Vought F4U-1 Corsair "Birdcage", Tamiya 1/32
4 posters
Sida 1 av 1
Vought F4U-1 Corsair "Birdcage", Tamiya 1/32
Hejsan!
Detta var ett av mina ”kollo-byggen” för 2017, Tamiyas F4U-1 ”Birdcage” Corsair;
Men det var ingen ny modell jag startade på, egentligen startades bygget redan för ett år sedan, på IPMS-Östergötlands bygghelg 2016.
Nu kände jag att det var dags att ta tag i modellen på allvar, så den fick följa med till Kollot.
Tänkte väl egentligen inte köra igång någon byggtråd, inte ännu i alla fall, eftersom jag redan har rätt många (FÖR många…?) byggtrådar på gång.
På kollot fick jag begäran… nä…. ORDER om en byggtråd från i stort sett alla deltagare, så OK, här kommer den!
Min vana trogen limmar jag allt som kan innan det måste målas.
Jag måste säga att jag fick en hel del gjort, så det börjar närma sig målningsdax.
Men först en genomgång av vad jag gjort så här långt.
Kroppshalvorna;
Centerdelen av vingarna utgör både en del av cockpiten och vingarna så det är en mycket komplex del att bygga ihop;
En riktigt kraftig vingbalk garanterar korrekta vinklar på vingarna….
…och vänder vi på kuttingen så ser vi de båda hjulhusbaljorna, allt mycket väldetaljerat.
Landställen är otroligt fina, redan detaljerade med bromsslangar och allt!
Enda avvikelsen här är att hjulen är från Eduards Brassinserie, jag gillar inte Tamiyas (eller någon annans) vinyl/gummi-hjul heller för den delen, överhuvudtaget, så de byter jag alltid mot Resin.
Eduards delar passar Tamiya.kitets delar perfekt, med lika fin passform!
Motorn består av två cylinderbankar och en växellåda….
och ett bakstycke, brandskott med avgasrör;
Cockpiten består också av två sektioner, ett främre stycke med instrumentpaneler, sticka, fotbräder och sidokonsoller;
Vingarna har börjat monteras ihop;
Höjdrodren är monterade,
Lägg märke till att trim-tabben står helt korrekt gentemot höjdrodret!
När höjdrodret går neråt (som här) så skall tabben gå upp och när rodret går upp skall tabben gå ner.
Trimmen är till för att undvika alltför starka spakkrafter, så piloten inte behöver ”brottas” med maskinen han flyger.
Trimroder finns på alla roder, på i stort sett alla flygplan, men det är första gången jag sett det modellerat så här.
Ja, det var så långt jag kommit idag, 31 Maj, 2017, nu är byyget ”officiellt” sjösatt och igång .
Kommer mera snart…..
Stefan
Detta var ett av mina ”kollo-byggen” för 2017, Tamiyas F4U-1 ”Birdcage” Corsair;
Men det var ingen ny modell jag startade på, egentligen startades bygget redan för ett år sedan, på IPMS-Östergötlands bygghelg 2016.
Nu kände jag att det var dags att ta tag i modellen på allvar, så den fick följa med till Kollot.
Tänkte väl egentligen inte köra igång någon byggtråd, inte ännu i alla fall, eftersom jag redan har rätt många (FÖR många…?) byggtrådar på gång.
På kollot fick jag begäran… nä…. ORDER om en byggtråd från i stort sett alla deltagare, så OK, här kommer den!
Min vana trogen limmar jag allt som kan innan det måste målas.
Jag måste säga att jag fick en hel del gjort, så det börjar närma sig målningsdax.
Men först en genomgång av vad jag gjort så här långt.
Kroppshalvorna;
Centerdelen av vingarna utgör både en del av cockpiten och vingarna så det är en mycket komplex del att bygga ihop;
En riktigt kraftig vingbalk garanterar korrekta vinklar på vingarna….
…och vänder vi på kuttingen så ser vi de båda hjulhusbaljorna, allt mycket väldetaljerat.
Landställen är otroligt fina, redan detaljerade med bromsslangar och allt!
Enda avvikelsen här är att hjulen är från Eduards Brassinserie, jag gillar inte Tamiyas (eller någon annans) vinyl/gummi-hjul heller för den delen, överhuvudtaget, så de byter jag alltid mot Resin.
Eduards delar passar Tamiya.kitets delar perfekt, med lika fin passform!
Motorn består av två cylinderbankar och en växellåda….
och ett bakstycke, brandskott med avgasrör;
Cockpiten består också av två sektioner, ett främre stycke med instrumentpaneler, sticka, fotbräder och sidokonsoller;
Vingarna har börjat monteras ihop;
Höjdrodren är monterade,
Lägg märke till att trim-tabben står helt korrekt gentemot höjdrodret!
När höjdrodret går neråt (som här) så skall tabben gå upp och när rodret går upp skall tabben gå ner.
Trimmen är till för att undvika alltför starka spakkrafter, så piloten inte behöver ”brottas” med maskinen han flyger.
Trimroder finns på alla roder, på i stort sett alla flygplan, men det är första gången jag sett det modellerat så här.
Ja, det var så långt jag kommit idag, 31 Maj, 2017, nu är byyget ”officiellt” sjösatt och igång .
Kommer mera snart…..
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Vought F4U-1 Corsair "Birdcage", Tamiya 1/32
Bra att du lyssnar på oss och slänger upp byggtrådar!
Hemlighetsbyggande leder aldrig till nåt positivt
Det är rasande vacker modell alltså! Tror du inte ändå att det blir lite besvärligt att måla allt nu när du har satt ihop såpass mycket? Jag tänker att det måste vara besvärligt att komma åt allt.
Dessutom - färgdiskussion!
Skall det vara laxrosa i hjulställen eller inte?
Hemlighetsbyggande leder aldrig till nåt positivt
Det är rasande vacker modell alltså! Tror du inte ändå att det blir lite besvärligt att måla allt nu när du har satt ihop såpass mycket? Jag tänker att det måste vara besvärligt att komma åt allt.
Dessutom - färgdiskussion!
Skall det vara laxrosa i hjulställen eller inte?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Vought F4U-1 Corsair "Birdcage", Tamiya 1/32
Jo, det kommer säkert att bli problem att komma åt överallt, men det löser sig....
Jag skall bygga en maskin som kallades "Spirit of ´76" och det är en tre-färgad maskin (GSB/IB/W), om den var blå/grå eller tre-färgad när den levererades vet jag inte.
Den KANSKE var en mycket tidig maskin som började sitt liv med "salmon" i hjulbrunnarna, men eftersom den är ommålad så tror jag inte att det syntes något av den rosa färgen.
Mera troligt är väl att den är en senare maskin och hade då den vanliga IG i hjulhusen.
Jag skall börja (har redan börjat) grotta ner mig i mina referenser och skall ta en titt på Mal´s byggtråd igen, så får vi se vad jag kommer fram till.
Allt man kan hoppas på är en "educated guess" som inte ser alltför galet ut.
Men vi kommer säkert att få igång några fina färg-diskussioner om inredningen, interiören och cammot framöver!
Stefan
Jag skall bygga en maskin som kallades "Spirit of ´76" och det är en tre-färgad maskin (GSB/IB/W), om den var blå/grå eller tre-färgad när den levererades vet jag inte.
Den KANSKE var en mycket tidig maskin som började sitt liv med "salmon" i hjulbrunnarna, men eftersom den är ommålad så tror jag inte att det syntes något av den rosa färgen.
Mera troligt är väl att den är en senare maskin och hade då den vanliga IG i hjulhusen.
Jag skall börja (har redan börjat) grotta ner mig i mina referenser och skall ta en titt på Mal´s byggtråd igen, så får vi se vad jag kommer fram till.
Allt man kan hoppas på är en "educated guess" som inte ser alltför galet ut.
Men vi kommer säkert att få igång några fina färg-diskussioner om inredningen, interiören och cammot framöver!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Vought F4U-1 Corsair "Birdcage", Tamiya 1/32
Trevligt med en byggtråd på ditt kollobygge!
Ser fint ut! Ska bli kul att se lite färg på!
Håkan
Ser fint ut! Ska bli kul att se lite färg på!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Vought F4U-1 Corsair "Birdcage", Tamiya 1/32
Attans mycket delar och fint knåpat på denna Stefan!
glimturen
Liknande ämnen
» F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya
» Tamiya 1/32 Corsair " BIRDCAGE"
» En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage
» F4U-1D Corsair 1:48 Tamiya
» F4U-D Corsair 1/48 Tamiya
» Tamiya 1/32 Corsair " BIRDCAGE"
» En Corsair till! Tamiyas F4U-1 Birdcage
» F4U-1D Corsair 1:48 Tamiya
» F4U-D Corsair 1/48 Tamiya
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|