F4U-1D Corsair 1:48 Tamiya
+7
Gigabyte
LasseThid
Stefan E
glimturen
Azgaron
cas
Sadolf
11 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2022
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
F4U-1D Corsair 1:48 Tamiya
Hej!
Nu är det Jultiden slut ( nästan ).
Jag tackar min hemlig tomte, han lyckade hitta en byggsats som jag inte hade , men samtidigt en som var planerat att skaffa till min samling.
Tamiya klassiska byggsatser var alltid med bra passform och mycket lätta att bygga. De skanar en del detalj men konstruktionen är problemfritt.
Jag kommer bygga modell av ett plan från hangarfartyget USS Bunker Hill, från tiden av invasion på Iwo Jima ön.
Som man kan se på bilder dessa plan var relativ tnya , målade helt i Dark Sea blue med halvmatt finish, inte riktig blank som har förekommit senare. Också på bilderna från perioden kan man se anti friktion ytor på vinge och instegsstep semt en relativt liten mängd av lacksläpp och repor. På andra bilder kan man också se att kulsprute mynings-rör i vingarna var tejpade , samt att frekvent användning ( markmål attacker) hade bränt bort färgen runt dessa . Detta är också avbildat på tamiyas omslagsbild om man ser noga...
Så kortfattat det blir lite lacksläpp och repor. Vilket var alltid en utmaning för mig, specielt om det gäller de mörklblå amerikanska flottans plan... Få se om jag lyckas bättre med det den här gången..
Också som man set på bilder dukklädda ytor har en annan distinkt färgnyans vilket jag kommer försöka göra.
Nu till själva byggsatsen- Det är inte mycket att säga- "Tamiya som den är alla ser".
Det blir inte mycket spackel....
Nu är det Jultiden slut ( nästan ).
Jag tackar min hemlig tomte, han lyckade hitta en byggsats som jag inte hade , men samtidigt en som var planerat att skaffa till min samling.
Tamiya klassiska byggsatser var alltid med bra passform och mycket lätta att bygga. De skanar en del detalj men konstruktionen är problemfritt.
Jag kommer bygga modell av ett plan från hangarfartyget USS Bunker Hill, från tiden av invasion på Iwo Jima ön.
Som man kan se på bilder dessa plan var relativ tnya , målade helt i Dark Sea blue med halvmatt finish, inte riktig blank som har förekommit senare. Också på bilderna från perioden kan man se anti friktion ytor på vinge och instegsstep semt en relativt liten mängd av lacksläpp och repor. På andra bilder kan man också se att kulsprute mynings-rör i vingarna var tejpade , samt att frekvent användning ( markmål attacker) hade bränt bort färgen runt dessa . Detta är också avbildat på tamiyas omslagsbild om man ser noga...
Så kortfattat det blir lite lacksläpp och repor. Vilket var alltid en utmaning för mig, specielt om det gäller de mörklblå amerikanska flottans plan... Få se om jag lyckas bättre med det den här gången..
Också som man set på bilder dukklädda ytor har en annan distinkt färgnyans vilket jag kommer försöka göra.
Nu till själva byggsatsen- Det är inte mycket att säga- "Tamiya som den är alla ser".
Det blir inte mycket spackel....
Sadolf
Matt_Public and Tobias like this post
Sv: F4U-1D Corsair 1:48 Tamiya
...forts...
Första steget torrpassning- här passar allt mycket väl. Har också bestämd mig att lägga i nitlinjer- trots att corsair var kända av punktsvets teknologi var använt i många fall istället för nitar. De kommer inte bli så distinkta men lever lite upp satsen och ger lite mer detalj.
Nästa steg måla detaljer och konstruera pilothytten- Jag har inga bälten så jag lämnar den utan trots att de finns i dekalform-
Planerar i framtiden köpa lite bälten från Eduard eller dyl. så jag kan fylla på i de modeller som saknar dessa.
Det är out of box bygge och jag vill ha lite kul...
Med pilotkontoret klar limmar jag flygkroppen och fixar detaljer på limningslinjen. Det blir dags för grundlack och där jag kommer ha lite repor silver...Den här gången få jag lägga klarlack INNAN hårspray för chipping- jag alltid fuckar upp det steget kanske blir bättre den här gången...
Första steget torrpassning- här passar allt mycket väl. Har också bestämd mig att lägga i nitlinjer- trots att corsair var kända av punktsvets teknologi var använt i många fall istället för nitar. De kommer inte bli så distinkta men lever lite upp satsen och ger lite mer detalj.
Nästa steg måla detaljer och konstruera pilothytten- Jag har inga bälten så jag lämnar den utan trots att de finns i dekalform-
Planerar i framtiden köpa lite bälten från Eduard eller dyl. så jag kan fylla på i de modeller som saknar dessa.
Det är out of box bygge och jag vill ha lite kul...
Med pilotkontoret klar limmar jag flygkroppen och fixar detaljer på limningslinjen. Det blir dags för grundlack och där jag kommer ha lite repor silver...Den här gången få jag lägga klarlack INNAN hårspray för chipping- jag alltid fuckar upp det steget kanske blir bättre den här gången...
Sadolf
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Tobias like this post
Ehhh...den är ju nästan klar!?
Snabbt och flinkt jobbat är det
Snabbt och flinkt jobbat är det
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det värsta är framför mig.... Måla det halva jobbet....Jag har fortfarande problem med klarskikt...Ibland går det fint ibland orange skin....Som på stackars tigercat....
Kommer slippa lite idag och kanske lägger preshading och huvudfärg... sen måste det torka ordentlig.
Samtidigt började snickra på en annan Corsair ...
Bygger som galning för att slut är ledigheten slut och jag kommer inte ha tid med bygga mycket när jag rullar igång med jobbet...
Tyvärr blev det ingen resa, men jag reser efter nyår istället... Så det blir ett par veckor utan att bygga något...
Kommer slippa lite idag och kanske lägger preshading och huvudfärg... sen måste det torka ordentlig.
Samtidigt började snickra på en annan Corsair ...
Bygger som galning för att slut är ledigheten slut och jag kommer inte ha tid med bygga mycket när jag rullar igång med jobbet...
Tyvärr blev det ingen resa, men jag reser efter nyår istället... Så det blir ett par veckor utan att bygga något...
Sadolf
Azgaron and Asuraswe like this post
Mycket snyggt och snabbt jobbat så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tjohoo, en sån fart och fläkt!
Finfint!
Finfint!
Tackar!
Hinner jag så blir det mer målad under kvällen...
Jag hann med maska glaset...
Hinner jag så blir det mer målad under kvällen...
Jag hann med maska glaset...
Sadolf
Azgaron likes this post
Här går det minsann undan...
Jag har knappt hunnit börja titta på min modell och du är nästan halvvägs.
Snyggt är det också!
Jag har knappt hunnit börja titta på min modell och du är nästan halvvägs.
Snyggt är det också!
LasseThid
Inte klar men den få torka innan andra skikt
Sadolf
Azgaron, Gigabyte, Tobias and Mårten Fredrik like this post
Jojo! Det där ser ut som en bra grund att stå på!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jösses vilket tempo du håller Sadolf.
Och snyggt blir det också.
/Bosse
Och snyggt blir det också.
/Bosse
Marlin
Mycket trevligt. Byggde den för några år sedan och gillade som vanligt de Tamiya.
Skönt kamo med, tänkte säga lycka till men du är på god väg redan!
Skönt kamo med, tänkte säga lycka till men du är på god väg redan!
Tobias
Tack mina herrar... jag har lite problem med dark sea blue- har 2 varianter av samma färg från vallejo - matt och blank men de är i princip en helt annan nyans.
Eller så har jag inte blandat färgen i burken ordentlig?
Den matta varianten ser ut rent av som mörkgrå. Den andra har en grönaktig nyans.
Jag började köra det lilla som jag har kvar av hataka 10 ml burk- och det syns mera blå som det ska vara direkt.
Nu är första skikt klar och ska fylla på försiktigt så jag inte fördärvar hela preshading ( IGEN=)
Ska vara lite ljusare variant på de dukklädda bitar...
Jag vet det blir annorlunda när jag lägger klarlacken men det hela ser lite osäker ut...
Få se om jag hinner överhuvudtaget göra något mer under natten efter jobbet...
Eller så har jag inte blandat färgen i burken ordentlig?
Den matta varianten ser ut rent av som mörkgrå. Den andra har en grönaktig nyans.
Jag började köra det lilla som jag har kvar av hataka 10 ml burk- och det syns mera blå som det ska vara direkt.
Nu är första skikt klar och ska fylla på försiktigt så jag inte fördärvar hela preshading ( IGEN=)
Ska vara lite ljusare variant på de dukklädda bitar...
Jag vet det blir annorlunda när jag lägger klarlacken men det hela ser lite osäker ut...
