Tamiya 1/72 F16CJ
+12
Gigabyte
Tobias
Henkepenke
frznlogic
Marlin
linusorn
glimturen
Matt_Public
Azgaron
Stefan E
cas
TommyKillander
16 posters
Sida 6 av 7
Sida 6 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tamiya 1/72 F16CJ
Hallå!
Efter några dagars Internet-problem (skadad fiberkabel) så är jag äntligen online igen med full kapacitet.
Fördelen är dock att brist på Internet skapar utrymme för mer byggtid, vilket gillas!
Okey... målning!
Undersidan målad först med H306 (mellangrå) på bukfenor (och ryggfenan), vilka sedan maskerats. Därefter blev det H308 Ljusgrå, med en postshade gjord av några droppar XF-2 iblandat på slutet.
Sen fick den på nosen med lite H306 (mellangrå).
Slutligen blev det H305 (Gunship Grey) på vingar och flygkropp.
Tanklocket målades med Vallejo Metal Steel
En lite postshade med några droppar vitt i H305, främst på ryggens paneler.
Fina detaljer för att vara 1/72
Sen kom det nervösa momentet "avmaskning", vilket jag fick göra ganska försiktigt för att inte skada landningsställ m.m.
Några små målningsmissar där färgen krupit in under tejpen... Men det går nog att fixa till.
Dax för motor-test!
...och även passning av radomen.
För att vara helt ärlig så blev den lite för mörk, men samtidigt gillar jag kontrasten mot resten av flygkroppen och alfagivare/pitotröret. Så jag låter den nog vara som den är.
Och då hamnar vi här!
Det återstår en hel del detaljmålning innan det är "klibbis-tajm", men bygget rullar på bra nu
Tommy
Efter några dagars Internet-problem (skadad fiberkabel) så är jag äntligen online igen med full kapacitet.
Fördelen är dock att brist på Internet skapar utrymme för mer byggtid, vilket gillas!
Okey... målning!
Undersidan målad först med H306 (mellangrå) på bukfenor (och ryggfenan), vilka sedan maskerats. Därefter blev det H308 Ljusgrå, med en postshade gjord av några droppar XF-2 iblandat på slutet.
Sen fick den på nosen med lite H306 (mellangrå).
Slutligen blev det H305 (Gunship Grey) på vingar och flygkropp.
Tanklocket målades med Vallejo Metal Steel
En lite postshade med några droppar vitt i H305, främst på ryggens paneler.
Fina detaljer för att vara 1/72
Sen kom det nervösa momentet "avmaskning", vilket jag fick göra ganska försiktigt för att inte skada landningsställ m.m.
Några små målningsmissar där färgen krupit in under tejpen... Men det går nog att fixa till.
Dax för motor-test!
...och även passning av radomen.
För att vara helt ärlig så blev den lite för mörk, men samtidigt gillar jag kontrasten mot resten av flygkroppen och alfagivare/pitotröret. Så jag låter den nog vara som den är.
Och då hamnar vi här!
Det återstår en hel del detaljmålning innan det är "klibbis-tajm", men bygget rullar på bra nu
Tommy
TommyKillander
Som du säger, nosen är lite mörk, men jädrar i min lilla låda vad resten blev bra!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Rackarns vad snyggt det där blev.
Jag tycker inte radomen blev för mörk, tvärtom den lyfter det hela till en ny nivå.
/Bosse
Jag tycker inte radomen blev för mörk, tvärtom den lyfter det hela till en ny nivå.
/Bosse
Marlin
Mycket snyggt jobbat och målat! Det kan ju ha sina fördelar ibland med nätbrist!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ruggigt snyggt!
Men jag tror du kan få problem med att dina dekaler kommer att nästan "försvinna" då Gunship Grey blev ganska ljus.
Hoppas innerligt att jag har fel....
Du har fått till en makalöst snygg Viper, önskar att min kom åtmindstånde halvvägs....
Stefan
Men jag tror du kan få problem med att dina dekaler kommer att nästan "försvinna" då Gunship Grey blev ganska ljus.
Du har fått till en makalöst snygg Viper, önskar att min kom åtmindstånde halvvägs....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
cas skrev:Som du säger, nosen är lite mörk, men jädrar i min lilla låda vad resten blev bra!
Tack Christer
Jag skall ta mig en fundering på noskonen, jag har inte bestämt mig riktigt ännu.
Marlin skrev:Rackarns vad snyggt det där blev.
/Bosse
Tack Bosse!
Jag gillar den också, men den kanske inte är helt korrekt mot objektet jag bygger.
Gigabyte skrev:Mycket snyggt!!
