Bada huvdelar i klarlack..
+4
Stefan E
cas
Cdrengelin
Henkepenke
8 posters
Sida 1 av 1
Bada huvdelar i klarlack..
Ja som rubriken lyder, jag skulle behöva lite tips för att lyckas få till finishen på min klarplast-delar aka "huvdelar".
Har ju sett att många doppar huvdelarna i Pledge/Future etc, har inte lyckats få tag på nån av dessa produkter men läste nånstans att Humbrol Clear skulle funka lika bra så införskaffade en flaska sånt och provade. Och nog blir delarna klara och fina alltid men jag lyckas inte bli av med rinnmärkena vilket ju ställer till finishen lite.
Hittills så har jag doppat delarna i lacken, tagit upp och låtit det rinna av och upprepat den proceduren 1 eller 2 gånger till innan jag tar upp delen och håller den mot ett papper för att få bort överflödet. Och sedan lägger dem på tork i skydd från damm. Jag kanske skulle låta bli att bada dem mer än en gång? Kanske är där felet ligger?
Tar tacksamt emot tips på hur att göra!
//Henke
Har ju sett att många doppar huvdelarna i Pledge/Future etc, har inte lyckats få tag på nån av dessa produkter men läste nånstans att Humbrol Clear skulle funka lika bra så införskaffade en flaska sånt och provade. Och nog blir delarna klara och fina alltid men jag lyckas inte bli av med rinnmärkena vilket ju ställer till finishen lite.
Hittills så har jag doppat delarna i lacken, tagit upp och låtit det rinna av och upprepat den proceduren 1 eller 2 gånger till innan jag tar upp delen och håller den mot ett papper för att få bort överflödet. Och sedan lägger dem på tork i skydd från damm. Jag kanske skulle låta bli att bada dem mer än en gång? Kanske är där felet ligger?
Tar tacksamt emot tips på hur att göra!
//Henke
Henkepenke
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Halloj Henke!
Kan tipsa om en produkt som jag använder som har faktiskt fungerat väldigt bra för min del och det AK Interactives gauzy glas agent. Körde själv med humbrol clear innan och hade precis samma problem som dig. Tror till och med att jag spädde ut den med vatten bara för att den skulle rinna av lite lättare.
I alla fall här kommer länken till ministuff som säljer den produkten i Sverige. http://www.ministuff.se/sv/fargervadring/ak-interactive/ak-glass-coat-gauzy-agent-100ml.html
Lycka till och ha det gött!
Kan tipsa om en produkt som jag använder som har faktiskt fungerat väldigt bra för min del och det AK Interactives gauzy glas agent. Körde själv med humbrol clear innan och hade precis samma problem som dig. Tror till och med att jag spädde ut den med vatten bara för att den skulle rinna av lite lättare.
I alla fall här kommer länken till ministuff som säljer den produkten i Sverige. http://www.ministuff.se/sv/fargervadring/ak-interactive/ak-glass-coat-gauzy-agent-100ml.html
Lycka till och ha det gött!
Cdrengelin
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Har en uråldrig flaska Johnsson (med blå kork, det var tydligen viktigt!) som jag använder som du använder Clear.
Skulle jag välta ut den flaskan, eller känna mig onödigt rik så skulle jag helt klart ge mig på den där Gauzy agent.
Skulle jag välta ut den flaskan, eller känna mig onödigt rik så skulle jag helt klart ge mig på den där Gauzy agent.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Hejsan!
Ge inte upp, det fodras bara lite övning...
Så här brukar jag göra;
1) Tvätta delarna i diskmedel och ljummet vatten, låt lufttrorka
2) Doppa huven i Johnnsons/Pledge/etc.
3) Ta upp, låt det mesta rinna av
4) Nudda kanterna/hörnen med lite hushållspapper (jag använder "Torky") så du får bort överflödet.
5) Låt huven torka under en huv av något slag, jag brukar lägga delarna på ett par tandpetare, glöm inte att lämna en liten glipa i underkanten så luften kan cirkulera.
6) Låt torka minst ett dygn, helst ännu längre så lacken får härda ordentligt.
I många av mina byggtrådar visar jag just detta, kommer inte ihåg vilka dock, så du får leta lite.
Stefan
Ge inte upp, det fodras bara lite övning...
Så här brukar jag göra;
1) Tvätta delarna i diskmedel och ljummet vatten, låt lufttrorka
2) Doppa huven i Johnnsons/Pledge/etc.
3) Ta upp, låt det mesta rinna av
4) Nudda kanterna/hörnen med lite hushållspapper (jag använder "Torky") så du får bort överflödet.
5) Låt huven torka under en huv av något slag, jag brukar lägga delarna på ett par tandpetare, glöm inte att lämna en liten glipa i underkanten så luften kan cirkulera.
