Fråga kring dekalark
4 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Fråga kring dekalark
Under mina år som jag byggt så har ett problem alltid hindrat mig till att göra olika projekt.
Det är just som rubriken avslöjade , DEKALARKEN!
Har gjort en del byggen som blivit superfina och sen kommer man till dekalerna så börjar svetten rinna och händerna skaka!
För att göra historian kort så lyckas jag alltid pajja nån av dekalerna så att en sida av t.ex Bensintanken ser perfa ut men den andra
är nu förstörd! vad gör man ? hur gör man ?
Någon med nått bra tips ?
Jag gör som jag alltid lärt mig , försiktigt och noga skära ut dekalen , blötlägga i vatten och för att sedan applicera den.
Sen tycker jag att Vatten kan göra dekalen så jävla rinnig, man får den nästan inte att stanna kvar på plats.
som sagt , detta var mitt dilemma.
Nån som kan hjälpa bryggarn ? =)
Det är just som rubriken avslöjade , DEKALARKEN!
Har gjort en del byggen som blivit superfina och sen kommer man till dekalerna så börjar svetten rinna och händerna skaka!
För att göra historian kort så lyckas jag alltid pajja nån av dekalerna så att en sida av t.ex Bensintanken ser perfa ut men den andra
är nu förstörd! vad gör man ? hur gör man ?
Någon med nått bra tips ?
Jag gör som jag alltid lärt mig , försiktigt och noga skära ut dekalen , blötlägga i vatten och för att sedan applicera den.
Sen tycker jag att Vatten kan göra dekalen så jävla rinnig, man får den nästan inte att stanna kvar på plats.
som sagt , detta var mitt dilemma.
Nån som kan hjälpa bryggarn ? =)
Bryggarn
Sv: Fråga kring dekalark
Jo, dekaler kan då vara ett jäkla elände...men så här gör jag:
(enkla versionen)
Modellen är klarlackad och rentorkad.
Blötlägg dekalen i varmt vatten. Är det tjocka Tamiya dekaler så skall dom i princip ha nästintill kokande vatten för att fungera, men varmt vatten är ett måste.
Ta upp dekalen med pincett och lägg den på papper för att dra bort det mesta vattnet.
Fukta lätt området med en pensel där dekalen skall sitta.
Flytta dekalen på pappret till rätt plats och dra bort pappret. Håll fast dekalen under tiden med en pensel (eller ett finger)
Fukta ett finger (eller en pensel) och knuffa dekalen helt rätt.
När det har suttit någon minut, torka försiktigt på dekalen med hushållspapper (dutta!, annars kanske du rubbar dekalen ur läget)
(enkla versionen)
Blötlägg dekalen i varmt vatten. Är det tjocka Tamiya dekaler så skall dom i princip ha nästintill kokande vatten för att fungera, men varmt vatten är ett måste.
Ta upp dekalen med pincett och lägg den på papper för att dra bort det mesta vattnet.
Flytta dekalen på pappret till rätt plats och dra bort pappret. Håll fast dekalen under tiden med en pensel (eller ett finger)
När det har suttit någon minut, torka försiktigt på dekalen med hushållspapper (dutta!, annars kanske du rubbar dekalen ur läget)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Jo, dekaler kan då vara ett jäkla elände...men så här gör jag:
(enkla versionen)
Tack Cas , det ska in i minnesbanken . Beställde en modell igår , med minimalt i dekalväg! Civilt! och snabbt .
Bryggarn
När jag har har applicerat dekalen brukar jag använda en tops för att ta bort ev luftbubblor/vattendropper under de lite större dekalerna.
Jag gör så att jag försiktigt rullar topsen från centrum ut mot kanten.
Tommy
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:När jag har har applicerat dekalen brukar jag använda en tops för att ta bort ev luftbubblor/vattendropper under de lite större dekalerna.
Tommy
Hej Tommy och tack så mkt för tipset . Ska absolut ha med det i kommande projekt.
Bryggarn
Måste i sammanhanget puffa lite för Micro Sol som gör att dekalerna mjuknar efter "applicering" och anpassar sig snyggt efter underlaget och även bidrar till att de sitter kvar...
Men generellt har jag aldrig haft problem med Airfix, Heller och Revell. Inte heller med Hasegawa eller Tamiya även om vattnet inte varit supervarmt. Italeri och Academy däremot. För att inte tala om Roden...
Men generellt har jag aldrig haft problem med Airfix, Heller och Revell. Inte heller med Hasegawa eller Tamiya även om vattnet inte varit supervarmt. Italeri och Academy däremot. För att inte tala om Roden...
Andre B
Liknande ämnen
» Dekalark till Airfix P-51D Mustang 1/72 sökes!! (problemet löst)
» Funderingar kring BV206S
» Dåliga vanor kring modellbygget
» Frågor kring: Stridsfordon 90 med 120mm kanon (cv90 120-t)
» Allt godis som kommer 2010 eller där i kring!
» Funderingar kring BV206S
» Dåliga vanor kring modellbygget
» Frågor kring: Stridsfordon 90 med 120mm kanon (cv90 120-t)
» Allt godis som kommer 2010 eller där i kring!
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|