Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
5 posters
Sida 1 av 1
Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
Jag minns fortfarande när jag såg den här kartongen för första gången; det var i Hannants tält på Duxford i september 1983. Luften var full av fantastiska ljud; 8x RR Spey i 4 Phantom FGR.1, 4 RR/SNECMA Olympus i en av British Airways Concorder och massvis med annan musik. Tyvärr var kartongen för stor för att få åka med hem. Något år senare inköptes den, efter att ha luktat på delarna, synat dekalerna (tjocka och högglansiga på sant Monogram-manér) hamnade den obyggd i högen. Och åren gick...
Snabbspolning till ca 1998 när jag hittade tillbaka till hobbyn och min undangömda hög modeller i källaren. "Hmmm, en B-58, häftig!" Tyvärr hade dekalerna försvunnit så den hamnade i högen. Igen.
Snabbspolning till ca 2004 i Kiel. Hurra! Revell har gett ut Hustlern igen. Dessutom med Super Abziehbilder, måste ju betyda att deklarket är kalas. Och jajamen, det är de. Sålunda blev jag ägare till Hustler nr 2 i 1/48. Om det var smart eller ej kan man diskutera.
Strax därefter släppte Fox One ett dekalark innehållande ett antal individer, bland dem ett par förserie-maskiner i tidstypisk 50-tals-färgsättning. Köp!
Bilden lånad från Airliners.net
Men det var fortfarande inte byggdags, kartongerna bidade sin tid i garderoben tills dess att Aires plötsligt släppte EBK + utblås i resin. Efter att ha införskaffat även dessa (i dubbel uppsättning) började byggplanerna bli mer konkreta. När ovanstående inträffade var jag nästan klar med Testors/Italeris SR-71 i 1/48 och kände att det var dags för något snabbt och lättbyggt där delarna faktiskt passar ihop.. (De som byggt en Blackbird i 1/48, det finns bara en modell, vet vilka spackelorgier den inbjuder till). Polymer tröst i form av Tamiyas Do-335 intogs och visade sig fungera, slipabstinensen satte in och det blev dags att attackera Silvermonstren.
Planen är alltså att parallellt bygga två Hustlers, en YB-58 i färgglatt prototypschema och en i SACs SIOP-camouflage (samma färgschema som på B-52D med svart buk). Huruvida det verkligen har flugit en camouflerad Hustler är öppet för debatt. I den första utgåvan av Jay Millers bok (Aerograph nr 4, Convair B-58) finns en kort notis om att planer fanns att camouflera B-58an, men författaren drar sedan slutsatsen att det inte kom längre än till en skiss av det tänkta färgschemat. I andra upplagan däremot intervjuas en pilot som skall ha varit delaktig i "Project Bullseye", en plan att använda Hustlern i Vietnam som ECM-eskort och målmarkerare. I samband med tester på Eglin AFB i Florida skall ett plan ha målats om. Sant? Falskt? Oavsett tycker jag det kan bli en kul kontrast med en metallren och en camouflerad B-58 sida vid sida. Plus att jag har en att "öva" på inför Alclad...
Förutom investeringarna i dekaler och resin ovan har ett par små uppgraderingar till smugit sig in på arbetsbänken;
- Lone Star Models: Luftintag med korrekt djup
- Fisher Models: SAC-seat katapultstol till YB-58 och nya roderytor
- Golden Dragon: Cockpitset. Till skilnad från de övriga Monogram-bombarna i 1/48 (B-17, B-24, B-29) saknar B-58an nästan all inredning. Detta råder detta set bot på, men priset är myyyycket jobb verkar det som.
Första åtgärden blev att slipa ner och rista om samtliga panellinjer, i övrigt är läget som nedan:
Motorgondolerna har fått nya framdelar, faktiskt hyfsad passform. Förutsatt att man sågar på rätt ställe i alla fall...
En klar förbättrning jämfört med Monograms originaldelar, målad med Alclad + Testors halvmatt vit.
Vingarna limmas ihop, passade OK med lite klämmor.
Nästa steg var att limma fast stjärten och mittkroppen på vingarna.
Just skarven mellan fena/stjärt och främre delen av planet är en av de sämsta på hela modellen. Prioritet var att få översidan jämn och låta alla nivåskillnader hamna på planets undersida. Dels är den nästan slät och dels döljs steget till största delen av en enorm fälltank/bombkapsel och vapenbalkar. Resultatet blev väl 80 % av målet.
Ovansida, tyvärr lite suddig:
Undersida, lite plasticard hjälper mot det mesta:
Undersidan på håll:
Här Monograms (avsågade) original framkropp med ersättare från Golden Dragon:
Och lite andra resinbitar:
Eftersom jag är bygger i snigeltempo (småbarn, hus, mycket jobb och en båt under lätt renovering) kommer uppdteringar på dett bygge att ske sporadiskt, men när cockpit är målad och monterad återkommer jag.
Tips, idéer och synpunkter mottages tacksammast!
//Anders
Snabbspolning till ca 1998 när jag hittade tillbaka till hobbyn och min undangömda hög modeller i källaren. "Hmmm, en B-58, häftig!" Tyvärr hade dekalerna försvunnit så den hamnade i högen. Igen.
Snabbspolning till ca 2004 i Kiel. Hurra! Revell har gett ut Hustlern igen. Dessutom med Super Abziehbilder, måste ju betyda att deklarket är kalas. Och jajamen, det är de. Sålunda blev jag ägare till Hustler nr 2 i 1/48. Om det var smart eller ej kan man diskutera.
Strax därefter släppte Fox One ett dekalark innehållande ett antal individer, bland dem ett par förserie-maskiner i tidstypisk 50-tals-färgsättning. Köp!
Bilden lånad från Airliners.net
Men det var fortfarande inte byggdags, kartongerna bidade sin tid i garderoben tills dess att Aires plötsligt släppte EBK + utblås i resin. Efter att ha införskaffat även dessa (i dubbel uppsättning) började byggplanerna bli mer konkreta. När ovanstående inträffade var jag nästan klar med Testors/Italeris SR-71 i 1/48 och kände att det var dags för något snabbt och lättbyggt där delarna faktiskt passar ihop.. (De som byggt en Blackbird i 1/48, det finns bara en modell, vet vilka spackelorgier den inbjuder till). Polymer tröst i form av Tamiyas Do-335 intogs och visade sig fungera, slipabstinensen satte in och det blev dags att attackera Silvermonstren.
Planen är alltså att parallellt bygga två Hustlers, en YB-58 i färgglatt prototypschema och en i SACs SIOP-camouflage (samma färgschema som på B-52D med svart buk). Huruvida det verkligen har flugit en camouflerad Hustler är öppet för debatt. I den första utgåvan av Jay Millers bok (Aerograph nr 4, Convair B-58) finns en kort notis om att planer fanns att camouflera B-58an, men författaren drar sedan slutsatsen att det inte kom längre än till en skiss av det tänkta färgschemat. I andra upplagan däremot intervjuas en pilot som skall ha varit delaktig i "Project Bullseye", en plan att använda Hustlern i Vietnam som ECM-eskort och målmarkerare. I samband med tester på Eglin AFB i Florida skall ett plan ha målats om. Sant? Falskt? Oavsett tycker jag det kan bli en kul kontrast med en metallren och en camouflerad B-58 sida vid sida. Plus att jag har en att "öva" på inför Alclad...
Förutom investeringarna i dekaler och resin ovan har ett par små uppgraderingar till smugit sig in på arbetsbänken;
- Lone Star Models: Luftintag med korrekt djup
- Fisher Models: SAC-seat katapultstol till YB-58 och nya roderytor
- Golden Dragon: Cockpitset. Till skilnad från de övriga Monogram-bombarna i 1/48 (B-17, B-24, B-29) saknar B-58an nästan all inredning. Detta råder detta set bot på, men priset är myyyycket jobb verkar det som.
Första åtgärden blev att slipa ner och rista om samtliga panellinjer, i övrigt är läget som nedan:
Motorgondolerna har fått nya framdelar, faktiskt hyfsad passform. Förutsatt att man sågar på rätt ställe i alla fall...
En klar förbättrning jämfört med Monograms originaldelar, målad med Alclad + Testors halvmatt vit.
Vingarna limmas ihop, passade OK med lite klämmor.
Nästa steg var att limma fast stjärten och mittkroppen på vingarna.
Just skarven mellan fena/stjärt och främre delen av planet är en av de sämsta på hela modellen. Prioritet var att få översidan jämn och låta alla nivåskillnader hamna på planets undersida. Dels är den nästan slät och dels döljs steget till största delen av en enorm fälltank/bombkapsel och vapenbalkar. Resultatet blev väl 80 % av målet.
Ovansida, tyvärr lite suddig:
Undersida, lite plasticard hjälper mot det mesta:
Undersidan på håll:
Här Monograms (avsågade) original framkropp med ersättare från Golden Dragon:
Och lite andra resinbitar:
Eftersom jag är bygger i snigeltempo (småbarn, hus, mycket jobb och en båt under lätt renovering) kommer uppdteringar på dett bygge att ske sporadiskt, men när cockpit är målad och monterad återkommer jag.
Tips, idéer och synpunkter mottages tacksammast!
//Anders
DeltaDart
Sv: Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
Var får du plats med grejerna?? Dom blir ju enorma!!!
B-58 har alltid varit en favorit...den ser bara så snabb ut ju!!!! Ser ut som du kommer att ha att göra ett tag framöver hehehe!
Kom ihåg att den som ska vara i NMF ska vara spegelblank....de polerade de där kärrorna som galningar, tydligen gjorde det skillnad i hur de presterade!
Vad hade de för kataplutt stolar i den förresten? samma som Starfightern eller?
B-58 har alltid varit en favorit...den ser bara så snabb ut ju!!!! Ser ut som du kommer att ha att göra ett tag framöver hehehe!
Kom ihåg att den som ska vara i NMF ska vara spegelblank....de polerade de där kärrorna som galningar, tydligen gjorde det skillnad i hur de presterade!
Vad hade de för kataplutt stolar i den förresten? samma som Starfightern eller?
Janne.S- Moderator
Plats...
...finns alltid; hjärterum osv... Skämt åsido tänkte jag låta dem ta lite plats från diverse gamla 1/72-synder i skåpet, jag har torrmonterat och de kommer att passa perfekt.
B-58 och stolar är en intressant historia, i prototyperna/förseriemaskiner och i TB-58 (jajamen, det fanns en skol-Hustler också) fanns ett relativt konventionellt säte tillverkat av (tror jag)Convair själva, the "SAC-seat". Eftersom B-58an prestanda var relativt extrema krävde ett vanligt säte att bestättningen hade tryckdräkt, vilket under långa pass var ytterst obekvämt. För att tillåta att flyga i lättare klädsel konstruerade Stanley ett slags räddningskapsel, en stol med en nedfällbar "dörr", se länk här:
http://www.ejectionsite.com/b58cap
Denna fungerade dels som skydd vid utskjutning, flöt om man landade i vatten, landade man i ödemarken skulle den teoretiskt kunna funka som vindskydd och innehöll överlevnadskit. Dels var den en extra tryckkabin; om kabintrycket föll stängdes kapseln och piloten hade en minimiuppsättning reglage för att möjliggöra nedstigning till såpass låg höjd att andningshjälp inte behövdes.
För en glad byggare innebär det resinutgifter för att kunna bygga en korrekt förseriemaskin...
Vad gäller metallrent... Jag börjar som sagt med camo-kärran. Kikar man på bilder på B-58or i operativ tjänst mot slutet av 60-talet verkar det som om ivern att polera med tiden avtog, men under utprovningen var de definitivt lika blanka som kromet på en Cadillac -59.
Mycké Alclad bli´re....
//Anders
B-58 och stolar är en intressant historia, i prototyperna/förseriemaskiner och i TB-58 (jajamen, det fanns en skol-Hustler också) fanns ett relativt konventionellt säte tillverkat av (tror jag)Convair själva, the "SAC-seat". Eftersom B-58an prestanda var relativt extrema krävde ett vanligt säte att bestättningen hade tryckdräkt, vilket under långa pass var ytterst obekvämt. För att tillåta att flyga i lättare klädsel konstruerade Stanley ett slags räddningskapsel, en stol med en nedfällbar "dörr", se länk här:
http://www.ejectionsite.com/b58cap
Denna fungerade dels som skydd vid utskjutning, flöt om man landade i vatten, landade man i ödemarken skulle den teoretiskt kunna funka som vindskydd och innehöll överlevnadskit. Dels var den en extra tryckkabin; om kabintrycket föll stängdes kapseln och piloten hade en minimiuppsättning reglage för att möjliggöra nedstigning till såpass låg höjd att andningshjälp inte behövdes.
För en glad byggare innebär det resinutgifter för att kunna bygga en korrekt förseriemaskin...
Vad gäller metallrent... Jag börjar som sagt med camo-kärran. Kikar man på bilder på B-58or i operativ tjänst mot slutet av 60-talet verkar det som om ivern att polera med tiden avtog, men under utprovningen var de definitivt lika blanka som kromet på en Cadillac -59.
Mycké Alclad bli´re....
//Anders
DeltaDart
Sv: Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
Ska bli intressant att följa!!
Till den metall rena rekomenderar jag samma teknik som jag gjorde med T-33:an....minus fingeravtryck och andra tabbar. Jag tar med den ikväll på mötet så då kan du se hur det blev ( om man bortser från tabbarna)
Till den metall rena rekomenderar jag samma teknik som jag gjorde med T-33:an....minus fingeravtryck och andra tabbar. Jag tar med den ikväll på mötet så då kan du se hur det blev ( om man bortser från tabbarna)
Janne.S- Moderator
Sv: Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
Anders,
Intressant plan, bygge och läsning! Det ser ut som du tagit på dig en del jobb, så det ska bli spännande att se!
Jag fick inte länken till stolen att fungera!
Håkan
Intressant plan, bygge och läsning! Det ser ut som du tagit på dig en del jobb, så det ska bli spännande att se!
Jag fick inte länken till stolen att fungera!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
Inte jag heller...men som tur hade jag ejection site som en av mina favoriter redan
Hur går bygget Anders??? händer det något vill ju se ju!!!
Hur går bygget Anders??? händer det något vill ju se ju!!!
Janne.S- Moderator
Nu är jag väldigt nyfiken
Hallå Anders.
Hur går det med ditt projekt?
Jag hoppas att du inte gått in i den berömda väggen.
Vore väldigt trevligt att höra hur det går med bygget.
mvh
Johan
Hur går det med ditt projekt?
Jag hoppas att du inte gått in i den berömda väggen.
Vore väldigt trevligt att höra hur det går med bygget.
mvh
Johan
johan r
Sv: Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
Hej Anders. Nu är det spännande att se vad det blir av din modell, ena motorgondolen fick jag ju känna på vid grillningen och den såg fin ut.
Jag måste säga, oj va ni meckar med modellerna.
Hej och hå bygg på. Caverö
Jag måste säga, oj va ni meckar med modellerna.
Hej och hå bygg på. Caverö
Caverö
Sv: Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
NU måste det bli en riktigt fet update snart va Anders?
Förresten Johan, vad har du på byggbordet nu?
Förresten Johan, vad har du på byggbordet nu?
Janne.S- Moderator
Liknande ämnen
» Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
» Det ljuva livet i Tonkin bukten...
» Convair F-106A Delta Dart, Trumpeter 1/48
» Det ljuva livet i Tonkin bukten...
» Convair F-106A Delta Dart, Trumpeter 1/48
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|