Tack Giga
Azgaron skrev:Mycket snyggt jobbat och målat! Det kan ju ha sina fördelar ibland med nätbrist!
Håkan
Tack Håkan Visst är det så, man tillbringar förbluffande mycket tid framför datorn
Stefan E skrev:Ruggigt snyggt!
Stefan
Tack Stefan!
Jag kikade på kärran en vända extra och jämförde med fotot och jag har en ganska överexponerad bild tror jag. Det är möjligt att jag mätte på noskonen och då blev resten ljusare. Jag skall kolla dekalerna, tack för tipset!
Tommy
TommyKillander
Lite stenciler på lasten piggar ju alltid upp!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Idag har det vart dekaler på menyn
Tamiya-dekalerna funkade faktiskt ganska bra med undantag för den gul/röda markeringen i toppen på sidrodret, som jag inte fick till alls... :/
Så det blir till att maskera och måla istället
Dekalerna klara på flygplanet - nu är det bara all extrautrustning som skall pyntas...
Tommy
Tamiya-dekalerna funkade faktiskt ganska bra med undantag för den gul/röda markeringen i toppen på sidrodret, som jag inte fick till alls... :/
Så det blir till att maskera och måla istället
Dekalerna klara på flygplanet - nu är det bara all extrautrustning som skall pyntas...
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den sön feb 12 2017, 22:36, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : glömde en bild .... :P)
TommyKillander
Snyggt med dekaler och snyggt maskat och målat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hujedamig en sån vacker vildvessla!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt!
Skönt att det gick bra med dekalerna!
Underbar liten Viper!
Stefan
Skönt att det gick bra med dekalerna!
Underbar liten Viper!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Mycket fint dekal-pimpat!
Som vanligt löser du elegant alla debacle som uppstår!
Som vanligt löser du elegant alla debacle som uppstår!
glimturen
Tack killar!
Jag har börjat med vädringen av kärran nu... Efter att kikat lite på bilder av objektet i fråga, så har jag bestämt mig för att det ganska lugnt med vädringen - så jag nöjer mig med en mörk wash i panellinjerna.
Här blir man lite orolig....
Men nästan allt torkas bort....
Hela lasten
...och nu kommer nästa spännande moment; sprätta loss kåpglaset med en gammal airbrushnål och skalpell. Som gjort för att man skall skada sig (eller ännu värre - modellen)
Men det gick bra med endast ett fåtal svordomar förbrukade
Det är lite uppstädningsjobb av limrester, bättringmålning och lite fotoets kvar att sätta.
Sniper XR blev såhär, det får duga
Strålkastare i framkanten av landningställsluckan
HARMarna
Tommy
Jag har börjat med vädringen av kärran nu... Efter att kikat lite på bilder av objektet i fråga, så har jag bestämt mig för att det ganska lugnt med vädringen - så jag nöjer mig med en mörk wash i panellinjerna.
Här blir man lite orolig....
Men nästan allt torkas bort....
Hela lasten
...och nu kommer nästa spännande moment; sprätta loss kåpglaset med en gammal airbrushnål och skalpell. Som gjort för att man skall skada sig (eller ännu värre - modellen)
Men det gick bra med endast ett fåtal svordomar förbrukade
Det är lite uppstädningsjobb av limrester, bättringmålning och lite fotoets kvar att sätta.
Sniper XR blev såhär, det får duga
Strålkastare i framkanten av landningställsluckan
HARMarna
Tommy
TommyKillander
Snyggt!! Fick göra precis likadant på toppen av fenan med min 1/48 CJ Pajade dekalen direkt när den hamnade snett
erikf
erikf skrev:Snyggt!! Fick göra precis likadant på toppen av fenan med min 1/48 CJ Pajade dekalen direkt när den hamnade snett
Tack Erik, det är en super-knepig konstruktion; dekalerna täcker endast sidorna, så man måste måla toppen ändå... Då kan man lika gärna måla allt.
glimturen skrev:Kungligt knåpat med de små dekalerna på lasten!
Superläckert bygge!
Tack Rickard!
Tommy
TommyKillander
Guuu, vad tjusigt det blev
Mysig den blev med den mörkare nosen
Mysig den blev med den mörkare nosen
Janne.S- Moderator
Stöddigt är bara förnamnet!
Huga vad vacker den blir och hade jag bara sett bilderna skulle jag svurit på att det var 48 skalan.
Supernajs för
Huga vad vacker den blir och hade jag bara sett bilderna skulle jag svurit på att det var 48 skalan.
Supernajs för
glimturen
Götapetter så fräsigt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 6 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» F16CJ Wild Weasel - "First In Last Out"
» Tamiya F-14 1:48
» F-16C Tamiya 1/48
» Tamiya Sd.Kfz.222