Lätta/svåra konverteringar i resin?
5 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Lätta/svåra konverteringar i resin?
Förord:
Som några av er säkert vet, så är jag oerfaren när det kommer till resinkonverteringar och detta har tydligt visat sig när jag byggt Draken med Aires cockpit, luftbromsar och hjulhus.
Vad som är ännu jobbigare är att ifall man söker på Google efter "flygplan"+build+resin, så får man oftast upp antingen annonser eller recensioner (alla dessa recensioner i överflöd!).
Då slog det mig, att man kanske kunde samla erfarenheter och kunskap i den här tråden?
Beskrivning:
Jag hade tänkt mig att vi skulle försöka dela med oss av våra erfarenheter av vad som kan vara lätt eller svårt. De flesta av er vet säkert själva vad som klassas som lätt eller svårt (iaf. i era ögon), men jag tänkte att jag beskriver det i korthet ändå. Lätta konverteringar, ja de är enkla att sätta dit, oftast kanske det bara är en fråga om att byta ut befintlig del mot den nya resin-delen. Svåra, det är raka motsatsen. Här krävs det att du slipar, sågar och dremlar och använder en hel del spackel och Milliput.
Vi kanske kan utelämna småsaker så som hjul, luftbromsar, vingklaffar (flaps) eller noskoner.
Det jag känner kan vara aktuellt är ju t. ex cockpits, hjulhus, korrigeringar (t. ex ryggåsar, motorkåpor, stjärtfenor osv.) och uppgraderingar i form av t. ex motorer. Om någon redan skulle ha berättat om något som du tänkt skriva om, så skriv ändå. Det är egna erfarenheter vi är ute efter, inte patent.
Ja, då kanske jag skulle börja då? Var beredda på att det inte kommer vara så mycket.
Maestros fällda stjärtfena till Tarangus JA37 Viggen i 1/48:
Jag skulle säga att den är medel. Du måste såga och rispa lite i den, men det går enkelt och den passar rätt fint. Jag vet inte hur vanligt det är, men när jag avlägsnade panelerna i fråga, så blev det en liten glipa, men det var inte värre än att man satte lite plasticard mellan.
Slutsats: Såvida du inte är absolut nybörjare, så skulle jag säga att man förmodligen skulle klara den. Den passar nog också bra för den som inte har vana med resin, men som ändå vill prova något för första gången.
Maestros cockpit till Esci/Airfix JA37 Viggen i 1/48:
Lätt.
Cockpiten är i princip likadan i utformningen som den som följer med i lådan och det behövs egentligen inte modifieras något.
Det svåra med den här är att själva byggsatsen har usel passform och om man limmar dit cockpiten med superlim innan, så kan det komma lite snett, men den risken finns samtidigt också med cockpiten som följer med i lådan.
Slutsats: Inget fel på cockpiten, men byggsatsen brister och jag rekommenderar istället Tarangus Viggen ifall ni vill bygga en i 1/48.
Aires cockpit till Hasegawa/Eduard J35 Draken i 1/48:
Svår.
Här får du såga för att sittbrunnen ska passa, du måste avlägsna instrumentbrädan och risken finns att den slår i hjulbrunnen ifall du inte har sågat bort tillräckligt från den.
Slutsats: Den är inte helt lätt, så var försiktig. Fråga om hjälp och torrpassa en gång för mycket än för lite om du är osäker.
Aires hjulhus till Hasegawa/Eduard J35 Draken i 1/48:
Svår.
Hjulhusen är gjutna i den undre delen av skrovet, så du måste avlägsna dem först och sedan se till så att allt passar. Risken är stor att du avlägsnar för mycket plast och du måste egentligen ha en dremel till det här skulle jag vilja påstå.
Slutsats: Om du inte är van vid resin, eller vid att såga och "modda" modellerna, så skulle jag inte rekommendera att du ger dig på dessa det första du gör.
Jag själv är lite nyfiken på hjulhus och cockpit till Eduards MIG-21:or, ifall någon har erfarenhet av dessa.
Som några av er säkert vet, så är jag oerfaren när det kommer till resinkonverteringar och detta har tydligt visat sig när jag byggt Draken med Aires cockpit, luftbromsar och hjulhus.
Vad som är ännu jobbigare är att ifall man söker på Google efter "flygplan"+build+resin, så får man oftast upp antingen annonser eller recensioner (alla dessa recensioner i överflöd!).
Då slog det mig, att man kanske kunde samla erfarenheter och kunskap i den här tråden?
Beskrivning:
Jag hade tänkt mig att vi skulle försöka dela med oss av våra erfarenheter av vad som kan vara lätt eller svårt. De flesta av er vet säkert själva vad som klassas som lätt eller svårt (iaf. i era ögon), men jag tänkte att jag beskriver det i korthet ändå. Lätta konverteringar, ja de är enkla att sätta dit, oftast kanske det bara är en fråga om att byta ut befintlig del mot den nya resin-delen. Svåra, det är raka motsatsen. Här krävs det att du slipar, sågar och dremlar och använder en hel del spackel och Milliput.
Vi kanske kan utelämna småsaker så som hjul, luftbromsar, vingklaffar (flaps) eller noskoner.
Det jag känner kan vara aktuellt är ju t. ex cockpits, hjulhus, korrigeringar (t. ex ryggåsar, motorkåpor, stjärtfenor osv.) och uppgraderingar i form av t. ex motorer. Om någon redan skulle ha berättat om något som du tänkt skriva om, så skriv ändå. Det är egna erfarenheter vi är ute efter, inte patent.
Ja, då kanske jag skulle börja då? Var beredda på att det inte kommer vara så mycket.
Maestros fällda stjärtfena till Tarangus JA37 Viggen i 1/48:
Jag skulle säga att den är medel. Du måste såga och rispa lite i den, men det går enkelt och den passar rätt fint. Jag vet inte hur vanligt det är, men när jag avlägsnade panelerna i fråga, så blev det en liten glipa, men det var inte värre än att man satte lite plasticard mellan.
Slutsats: Såvida du inte är absolut nybörjare, så skulle jag säga att man förmodligen skulle klara den. Den passar nog också bra för den som inte har vana med resin, men som ändå vill prova något för första gången.
Maestros cockpit till Esci/Airfix JA37 Viggen i 1/48:
Lätt.
Cockpiten är i princip likadan i utformningen som den som följer med i lådan och det behövs egentligen inte modifieras något.
Det svåra med den här är att själva byggsatsen har usel passform och om man limmar dit cockpiten med superlim innan, så kan det komma lite snett, men den risken finns samtidigt också med cockpiten som följer med i lådan.
Slutsats: Inget fel på cockpiten, men byggsatsen brister och jag rekommenderar istället Tarangus Viggen ifall ni vill bygga en i 1/48.
Aires cockpit till Hasegawa/Eduard J35 Draken i 1/48:
Svår.
Här får du såga för att sittbrunnen ska passa, du måste avlägsna instrumentbrädan och risken finns att den slår i hjulbrunnen ifall du inte har sågat bort tillräckligt från den.
Slutsats: Den är inte helt lätt, så var försiktig. Fråga om hjälp och torrpassa en gång för mycket än för lite om du är osäker.
Aires hjulhus till Hasegawa/Eduard J35 Draken i 1/48:
Svår.
Hjulhusen är gjutna i den undre delen av skrovet, så du måste avlägsna dem först och sedan se till så att allt passar. Risken är stor att du avlägsnar för mycket plast och du måste egentligen ha en dremel till det här skulle jag vilja påstå.
Slutsats: Om du inte är van vid resin, eller vid att såga och "modda" modellerna, så skulle jag inte rekommendera att du ger dig på dessa det första du gör.
Jag själv är lite nyfiken på hjulhus och cockpit till Eduards MIG-21:or, ifall någon har erfarenhet av dessa.
Zander_Lindstrom
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Oj, vilka frågor du ställer!
Men helt berättigade och som får en annan som hållit på i många år att fundera till lite!
I mitt fall (jag kan bara prata för mig själv...) har jag använt resindelar/korrigeringar i många år och jag kan säga att ingen konvertering har varit den andra lik!
Ibland passar delarna som handsken, det händer, men tyvärr alltför sällan...
Ibland får man karva, bryta och slipa tills man blir blå för att få delarna att passa...
...och allt däremellan...
Det brukar gå bra med lite jävlaranamma och tålamod, men ibland vill man använda delar avsedda för en annan modell, tex när man vill använda en Neomega-cockpit avsedd för Airfix/Escis Viggen och sätta den i en Tarangus.
Då är man ute på tunn is...
...men det är nog överkurs i det här sammanhanget, antar jag.
Det viktigaste är att gå långsamt fram, små steg och ett steg i taget, passa, passa, passa, hela tiden passa tills man får dit delen så man är nöjd.
En sak att komma ihåg är att DET FINNS INGA GENVÄGAR, jobbet måste göras från grunden, och göras noggrannt!
Har du bara tålamod att göra det jobb som krävs kommer du att bli tusenfalt belönad i slutänden och jag kan lova dig att det är mycket vanebildande och ROLIGT!
Skoj också att du tar upp det här just nu, jag har startat ett 32-projekt som innebär just det här du nämner!
Det kommer en byggtråd snart...
Janne har säkert flera synpunkter, han är väl vår meste "resinslaktare" här på forumet!
Stefan
Men helt berättigade och som får en annan som hållit på i många år att fundera till lite!
I mitt fall (jag kan bara prata för mig själv...) har jag använt resindelar/korrigeringar i många år och jag kan säga att ingen konvertering har varit den andra lik!
Ibland passar delarna som handsken, det händer, men tyvärr alltför sällan...
Ibland får man karva, bryta och slipa tills man blir blå för att få delarna att passa...
...och allt däremellan...
Det brukar gå bra med lite jävlaranamma och tålamod, men ibland vill man använda delar avsedda för en annan modell, tex när man vill använda en Neomega-cockpit avsedd för Airfix/Escis Viggen och sätta den i en Tarangus.
Då är man ute på tunn is...
...men det är nog överkurs i det här sammanhanget, antar jag.
Det viktigaste är att gå långsamt fram, små steg och ett steg i taget, passa, passa, passa, hela tiden passa tills man får dit delen så man är nöjd.
En sak att komma ihåg är att DET FINNS INGA GENVÄGAR, jobbet måste göras från grunden, och göras noggrannt!
Har du bara tålamod att göra det jobb som krävs kommer du att bli tusenfalt belönad i slutänden och jag kan lova dig att det är mycket vanebildande och ROLIGT!
Skoj också att du tar upp det här just nu, jag har startat ett 32-projekt som innebär just det här du nämner!
Det kommer en byggtråd snart...
Janne har säkert flera synpunkter, han är väl vår meste "resinslaktare" här på forumet!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den lör aug 12 2017, 09:06, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Kände att det egentligen inte var något av det du frågade efter.
Mera specifikt hänvisar jag till mina byggtrådar där jag visar precis hur jag gör med mina konverteringar och hur dom passar.
Kolla gärna på de här byggtrådarna (några är nya, andra lär du få gräva efter...);
P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
Buccaneer, Airfix 1/48
Westland Merlin, Airfix 1/48, pågående byggtråd, konvertering till en Kanadensisk Cormorant
F-4J Phantom II, Tamiya 1/32, pågående byggtråd
Sea Harrier, Airfix 1/48
Fiat G.91 "Gina" Tigermeet, Italeri 1/48
Det var bara ett par exempel, jag petar oftast in lite resin, metall eller byter dekaler i mina modeller, så de flesta av mina byggtrådar innehåller oftast något matnyttigt.
Har du frågor om något särskilt konverterings-set så berättar jag givetvis gärna mera!
Stefan
Mera specifikt hänvisar jag till mina byggtrådar där jag visar precis hur jag gör med mina konverteringar och hur dom passar.
Kolla gärna på de här byggtrådarna (några är nya, andra lär du få gräva efter...);
P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
Buccaneer, Airfix 1/48
Westland Merlin, Airfix 1/48, pågående byggtråd, konvertering till en Kanadensisk Cormorant
F-4J Phantom II, Tamiya 1/32, pågående byggtråd
Sea Harrier, Airfix 1/48
Fiat G.91 "Gina" Tigermeet, Italeri 1/48
Det var bara ett par exempel, jag petar oftast in lite resin, metall eller byter dekaler i mina modeller, så de flesta av mina byggtrådar innehåller oftast något matnyttigt.
Har du frågor om något särskilt konverterings-set så berättar jag givetvis gärna mera!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Stefan E skrev:Kände att det egentligen inte var något av det du frågade efter.
Mera specifikt hänvisar jag till mina byggtrådar där jag visar precis hur jag gör med mina konverteringar och hur dom passar.
Kolla gärna på de här byggtrådarna (några är nya, andra lär du få gräva efter...);
P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
Buccaneer, Airfix 1/48
Westland Merlin, Airfix 1/48, pågående byggtråd, konvertering till en Kanadensisk Cormorant
F-4J Phantom II, Tamiya 1/32, pågående byggtråd
Sea Harrier, Airfix 1/48
Fiat G.91 "Gina" Tigermeet, Italeri 1/48
Det var bara ett par exempel, jag petar oftast in lite resin, metall eller byter dekaler i mina modeller, så de flesta av mina byggtrådar innehåller oftast något matnyttigt.
Har du frågor om något särskilt konverterings-set så berättar jag givetvis gärna mera!
Stefan
Ingenting från Eduard och med Brassin-grejer?
Zander_Lindstrom
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Tycker egentligen Stefan mycket träffsäkert satte fingret på resin pill.
För specifica resin konverteringar så är de oftast väl beskrivna i byggtrådarna.
För att förenkla för de som söker informationen kan man ju skriva i titeln på tråden om man använder eftermarknads grejer eller inte.
Vill man t.ex kolla på fullständigt resinvansinne kan man alltid titta på min Attackviggen tråd där jag brukar all eftermarknads detaljering som finns och jag har dokumenterat precis vad och hur jag gjort.
För specifica resin konverteringar så är de oftast väl beskrivna i byggtrådarna.
För att förenkla för de som söker informationen kan man ju skriva i titeln på tråden om man använder eftermarknads grejer eller inte.
Vill man t.ex kolla på fullständigt resinvansinne kan man alltid titta på min Attackviggen tråd där jag brukar all eftermarknads detaljering som finns och jag har dokumenterat precis vad och hur jag gjort.
Janne.S- Moderator
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Jag har mest använt Brassins "småkonverteringar", hjul, pipor, vapen etc, det enda större setet jag använt var utblåsen till min F-4J Phantom II i 1/32.
Mycket enkelt att använda och höjde detaljeringen flera grader från Tamiyas original.
Titta gärna i byggtråden.
Stefan
Mycket enkelt att använda och höjde detaljeringen flera grader från Tamiyas original.
Titta gärna i byggtråden.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Janne.S skrev:Tycker egentligen Stefan mycket träffsäkert satte fingret på resin pill.
För specifica resin konverteringar så är de oftast väl beskrivna i byggtrådarna.
För att förenkla för de som söker informationen kan man ju skriva i titeln på tråden om man använder eftermarknads grejer eller inte.
Vill man t.ex kolla på fullständigt resinvansinne kan man alltid titta på min Attackviggen tråd där jag brukar all eftermarknads detaljering som finns och jag har dokumenterat precis vad och hur jag gjort.
Det är just det, om man letar efter byggtrådar på google så går det knappt att hitta.
Tänkte mest att allt kunde vara samlat i en tråd här, ifall man har otur som mig och inte hittar något nyttigt när man googlar.
Zander_Lindstrom
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Brukar vara enklare om man googlar på specifik modell och forum. T. ex " f-4 Phantom 1/48 ipms goteborg".
linusorn
Sv: Lätta/svåra konverteringar i resin?
Och vill man använda google sökning och bra begränsa sig till detta forumet så skriver man ex Hawker Typhoon site:ipmsgoteborg.swedishforum.se
Då blir det bara våra resultat.
Ja, det går att byta ut allt efter site: till platsen man önskar...
Kruxet är väl att man i många fall hamnar i tomma photobucket-länkar men om man ber snällt så kan ju trådskaparen lägga upp dom igen, om denne är aktiv vill säga
Då blir det bara våra resultat.
Ja, det går att byta ut allt efter site: till platsen man önskar...
Kruxet är väl att man i många fall hamnar i tomma photobucket-länkar men om man ber snällt så kan ju trådskaparen lägga upp dom igen, om denne är aktiv vill säga
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Säljes modeller/konverteringar/kompressor:
» Gjuta i resin
» live resin
» Resin delar.
» Hur gör man när man ska använda resin ?
» Gjuta i resin
» live resin
» Resin delar.
» Hur gör man när man ska använda resin ?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|