IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Buccaneer!

5 posters

Gå ner

Buccaneer! Empty Buccaneer!

Inlägg av Andre B mån 10 apr 2017, 11:21

Hej!

Det slog mig att jag faktiskt har en pirat liggande. En gammal Airfix NA.39 Buccaneer som jag fann på en loppmarknad för snart femton år sedan. en milt sagt enkel modell där inte passformen var direkt den bästa. Jan Forslund har ju skrivit en del om passformen och symmetrin på Airfix Buccaneers... *ler*

Men det avskräckte mig inte direkt utan jag har jobbat med den lite då och då genom åren. Och har nog fått till det där med symmetrin i alla fall. Modellen lär bli en sådan där "skrivbordsmodell" ståendes på en pinne då landningställen till berörda Buccaneers har ett och annat att önska. Men så msåning om så lär den nog likna en NA.39 i alla fall. I väntan på att jag får till lite egna bilder på modellen så bjuder jag på en länk rörande just Airfix NA.39 Buccaneer...

Vänligast
André

http://airfixtributeforum.myfastforum.org/viewtopic.php?f=42&t=315

Ps...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Buckanj%C3%A4r

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av cas mån 10 apr 2017, 21:27

Åhå?
En NA.39 ser man ju fram emot att få se!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av glimturen mån 10 apr 2017, 22:01

Spännande! cheers
Jag har ett vagt minne av att jag byggt (läs: förstört) en sån någon gång. Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Andre B ons 12 apr 2017, 10:57

Den sticker ju ut lite även färgmässigt jämfört med de grå eller rosa Buccaneer's vi sett de senaste tio åren vilket är trevligt.
Fast jag undrar lite vad de där vita fyrkanterna på rodret fanns där för på XK 486...

http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/buccaneer/profiles.php

http://www.blackburn-buccaneer.co.uk/Buccaneer.html

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av cas ons 12 apr 2017, 12:35

Skulle tippa på att fyrkanterna har nåt med fotokalibrering att göra?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Andre B fre 05 maj 2017, 21:59

Ja, jag har läst något sådant någonstans. Det är ju en lite udda märkning annars.
En bild på den här "piraten" då... ...eller kanske mer "den vita valen" så som jag upplever den... Wink 

Buccaneer! 6def3b8c-1391-4fac-8ccb-ae9428eacb59

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Azgaron fre 05 maj 2017, 23:32

Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Andre B lör 06 maj 2017, 02:52

Tack Håkan, Smile 

Har haft lite hjälp av Jan Forsgren's artikel om det Buccaneer bygge som han fick lägga ner rätt mycket jobb på. Hans Buccaneer var rätt oassymetrisk med även om det var en nyare utgåva som kom från nya formar. Men det verkar som "pluggen" var densamma eftersom båda modellerna var oassymetriska på samma ställen...

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2003/12/stuff_eng_forsgren_buccaneer.htm

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av glimturen lör 06 maj 2017, 23:06

Snyggt jobbat på en gammal fuling! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Andre B lör 06 maj 2017, 23:27

Tack, jo det är en riktigt gammal fuling när den är tagen direkt ur lådan... pirat

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Andre B mån 08 maj 2017, 21:00

Mmm...
Har nog lagt den här modellen i fel "temagrupp" för den är en verklig utmaning. Märkte nu att något var fel med proportionerna jämfört med bilderna riktiga NA.39:or. Airfix "utblås" är alltså nära 15 mm för långa!!! Crying or Very sad

Hur jag nu kunde missa det när jag sågade, spacklade och slipade fattar jag inte. Men ok det är 15 år sedan det här bygget drogs igång. Och då var det befintliga ritnings och bildunderlaget på internet inte stort. Det är tydligen bara att plocka fram sågen igen. scratch

Eller är det dags att ge upp nu och köpa den där resinmodellen istället? *gråter*

http://www.hyperscale.com/2015/reviews/ ... ewbg_1.htm

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av cas tis 09 maj 2017, 05:27

På din bild därovan tycker jag inte det ser ut som motorerna är 15mm för långa? scratch
Å andra sidan så är det ju en urgammal modell, så man kan ju inte begära att den skall vara lika up-tp-date och Scale resins underverk.

Bygg klart den som den är, och vänta på att Airfix gör en ny istället rendeer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Stefan E tis 09 maj 2017, 08:39

Bygg den färdigt som den är, det är ett alltför gammalt projekt att öda kraft o tid på!

Jag har flera sådana projekt som fått ligga alldeles för länge...

Airfix kommer med all säkerhet att ge ut en ny Bucc i både 1/72 och 1/48, frågan är bara NÄR?

Tanmodell har aviserat en Buccaneer i 1/48 till i höst eller våren 2018 och det kommer en i 1/32 också (inte klart när...).

Det finns inte många modeller av den tidigaste varianten, vilket är lite synd.
Var det CMK som gav ut en hel serie Buccaneers i 1/72, du får väl satsa på en sådan.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Andre B tis 09 maj 2017, 12:17

Jo, det var ju den tidiga varianten som var intressant. Får se vad jag hittar på. Kanske blir det CMK. Men förpassar nog NA.39:an tillbaka in i lådan i garderoben. Skulle jag någon gång springa på eller höra talas om en havererad Airfix eller Revell/Matchbox Buccaneer så kanske jag överväger att leta upp den igen, såga av den på mitten och...

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Buccaneer! Empty Sv: Buccaneer!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet