F4U-1D Corsair 1:48 Tamiya
+7
Gigabyte
LasseThid
Stefan E
glimturen
Azgaron
cas
Sadolf
11 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2022
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: F4U-1D Corsair 1:48 Tamiya
Det jag kan tyda från bilder, för att jag inte målade med den...
De har faktiskt varit på okinawa , det finns bilder på bunker hill ´s corsair ( nummer 119) som var tillfälligt landbaserad... Troligen för att snabba upp rotation med fylla på vapen och flyga igen. De flög mot markmål i roterande schema...
Men i det stora mest bilder från feb. 45 visar de lagom fina... De har också målat fronterna gul någonstans i den perioden.
Det roliga att de hade samtidigt avenger plan i 3 färg cammo- jag kommer bygga en sådant ... De hade också hellcat femmor i dark sea blue med gul front...
"Vought F4U-1D Corsair VF-84 White 119 after Jap air raid on Yontan Okinawa 24 May 1945"
De har faktiskt varit på okinawa , det finns bilder på bunker hill ´s corsair ( nummer 119) som var tillfälligt landbaserad... Troligen för att snabba upp rotation med fylla på vapen och flyga igen. De flög mot markmål i roterande schema...
Men i det stora mest bilder från feb. 45 visar de lagom fina... De har också målat fronterna gul någonstans i den perioden.
Det roliga att de hade samtidigt avenger plan i 3 färg cammo- jag kommer bygga en sådant ... De hade också hellcat femmor i dark sea blue med gul front...
"Vought F4U-1D Corsair VF-84 White 119 after Jap air raid on Yontan Okinawa 24 May 1945"
Sadolf
Trevligt.. Och Avenger med, de är ju fina..
Var ju Corsairs på Iwo Jima ett tag med, en tuggade bort röven på en Ki-45, och kom hem.. Tog den med propellern..
Var ju Corsairs på Iwo Jima ett tag med, en tuggade bort röven på en Ki-45, och kom hem.. Tog den med propellern..
Tobias
Lite uppdatering- målade andra skikt, fyllde på lite och jämnade ut plus målade småkomponenter.
Inte speciellt nöjd jag få fylla på och jämna ut sen med hatakas blåaktig kulör- körde nu med vallejos glossy sea blue- den är vanlig färg blandat med klarlack vilket täcker ganska dålig när man tinar ut den...
Nu måste det torka och det ska finslippas annars blir inte bra...
Måste kanske köpa hatakas färger för US NAVY .De har enligt mig bättre nyans och täcker fint... De är dock extremt känsliga för repor...
Eh vi få se hur det blir...
Jämnade ut så preshading är nu OK- den är synlig men inte för mycket..
Fixade glaset för pilothytten med...
Inte speciellt nöjd jag få fylla på och jämna ut sen med hatakas blåaktig kulör- körde nu med vallejos glossy sea blue- den är vanlig färg blandat med klarlack vilket täcker ganska dålig när man tinar ut den...
Nu måste det torka och det ska finslippas annars blir inte bra...
Måste kanske köpa hatakas färger för US NAVY .De har enligt mig bättre nyans och täcker fint... De är dock extremt känsliga för repor...
Eh vi få se hur det blir...
Jämnade ut så preshading är nu OK- den är synlig men inte för mycket..
Fixade glaset för pilothytten med...
Sadolf
Riktigt tjusigt knåpat, Sadolf!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Håkan... Bygger nu vitrinskåp... mera modellbygge kanske litet senare under natten...Börjar komma i läge som anses vara acceptabel.
Hoppas jag inte fu%¤&¤&ar upp någonting mer...
Den mörkblåa camo är svårare för mig att fixa än tyska flerfärgade " mottling"...Skillfråga. Jag saknar skill för US NAVY...
Bara bita i och fram med färgsprutan....
Hoppas jag inte fu%¤&¤&ar upp någonting mer...
Den mörkblåa camo är svårare för mig att fixa än tyska flerfärgade " mottling"...Skillfråga. Jag saknar skill för US NAVY...
Bara bita i och fram med färgsprutan....
Sadolf
Azgaron likes this post
Vitrinskåp är ju en vettig investering så man har nånstans att sätta sina färdiga alster!
Dock förutsatt att man har plats att sätta vitrinen!
Håkan
Dock förutsatt att man har plats att sätta vitrinen!
Håkan
Ja det stämmer... det var lång fajt men nu är den på plats... Kan bygga lugn... förutom större grejor typ bombplan...
Sadolf
Azgaron likes this post
Börjar med de större dakaler... Fina men tjocka...
Nummer och annat kanske klipper ren en del folie mellan symboler...
Så mycket per idag!
Täckte de med micro set och låter den jobba...
Gott nytt år!
Nummer och annat kanske klipper ren en del folie mellan symboler...
Så mycket per idag!
Täckte de med micro set och låter den jobba...
Gott nytt år!
Sadolf
Azgaron and Gigabyte like this post
Gott nytt år. Snyggt byggt och målat. Den blå ser bättre ut nu
linusorn
Det är ju kalas! Underbar färg och funkar bra med det gula och klibbisarna! Snyggt jobbat!
Tobias
Tjusigt med lite dekaler!
Håkan
Håkan
Sadolf likes this post
Jo, det där ser najs ut!
Tack mina Herrar!
Nu torkar fen på hyllan och jag bearbetar en flaska vin!
Samma till Er ! Gott nytt år!
Nu torkar fen på hyllan och jag bearbetar en flaska vin!
Samma till Er ! Gott nytt år!
Sadolf
Azgaron likes this post
Jösses, redan fått på stickers?
En sån fart han har!
En sån fart han har!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sadolf likes this post
Stickers visar sig vara en svår operation- allt silvering syns på den mörkblåa färgen...
Jag började med de "säkra" bitar. Också de små testade lite på stjärten , fick en utan problem den andra värre.
Så jag bestämde mig att inte chansa med den stora folje på "167! och simpelt klippte av den med kniv.
När jag få de ligga rätt med micro sol så kommer jag köra en extra blank lager med klarlack sen köra de små stenciler så jag få inte silvering på dessa.. Tamiyas dekaler som är alla vet....
De tejpen runt bränsletank kommer jag göra klar när vindrutan sitter på plats dvs. måste fixa pansarglas, målsikte och 2 st konsoler med vapen omkopplare. plus bättra ramar på vindrutan som blev inte så bra...
På denna ser man den mindre "167" på stjärtfenan fick silvering på hela... Ska köra den med dekalvätska samt göra hål i den.... Men det tydlig varning att ytan var inte rätt förbered för dekaler...
Så det blir klarlack innan de minsta små stenciler... Den biten som jag fortfarande har stora problem med...
Jag började med de "säkra" bitar. Också de små testade lite på stjärten , fick en utan problem den andra värre.
Så jag bestämde mig att inte chansa med den stora folje på "167! och simpelt klippte av den med kniv.
När jag få de ligga rätt med micro sol så kommer jag köra en extra blank lager med klarlack sen köra de små stenciler så jag få inte silvering på dessa.. Tamiyas dekaler som är alla vet....
De tejpen runt bränsletank kommer jag göra klar när vindrutan sitter på plats dvs. måste fixa pansarglas, målsikte och 2 st konsoler med vapen omkopplare. plus bättra ramar på vindrutan som blev inte så bra...
På denna ser man den mindre "167" på stjärtfenan fick silvering på hela... Ska köra den med dekalvätska samt göra hål i den.... Men det tydlig varning att ytan var inte rätt förbered för dekaler...
Så det blir klarlack innan de minsta små stenciler... Den biten som jag fortfarande har stora problem med...
Sadolf
Azgaron, Gigabyte, Marlin and Tobias like this post
Snyggt jobbat! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Sadolf likes this post
Tackar.. körde en omgång med micro sol... låter de torka ordentlig, kanske lägger klarlack senare på kvällen
Sadolf
Snyggt värre, det där!
Också: Bra med tydliga riktningsanvisningar för framåt och uppåt (ifall piloten är ny på jobbet).
Också: Bra med tydliga riktningsanvisningar för framåt och uppåt (ifall piloten är ny på jobbet).
Matt_Public- Master of DNF
Marlin and Sadolf like this post
Matt_Public skrev:Snyggt värre, det där!
Också: NO PUSH på vingkanten....
Sadolf
Kalrlack idag... Lite orange skin ... Låter den nu torka mycket ordentlig ...
Sadolf
Gigabyte likes this post
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» F4U-D Corsair 1/48 Tamiya
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
» Tamiya Corsair 1/32
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
» Tamiya Corsair 1/32