Tamiya 1/72 F16CJ
+12
Gigabyte
Tobias
Henkepenke
frznlogic
Marlin
linusorn
glimturen
Matt_Public
Azgaron
Stefan E
cas
TommyKillander
16 posters
Sida 2 av 7
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tamiya 1/72 F16CJ
Snyggt kontor och snyggt byggt så här långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack för tipsen, jag tror att det blir någon tejpvariant.
Medans jag ligger sömnlös över det kan jag ju alltid börja joxa lite med landningsställen och förbereda lite smådetaljer som kan målas separat (det finns gott om dom).
Huvudstället är så slugt konstruerat att det går att bygga det separat och sen "plugga in" på slutet när allt annat är klart - och tur är väl det eftersom det är en 3D-labyrint av stag och pinnar åt alla håll. Det mesta är vitt - med några få klickar av silver här och där...
Stället är grundmålat med vit Ultimate Primer och jag har penselmålat X-11 på några detaljer som jag kommer att maskera innan jag blåser på XF-2.
Får det lov att vara lite vingar (för pengarna) ?
Allt passade som en smäck och efter limning var alla skarvar fria från glipor
Tommy
Medans jag ligger sömnlös över det kan jag ju alltid börja joxa lite med landningsställen och förbereda lite smådetaljer som kan målas separat (det finns gott om dom).
Huvudstället är så slugt konstruerat att det går att bygga det separat och sen "plugga in" på slutet när allt annat är klart - och tur är väl det eftersom det är en 3D-labyrint av stag och pinnar åt alla håll. Det mesta är vitt - med några få klickar av silver här och där...
Stället är grundmålat med vit Ultimate Primer och jag har penselmålat X-11 på några detaljer som jag kommer att maskera innan jag blåser på XF-2.
Får det lov att vara lite vingar (för pengarna) ?
Allt passade som en smäck och efter limning var alla skarvar fria från glipor
Tommy
TommyKillander
glimturen skrev:Snyggt ställ! Vingar utan spackel? Finns sånt?
Härligt Tommy!
Tack!
Har inte alla 1/72 spackelfria fogar... ?
Nähä, bara Tamiya
Tommy
TommyKillander
Rickard har ju också spackelfria fogar? Visserligen gömmer han gjutstammar i dom, men ändå
Tusan så läckert det blir Tommy!
Tamiya är balsam för själen alltså.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Rickard har ju också spackelfria fogar? Visserligen gömmer han gjutstammar i dom, men ändå
Tack Christer, man blir lite bortskämd...
Bygget går framåt med myrsteg - Svenska stridsvagnarna i WoT tar skamligt mycket av min fritid just nu
Testade att maska silverdetaljerna och måla med XF-2 - handen på hjärtat så hade det nog blivit snyggare att airbrusha istf att penselmåla metall-kulören; men det får duga såhär. Allt är så smått så det är först under luppen som man ser ojämnheterna.
Dax för lite jucklo igen...
Magplåtarna på plats...
Testade även kabelstammarna i ets, men jag tycker inte dom ser super-duper ut så jag kommer nog avstå.
Tommy
TommyKillander
Ja, kablage är ett område där ets mest bara förvirrar.
MiniStuff har dock duktigt tunn blytråd som livar upp betydligt bättre: LÄNK!
Matt_Public- Master of DNF
Ohh, det där ser mumsigt ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt som tusan! Imponerad att du kör det där i 1/72, hur bra modellen än är..! Pilliga grejor det där etset och annat..
Tobias
glimturen skrev:Härligt pillat Tommy!
On-line-spel är farligt tidsödande
Tack, man får ser det som "research" när man skall bygga svenskt.... Jag är ju förtvivlat sugen på att bygga en Kranvagn, visserligen är det en pappers-tank som knappt ens hamnade på papper, men den ser ju så jäkla skön ut... Färdiga kit vågar man nog inte hoppas på så det blir nog till att scratcha vilt
EDIT: var tvungen att lägga in en bild:
I nödfall får det bli en Leo, det är kanske lite enklare
Matt_Public skrev:Ja, kablage är ett område där ets mest bara förvirrar.
Tack, jag inser att det är dax att langa iväg en beställning till Markus snart...
cas skrev:Ohh, det där ser mumsigt ut!
Tobias skrev:Snyggt som tusan! Imponerad att du kör det där i 1/72, hur bra modellen än är..! Pilliga grejor det där etset och annat..
Tack, Tamiyas "War Birds" serie i 1/72 från moderna verktyg är helt otroliga. Detaljeringen och passformen är i nivå med 1/48. Tyvärr så är dom nästan lika dyra som 1/48orna, vilket är lite synd.
Tommy
TommyKillander
Tjoho!
Det har vart full rulle vid byggbänken idag med flera timmars pillande med div. småpinaler.
Noshjul-ställ och lucka preppade för målning.
Lite mer skrot som skall målas vitt, så det blir till att grunda med vit Ultimate Primer.
Jag noterade f.ö. att den vita UP kräver lite mer omskakning än den svarta och gråa, för att den skall få rätt konsistens och täcka bra.
Luftintaget målat med XF-2 och den lilla metall pinnen (luftdelaren) med Vallejo Duraluminium.
Såhär blev det, det är en liten skarv mellan halvorna som jag inte kunde få bukt med
Nästa steg blev målning av den svarta randen på insidan, detta har jag gått och funderat på under den gångna veckan. Allt är så smått att jag såg ingen vettig möjlighet att bygga ihop, spackla, slipa och maskera, så det fick bli såhär.
Det är lite skarvar att försöka ta hand om, men i övrigt så blev ytor och kanter rätt krispiga. Jag är lite inne på att fylla skarvarna med vit färg med en pensel och sedan bättra på de svarta skarvarna efteråt. Det borde gå om man är försiktig...
Häpp!
Tommy
Det har vart full rulle vid byggbänken idag med flera timmars pillande med div. småpinaler.
Noshjul-ställ och lucka preppade för målning.
Lite mer skrot som skall målas vitt, så det blir till att grunda med vit Ultimate Primer.
Jag noterade f.ö. att den vita UP kräver lite mer omskakning än den svarta och gråa, för att den skall få rätt konsistens och täcka bra.
Luftintaget målat med XF-2 och den lilla metall pinnen (luftdelaren) med Vallejo Duraluminium.
Såhär blev det, det är en liten skarv mellan halvorna som jag inte kunde få bukt med
Nästa steg blev målning av den svarta randen på insidan, detta har jag gått och funderat på under den gångna veckan. Allt är så smått att jag såg ingen vettig möjlighet att bygga ihop, spackla, slipa och maskera, så det fick bli såhär.
Det är lite skarvar att försöka ta hand om, men i övrigt så blev ytor och kanter rätt krispiga. Jag är lite inne på att fylla skarvarna med vit färg med en pensel och sedan bättra på de svarta skarvarna efteråt. Det borde gå om man är försiktig...
Häpp!
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den fre jan 06 2017, 21:46, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Snyggt pillat med detaljerna!
Randen på insuget blir kalas! Försiktigt med lite vit färg blir det perfekt!
glimturen
Matt_Public skrev:Första gången som svart läppstift är snyggt!
Matt Public for president!
Man blir alltid glad av dina roliga och träffande kommentarer.
Och jag håller med, ser fint ut Tommy!
Tobias
Rent, snyggt och krispigt!
....det klarar jag inte ens i 1/32!
Suveränt snyggt bygge så här långt och att det är i 1/72 imponerar ännu mer!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Gigabyte skrev:Snyggt jobbat med detaljer och måleri!!
Tack, detta är nog det jobbigaste momentet målningsmässigt med detta kitet, resten är 4 nyanser av grått (och lite metall-kulörer till motorn)
Matt_Public skrev:Första gången som svart läppstift är snyggt!
Tobias skrev:Matt_Public skrev:Första gången som svart läppstift är snyggt!
Matt Public for president!
Man blir alltid glad av dina roliga och träffande kommentarer.
Och jag håller med, ser fint ut Tommy!
Haha...
Tack Matt och Tobias!
glimturen skrev:Snyggt pillat med detaljerna!
Tack, jag gjorde ett första försök att kludda med en pensel igår och det blir nog bra tror jag. Jag skall glosscoata det idag.
Stefan E skrev:Rent, snyggt och krispigt!
Stefan
Tack Stefan, man får vara nog när man maskerar och måla väldigt utspätt med många lager, så brukar det vara enklare att ha kontroll över var färgen hamnar. Det tar ju lite längre tid, men det är inget stort problem för mig... Jag bygger i den takt jag bygger...
Tommy
TommyKillander
Strålande målat av luftintaget!
Ser alla CJ-kärror ut på detta viset?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Strålande målat av luftintaget!
Tack Christer, det verkar finnas lite olika alternativ vad jag har sett (grå och svart).
Då skall vi se... nu börjar bygget komma in i ett skede där man pillar med en massa små detaljer.
Först måste vi ta hand om en limskarv - buss på med CA-lim... den får ligga och torka i ett dygn innan jag börjar slipa och polera.
Dax för lite glosscoat - det skall på lite dekaler på i hjulhus och på landningställ.
Navigationsljus. Jag kommer maska dem innan jag börjar måla flygkroppen.
Luftintaget efter klarlackning. Detta får jag vara nöjd med.
Sen var det dax att knyckla PE igen. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är en bra ide att vänta med att fila bort plastdetaljen innan man har PE detaljen klar; dels kan man jämföra om det är värt besväret att byta ut detaljen och sen har det hänt mer än en gång att matt-monstret har käkat upp PE-detaljen. Då står man där med ansiktsbehåringen väl förankrad i brevinkastet
Men detta ser OK tycker jag...
Fram med stämjärn och slipstickor...
Vi passar på att torrpassa lite....
Tommy
TommyKillander
Oj, oj, oj så fint det blev i luftintaget!
Resten ser ruskigt bra ut det med.
Bra tips om PE ersättning, noterat för framtida bruk.
Resten ser ruskigt bra ut det med.
Bra tips om PE ersättning, noterat för framtida bruk.
glimturen
Svårt snyggt det där Tommy!
Slipa bort original-delar innan ersättningsdelen är klar är ett bra tips.
Slipa bort original-delar innan ersättningsdelen är klar är ett bra tips.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Och vips fick plattnackarna på Aftonbladet en ny Putin-story.Tobias skrev:Matt_Public for president!
Skämt åsido: Alltid glädjande att vara uppskattad av begåvat folk.
Matt_Public- Master of DNF
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» F16CJ Wild Weasel - "First In Last Out"
» Tamiya F-14 1:48
» F-16C Tamiya 1/48
» Tamiya Sd.Kfz.222
» M3 Lee, Tamiya 1/35
» Tamiya F-14 1:48
» F-16C Tamiya 1/48
» Tamiya Sd.Kfz.222
» M3 Lee, Tamiya 1/35