6) Låt torka minst ett dygn, helst ännu längre så lacken får härda ordentligt.
I många av mina byggtrådar visar jag just detta, kommer inte ihåg vilka dock, så du får leta lite.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Vad Stefan säger antar jag, jag tycker det är svårt att inte få droppar på huven också, men diskning kanske hjälper lite? Kommer prova det steget också någon gång.
Sen så kan det vara värt att nämna att jag får usla resultat på vacu formade huvar, det finns mer eller mindre inget som fäster på dem och de är väldigt svårt att polera imho, så var väldigt försiktig med dem ☺️
Sen så kan det vara värt att nämna att jag får usla resultat på vacu formade huvar, det finns mer eller mindre inget som fäster på dem och de är väldigt svårt att polera imho, så var väldigt försiktig med dem ☺️
frznlogic
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Johnssons -Blå + Janne har en fin tråd om att få slita och repiga huvar som nya igen under tips och tricks (?)
Hittade länken ,,men något knas med bilderna där ,,,
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t55-reparation-av-skadade-huvar?highlight=huvar
Hittade länken ,,men något knas med bilderna där ,,,
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t55-reparation-av-skadade-huvar?highlight=huvar
Gigabyte
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Tack grabbar för tipsen! Jag får helt enkelt fortsätta öva! Kan nog tänkas att jag ger Gauzy Agent ett försök också
Henkepenke
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Viskositeten spelar roll, ommdet är tunnt så blir det inga rinnmärken, däremot kanske man får doppa fler gånger....tänk på hur man stöper ljus, nytt lager för varje dopp i stearinet.
Janne.S- Moderator
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Ja, jag funderar på om det inte är där jag ställer till det kanske, får prova på nån huv att bara köra ett bad och sen låta den torkaJanne.S skrev:Viskositeten spelar roll, ommdet är tunnt så blir det inga rinnmärken, däremot kanske man får doppa fler gånger....tänk på hur man stöper ljus, nytt lager för varje dopp i stearinet.
Henkepenke
Sv: Bada huvdelar i klarlack..
Hur viktigt är det med att Johnson/Pledge har blå kork? Har själv en flaska som jag uppfattar som urgammal men den hade den genomskinliga korken. Men på de huvar som jag använt den så har jag inte fått några problem. Oftast har jag legt dem på en fuktig vettetxtrasa som sugit åt sig överskottet vid torkning.
När det gäller Tamiya och Airfix "Mustang huvar" har jag målat ramen i avsedd färg och sedan omgående lagt den doppade huven efter dopp på ramen. Den har då "klistrats fast" av polishen och något behov av lim för det har jag då inte haft. Har sedan använt samma metod när det gäller vindrutor mm till andra modeller.
När det gäller att "måla upp" en hel modell med Johnson/Pledge så har jag varit rätt mycket försiktigare. De enda modeller jag känner att jag kunnat göra det med framgång är en fokke roch en Junker från första världskriget. De har fått en snygg sidenmatt finish. Lite märkligt att det som ger en blank yta i ena fallet ger en sidenmatt i det andra. Men ok, underlaget var rätt matt när det gäller berörda modeller.
Har en gammal Harrier som jag använder för att testmåla färger med mera annars. Och där känner jag lite att Johnson/Pledge gett en lätt frostig yta i vissa ljusvinklar. Och det är inget resultat jag önskar mig på de modeller jag vill ha i vitrinskåpet.
Vänligast / André
När det gäller Tamiya och Airfix "Mustang huvar" har jag målat ramen i avsedd färg och sedan omgående lagt den doppade huven efter dopp på ramen. Den har då "klistrats fast" av polishen och något behov av lim för det har jag då inte haft. Har sedan använt samma metod när det gäller vindrutor mm till andra modeller.
När det gäller att "måla upp" en hel modell med Johnson/Pledge så har jag varit rätt mycket försiktigare. De enda modeller jag känner att jag kunnat göra det med framgång är en fokke roch en Junker från första världskriget. De har fått en snygg sidenmatt finish. Lite märkligt att det som ger en blank yta i ena fallet ger en sidenmatt i det andra. Men ok, underlaget var rätt matt när det gäller berörda modeller.
Har en gammal Harrier som jag använder för att testmåla färger med mera annars. Och där känner jag lite att Johnson/Pledge gett en lätt frostig yta i vissa ljusvinklar. Och det är inget resultat jag önskar mig på de modeller jag vill ha i vitrinskåpet.
Vänligast / André
Andre B
Liknande ämnen
» Airfix 1/48 Hawker Hurricane MK.l Ilmavoimat
» "Limma" med klarlack?
» Klarlack innan dekaler
» Klarlack/clear coat - tips önskas
» "Limma" med klarlack?
» Klarlack innan dekaler
» Klarlack/clear coat - tips önskas
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|