IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dåliga vanor kring modellbygget

+7
Azgaron
Marlin
cas
LasseThid
Stefan E
Matt_Public
Mal
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Mal tis feb 27 2024, 00:13

Hittade en kort intressant video som berör detta ämne.

Vi känner nog igen oss i nån eller flera aspekter kring detta område  What a Face.

Mal
Mal


Matt_Public, Marlin and Noobson like this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Matt_Public tis feb 27 2024, 22:02

Kusligt hög igenkänningsfaktor. Laughing

Punkt 1 får vackert bli det första förbättringsområdet.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Stefan E ons feb 28 2024, 08:37

Skyldig på alla punkter!  Embarassed lol!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av LasseThid ons feb 28 2024, 11:03

Det verkar som att jag är undantaget som bekräftar regeln...  Ingen igenkänningsfaktor överhuvudtaget...

lol!

LasseThid


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av cas tor feb 29 2024, 21:14

Host host host....
Nepp, det träffade inte alls rätt, nehej då!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Mal tor feb 29 2024, 23:42

Jappo. 

log när jag ramlade på den videon, ärlig och ödmjuk.

trillar dit själv på en punkt, resettar bordet regelbundet efter sessioner, men fasiken när man plockar fram saker o utrymmet krymper när man jobbar What a Face lol...mitt byggrum är skitlitet
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Marlin fre mar 01 2024, 07:25

Ja vad ska man säga, 5 av 5 skulle jag nog tro. Razz
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Azgaron fre mar 01 2024, 11:26

Vadå för stor stash? Det är ju bara min sambo som klagar över att mina modeller tar upp utrymme i allt fler rum! Smile
Kan tankarna på att bygga om i hobbyrummet så att jag får en större arbetsyta, vara ett tecken på allt mer krympande arbetsyta på skrivbordet månntro? Smile
Det brukar bli lite röj mellan byggena så det blir plats till nästa bygge.
Numera försöker jag hålla mig till 2-3 byggen på gång samtidigt, och till att faktiskt avsluta dem också.
Dock är antalet modeller som är satta åt sidan (shelf of doom) ganska många, och många gånger känns det segt att återuppta gamla byggen.
En del av problematiken som jag ser det är bristen på plats att sätta färdiga byggen. Något jag klurar på hur jag ska kunna lösa.
Nytt större hus med källare och vind hade varit optimalt, men det kräver ju att man har nödvändigt kapital. Smile
Det händer ibland att jag påskyndar vissa steg eller hela byggen för att bli klar till deadline i gruppbyggen, och då ökar ju risken för att det blir fel, men fel kan det ju bli ändå! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Marlin fre mar 01 2024, 12:03

Mitt största problem är nog att min stash har nog växt mig över huvudet.
Jag kommer nog aldrig att hinna med att bygga det jag har, och jag vill ändå fortsätta köpa allt ballt nytt som lockar.

Och sen är det problemet med att var ska man ställa allt som man har byggt.
Gränsen i vår lägenhet är definitivt nådd den dagen jag får tummen ur att skruvar ihop de två sista bokhyllorna i vardagsrummet.
När det är gjort kommer jag ha sammanlagt 6st 80cm Billy som vitriner placerade utmed rummets alla fyra väggar.
Till det ska också tilläggas två Billy hyllor som faktiskt inte är vitriner, och mitt och Axels byggbord och målarbordet.
Så som sagt där är gränsen nådd.

En annan sak jag reflekterade över var just det att stressa fram ett bygge.
Där kände jag igen mig rätt duktigt, och på samma sätt är det oftast relaterat till avstannade byggen man plötsligt får för sig att färdigställa.
Jag har under detta år tänkt mig att efter varje nytt avslutat bygge att försöka färdigställa någon gammal surdeg som bara ligger och skräpar.
Vi får väl se hur det blir med den saken, eller om surdegshögen bara växer.
Jag tror att jag förnärvarande har runt 10 surdegar i olika tillstånd av färdigställande som ligger och väntar, en del av dem har nog legat i det stadiet i upp mot 10 år nu.

Men lösningen i hela detta "problem" ligger nog i min egen organisations förmåga.
Med en bättre planering så kanske saken kan lösa sig.
Mitt nuvarande koncept är att utgå från stashen och sen se vilka olika gruppbyggen som Britmodeller arrangerar och sen utgå från dem.

/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron and Mal like this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Stefan E fre mar 01 2024, 12:18

Jag tycker gruppbyggen är så inspirerande och kul och jag har nästan alltid något i stashen som passar.

Problemet för mig är att jag sällan hinner få modellen färdig och jag vägrar att stressa fram något bygge, det blir sällan bra.

Resultatet är att jag har massor av modeller som är nästan färdiga och bara väntar på färg eller slutmontering.

Det är ju egentligen det roligaste momentet, men det är ÄNNU roligare att börja på något helt nytt.

Det är också trögt att komma tillbaka till ett bygge som legat kanske 10år, jag ser alla fel och konstaterar att jag kan bättre idag.
....och modellen blir fortfarande liggande ÄNNU längre och spiralen fortsätter.

jag börjar luta åt att helt sonika slänga de äldsta modellerna, de kommer ändå aldrig att bli färdiga!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Marlin fre mar 01 2024, 12:21

Stefan E skrev: .... jag börjar luta åt att helt sonika slänga de äldsta modellerna, de kommer ändå aldrig att bli färdiga
Stefan  sunny

Den tanken har jag också varit inne på.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron and Mal like this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Matt_Public fre mar 01 2024, 15:26

Marlin skrev:
Stefan E skrev: Jag börjar luta åt att helt sonika slänga de äldsta modellerna, de kommer ändå aldrig att bli färdiga.
Den tanken har jag också varit inne på.
Samma här, man behöver nog lära känna sina begränsningar. Neutral
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Mal fre mar 01 2024, 20:56

Nåt jag försöker undvika.

Har hänt, mycket sällan.

Håller mig till en modell, och har en del i stashen, köper inget nytt alls, då vill bygga igenom dem jag har, nåja undantaget mitt B-17G What a Face samt två små modeller som kommer bli quickbuilds m detta projekt, Matt vet vad förnått då frågat honom  Razz om ett par specifika modeller.

Paketet som det står F-106A innehåller en Brewster Buffalo, som Stefan fixa till mig What a Face  kul med "chubby" kärror Laughing

Samt Bismarck modellen fick jag från en källar rensning  What a Face kommer att prova Very Happy

Dessa borde jag hinna innan jag köper nytt iaf scratch hoppas jag What a Face








Dåliga vanor kring modellbygget Img20251
Mal
Mal


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Sadolf lör mar 02 2024, 03:45

Den videon- mitt i prick om det gäller mig nu.
Slutade köpa in något nytt då stashen har vuxit till ett berg.
Sitter nu och glor på min "doomshylla" med påbörjat reppu i 72, devastator p24 och p35 i 48... vid sidan ligger i kartongen påbörjat attacker, corsair och julklappen gekko.... Har inte byggt något på 2 månader....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Sadolf lör mar 02 2024, 04:06

Marlin skrev:Mitt största problem är nog att min stash har nog växt mig över huvudet.
Jag kommer nog aldrig att hinna med att bygga det jag har, och jag vill ändå fortsätta köpa allt ballt nytt som lockar.

Och sen är det problemet med att var ska man ställa allt som man har byggt.
Gränsen i vår lägenhet är definitivt nådd den dagen jag får tummen ur att skruvar ihop de två sista bokhyllorna i vardagsrummet.
När det är gjort kommer jag ha sammanlagt 6st 80cm Billy som vitriner placerade utmed rummets alla fyra väggar.
Till det ska också tilläggas två Billy hyllor som faktiskt inte är vitriner, och mitt och Axels byggbord och målarbordet.
Så som sagt där är gränsen nådd.

En annan sak jag reflekterade över var just det att stressa fram ett bygge.
Där kände jag igen mig rätt duktigt, och på samma sätt är det oftast relaterat till avstannade byggen man plötsligt får för sig att färdigställa.
Jag har under detta år tänkt mig att efter varje nytt avslutat bygge att försöka färdigställa någon gammal surdeg som bara ligger och skräpar.
Vi får väl se hur det blir med den saken, eller om surdegshögen bara växer.
Jag tror att jag förnärvarande har runt 10 surdegar i olika tillstånd av färdigställande som ligger och väntar, en del av dem har nog legat i det stadiet i upp mot 10 år nu.

Men lösningen i hela detta "problem" ligger nog i min egen organisations förmåga.
Med en bättre planering så kanske saken kan lösa sig.
Mitt nuvarande koncept är att utgå från stashen och sen se vilka olika gruppbyggen som Britmodeller arrangerar och sen utgå från dem.

/Bosse
Jag är också en entusiast till Billy i björkfanér.... Tyvärr IKEA säljer de fina i björk inte länge, inte i Sverige iaf.
Begagnat är lösningen... det fina med de att man kan bygga om hyllan och göra om de till vitrinskåp. Plus antalet hyllor i glas kan man öka efter behovet, vilket jag har gjort...
Nackdelen att de " tjocka /djupa" billy på 40 (50?) cm finns inte sedan många år tillbaka. 30 cm är lite för klena för större modeller, tänker på B24 liberator i 48 skala eller dyl.
Det vare najs att utveckla något sorts förvaring system i form av standariserade stapelbara akryllådor. Det finns att köpa men det är svindyrt...
En annan sak jag har sett för många år tillbaka var en "karta-möbel" eller hur man kallar någonting som heter på engelska map-cabinet.
Det var en beställd möbel med urdragsbara lådor i botten och belyst vitrin med glashyllor i övre del.
Grejen var djupet på typ 50 cm eller mer. Lådor var ganska låga i höjd. Användaren hade en gigantisk samling av plan i 1:72 skala och i de lådor hade han massor med plan dammskyddade som han ville inte exponera.
Den övre delen var glashyllor som rymde typ 50 modeller var. De satt inte så tejt som lådor för att man skulle se objekten. Lådor var inte så höga, ungefär 10 cm så det var plats med många.
Snubben i frågan byggde massa år och hade i princip hela flyghistoria i dessa lådor. Superb möbel som jag skulle önska mig fast i varianten anpassad till 48 skala... Beställer man en sådant hos möbelmakaren kostar det säkert en massa.
Bygga själv? Neee.. jag är inte alls begåvat inom snickeri....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Mal lör mar 02 2024, 08:15

Sadolf skrev:Den videon- mitt i prick om det gäller mig nu.
Slutade köpa in något nytt då stashen har vuxit till ett berg.
Sitter nu och glor på min "doomshylla" med påbörjat reppu i 72, devastator p24 och p35 i 48... vid sidan ligger i kartongen påbörjat attacker, corsair och julklappen gekko.... Har inte byggt något på 2 månader....
Det kommer tebax ska du se, får ta den tid det tar.

ägna dig åt saker du tycker är kul  Very Happy.

eller testa något annat inom bygge, en lätt modell, som går snabbt att få ihop, sänk ribban på vädring, osv, just have fun.

är jäkligt sugen själv fortsätta testa nåt helt annat än 1:32 flyg som annars varit mitt område, ex min första tank och nu 1:72 (inte byggt den skalan sen jag var grabb).
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Stefan E lör mar 02 2024, 10:37

Intressant diskussion!

Jag är inte ensam...

Mina pågående projekt som tagit sig ur lådan;


Dåliga vanor kring modellbygget 53241916315_6777e20dae_k







Dåliga vanor kring modellbygget 53241795579_1e42d9620f_k







Dåliga vanor kring modellbygget 53241916320_92a08e784e_k



Någon gång SKA de bli färdiga!

Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron, Matt_Public, Sadolf and Noobson like this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Noobson ons mar 06 2024, 20:32

En stash har jag inte hunnit med att skaffa ännu. Två modeller på lager och en som avgår från spanien vilken dag somhelst, bygger fortfarande på bra och ha grejer plus se till att man har färger osv...., Fördelen och nackdelen med att inte varit i hobbyn så länge 😁 Däremot känner jag igen att borden krymper. Försöker reseta efter ett bygge. Jag brukar varva mellan två modeller, Nu när willys jeepen är klar har jag gett mig på Challenger vagnen igen. 

Mal- Hoppas se den där Kubelwagen i en tråd snart 😉🙂
Noobson
Noobson


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av glimturen sön mar 17 2024, 16:41

Kul video, eller vad man nu skall säga....pale

Skyldig till
1 : För mycket modeller, även om jag nu sålt av en del som jag insett att jag inte kommer att bygga. I nuvarande takt hinner jag dock bygga klart vid 83,5 års ålder, om jag inte köper mera.... Rolling Eyes Laughing

2: Cluttered....Lite rörigt skall det vara Very Happy

3: Multitasking: 3-4 modeller samtidigt är max för mig. Basta!

4: Rushing. Jag tröttnar "emellanåt" (läs alltid) på modeller. Då bygger jag raskt klart dem med en hel del effekt på kvalitén.. Rolling Eyes Embarassed
De få som har gått tillbaka i lådan kommer aldrig att bli klara..... No

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Zander_Lindstrom mån apr 01 2024, 17:14

Jag kan väl säga vilka punkter jag tänkt åtgärda iallafall nu när jag börjat bygga igen.

1. Att inte samla på sig en stash, jag har bara tänkt köpa det jag behöver.

2. Ställ tillbaka alla färgflaskor/burkar efter användning

3. Städa när ett bygge är färdigt, och släng den gamla kartongen

4. Ha mer tålamod när man bygger.

6. Hoppas inte över punkt 5.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Dåliga vanor kring modellbygget Empty Sv: Dåliga vanor kring modellbygget

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet