Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
+12
Cdrengelin
linusorn
Gigabyte
glimturen
TommyKillander
frznlogic
Marlin
Azgaron
Janne.S
Matt_Public
Stefan E
cas
16 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Ok jag ger mig. Det GÅR inte att avsluta ett bygge och försöka att enbart ge sig på gamla projekt igen. Man måste ju ha nåt nytt!
Valet föll denna gången på nåt som är lite utanför min vanliga zon med brittiska maskiner, propellerkärror i allmänhet och Spitfire i synnerhet. (nä, inte ens Typhoon/Tempest/Sea Fury!!!)
Så varför inte lite Amerikanska hangarfartygsgrejer från 50-talet?
Lite måsgrått och vitt, lite mulliga former och taskiga motorer. Det låter nästan som RAF
FJ-4 Fury är alltså ännu en gren i North Americans rätt stora Sabre-träd, även om det inte delar speciellt många grejer alls med F-86 (inte nåt vad jag vet) så är det helt klart besläktat.
FJ-1 för ju föregångaren på många sätt till F-86, men med raka vingar.
FJ-2/3 är i princip en F-86 för hangarfartyg
FJ-4 är en kraftigt uppbiffad variant av ovanstående fast mer som ett nytt plan, med ny vinge, flygkropp med puckelrygg och kralligare motor.
Sååå...inte alls som en Sabre alltså
Modellen är en tidig hobbyboss med ganska skabbig boxart
P1040640 by Christer Andersson, on Flickr
Jag köpte den begagnad och tidigare ägaren hade begåvat lådan med en knallpall i resin
P1040643 by Christer Andersson, on Flickr
Smaskigt!
Mer AM-godis blir det inte denna gången så allt annat som behövs tänker jag scratcha.
Planen är att göra denna fräsiga individ
P1040641 by Christer Andersson, on Flickr
Det är en FJ-4 och inte FJ-4B, så det betyder enbart jaktlast. Synd, för man får med 6 Bullpup i lådan, men se det duger inte. Turligt nog finns det med lite extradunkar och Sidvindare också.
Började glatt med att bestämma mig att stänga luftbromsarna
P1040605 by Christer Andersson, on Flickr
Tydligen har Hobbyboss gjort fel (nej, det är inte ovanligt...) och hittat på massa detaljer här som inte finns. Botten på denna luftbromsbrunn är helt slät, men jag ville inte mickla till det och ha de öppna i alla fall (och det verkar som bromsarna oftast är stängda på marken ändå).
Passformen för bromsarna visade att det inte alls var gjort för stängt läge, men med en smula styrenremsor taktiskt ditlimmade så packar (jobbteknisk term) det hyffsat.
Luftintagen på kroppsidorna har tydligen inte helt rätt form, men nu har jag limmat dit dom så det får vara
P1040645 by Christer Andersson, on Flickr
Efter lite mer knep och knåp så fick jag även ihop vingen.
P1040648 by Christer Andersson, on Flickr
Går ju som smort det här, trots att det inte är Airfix!
Framåt och vidare (i ett kommande inlägg)!
Valet föll denna gången på nåt som är lite utanför min vanliga zon med brittiska maskiner, propellerkärror i allmänhet och Spitfire i synnerhet. (nä, inte ens Typhoon/Tempest/Sea Fury!!!)
Så varför inte lite Amerikanska hangarfartygsgrejer från 50-talet?
Lite måsgrått och vitt, lite mulliga former och taskiga motorer. Det låter nästan som RAF
FJ-4 Fury är alltså ännu en gren i North Americans rätt stora Sabre-träd, även om det inte delar speciellt många grejer alls med F-86 (inte nåt vad jag vet) så är det helt klart besläktat.
FJ-1 för ju föregångaren på många sätt till F-86, men med raka vingar.
FJ-2/3 är i princip en F-86 för hangarfartyg
FJ-4 är en kraftigt uppbiffad variant av ovanstående fast mer som ett nytt plan, med ny vinge, flygkropp med puckelrygg och kralligare motor.
Sååå...inte alls som en Sabre alltså
Modellen är en tidig hobbyboss med ganska skabbig boxart
P1040640 by Christer Andersson, on Flickr
Jag köpte den begagnad och tidigare ägaren hade begåvat lådan med en knallpall i resin
P1040643 by Christer Andersson, on Flickr
Smaskigt!
Mer AM-godis blir det inte denna gången så allt annat som behövs tänker jag scratcha.
Planen är att göra denna fräsiga individ
P1040641 by Christer Andersson, on Flickr
Det är en FJ-4 och inte FJ-4B, så det betyder enbart jaktlast. Synd, för man får med 6 Bullpup i lådan, men se det duger inte. Turligt nog finns det med lite extradunkar och Sidvindare också.
Började glatt med att bestämma mig att stänga luftbromsarna
P1040605 by Christer Andersson, on Flickr
Tydligen har Hobbyboss gjort fel (nej, det är inte ovanligt...) och hittat på massa detaljer här som inte finns. Botten på denna luftbromsbrunn är helt slät, men jag ville inte mickla till det och ha de öppna i alla fall (och det verkar som bromsarna oftast är stängda på marken ändå).
Passformen för bromsarna visade att det inte alls var gjort för stängt läge, men med en smula styrenremsor taktiskt ditlimmade så packar (jobbteknisk term) det hyffsat.
Luftintagen på kroppsidorna har tydligen inte helt rätt form, men nu har jag limmat dit dom så det får vara
P1040645 by Christer Andersson, on Flickr
Efter lite mer knep och knåp så fick jag även ihop vingen.
P1040648 by Christer Andersson, on Flickr
Går ju som smort det här, trots att det inte är Airfix!
Framåt och vidare (i ett kommande inlägg)!
Senast ändrad av cas den sön nov 19 2017, 11:54, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Härlig liten maskin!
Bra start så här långt!
Stefan
Bra start så här långt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Tack Stefan.
Samlar på mig lite länkar också...
http://www.avialogs.com/index.php/en/aircraft/usa/northamericanaviation/fjfury/fj-4-standard-aircraft-characteristics.html#download
http://replicainscale.blogspot.se/2013/12/plastic-fury-not-what-it-seems-rare-one.html
http://replicainscale.blogspot.se/2010_07_01_archive.html
Samlar på mig lite länkar också...
http://www.avialogs.com/index.php/en/aircraft/usa/northamericanaviation/fjfury/fj-4-standard-aircraft-characteristics.html#download
http://replicainscale.blogspot.se/2013/12/plastic-fury-not-what-it-seems-rare-one.html
http://replicainscale.blogspot.se/2010_07_01_archive.html
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Rasande grann liten maskin!
Dekalalternativet får två tummar upp och mitt allra bredaste leende. Now make with the cockpit already!
Dekalalternativet får två tummar upp och mitt allra bredaste leende. Now make with the cockpit already!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Cockpit!? Nej nej, det dröjer innan jag skall ha SÅ roligt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Kul med ett seriöst Fury bygge.....undrar varför jag alltid tänker på Bruce Lee när Furyn omnämns
Janne.S- Moderator
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Trevlig modell du valt och bra start! Gillar dekalvalet!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Schysst Christer.
Jag ser att Jannes Sabre bygge smittar.
Vad jag exakt menar med det kommer undr kvällen bli solklart.
/Bosse
Jag ser att Jannes Sabre bygge smittar.
Vad jag exakt menar med det kommer undr kvällen bli solklart.
/Bosse
Marlin
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Ditt gamla Fury-bygge håller jag på att läsa igenom nu...den blev ju inte så pjåkig såvitt jag kan se!Janne.S skrev:Kul med ett seriöst Fury bygge.....undrar varför jag alltid tänker på Bruce Lee när Furyn omnämns
Tack Håkan!Azgaron skrev:Trevlig modell du valt och bra start! Gillar dekalvalet!
Sabre-chock!Marlin skrev:Schysst Christer.
Jag ser att Jannes Sabre bygge smittar.
Vad jag exakt menar med det kommer under kvällen bli solklart.
/Bosse
Då behöver vi bara nån som gör en tidig F-86 så är allt komplett sen =)
Ja, vad gör man inte för att liva upp en grådassig fredag?frznlogic skrev:Riktigt roligt bygge att dra igång, thumbsup på den 😉
Senast ändrad av cas den sön nov 19 2017, 14:19, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Jä!
Kul kärra med spännande märkning, kommer bli sketa-snygg - också en jobbterm
Tommy
Kul kärra med spännande märkning, kommer bli sketa-snygg - också en jobbterm
Tommy
TommyKillander
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Ojoj, alla är så taggade efter AIM så man blir ju liksom tvungen att snabbt snabbt visa att man också gör nåt.
Jag har målat hjulhus och luftintaget med Ultimate primer (Vit)
Luckorna verkar vara stängda på denna kärra, så det gör ju saken lätt för en =)
Ingen större vits att detaljera nåt med andra ord
Så, nu vrider vi fokuset åt ett annat håll...
Jag har målat hjulhus och luftintaget med Ultimate primer (Vit)
Luckorna verkar vara stängda på denna kärra, så det gör ju saken lätt för en =)
Ingen större vits att detaljera nåt med andra ord
Så, nu vrider vi fokuset åt ett annat håll...
Senast ändrad av cas den sön nov 19 2017, 14:20, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Haha... själv har jag inte lyft ett finger på byggbordet. Mycket på jobb och hemmafronten...
Spännande... vad kommer härnäst
Tommy
cas skrev:
Så, nu vrider vi fokuset åt ett annat håll...
Spännande... vad kommer härnäst
Tommy
TommyKillander
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Vadan detta....har du fått upp flåset? Lite byggtempo banne mig
Janne.S- Moderator
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Inte riktigt dags för en F-4C, men jag lämnar fokuset på hjulbrunnarna och skall istället fokusera blicken nån annanstans på flygkroppen.TommyKillander skrev:
Spännande... vad kommer härnäst
Tommy
Man får passa på medan inspirationspartiklarna flyger omkring vilt!Janne.S skrev:Vadan detta....har du fått upp flåset? Lite byggtempo banne mig
Tack tack!frznlogic skrev:Underbar kärra. Bra start ☺️
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Dags för en fjuppdatering tycker jag allt.
Det ser lite trist ut bakom nackstödet, tycker ni inte?
P1040668 by Christer Andersson, on Flickr
Sådär slätt och platt är det inte.
Så, jag tog helt enkelt och lattjade lite med lödtråd och en plaststav och gjorde en liten sladd
P1040671 by Christer Andersson, on Flickr
Byggde ett litet bord för motorn som drar huven
P1040676 by Christer Andersson, on Flickr
Och med stängd huv (som det skall bli) så kommer det nog duga
P1040680 by Christer Andersson, on Flickr
Snart dags för primer i Cockpit!
Det ser lite trist ut bakom nackstödet, tycker ni inte?
P1040668 by Christer Andersson, on Flickr
Sådär slätt och platt är det inte.
Så, jag tog helt enkelt och lattjade lite med lödtråd och en plaststav och gjorde en liten sladd
P1040671 by Christer Andersson, on Flickr
Byggde ett litet bord för motorn som drar huven
P1040676 by Christer Andersson, on Flickr
Och med stängd huv (som det skall bli) så kommer det nog duga
P1040680 by Christer Andersson, on Flickr
Snart dags för primer i Cockpit!
Senast ändrad av cas den sön nov 19 2017, 14:23, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Så där ja....scratch träsket kallar
Snart börjar du detaljera hjulbrunnar också...
Snart börjar du detaljera hjulbrunnar också...
Janne.S- Moderator
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Bock och tack!
Detaljera hjulhus gör man väl lite till mans?
Fast på denna kommer huvudluckorna att vara stängda så det är ingen större vits att detaljera nåt extra..
Detaljera hjulhus gör man väl lite till mans?
Fast på denna kommer huvudluckorna att vara stängda så det är ingen större vits att detaljera nåt extra..
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Tjusigt plast snickeri ,,lyfte den den tråkiga hatt hyllan många snäpp !!!!
Gigabyte
Sv: Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
Ja, där fick du minsann fjäder ordentligt.
Men sådant passar sig ju i närheten av en redig hylla. Mjamm!
Men sådant passar sig ju i närheten av en redig hylla. Mjamm!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sida 1 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet