Den är väldigt liten i skala 1/72.
Visste inte att Tamiya hade gjort den i 1/48, då har man lärt sig något nytt idag .
Cdrengelin
Du, det där är en rejält snygg cockpit!
Hejja dig Christian!
Den i 1/48 vore inte dum...men hur var det, skulle Eduard göra sina MiG-21 i 1/72 eller inte?
(postningstips, som extra bonus: för att göra multi-quote, markera citation multiple på alla inlägg du vill svara på, och sen tryck på postreply nere till vänster, då kommer alla markerade citat med i en post.)
Hejja dig Christian!
Den i 1/48 vore inte dum...men hur var det, skulle Eduard göra sina MiG-21 i 1/72 eller inte?
(postningstips, som extra bonus: för att göra multi-quote, markera citation multiple på alla inlägg du vill svara på, och sen tryck på postreply nere till vänster, då kommer alla markerade citat med i en post.)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, jag hoppas också verkligen att Eduard skalar upp denna lilla pärla till 1/48!
Mycket snyggt bygge så här långt, Christian!
Jag har inte heller kommit underfund med "multippel-citaten".....
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Christer för peppnigen och för tipset med att kunna svara fler samtidigt!cas skrev:Du, det där är en rejält snygg cockpit!
Hejja dig Christian!
Jag har också hör det ryktet om att dom skulle skala ner deras mycket fina MIG-21 till 1/72. dom har väl varit upptagna med att skala ner deras Spittar till 1/72.
Stefan E skrev:Ja, jag hoppas också verkligen att Eduard skalar upp denna lilla pärla till 1/48!
Stefan
Tack Stefan, det värmer!
Cdrengelin
Uppdateringsdags!
Var inte så supernöjd med IPn som ni ser nedan då det ser ut som att det har kommit måsskit på den. Det skall gå ett vit streck rakt igenom IP egentligen. Jag har kanske en lösning på detta som jag skall försöka med, mer om detta lite längre ner i denna uppdateringen och om den funkar så syns det vid ett senare tillfälle.
Så det var bara att skrida till verket och strippa IPn på färg med hjälp av ett härligt dopp i Isopropanol och med en pensel .
Så nu är IP strippad på färg och då är det bara att ge sig på att prima den och då använder jag UMPs grå primer som är helt suverän. Såg hur den funkade på Tommy Killanders Starfighter bygge och efter det så var jag såld.
Och här en ytterligare bild på IPn lackad i XF69 Nato black och klarlackad i X22 Clear. Så nu får dessa härda tills imorgon innan jag ger mig på IPn igen för nästa steg.
Så, eftersom jag inte är så begåvad (ännu) på att måla enkla vita streck på en yta som är obefintlig och emellan analoga mätare så måste jag komma på en annan lösning för detta. Och då kom jag på detta :
TA-DA! ett dekalark.
Jag skall klippa bort en remsa av denna och måla den vit för att sedan slica ner denna i ännu mindre remsor och sätta denna på IPn precis som en dekal.
Såhär blev slutresultatet, fick prima denna tunt och sedan lägga på X1 White i tunna, tunna lager och slutligen X22 Clear återigen i tunna lager.
Det var allt jag kunde bjuda på idag, men jag återkommer med mera .
Ha det gött!
Cdrengelin
Åka-fortare-rand mitt på IP:n?
Dom är inte kloka de där ryssarna/tjeckerna.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat med IPn! Ska bli kul att se hur dekalen blir!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
NU blev jag nyfiken, så nu åker popcorn-skålen fram på allvar.
Tommy
Tommy
TommyKillander
Tänk vad mycket fina detaljer det kan vara trots 1/72! Superfint jobbat!
Tobiasr
Dom är helt vansinniga dom, skall ha fart ränder på allt!cas skrev:Åka-fortare-rand mitt på IP:n?
Tackar Tackar!glimturen skrev:Åhh en sån fin maskin!
Gott fipplat!
Det är en vacker och smäcker maskin som ryssarna har knåpat ihop.
Tack så Håkan!Azgaron skrev:Snyggt jobbat med IPn! Ska bli kul att se hur dekalen blir!
Håkan
Jag sparar kuligheterna till helgen då jag kan sitta med det i lugn och ro.
Lovar att det kommer en uppdatering på det hur det än går.
Härligt att det pikar nyfikenhet skalan så att popcornen åker fram. Skall se till att du blir underhållen .TommyKillander skrev:NU blev jag nyfiken, så nu åker popcorn-skålen fram på allvar.
Tommy
Man tackar så vänligt .Tobiasr skrev:Tänk vad mycket fina detaljer det kan vara trots 1/72! Superfint jobbat!
Håller med dig, att man kan lyckas att få till såna detaljer trots den lilla skalan.
Kommer en uppdatering i helgen som visar detaljerna ännu mer. Håll tillgodo!
Ha det gött allesammans och tack återigen för alla glada tillrop!
Cdrengelin
Uppdatering!
Så, nu har äntligen helgen kommit och jag har kunnat sitta och pilla större delen va dagen utan att känna någon som helst stress.
Och när man inte känner sig stressad så kan man roa sig med att sätta på en dekal på ca. 0.5mm på en IP i skala 1/72.
Så hur blev det?
Vi börjar med att skära ut dekalen så mycket dekal jag behöver. Och för det så använder jag min PE böjarmojäng och en sylvass kniv.
Det blev ganska bra så jag försatte raskt vidare.
Jag delade dekalen i två mindre bitar och börja lägga dom på IPn.
Och så slänger vi på den övre delen av dekalen också .
Simsalabim!
Så vart det klar. Micro solad och tillklippt! Klarlackade denna senare så att det inte händer nåt med detta.
Det ser knugligt ut men det är på grund av att dekalen går emellan mätarna och över några knappar. Knapparna kommer att bli målade senare.
Nu vart allt frid och fröjd med IPn men så jag upptäckte lite konstigheter i instruktionerna.
Minns ni denna lilla huvöppnardelen?
Instruktionerna som jag fick med resin cockpiten ville att man skulle göra så här (ja ja, jag tänkte mig inte för innan):
Men om man tittar på manualen som fanns på nätet för just den här resin cockpiten så säger dom helt plötsligt så här:
Ja Ja, det vart bara att bita i det sura och se till att fixa detta.
Nu är det så att delarna som sitter ihop är PE och resin och då sitter dess ihop med CA-lim.
Men som tur är så har jag en lösning för detta lilla debacklet.
Lösningen heter: CA DEBONDER !!
Detta mirakel medel befriar en från rädslan av sätta PEn på fel ställe. Debondern är väldigt lättflytande och kan användas med fördel med pensel.
En liten varning bara, använd inte detta på ytor som är målade då detta löser upp färgen på nolltid .
Resultatet:
Det var allt jag hade för idag, men jag har gjort mer saker som kommer i en uppdatering imorgon eller på måndag om det vill så väl.
Ha det gött!
Senast ändrad av Cdrengelin den sön aug 28 2016, 13:36, ändrad totalt 1 gång
Cdrengelin
Snyggt räddat!
Kul trix med IPn också, det blev kalas
Tommy
Kul trix med IPn också, det blev kalas
Tommy
TommyKillander
Götapetter vilket pilljobb! Bra räddat av etset också.
Blir så jämrans fint detta att man baxnar.
Blir så jämrans fint detta att man baxnar.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Eduard -Sopwith Camel skala 1/48
» Mig 15 skala 1:32
» JAS 39 E Skala 1:1
» Tiger II i skala 1:16
» B-25J Mitchell i skala 1:32
» Mig 15 skala 1:32
» JAS 39 E Skala 1:1
» Tiger II i skala 1:16