Få se om jag hinner överhuvudtaget göra något mer under natten efter jobbet...
Sadolf
Uh det blir nog inget mer ikväll- jag är helt slut fick bära ut min gammal teve... Sen fick slutligen min DRÖMVITRIN i form av billy i björkfanér .
Transporterades hem av min kamrat Pontus... Det bara glädje skulle en tro. Men ikke!!! Min käresta är helt omöjligt och ställer sig på tvären, som vanligt ...
Det är ju faen skandalen att en kar vill skaffa möbler i samma finish som de gamla... En vitrinskåp för MODELLBYGGEN!! dessutom...
Ja det bara köpa en flaska ibland... Jösses nästa år ska fixa bilen , jag låser mig i garaget med radio och en back öl...
Transporterades hem av min kamrat Pontus... Det bara glädje skulle en tro. Men ikke!!! Min käresta är helt omöjligt och ställer sig på tvären, som vanligt ...
Det är ju faen skandalen att en kar vill skaffa möbler i samma finish som de gamla... En vitrinskåp för MODELLBYGGEN!! dessutom...
Ja det bara köpa en flaska ibland... Jösses nästa år ska fixa bilen , jag låser mig i garaget med radio och en back öl...
Sadolf
Ah.. Hoppas det löser sig..
Jag satt o penselmålade lite vallejo idag - min English Uniform var inte brun vid första försöket utan ljusgrön... Fick krama o skakak en hel del så kan kanske vara samma med din? De har ju en del pigment.. Är det de penselbara eller Airbrush?
Jag satt o penselmålade lite vallejo idag - min English Uniform var inte brun vid första försöket utan ljusgrön... Fick krama o skakak en hel del så kan kanske vara samma med din? De har ju en del pigment.. Är det de penselbara eller Airbrush?
Tobias
Ja dessa är AIR men de har stått ganska mycket för att jag byggde inte något efter 1942 US Navy på länge...
Kanske öppnar flaskan och stirrar med en pinne, kan vara att all pigment ligger nere i botten....
Kanske öppnar flaskan och stirrar med en pinne, kan vara att all pigment ligger nere i botten....
Sadolf
Fortfarande grubblar om andra skikt och rätt färg för det hela... Har gjort lite repor...
Ser ut som måste göra lite eftershading men kanske efter klarlack?
Ser ut som måste göra lite eftershading men kanske efter klarlack?
Sadolf
Azgaron likes this post
Är snyggt målat. Jag är definitivt ingen expert på amerikanska flygplans färger, men ser lite grått ut? Kan vara kameran som spökar.
linusorn
Ja Du är rätt dessa färger från vallejo har lite för mycket grå nyans... Såg Gunze hade samma problem...
Hataka är mycket mera i blått... Kommer ihåg gammal humbrol den var definitivt mera blå... Och som jag ser MPM är också blåaktiga...
Jag vill se hur det blir efter klarlack för att den ändrar en del.. Sen lägger jag eftershading med mera blå nyans....
Så jag bestämde mig köra klarglans innen jag lägger på mer kulör... Jag har bakom mig 2 plan i den typen av cammo och var inte nöjd med resultat- fick för lite variation och färgen för mörk...
Så klarlack sen måste den torka ordentlig...
Hataka är mycket mera i blått... Kommer ihåg gammal humbrol den var definitivt mera blå... Och som jag ser MPM är också blåaktiga...
Jag vill se hur det blir efter klarlack för att den ändrar en del.. Sen lägger jag eftershading med mera blå nyans....
Så jag bestämde mig köra klarglans innen jag lägger på mer kulör... Jag har bakom mig 2 plan i den typen av cammo och var inte nöjd med resultat- fick för lite variation och färgen för mörk...
Så klarlack sen måste den torka ordentlig...
Sadolf
Azgaron, Gigabyte and Tobias like this post
Nehe.. den ska inte vara så mycket sliten, det det som är problem...De var ganska nya men samtidigt ganska mycket i bruk...
Sadolf
Ingen som var baserad på en sandstrand..
Ah ok.. jag gillade Gunzes, men vet iofs inte om den är "rätt" men även den var för grå tyckte du?
Ah ok.. jag gillade Gunzes, men vet iofs inte om den är "rätt" men även den var för grå tyckte du?
Tobias
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» F4U-D Corsair 1/48 Tamiya
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
» Tamiya Corsair 1/32
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
» Tamiya Corsair 1/32
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48