IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bada huvdelar i klarlack..

+4
Stefan E
cas
Cdrengelin
Henkepenke
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Henkepenke tor nov 03 2016, 22:26

Ja som rubriken lyder, jag skulle behöva lite tips för att lyckas få till finishen på min klarplast-delar aka "huvdelar". 

Har ju sett att många doppar huvdelarna i Pledge/Future etc, har inte lyckats få tag på nån av dessa produkter men läste nånstans att Humbrol Clear skulle funka lika bra så införskaffade en flaska sånt och provade. Och nog blir delarna klara och fina alltid men jag lyckas inte bli av med rinnmärkena vilket ju ställer till finishen lite. 

Hittills så har jag doppat delarna i lacken, tagit upp och låtit det rinna av och upprepat den proceduren 1 eller 2 gånger till innan jag tar upp delen och håller den mot ett papper för att få bort överflödet. Och sedan lägger dem på tork i skydd från damm. Jag kanske skulle låta bli att bada dem mer än en gång? Kanske är där felet ligger? 

Tar tacksamt emot tips på hur att göra! Smile

//Henke

Henkepenke


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Cdrengelin fre nov 04 2016, 06:13

Halloj Henke!
Kan tipsa om en produkt som jag använder som har faktiskt fungerat väldigt bra för min del och det AK Interactives gauzy glas agent. Körde själv med humbrol clear innan och hade precis samma problem som dig. Tror till och med att jag spädde ut den med vatten bara för att den skulle rinna av lite lättare. 

I alla fall här kommer länken till ministuff som säljer den produkten i Sverige.  http://www.ministuff.se/sv/fargervadring/ak-interactive/ak-glass-coat-gauzy-agent-100ml.html

Lycka till och ha det gött!
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av cas fre nov 04 2016, 07:51

Har en uråldrig flaska Johnsson (med blå kork, det var tydligen viktigt!) som jag använder som du använder Clear.
Skulle jag välta ut den flaskan, eller känna mig onödigt rik så skulle jag helt klart ge mig på den där Gauzy agent.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Stefan E fre nov 04 2016, 09:17

Hejsan!

Ge inte upp, det fodras bara lite övning...


Så här brukar jag göra;

1) Tvätta delarna i diskmedel och ljummet vatten, låt lufttrorka

2) Doppa huven i Johnnsons/Pledge/etc.

3) Ta upp, låt det mesta rinna av

4) Nudda kanterna/hörnen med lite hushållspapper (jag använder "Torky") så du får bort överflödet.

5) Låt huven torka under en huv av något slag, jag brukar lägga delarna på ett par tandpetare, glöm inte att lämna en liten glipa i underkanten så luften kan cirkulera.

6) Låt torka minst ett dygn, helst ännu längre så lacken får härda ordentligt.

I många av mina byggtrådar visar jag just detta, kommer inte ihåg vilka dock, så du får leta lite.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av frznlogic fre nov 04 2016, 12:22

Vad Stefan säger antar jag, jag tycker det är svårt att inte få droppar på huven också, men diskning kanske hjälper lite? Kommer prova det steget också någon gång.

Sen så kan det vara värt att nämna att jag får usla resultat på vacu formade huvar, det finns mer eller mindre inget som fäster på dem och de är väldigt svårt att polera imho, så var väldigt försiktig med dem ☺️

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Gigabyte fre nov 04 2016, 13:19

Johnssons  -Blå  + Janne har en  fin tråd om att få slita och repiga huvar som nya igen under tips och tricks (?)

 Hittade länken ,,men något knas med bilderna där ,,, Rolling Eyes

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t55-reparation-av-skadade-huvar?highlight=huvar
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Henkepenke fre nov 04 2016, 19:19

Tack grabbar för tipsen! Jag får helt enkelt fortsätta öva! Kan nog tänkas att jag ger Gauzy Agent ett försök också Smile

Henkepenke


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Janne.S fre nov 04 2016, 23:48

Viskositeten spelar roll, ommdet är tunnt så blir det inga rinnmärken, däremot kanske man får doppa fler gånger....tänk på hur man stöper ljus, nytt lager för varje dopp i stearinet.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Henkepenke lör nov 05 2016, 00:23

Janne.S skrev:Viskositeten spelar roll,  ommdet är tunnt så blir det inga rinnmärken, däremot kanske man får doppa fler gånger....tänk på hur man stöper ljus, nytt lager för varje dopp i stearinet.
Ja, jag funderar på om det inte är där jag ställer till det kanske, får prova på nån huv att bara köra ett bad och sen låta den torka Smile

Henkepenke


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Andre B sön apr 09 2017, 15:18

Hur viktigt är det med att Johnson/Pledge har blå kork? Har själv en flaska som jag uppfattar som urgammal men den hade den genomskinliga korken. Men på de huvar som jag använt den så har jag inte fått några problem. Oftast har jag legt dem på en fuktig vettetxtrasa som sugit åt sig överskottet vid torkning.

När det gäller Tamiya och Airfix "Mustang huvar" har jag målat ramen i avsedd färg och sedan omgående lagt den doppade huven efter dopp på ramen. Den har då "klistrats fast" av polishen och något behov av lim för det har jag då inte haft. Har sedan använt samma metod när det gäller vindrutor mm till andra modeller.

När det gäller att "måla upp" en hel modell med Johnson/Pledge så har jag varit rätt mycket försiktigare. De enda modeller jag känner att jag kunnat göra det med framgång är en fokke roch en Junker från första världskriget. De har fått en snygg sidenmatt finish. Lite märkligt att det som ger en blank yta i ena fallet ger en sidenmatt i det andra. Men ok, underlaget var rätt matt när det gäller berörda modeller.

Har en gammal Harrier som jag använder för att testmåla färger med mera annars. Och där känner jag lite att Johnson/Pledge gett en lätt frostig yta i vissa ljusvinklar. Och det är inget resultat jag önskar mig på de modeller jag vill ha i vitrinskåpet.

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Bada huvdelar i klarlack.. Empty Sv: Bada huvdelar i klarlack..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet