IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Plastkollo 7 - tankar och funderingar

+13
Caverö
Brage
Granström
rsm.gbg
glimturen
Janne.S
johan r
Marlin
TommyKillander
Azgaron
Tobhol
Stefan E
cas
17 posters

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av cas ons 21 jun 2017, 08:34

Hej!

Tänkte det var dags att börja samla lite tankar och funderingar på kollo 7 redan nu. Smida medans järnet är varmt och allt sånt.
Diskussionpunkter att beakta:
Är vi nöjda med den lilla familjära tillställningen, eller vi vi sikta på ett Dreamhack för plastnördar?
Lokalen - funkar den som det är?
Tidpunkten - IPMS Östergötland slår ju på stora trumman för träffarna på FV-museum som ligger ganska nära i tid
Aktiviteter - Vi bygger, köper och säljer. Vill vi ha mer? (joggingrundan på morgonen räknas inte. Ännu ;-) )
Vad tycker ni?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Stefan E ons 21 jun 2017, 09:16

cas skrev:Hej!

Tänkte det var dags att börja samla lite tankar och funderingar på kollo 7 redan nu. Smida medans järnet är varmt och allt sånt.
Diskussionpunkter att beakta:

"Är vi nöjda med den lilla familjära tillställningen, eller vi vi sikta på ett Dreamhack för plastnördar?"

Jag tycker vi har en lagom nivå just nu, vill helst inte ha det större än så här.

"Lokalen - funkar den som det är?"

Skolan funkar utmärkt, perfekt med en kemisal med eluttag, dragskåp och dessutom bra ljus.


"Tidpunkten - IPMS Östergötland slår ju på stora trumman för träffarna på FV-museum som ligger ganska nära i tid"

Vi kanske skulle lägga kollot några veckor tidigare?

"Aktiviteter - Vi bygger, köper och säljer. Vill vi ha mer? (joggingrundan på morgonen räknas inte. Ännu ;-) )"

Det räcker så bra med det....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Tobhol ons 28 jun 2017, 10:06

Stefan E skrev:
cas skrev:

"Tidpunkten - IPMS Östergötland slår ju på stora trumman för träffarna på FV-museum som ligger ganska nära i tid"

Vi kanske skulle lägga kollot några veckor tidigare?



För information så kommer modellbyggarhelgen på Flygvapenmuseum att äga rum 5-6/5 2018. Ni är alltid välkomna till Linköping!

/Tobbe

Tobhol


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Azgaron ons 28 jun 2017, 14:00

Glömde ju bort att ge mina synpunkter sist.

Tycker att det var gemytligt som det var, även om "dreamhack" skulle vara kul på sitt vis.
Perfekt att sitta och bygga i en kemisal, så länge inga mysko pluttrande experiment försiggår! Smile
Tidsmässigt funkar det tidigare för mig.
Vissa saker som inköp kunde kanske varit mer samordnade. Tänker på till grillning bla.
Efter kollot bestämde jag mig för att nästa år försöka vara med att springa. Har tom skaffat lämplig outfit! Smile
Christer och Timo är mina nya idoler! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av TommyKillander ons 28 jun 2017, 23:48

Visst skulle det vara kul med ett mega-kollo med byggare från hela vårt avlånga land. Men det kräver mycket mer arbete med att arrangera och kräver helt andra typer av lokaler (typ större skola eller konferenslokal). Personligen trivs jag med att det inte är längre bort än att man kan "dagspendla" om det skulle krävas. En kemisal med 15 byggare känns ganska lagom tycker jag Smile

Samordning av frukost, grill etc. samt inköpen kan vi göra innan och betala i förskott så att det är klart. Sen vill man kanske ändå åka en sväng till affären för att köpa snacks eller dricka, men det betalar man ju själv ändå.

Köprundan funkade ju bra med lite olika alternativ för dem som inte ville med "hela varvet".

Köp, sälj och byt är en kul aktivitet. Man kanske kunde stämma av innan vad man tänker ta med sig eller vad man söker?

Tidpunkten är bra tycker jag; tidigare är vädret lite opålitligare och senare så kommer det för nära långhelger och semestrar vilket gör att det kan bli tufft att komma loss.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Marlin tor 29 jun 2017, 10:11

Hejsan, 

Jag sällar mig till Herrar Håkan och Tommy.
Storleken tycker jag är lagom. 
Då hinner man ju umgås med alla och alla får en chans att synas.
Inköp som det skrivs om kanske vi kan diskutera ihop oss om innan kollot drar igång och utse personer som är ansvariga för respektive måltid. 
Jag kan mycket väl ta på mig grillningsansvaret för lördagens grillmiddag.
Ett förslag annars kan ju vara att åtminstone kolla upp med en cateringfirma vad det skulle kosta med en buffé?

Nästa år ska jag vara med.  Plastkollo 7 - tankar och funderingar 853532160
Det enda som kan hindra mig är om Anne fortfarande inte har hittat ett nytt jobb. 
Dessutom så har yngste son bestämt att han ska följa med och bygga han med. Very Happy


/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av cas fre 30 jun 2017, 06:41

Anledningen till varför jag frågar är för att IPMS Sverige som går in och betalar kemi-salen åt oss trycker på en del om att vi skall öppna upp för utomstående, växa och ha riktiga program.
Men det klart, pizza, morgonjoggning, shoppingtur, grillning och en fisk är ju ett program i sig  Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Azgaron fre 30 jun 2017, 09:55

Hur mycket mer folk klara Hjälmared, eller finns det andra ställen bättre lämpade för en hel drös folk som ska bygga, äta och sova?
Kemisalen har ju många fördelar, utom möjligtvis stolarna! Finns det fler såna salar vi kan hyra där?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Stefan E fre 30 jun 2017, 14:03

Det har väl varit "öppet för utomstående" hela tiden, alla har väl varit välkomna????

Att sitta i flera "rum" förfelar hela idén, tycker jag.

Det är just att sitta o bygga i samma rum så man kan tjöta, sörpla kaffe o spela dålig musik som är grejen i mitt tycke.

Det kan också vara svårt att hitta tillräckligt stora lokaler.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av johan r fre 30 jun 2017, 16:58

Hej

Den ursprungliga tanken med plastkollot var att forumets medlemmar skulle träffas och bygga tillsammans. Då var det inget krav på medlemskap i IPMS utan var öppet för alla. Det var ett medvetet val då att låta kollot vara självbärande vad avser ekonomi just för att inte förlora det ursprungliga syftet.

" Kom och bygg, Det blir så bra som Vi gör det. Kul att se hur du ser ut IRL"

Att ha ett större evenemang vore fantastiskt kul men frågan är om det inte är ett nytt evenemang som vi pratar om. Jag skulle tycka det vore tråkigt om forumets plastkollo i dess enklaste form skulle försvinna.

Med vänlig hälsning
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Stefan E fre 30 jun 2017, 21:38

Absolut, jag håller med dig till 110%, Johan!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av TommyKillander fre 30 jun 2017, 22:37

Stefan E skrev:Absolut, jag håller med dig till 110%, Johan!

Stefan  sunny

Jag håller med också. Jag är inte negativ till ett större arrangemang, men det blir en helt annan grej.

@cas, var tanken att IPMS Göteborg skulle anordna det eller arrangeras det på Sverige nivå isåfall?

cheers
Tommt
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Tobhol fre 30 jun 2017, 23:35

cas skrev:Anledningen till varför jag frågar är för att IPMS Sverige som går in och betalar kemi-salen åt oss trycker på en del om att vi skall öppna upp för utomstående, växa och ha riktiga program.
Men det klart, pizza, morgonjoggning, shoppingtur, grillning och en fisk är ju ett program i sig  Cool

Varför inte slå ihop med IPMS Östergötland och komma till Flygvapenmuseet.

Det ligger nästan samtidigt, lokalen är stor med många utomstående som kommer in och det finns en agenda för dagarna, precis vad IPMS Sverige efterfrågar.

/Tobias

Tobhol


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Janne.S sön 02 jul 2017, 20:26

Håller med flertalet att det är en lagom nivå nu...att göra ett jätteevent av det förtar grundtanken och är något helt annat.
Annat än att vi ska tänka till om maten och hur den organiseras så har jag inga särskillda tankar.
Vi har det i maj någon gång...exakt vilken helg är oväsentligt vara det är i maj och att vi får redda på när i god tid så man kan söka semester och schemalägga det.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av glimturen ons 05 jul 2017, 22:03

Jag instämmer i att det är en alldeles utmärkt nivå som det är.
Om det skulle bli större så krävs en helt annan typ av arrangemang och organisation. Dessutom måste det då raggas funktionärer mm. och då hinner man inte bygga, nä!
Hellre då som det är nu, alla är ju välkomna ändå.
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av rsm.gbg mån 13 nov 2017, 08:11

Detta låter skitkul cheers
Måste vara med nåsta år.
Utan att veta nånting om arrangemanget än det som står här håller jag med om att det nog måste vara litet och lagom nivå.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av cas mån 13 nov 2017, 10:41

Du är så välkommen så!
Det börjar nog bli dags att ta tag i detta inför 2018.
Skall vi be Timo om en uppdaterad spellista?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Stefan E mån 13 nov 2017, 16:01

cas skrev:Du är så välkommen så!
Det börjar nog bli dags att ta tag i detta inför 2018.
Skall vi be Timo om en uppdaterad spellista?

Ja!!!!

Flera och bättre (...sämre????) låtar o en del repriser av gamla godingar o klassiker!  cheers

Fisk någon?

bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av glimturen ons 13 dec 2017, 23:56

Gentlemen! cheers

På vår hemsida står nu (under Event 2018):

25-27 Maj – Plastkollo, Alingsås, Christer Andersson (ja, ja jag bara förmedlar vad Timo skrivit)

Skall/kan vi spika detta nu eller är det för tidigt?
Går det att boka lokalen/rum etc. så tidigt?

Det är ju med erfarenhet bra att boka upp så att det inte krockar med annat.

Jag vill ha maj, nu! bounce
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Marlin tor 14 dec 2017, 08:00

Hhmmmm Question 25-27/5 är lite i senaste laget för min del.
Ska konsultera min kalender lite längre fram. scratch

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av cas tor 14 dec 2017, 08:03

Det verkar som jag har lite att ta tag i här...
Då är det bara att sätta igång!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Stefan E tor 14 dec 2017, 09:26

Funkar bra för mig!  cheers

Boka ett rum åt mig!  bounce

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Azgaron tor 14 dec 2017, 13:10

Hmm brukar inte dialogen om när var hur hållas här först? Wink

Är helt klart sugen på att hänga på igen, men tar nog eget rum den här gången! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Granström fre 29 dec 2017, 22:25

Får man som nybliven forums medlem och återfallen plast nörd Smile komma och få tips på njuta av sällskapet. Blir även gärna medlem ipms

Granström


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av cas lör 30 dec 2017, 08:48

Hej och välkommen!
Så klart du får komma på vårt Kollo!
Vill du få en försmak och träffa några av oss så har vi månadsmöte den 12e januari.

Du kan ju också ge dig hän i alla byggtrådar och kanske skapa en egen eller fem?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Plastkollo 7 - tankar och funderingar Empty Sv: Plastkollo 7 - tankar och funderingar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet