Masker till cammo
3 posters
Sida 1 av 1
Masker till cammo
Hej
har just bes en mask till wellington från https://www.lfmodels.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_66_68&products_id=1933
Har ingen susning om vilka som är dom bästa
Så skulle vilja ha en tråd med era erfarenheter om just masker
Vad som funkar och inte funkar enl er
Tack / Kent
har just bes en mask till wellington från https://www.lfmodels.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_66_68&products_id=1933
Har ingen susning om vilka som är dom bästa
Så skulle vilja ha en tråd med era erfarenheter om just masker
Vad som funkar och inte funkar enl er
Tack / Kent
Gigabyte
Sv: Masker till cammo
Hejsan Kent!
Jag brukar använda Eduards masker som jag tycker fungerar suveränt bra, bra vidhäftning utan att sitta som berget, kan sitta på länge utan problem och passar perfekt på den modell de är avsedda för.
Enklare huvar (typ moderna flygplan) maskerar jag med vanlig TESA-tejp som jag skär i smala remsor med skallpell (använd stållinjal och håll undan fingrarna! ) för kanterna och sedan fyller jag resten i med större bitar.
För större "växthus" med många små rutor använder jag helst Eduards masker är gjorda av sk. Kabuki-tejp (mycket tunn plastburen papperstejp), samma sort som Tamiya använder i sin tejp.
TESA-tejpen är tunnare än Tamiyas tejp och mycket billigare.
Montex gör Vinylmasker, fungerar bra på plana ytor, men är lite för tjocka för kurvade ytor, de släpper lätt.
Har använt Montex bara en gång med hyfsat resultat, Eduard eller TESA är bättre.
Stefan
Jag brukar använda Eduards masker som jag tycker fungerar suveränt bra, bra vidhäftning utan att sitta som berget, kan sitta på länge utan problem och passar perfekt på den modell de är avsedda för.
Enklare huvar (typ moderna flygplan) maskerar jag med vanlig TESA-tejp som jag skär i smala remsor med skallpell (använd stållinjal och håll undan fingrarna! ) för kanterna och sedan fyller jag resten i med större bitar.
För större "växthus" med många små rutor använder jag helst Eduards masker är gjorda av sk. Kabuki-tejp (mycket tunn plastburen papperstejp), samma sort som Tamiya använder i sin tejp.
Montex gör Vinylmasker, fungerar bra på plana ytor, men är lite för tjocka för kurvade ytor, de släpper lätt.
Har använt Montex bara en gång med hyfsat resultat, Eduard eller TESA är bättre.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för svaret StefanStefan E skrev:Hejsan Kent!
Stefan
Undrar om inte det är just Montex till PMPs greif och där är det verkligen krökta ytor på den rackaren
Gigabyte
Jag målade min Tiffy med masker från Miracle Paint masks, och det gör jag gärna igen!
Dom var i nån sorts vinyl dom med, och gick väldigt lätt att använda. Han håller dock inte på i någon större skala längre :-(
Dom var i nån sorts vinyl dom med, och gick väldigt lätt att använda. Han håller dock inte på i någon större skala längre :-(
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Undrar om inte det är just Montex till PMPs greif och där är det verkligen krökta ytor på den rackaren
Det är tjocka vinyl-masker till MPM´s Grief, ja....
Använd Eduards om du får tag på ett set, de finns, jag har dem till min.
Det bygget ser jag fram emot....
Har du Hi-tech versionen som jag, eller den vanliga?
CMK har hjulhus (onödigt i mitt tycke då luckorna var stängda på marken) och andra detaljer, ett landningsställ av metall är definitivt ett plus.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för svaret Cascas skrev:Jag målade min Tiffy med masker från Miracle Paint masks, och det gör jag gärna igen!
synd att han är så aktiv längre men lägger till hans firma namn i slut pläderingen så att säga
Gigabyte
Jo det är HI tech ver har tittat på just den biten i dag och dom ser lite tjocka ut så Eduards får det bli metall ställ ja må hända ,,men det som bekymrar mig mest är allt resin som följer med byggetStefan E skrev:
Det är tjocka vinyl-masker till MPM´s Grief, ja....
Använd Eduards om du får tag på ett set, de finns, jag har dem till min.
Det bygget ser jag fram emot....
Har du Hi-tech versionen som jag, eller den vanliga?
CMK har hjulhus (onödigt i mitt tycke då luckorna var stängda på marken) och andra detaljer, ett landningsställ av metall är definitivt ett plus.
Stefan
Gigabyte
Liknande ämnen
» MIG-23 cammo fråga
» Eduard-masker
» Målar masker för dekaler
» Någon som har bit D212 (Lyftkran) till Revell Tirpitz 1/350 till övers
» Kamouflagematerial till kamouflagenät
» Eduard-masker
» Målar masker för dekaler
» Någon som har bit D212 (Lyftkran) till Revell Tirpitz 1/350 till övers
» Kamouflagematerial till kamouflagenät