IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av cas fre mar 01 2019, 06:14

Visst är det så att man alltid är på jakt efter nått nytt?
Ibland drivs man av känslan att den där urgamla flaskan med Johnson Golvpolish (med blå kork till och med) inte är nåt att komma med.
Efter att ha läst lite om Gauzy Agent och jag hittade en flaska på AIM i somras så bestämde jag mig för att slå till, och helt enkelt prova ordentligt!
Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat 47240629371_767bff4782_o
Vad är detta för jörp nu då?
Jo, det är en mjölkig blandning som utlovar extremt klara glasdelar och dessutom helt "Selflevelling" hur man nu säger det på svenska.
Dett finns två varianter på det, den här burken som är avsedd för huvdopp och är lite tjockare samt en tunnare mix som är avsedd att vara en helt anlig sprutbar klarlack.
Glad i hågen bestämde jag mig att prova på lite huvar som skulle piffas en smula.
Först skakade jag om burken ordentligt så allt blandades, men det visade sig vara mindre bra för det blev massvis med bubblor av dete, som fastnade fint på huvarna utan att poppa.
SÅ första resultatet blev sådär.
AK Interactive som gör soppan säger att enklaste sättet att strippa glass coaten är helt enkelt att låta misslyckade delar bada en gång till.
Sagt och gjort!
Nästa lager blev....jättetjockt och inte tog det bort nåt under heller.
Flera försök att bli av med geggan misslyckades och varken Ultimate Airbrush cleaner eller allejo Airbrush cleaner bet på det. (Tamaiya Airbrush cleaner äter upp plasten)
Till slut hittade jag en lösning, AJAX fönsterputs!
Have at you, knave!
Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat 32298417497_5bb1a3397c_o
En stunds badande här samt pillande med naglar och tandpetar fick bort allt utan att orsaka skador på plasten.
Puh!

Inför försök två undvek jag att skaka burken för det visar sig att det inte behövs. Glorpet är bra blandat ändå och skiktar sig inte alls.
Som ett skojigt test körde jag en doppning i Johnson också, bara för att jämförelsen skulle bli bra:
Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat 32298418077_2d6d5da4ff_o
Det blir VÄLDIGT glansigt måste jag säga, men bägge vätskorna är mycket känsliga för klumpar och andra impperfektioner som flyter runt. Det sätter sig fint på huven och gör en ledsen i ögat.

Slutsats:
Gauzy agent är mycket bra på att få till en lysande klar plast, men är ganska besvärlig att bli av med om man misslyckas. Den är också känslig för skräp och liknande, men det är ju vi byggare också.
Vidhäftningsförmågan testar jag nu, och jag tror inte det är några problem med förskurna masker som man sätter på, en hur det blir om man maskar och skär på frihand det får jag snart veta!

Vilken av de tre huvarna är doppad i Johnson?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Sv: Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av Matt_Public fre mar 01 2019, 07:00

cas skrev: [...] och dessutom helt "self-leveling", hur man nu säger det på svenska.
"Självutjämnande" förefaller vara vedertaget. Och huven till höger tros vara doppad i Johnson.

Produkt-tester är alltid livade, särskilt ifall de slutar lyckligt. Jag avvaktar del två med spänning och en påse Bridgeblandning. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Sv: Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av cas fre mar 01 2019, 07:40

Självutjämnande ja!
Det var ordet jag sökte efter men min arma hjärna var inte helt vaken.

Hur katten såg du att Mossie-huven var doppad i Johnson?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Sv: Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av Matt_Public fre mar 01 2019, 08:30

cas skrev:Hur katten såg du att Mossie-huven var doppad i Johnson?
Heh, det gjorde jag ärligt talat inte. What a Face

De två övriga såg däremot ut att höra ihop; slutsatsen extrapolerades från att de därtill visades tillsammans i
behållaren med fönsterputs. Mosquito-huven framstod således som den udda strumpan i sammanhanget. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Sv: Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av cas fre mar 01 2019, 09:30

Ah!
Mossien fick bada först...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Sv: Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av Azgaron fre mar 01 2019, 12:53

Intressant test! Och kanske nåt att skaffa när innehållet i Johnson flaskan tagit slut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Sv: Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av glimturen fre mar 01 2019, 22:40

Intressant jörp-test!
Efter att ha provat en massa grejjer (och givetvis misslyckats), så sprutar jag Tamiya clear (utspädd med X20A ~30%) direkt på huven om jag måste.
Om jag inte behöver gör jag inget.
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat Empty Sv: Produkttest, Gauzy Agent Glass Coat

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet