Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
+11
Caverö
cas
Azgaron
Janne.S
glimturen
TommyKillander
Matt_Public
Gigabyte
Marlin
Cdrengelin
Stefan E
15 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Hejsan!
Tänkte börja på en ny modell, fast inte den här….
Jag tänkte börja på min 1/32 Tempest från SH och skulle gå o hämta den i högen, men hur det var så kom jag tillbaka med den här lilla modellen som legat och velat bli byggd ett bra tag nu.
För er som aldrig hört talas om denna lilla maskin så kommer här en snabb historielektion.
Är ni med?.....
Detta är inte ett hangarfartygsbaserat flygplan, det är ett LUFTSKEPPSBASERAT flygplan!
Finns det verkligen ett sådant djur eller är det rent hittepå?
Redan under WWI experimenterade Engelsmännen med att landa flygplan på luftskepp, men motorerna var för svaga och tekniken fanns inte att tillgå ännu.
På 30-talet dök idén upp hos jänkarna igen och nu hade motorerna och flygtekniken utvecklats tillräckligt.
Jag låter Wikipedia förklara;
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_F9C_Sparrowhawk
Jag hittade till o med några intressanta filmer;
https://www.youtube.com/watch?v=hfUlNvLMXmM
https://www.youtube.com/watch?v=IWoEQRl8dCs
https://www.youtube.com/watch?v=DTGBFY82Gik
https://www.youtube.com/watch?v=AkCF0m2IKP8
Modellen kom ut runt 1976-77 och Williams Brothers kan väl bäst beskrivas som en Special Hobby byggsats för ungefär 10-15år sedan.
Byggsatsen var i produktion i nästan 30år tills WB försvann från marknaden 2005.
Idag har en ny ägare köpt verktygen och de har börjat komma ut igen.
Mitt exemplar är ett original, tyvärr med väldigt dåliga dekaler, eftermarknads dekaler finns att få tag ifrån Yellow Wings.
Två stora och en mindre gjutstammar finns i lådan, generöst med gjutskägg på alla delar.
I en liten plastpåse finns ett par hjul i vinyl och riggtråd i nylon (typ fiskelina);
Jag kommer inte att använda något av detta, jag avskyr gummi/vinylhjul och nylonlinan är alldeles för tjock.
Som tur är finns ett par hjul i plast med i byggsatsen!
Dekalerna är som ni ser tämligen gulnade så de byter jag ut mot Yellow wings som bara har varit ute några månader.
Ritningen är riktigt gammeldags, vänstra spalten berättar hela historian om flygplanen och den högra spalten är byggbeskrivningen i TEXT!
På andra sidan finner man en sprängskiss i övre högra hörnet, resten av A-3 arket upptas av en ritning i 1/32 med riggningsanvisningar, dekalplacering och färger.
Som ni kan förstå finns det inte mycket eftermarknadsgodis att köpa tii en så här pass gammal byggsats.
Men Mike West (Lone Star) i Texas har i alla fall gjort en resincockpit som är enkel och ändå ljusår bättre än byggsatsens.
Här är resin-delarna ”rensade ” o klara att användas;
Just nu pågår upprensning och städning av delarna….
Gjutskäggen finns på alla delar och här är motordelarna och propellern efter rensning.
Cylindrarna har de finaste kylflänsar jag sett på en plastbyggsats…
Kroppshalvorna städade och uppsnyggade;
Cockpitsidorna limmade till respektive kroppshalva;
Här har även det bakre skottet monterats;
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Tänkte börja på en ny modell, fast inte den här….
Jag tänkte börja på min 1/32 Tempest från SH och skulle gå o hämta den i högen, men hur det var så kom jag tillbaka med den här lilla modellen som legat och velat bli byggd ett bra tag nu.
För er som aldrig hört talas om denna lilla maskin så kommer här en snabb historielektion.
Är ni med?.....
Detta är inte ett hangarfartygsbaserat flygplan, det är ett LUFTSKEPPSBASERAT flygplan!
Finns det verkligen ett sådant djur eller är det rent hittepå?
Redan under WWI experimenterade Engelsmännen med att landa flygplan på luftskepp, men motorerna var för svaga och tekniken fanns inte att tillgå ännu.
På 30-talet dök idén upp hos jänkarna igen och nu hade motorerna och flygtekniken utvecklats tillräckligt.
Jag låter Wikipedia förklara;
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_F9C_Sparrowhawk
Jag hittade till o med några intressanta filmer;
https://www.youtube.com/watch?v=hfUlNvLMXmM
https://www.youtube.com/watch?v=IWoEQRl8dCs
https://www.youtube.com/watch?v=DTGBFY82Gik
https://www.youtube.com/watch?v=AkCF0m2IKP8
Modellen kom ut runt 1976-77 och Williams Brothers kan väl bäst beskrivas som en Special Hobby byggsats för ungefär 10-15år sedan.
Byggsatsen var i produktion i nästan 30år tills WB försvann från marknaden 2005.
Idag har en ny ägare köpt verktygen och de har börjat komma ut igen.
Mitt exemplar är ett original, tyvärr med väldigt dåliga dekaler, eftermarknads dekaler finns att få tag ifrån Yellow Wings.
Två stora och en mindre gjutstammar finns i lådan, generöst med gjutskägg på alla delar.
I en liten plastpåse finns ett par hjul i vinyl och riggtråd i nylon (typ fiskelina);
Jag kommer inte att använda något av detta, jag avskyr gummi/vinylhjul och nylonlinan är alldeles för tjock.
Som tur är finns ett par hjul i plast med i byggsatsen!
Dekalerna är som ni ser tämligen gulnade så de byter jag ut mot Yellow wings som bara har varit ute några månader.
Ritningen är riktigt gammeldags, vänstra spalten berättar hela historian om flygplanen och den högra spalten är byggbeskrivningen i TEXT!
På andra sidan finner man en sprängskiss i övre högra hörnet, resten av A-3 arket upptas av en ritning i 1/32 med riggningsanvisningar, dekalplacering och färger.
Som ni kan förstå finns det inte mycket eftermarknadsgodis att köpa tii en så här pass gammal byggsats.
Men Mike West (Lone Star) i Texas har i alla fall gjort en resincockpit som är enkel och ändå ljusår bättre än byggsatsens.
Här är resin-delarna ”rensade ” o klara att användas;
Just nu pågår upprensning och städning av delarna….
Gjutskäggen finns på alla delar och här är motordelarna och propellern efter rensning.
Cylindrarna har de finaste kylflänsar jag sett på en plastbyggsats…
Kroppshalvorna städade och uppsnyggade;
Cockpitsidorna limmade till respektive kroppshalva;
Här har även det bakre skottet monterats;
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons aug 21 2024, 09:09, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Opsan hejsan!
Ett lite äldre kit som väntar på lite behandling?
Det här fixar du galant Stefan .
Ett lite äldre kit som väntar på lite behandling?
Det här fixar du galant Stefan .
Cdrengelin
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Spännande.
Bygg på du, jag kommer kolla.
/Bosse
Bygg på du, jag kommer kolla.
/Bosse
Marlin
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
kul med lite klara kulörer på kärran blir kul att följa
Gigabyte
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Jumlars, nu har han allt tittat djupt i glöggtunnan.
Spännande värre, hursomhelst. Bra nog 'å!
Spännande värre, hursomhelst. Bra nog 'å!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Vilket spännande bygge - tack för dom spännande länkarna!
Parasit-flygplan asså
Tommy
Parasit-flygplan asså
Tommy
TommyKillander
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Du är en mycket modig man Stefan!
Fast jag är övertygad att du löser detta galant!
Härligt med en uppbygglig research och länkar i tråden!
Mästerligt!
Fast jag är övertygad att du löser detta galant!
Härligt med en uppbygglig research och länkar i tråden!
Mästerligt!
glimturen
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Hadedudane vad söt den var
Janne.S- Moderator
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Kul modell du börjat på Stefan! Bra start!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
USS Akron & Macon
Helt galen idé, som visserligen funkade men som var en smula opraktiskt.
Har läst dom sidorna i Wings of Fame fram och baklänges några gånger, men det kan vara fascinationen för Crimson Skies som färgar mig.
Lysande start Stefan!
Detta kommer bli dunder!
Helt galen idé, som visserligen funkade men som var en smula opraktiskt.
Har läst dom sidorna i Wings of Fame fram och baklänges några gånger, men det kan vara fascinationen för Crimson Skies som färgar mig.
Lysande start Stefan!
Detta kommer bli dunder!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
cas skrev:USS Akron & Macon
Helt galen idé, som visserligen funkade men som var en smula opraktiskt.
Har läst dom sidorna i Wings of Fame fram och baklänges några gånger, men det kan vara fascinationen för Crimson Skies som färgar mig.
Lysande start Stefan!
Detta kommer bli dunder!
Crimson Skies !!
Jag kommer ihåg att jag spelade ett luftskepps-spel ett tag men jag kunde inte komma på vad det hette nu, tack för påminnelsen cas.
Tommy
TommyKillander
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Crimson skies har jag aldrig spelat...
Åter till bygget;
Vingarna upprensade, monterade och rigghål borrade.
Som ni kanske märkt behöver ALLA delar rensas från gjutskägg och misspassade gjutsömmar och passformen är bitvis riktigt bra, men på andra ställen i stort sett obefintlig som vi skall se.
Få delar är definitivt ingen garanti för ett snabbt bygge (om nu någon trodde det!), särskilt inte en så här pass gammal modell.
Men det är ju lite av tjusningen också, å sen är ju kärran för söt.
Som ni kan se är den inte heller särskilt stor, som en Thunderbolt i 1/48 ungefär.
Huvudkomponenterna ihoplimmade o putsade.
Motorn är en liten juvel, jag har aldrig förr sett så fina kylflänsar i plast förut!
Tyvärr finns det lite för mycket gjutsömmar och -skägg på den.
Ventilstängerna som kom med byggsatsen var nästan 2mm tjocka, det är 64mm i fullskala!
Jag klippte av dem och gjorde nya av 0,7mm rundstav i plasticard, 22mm är lite väl tjockt det med, men det ser bra mycket bättre ut!
Dom sitter på motorns baksida som kommer att vara ganska synlig.
Nästa ”avsnitt” var spatsen….
Tja se själva….
Här fick man tälja ut staget från gjutstammen själv, gjutskägget var mellan 0,5-1,0mm tjockt!
Staget limmat till spatsen, ”Fits where it touches” brukar man ju säga, passar perfekt här…
En helkvälls jobb vid byggbordet…
Inget snabbygge det här…
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Åter till bygget;
Vingarna upprensade, monterade och rigghål borrade.
Som ni kanske märkt behöver ALLA delar rensas från gjutskägg och misspassade gjutsömmar och passformen är bitvis riktigt bra, men på andra ställen i stort sett obefintlig som vi skall se.
Få delar är definitivt ingen garanti för ett snabbt bygge (om nu någon trodde det!), särskilt inte en så här pass gammal modell.
Men det är ju lite av tjusningen också, å sen är ju kärran för söt.
Som ni kan se är den inte heller särskilt stor, som en Thunderbolt i 1/48 ungefär.
Huvudkomponenterna ihoplimmade o putsade.
Motorn är en liten juvel, jag har aldrig förr sett så fina kylflänsar i plast förut!
Tyvärr finns det lite för mycket gjutsömmar och -skägg på den.
Ventilstängerna som kom med byggsatsen var nästan 2mm tjocka, det är 64mm i fullskala!
Jag klippte av dem och gjorde nya av 0,7mm rundstav i plasticard, 22mm är lite väl tjockt det med, men det ser bra mycket bättre ut!
Dom sitter på motorns baksida som kommer att vara ganska synlig.
Nästa ”avsnitt” var spatsen….
Tja se själva….
Här fick man tälja ut staget från gjutstammen själv, gjutskägget var mellan 0,5-1,0mm tjockt!
Staget limmat till spatsen, ”Fits where it touches” brukar man ju säga, passar perfekt här…
En helkvälls jobb vid byggbordet…
Inget snabbygge det här…
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Passform vid eventuell anliggning, sa Bull.
Jämrans hästjobb, men en svårt fräsig flygmaskin blir det ju.
Jämrans hästjobb, men en svårt fräsig flygmaskin blir det ju.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Jösses vilket hästjobb med all denna flash.
Men du klarar ju det galant.
/Bosse
Men du klarar ju det galant.
/Bosse
Marlin
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Snyggt jobbat med motor och spats!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Tja, hade det varit lätt hade vem som helst fixat det, så det är tur att det är du Stefan!
Du kommer fixa det galant!
Du kommer fixa det galant!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Snyggt och snabbt Stefan! Inte går det långsamt inte....
glimturen
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Tack skall ni ha!
Det kommer nog att gå lite långsammare framöver.... min semester är snart slut....
...och spatsen kommer att ta tid att få snygga, sen skall stagen passas till kroppen oxså!
Men bygglusten är definitivt på frammarch efter att ha varit ganska frånvarande ett bra tag.
Stefan
Det kommer nog att gå lite långsammare framöver.... min semester är snart slut....
...och spatsen kommer att ta tid att få snygga, sen skall stagen passas till kroppen oxså!
Men bygglusten är definitivt på frammarch efter att ha varit ganska frånvarande ett bra tag.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Hejsan!
Jobbet med landställen rullar på….
När limmet väl hade torkat var det bara att ”stuffa kalkonen”, alltså jag fyllde alla glipor med plasticard.
Eter ytterligare några dagar i ”ugnen” hade det torkat ordentligt så jag kunde skära/slipa bort överflödet och sanda till formen någotsånär.
Jag limmade dit det övre staget också men konstaterade att det var mycket enklare att limma stagen till kroppen också.
Passformen var väl inte den bästa, men rätt hyfsad i alla fall och massor av superlim såklart!
Kroppshalvorna är bara temporärt ihoptejpade för att kolla att maskinen står jämnt på underlaget.
Mera spackling och sandande återstår…
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Jobbet med landställen rullar på….
När limmet väl hade torkat var det bara att ”stuffa kalkonen”, alltså jag fyllde alla glipor med plasticard.
Eter ytterligare några dagar i ”ugnen” hade det torkat ordentligt så jag kunde skära/slipa bort överflödet och sanda till formen någotsånär.
Jag limmade dit det övre staget också men konstaterade att det var mycket enklare att limma stagen till kroppen också.
Passformen var väl inte den bästa, men rätt hyfsad i alla fall och massor av superlim såklart!
Kroppshalvorna är bara temporärt ihoptejpade för att kolla att maskinen står jämnt på underlaget.
Mera spackling och sandande återstår…
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Snyggt jobbat med spatsen! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Temporärt hoptejpade säger han, samtidigt som det har gått åt en meter tejp (visserligen frystejp, men ändå)
Gött jobbat med spatsen!
Gött jobbat med spatsen!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Snyggt jobbat!
Kalkonen ser ordentligt ihoppackad ut - snart klar för "glasering" i sprutbåset?
Tommy
Kalkonen ser ordentligt ihoppackad ut - snart klar för "glasering" i sprutbåset?
Tommy
TommyKillander
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
vad mysig den är din sparvhök, sköna linjer där + fint plast pulade !
Gigabyte
Sv: Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
Ser ut som en handfull med jobb, fantastiskt kul på något vis
Caverö
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Curtiss P-40C Hawk, Bronco 1/48
» Curtiss P-40E Warhawk, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
» Caudron Racer 1:32, Williams Brothers
» Curtiss P40 K 1:48 Hasegawa.
» Curtiss Tomahawk Mk.IIb 1/48 Airfix P-40B
» Curtiss P-40E Warhawk, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
» Caudron Racer 1:32, Williams Brothers
» Curtiss P40 K 1:48 Hasegawa.
» Curtiss Tomahawk Mk.IIb 1/48 Airfix P-40B
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet