IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

E-Day, Prag 2016

4 posters

Gå ner

E-Day, Prag 2016 Empty E-Day, Prag 2016

Inlägg av Stefan E tor sep 29, 2016 9:16 am

Hejsan!
 
Så är det dags att visa vad jag lyckades släpa med hem efter E-Day i Prag!
 
Vid insläppet var det som vanligt tre köer, två för ”vanliga” besökare och en andra för oss medlemmar i BFC (Bunny Fighter Club, eller ”Kaninklubben” som jag kallar den), så Lena o jag fick ställa oss i varsin kö.
 
Som det har blivit en tradition nu så bjuder Eduard (som är värd för evenemanget) alla besökare på en liten 1/144 modell och så även i år.
 
Normalt får man välja på två olika modeller, i år FICK man TVÅ modeller, en Avia B.534 dubbeldäckare i 1/144 och en Velorex (Tjeckernas allra första egentillverkade ”bil”) i 1/48.
 
Vanliga besökare fick bara flygplanet.
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9918_zpsdrziugnd
 
Första stoppet var ett besök hos Special Hobby, de hade sitt bås precis innanför entrén.
 
Snackade lite med en representant från företaget och lovprisade deras Tempest Mk.V och Yak-3 och tackade för ett ypperligt val av förebilder.
Han berättade att Tempest Mk.II (Radial-Tempesten) var precis klar att släppas, och att en Typhoon (Teardrop och Cardoor) och Sea Fury låg i pipelinen!
 
Jag hade siktat in mig på en Attack-Viggen (AJ37) men den var redan slutsåld, bara ca en timme efter öppnandet!
 
Jag hittade i alla fall denna lilla godsak, färgglad är väl det minsta man kan säga!
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9912_zpsjqo1j4bw
 
SH har liksom Eduard börjat sälja ”strippade" byggsatser till ett betydligt lägre pris, den här lilla Bucker Bestman Bu181 är splirrans ny.
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9919_zpspa12kbtg
 
En femtiolapp (svensk) kan väl sägas vara rätt billigt för en komplett byggsats, inklusive ets och instruktioner.
 
Så var det äntligen dags att kliva in i hjärtat av Tjeckisk modellindustri, Eduard…
 
Tjockt med folk och tyvärr redan ganska renrensat på byggsatser.
 
Jag lyckades norpa åt mig den absolut sista MiG-21 PFM´n åt Bosse….
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9916_zpsyxvix44j
 
Till mig själv högg jag den här dubbelsatsen, en knapp femhundring för två fullmatade byggsatser (Eduard MiG-21SMT och Hasegawa A-4E Skyhawk) är inte dyrt, och då får man en fin tavla av boxarten i A-3 format att hänga på väggen!
Kunde köpt bara tavlan för det priset….
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9910_zps9nlsg2cu
 
Så gick jag bort till väggen med alla små askar med resin-godis och började plocka åt mig.
 
Först tre askar Big-Sin, varje sådan här ask innehåller 7-8 vanliga små askar, till ca 30-40% lägre pris gentemot ”lösvikt”.
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9917_zpseiz6ubnr
 
Två lite större ”vanliga” satser…
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9921_zpsdsgluery
 
Sedan fyllde jag en varukorg, med ordentlig råge med småaskar och ett maskset, vi var ju tre som handlade…
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9920_zpstzxmw2up
 
Några nyttiga verktyg som jag hittade…
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9924_zpsaxen1hsz
 
Mark One hade massor av roliga saker, den här bokserien är jag svag för eftersom man får med ett dekalark med hela TOLV versioner av olika modeller.
 
Swordfish var ett givet köp…
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9926_zps0pmicc9e
 
Likaså boken om L-29 Délfin…
 
E-Day, Prag 2016 IMG_9925_zpsks1ym2t7
 
Vid det här laget drabbades jag av vad som närmast kan kallas ”modell-overload” och vi var både  hungriga och trötta, så det var dags för middag.
 
Efter middagen gick vi ner igen för att komplettera lite inköp och bara strosa runt och titta på utställda modeller, ”sjöslaget” i den enorma bassängen och ökenkriget i den lika enorma sandlådan.
 
Jag var trots allt mycket nöjd med dagen även om jag inte fick tag på allt jag ville, men jag hittade å andra sidan en hel del annat roligt istället.
 
Efter en mycket lyckad dag på E-Day 2016 vandrade vi mot busshållplatsen med ömmande fötter för resan hem till hotellet!
Ett super-trevligt arrangemang som kan rekommenderas varmt!
 
Enda minuset var att det var så urplockat så tidigt, nästa gång börjar vi med E-Day så vi kan åka dit tidigt på söndagen också, då Eduard har hunnit komplettera lagret av byggsatser, ets o resin igen.
 
Tyvärr kom jag knappt ihåg att använda kameran så det blev inte många bilder tagna.
 

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

E-Day, Prag 2016 Empty Sv: E-Day, Prag 2016

Inlägg av Marlin tor sep 29, 2016 9:31 am

Wow. cyclops
Det där såg ju verkligen trevligt ut.
Och underbart att du lyckades får tag i en PFM åt mig cheers
Dekal arket till L-29:an ser ju mycket trevligt ut.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

E-Day, Prag 2016 Empty Sv: E-Day, Prag 2016

Inlägg av cas tor sep 29, 2016 10:36 am

Madre de mios!
Det var ett rejält lass där Stefan! kunde identifiera vissa av "mina" saker där...
Special Hobby säger alltså mer Tempest (MkII), Typhoon och Sea Fury!?
Jag tror jag får stora dåndimpen!

Ser fram emot att höra rapporten live nångång =)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

E-Day, Prag 2016 Empty Sv: E-Day, Prag 2016

Inlägg av Azgaron tor sep 29, 2016 11:38 am

Ser trevligt ut, allt som du fått med dig från E-day! Smile
Mycket resingodis, och det är ju inte dumt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

E-Day, Prag 2016 Empty Sv: E-Day, Prag 2016

Inlägg av Stefan E tor sep 29, 2016 12:11 pm

cas skrev:Madre de mios!
Det var ett rejält lass där Stefan! kunde identifiera vissa av "mina" saker där...
Special Hobby säger alltså mer Tempest (MkII), Typhoon och Sea Fury!?
Jag tror jag får stora dåndimpen!

Ser fram emot att höra rapporten live nångång =)

Ja, jag svarade att "Ni kommer att göra mig till en mycket fattig man", då garvade han stort och sade "Då måste vi göra någonting rätt"!

Underbart att kunna prata direkt med tillverkarna, alla är vänliga, öppna och tillmötesgående.

Kan du så besök E-Day någon gång och Prag är en underbar stad att turista i, nästan alla kan åtminstånde lite Engelska!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

E-Day, Prag 2016 Empty Sv: E-Day, Prag 2016

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet