IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Klarlack/clear coat - tips önskas

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Klarlack/clear coat - tips önskas Empty Klarlack/clear coat - tips önskas

Inlägg av hailwood sön nov 26 2017, 10:54

Hej
någon som har tips om klarlack som går att använda på Tamiya acryler och dekaler?

Högglans använder jag X22 - inget konstigt med det, men........ om jag har en halvmatt lack - ex. X18 Semi gloss black och vill skydda dekaler på den ytan - några tips om hur jag undviker att få ytan högblank igen. Egentligen lite knepigt eftersom dekalen i sig självt borde vara högblank - skall man penselmåla enbart dekalerna med X22 eller har ni andra tips?
Detta gäller civila modeller - motorcyklar.

Sedan kan det ju vara bra att för framtida bruk höra hur man hanterar militära modeller? Matt klarlack - använder ni det? Även om modellen skall vara "vädrad" så kanske man vill skydda eventuella dekaler
//Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Klarlack/clear coat - tips önskas Empty Sv: Klarlack/clear coat - tips önskas

Inlägg av TommyKillander sön nov 26 2017, 11:24

Hej,

Under tiden jag bygger brukar jag klarlacka för att försegla de olika färglagren, dekaler vädring m.m. eftersom jag vill ha en yta som har samma glans mellan de olika momenten. Detta gäller oavsett om jag bygger militärt eller civilt.
Till detta använder jag antingen Alclad Aqua Gloss eller X-22 förtunnad med MrColor Levelling Thinner (MLT). Blanda inte emellan och spreja absolut inte MLT ovanpå Aqua Gloss. Been there done that.... Wink
 


Såhär gör jag för att få rätt slutfinish.

Militära fordon och flyg i skala 1/48 (och uppåt): Matt lack - jag använder Microscale Micro Flat förtunnad med alkohol (IPA). Efter  detta gör jag ev dotwash och pigmentvädring och förseglar allt med matt lack igen.

Civilt: Blank lack. Jag har inte så stor praktiskt erfarenhet av detta ännu, men den Ducati som jag håller på att bygga kommer att lackas med MrColor GX-100 (Superclear III) förtunnad med MrColor Levelling Thinner.

Flyg i små skalor: Satin lack. Jag håller på att bygga en F9F Panther där jag har först klarlackat och polerat ytan och där efter lackat med Microscale Micro Satin förtunnad med IPA.

Hoppas detta hjälper dig Smile

Vill du se hur det praktiskt går till kan jag rekommendera PLASMOs (David Damek) YouTube videos, som är både informativa och inspirerande.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Klarlack/clear coat - tips önskas Empty Sv: Klarlack/clear coat - tips önskas

Inlägg av hailwood sön nov 26 2017, 13:02

Toppen. Tror att jag måste bygga ut färg o vätskeförvaringen snart.
//Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Klarlack/clear coat - tips önskas Empty Sv: Klarlack/clear coat - tips önskas

Inlägg av TommyKillander sön nov 26 2017, 17:17

Hailwood skrev:Toppen. Tror att jag måste bygga ut färg o vätskeförvaringen snart.
//Hailwood

Haha... det brukar sluta med att man får göra det  Razz

Lycka till!
cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Klarlack/clear coat - tips önskas Empty Sv: Klarlack/clear coat - tips önskas

Inlägg av glimturen mån nov 27 2017, 22:17

Gloss klarlack före dekaler och EFTER dekaler för att skydda dem. Därefter möjligen Satin eller Matt beroende på vad man vill uppnå.
Om man målar matt lack efter dekalering direkt, så blir de lätt frostiga i kanter och annat (been there Embarassed )

Samt som Tommy säger, blanda inte olika gloss....
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Klarlack/clear coat - tips önskas Empty Sv: Klarlack/clear coat - tips önskas

Inlägg av hailwood tis nov 28 2017, 09:10

Hmmm - får väl se min Desmosedici som lite provobjekt. Men det är lugnt - har samlat på mig en hel hylla med modeller att ha nu när man pensionerat sig Cool . Nästa borde bli bättre.
Kommer nog ställa många nybörjar- (eller kalla det omstart - det har hänt en del sedan jag byggde Protar-modeller på 60-talet) frågor här på forumet. Kul att alla är positiva till att komma med tips. Ska också försöka få till ett par "Vad finns i lådan" från - vad det verkar - ovanliga tillverkare. Skall bara lära mig att lägga upp bilder först

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Klarlack/clear coat - tips önskas Empty Sv: Klarlack/clear coat - tips önskas

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet