Horten GO 229 färger
3 posters
Sida 1 av 1
Horten GO 229 färger
Tjena gött folk.....
Är det någon som har en bra ritning över denna farkost och färgförklaring , Revells kan man ju inte annat säga än att den suger
Vissa kan man ju snabbt luska ut men övrigt så känns det som att de har svävat i det blå.
Vore tacksam för någon form av bistånd över detta , typ foto på ritning
Mvh Ola (som svävar i det blå ibland )
Är det någon som har en bra ritning över denna farkost och färgförklaring , Revells kan man ju inte annat säga än att den suger
Vissa kan man ju snabbt luska ut men övrigt så känns det som att de har svävat i det blå.
Vore tacksam för någon form av bistånd över detta , typ foto på ritning
Mvh Ola (som svävar i det blå ibland )
Gäst- Gäst
Sv: Horten GO 229 färger
Jag har en bok om Ho 229
Tyvärr så är inte det så lätt att hitta informationen du söker enkelt. Ritningarna för Gotha modellen visar inga markeringar eller färganvisningar.
Det är rätt mycket what-if då flygplanet aldrig massproducerades, men boken ger lite info om glidflygaren Ho 229 IX V1: RLM71 på ovansidan och RLM65 undertill.
Jag har en Dragon 1/48 Ho229A-1 som är en tidig variant med Jumo 004 motor, bygginstruktionen för den hittar du här https://www.super-hobby.com/products/item_name-378859.html
Ovansidan: Gunze H309 (H304)
Undersidan: Gunze H314
Hoppas detta hjälper dig på traven
Tommy
Tyvärr så är inte det så lätt att hitta informationen du söker enkelt. Ritningarna för Gotha modellen visar inga markeringar eller färganvisningar.
Det är rätt mycket what-if då flygplanet aldrig massproducerades, men boken ger lite info om glidflygaren Ho 229 IX V1: RLM71 på ovansidan och RLM65 undertill.
Jag har en Dragon 1/48 Ho229A-1 som är en tidig variant med Jumo 004 motor, bygginstruktionen för den hittar du här https://www.super-hobby.com/products/item_name-378859.html
Ovansidan: Gunze H309 (H304)
Undersidan: Gunze H314
Hoppas detta hjälper dig på traven
Tommy
TommyKillander
Buger och bock för detta Tommy
Vilka färger säger din Dragonritning om kupén (är något nojig om att gå in på sidor jag aldrig har varit på , torskat på virus några ggr) ??
Mvh Ola
Vilka färger säger din Dragonritning om kupén (är något nojig om att gå in på sidor jag aldrig har varit på , torskat på virus några ggr) ??
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Hej,
Hela interiören verkar vara målad med med mix av 95% H32 + 5% H12
IPn skall vara svart.
Tommy
IPn skall vara svart.
Tommy
TommyKillander
Horten 229 är ett spännande plan!
Tyvärr har jag ingen modell av den ännu, men jag har tönkt skaffa ZM modell i 1/32.
Den kom ju aldrig i operativ tjänst, det var väl bara ett enda flygplan som verkligen flög?
Min gissning på hur en operativ maskin skulle ha kunnat se ut;
Cockpit; RLM66 Mörkgrå
Instrumentpanel; Svart eller 66
Inre strukturer; RLM02 Grå-Grön
Kammo, översida; RLM81/82 eller 82/84
Kammo undersida; RLM76 Ljusblå
Om du kan få tag i Zoukei-Muras (1/32) eller Dragons (1/48) ritningar kan du få tag i lite mera färgförslag.
Tommys bok (som ligger högt på min önskelista) kan väl ge några tips om kammot också.
OBS!
Detta är mina gissningar och antaganden, grundat på mina erfarenheter, så ta det med en nypa salt.
Ser fram mot ditt bygge!
Tyvärr har jag ingen modell av den ännu, men jag har tönkt skaffa ZM modell i 1/32.
Den kom ju aldrig i operativ tjänst, det var väl bara ett enda flygplan som verkligen flög?
Cockpit; RLM66 Mörkgrå
Om du kan få tag i Zoukei-Muras (1/32) eller Dragons (1/48) ritningar kan du få tag i lite mera färgförslag.
Tommys bok (som ligger högt på min önskelista) kan väl ge några tips om kammot också.
OBS!
Detta är mina gissningar och antaganden, grundat på mina erfarenheter, så ta det med en nypa salt.
Ser fram mot ditt bygge!
Stefan E- Linkebodamannen
TommyKillander skrev:Hej,
IPn skall vara svart.
Tommy
Tackar Tommy för tipset
jag har själv kört med Hu 67 som någonstans skall jämföras med RLM 66, men jag kan ju ha gruvligt fel
Gäst- Gäst
Stefan E skrev:Horten 229 är ett spännande plan!
Cockpit; RLM66 Mörkgrå
OBS!
Ser fram mot ditt bygge!
Tackar Stefan för de ypperliga förslagen , du rätade ut mina egna frågetecknen
Dessa 2 färger är ju även vanligt i Me163 , Me 262 , Fw190D om jag nu inte är verkligen och visslar i det blå
RLM 02 : Hu 240
RLM 66 : Hu 67
RLM 81/82: Hu 251/252
RLM 82/84 : Hu 252/???
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Ola skrev:
Dessa 2 färger är ju även vanligt i Me163 , Me 262 , Fw190D om jag nu inte är verkligen och visslar i det blå
Precis, jag antar att de skulle ha målat även Horten i samma färger.
RLM 02 : Hu 240 ja, rätt färg
RLM 66 : Hu 67 ja, den är en ganska bra match, och det finns väl även en ny färg i 240/50-serien?
RLM 81/82: Hu 251/252 Stämmer bra
RLM 82/84 : Hu 252/??? Vet inte om 84 kom i den här serien? Det borde den ju ha gjort...
Jag har inte lyckats få tag på de här sena färgerna själv...
Matt P borde kunna komma med mera fakta om färgerna.
Stefan
Tackar Stefan , blir lite målningsbibel över detta
Humbrol har vad jag vet bara gjort från 240-253
Mvh Ola
Humbrol har vad jag vet bara gjort från 240-253
240 | Matt grå/RLM 02 |
Hu 67 | Pansargrå/RLM66 |
241 | Svartgrön/RLM70 |
242 | Dunkel grön/RLM71 |
243 | Grön matt/RLM72 |
244 | Grön matt/RLM73 |
245 | Grågrön/RLM74 |
246 | Gråviolett/RLM75 |
247 | Lätt blå/RLM76 |
248 | Himmelblå/RLM78 |
249 | Sandgul/RLM79 |
251 | Dunkelbrun/RLM81 |
252 | Olivgrön/RLM82 |
253 | Dunkel grön/RLM83 |
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Ja, just det.
Hade glömt att Humbrol slutade där.
Har inte de här nya färgerna i huvudet (ännu).
Jag blev själv lite förvånad då inte Humbrol gjorde 84 (Brunviolett) också, men det är en kontroversiell färg, osäkert om den ens existerade.
Vi får höra vad Matt säger....
Stefan
Hade glömt att Humbrol slutade där.
Har inte de här nya färgerna i huvudet (ännu).
Jag blev själv lite förvånad då inte Humbrol gjorde 84 (Brunviolett) också, men det är en kontroversiell färg, osäkert om den ens existerade.
Vi får höra vad Matt säger....
Stefan
Ja du Stefan......
Den store magikern Matt P i från det djupa skogarna långt utanför Snyggstavik , det är där ifrån visdomens ord kommer ifrån
Den store magikern Matt P i från det djupa skogarna långt utanför Snyggstavik , det är där ifrån visdomens ord kommer ifrån
Gäst- Gäst
Sen när räknas jag till auktoriteterna?Stefan E skrev:Vi får höra vad Matt säger...
Nåväl, jag antar att det är den mytomspunna 84:an som överlåtits åt mig. RLM 84 v.1–3 (Graublau–Grünblau) var inofficiella fältblandningar av RLM 65, 76 och 78. Om det är strikt Humbrol-diet för en Gotha som gäller är Hu 23 lika rimligt som något annat.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Sen när räknas jag till auktoriteterna?Stefan E skrev:Vi får höra vad Matt säger...
Nåväl, jag antar att det är den mytomspunna 84:an som överlåtits åt mig. RLM 84 v.1–3 (Graublau–Grünblau) var inofficiella fältblandningar av RLM 65, 76 och 78. Om det är strikt Humbrol-diet för en Gotha som gäller är Hu 23 lika rimligt som något annat.
Ja min herre , du ser , din visdom är omtalad och aktad
Gäst- Gäst
Fair enough, det är dessutom betydligt behagligare än att jagas med facklor och högafflar.Ola skrev:Du ser, din visdom är omtalad och aktad.
Matt_Public skrev:Fair enough, det är dessutom betydligt behagligare än att jagas med facklor och högafflar.Ola skrev:Du ser, din visdom är omtalad och aktad.
I detta fall vore det mycket oväntad företeelse att högaffeln kommer fram för sådana simpla mindre kunnande byggare som jag , jag kommer alltid med ödmjukhet och suktande för kunskap
som O du vise talar om
Gäst- Gäst
Ola skrev:
I detta fall vore det mycket oväntad företeelse att högaffeln kommer fram för sådana simpla mindre kunnande byggare som jag , jag kommer alltid med ödmjukhet och suktande för kunskap
som O du vise talar om
Väl talat, Broder!
Stefan
Stefan E skrev:Ola skrev:
som O du vise talar om
Väl talat, Broder!
Stefan
Vårat Orakel blev så tyst och djupt rörd av denna hyllning så han tappade talets gåva av ren stumhet av denna aktade hyllning , denna gode Matt
Gäst- Gäst
Det väl är så det brukar gå till, vad?Ola skrev:[…] han tappade talets gåva av ren stumhet […]
Matt_Public skrev:Det väl är så det brukar gå till, vad?Ola skrev:[…] han tappade talets gåva av ren stumhet […]
Såklart du har ju rätt
Gäst- Gäst
Liknande ämnen
» Horten 229
» Horten Ho 229. Dragon 1/48
» Horten ho-229. 1/48 Dragon
» Gebrüder Horten unt Gotha Go 229
» Horten ho-229. 1/48 Dragon, färdig, äntligen!
» Horten Ho 229. Dragon 1/48
» Horten ho-229. 1/48 Dragon
» Gebrüder Horten unt Gotha Go 229
» Horten ho-229. 1/48 Dragon, färdig, äntligen!
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet