Kfir C2/C7, AMK 1/72
+3
TommyKillander
Stefan E
cas
7 posters
Sida 1 av 1
Kfir C2/C7, AMK 1/72
På årets AIM hittade jag ju den här lilla skönheten.
Eftersom Tommy gör en så fin rackare, och det fanns med Ecuador-märkning rätt i lådan så blev det svårt att stå emot.
AMK påstår ju att dom har åtgärdat de mesta av felen från deras 1/48 variant också, men hur det är med coca-cola-formen på flygkroppen har jag inte kollat.
Nåväl, Matt ville ju ha en lådtitt så här kommer den.
I en ganska liten låda är det MYCKET plast, och fint förpackade dessutom. Smaskens!
Låt oss börja titta på vapnen, bara för att göra allt i fel ordning.
Python 3-missilerna gjutna i en 4-delad form med extra slider i bakändan för att få till utblåset. Dom kan sina saker när det kommer till formar, men det kan inte vara billigt. Två såna här fick man med.
Helt vanliga Mk 82 (x6). Lite trista utstötarmärken och det borde man inte få i ett fyrdelat verktyg tycker jag, men jag har inte kollat upp det.
Två GBU-12:or som man kan använda här eller till en Gripen kanske? Samma visa med utstötarna här
Griffin LGB måste ju vara nån israelisk variant. Fint gjutna är dom bägge två!
Klarplasten är klanderfritt gjuten.
Sen går vi över till de vanliga ramarna
Utsökta knallpallar, och det är tillräckligt stor skillnad på dom också. Inga bälten syns dock till
Lite balkar och utblås piggar ju upp?
Utblåset är ju ränt fint för att vara 1/72
Det som slår en när man tittar på huvudramarna är vad liten Kfiren är. Den är yttepyttig!
Mer tankar och balkar och annat.
Mycket fina detaljer, kanske lite överdrivna jämfört med vad Fujimi och Hasegawa har gjort för längen sen, men detta är som det ser ut nu förtiden hos de flesta. Inbillar mi att min Hasegawa 1/72 Tomcat har mindre nitar och finare panellinjer än detta, men det är ändå en hög klass.
Inga utstötarmärken i landställsluckorna. Puh!
Dekalarket innehåller 5 olika individer, allihop med totalt olika målningsscheman.
Tyvärr är mitt ocentrerat, vilket inte är helt ovanligt tydligen.
Alla stenciler går ju att återanvända men allt med vitt och blått i är kört...
Merde!
Slutsats, en fantastiskt fin 1/72 delta-fågel som tyvärr kräver köpedekaler.
Nu skall jag bara låta blir och börja bygga den också.
Kan bli svårt.
Eftersom Tommy gör en så fin rackare, och det fanns med Ecuador-märkning rätt i lådan så blev det svårt att stå emot.
AMK påstår ju att dom har åtgärdat de mesta av felen från deras 1/48 variant också, men hur det är med coca-cola-formen på flygkroppen har jag inte kollat.
Nåväl, Matt ville ju ha en lådtitt så här kommer den.
I en ganska liten låda är det MYCKET plast, och fint förpackade dessutom. Smaskens!
Låt oss börja titta på vapnen, bara för att göra allt i fel ordning.
Python 3-missilerna gjutna i en 4-delad form med extra slider i bakändan för att få till utblåset. Dom kan sina saker när det kommer till formar, men det kan inte vara billigt. Två såna här fick man med.
Helt vanliga Mk 82 (x6). Lite trista utstötarmärken och det borde man inte få i ett fyrdelat verktyg tycker jag, men jag har inte kollat upp det.
Två GBU-12:or som man kan använda här eller till en Gripen kanske? Samma visa med utstötarna här
Griffin LGB måste ju vara nån israelisk variant. Fint gjutna är dom bägge två!
Klarplasten är klanderfritt gjuten.
Sen går vi över till de vanliga ramarna
Utsökta knallpallar, och det är tillräckligt stor skillnad på dom också. Inga bälten syns dock till
Lite balkar och utblås piggar ju upp?
Utblåset är ju ränt fint för att vara 1/72
Det som slår en när man tittar på huvudramarna är vad liten Kfiren är. Den är yttepyttig!
Mer tankar och balkar och annat.
Mycket fina detaljer, kanske lite överdrivna jämfört med vad Fujimi och Hasegawa har gjort för längen sen, men detta är som det ser ut nu förtiden hos de flesta. Inbillar mi att min Hasegawa 1/72 Tomcat har mindre nitar och finare panellinjer än detta, men det är ändå en hög klass.
Inga utstötarmärken i landställsluckorna. Puh!
Dekalarket innehåller 5 olika individer, allihop med totalt olika målningsscheman.
Tyvärr är mitt ocentrerat, vilket inte är helt ovanligt tydligen.
Alla stenciler går ju att återanvända men allt med vitt och blått i är kört...
Merde!
Slutsats, en fantastiskt fin 1/72 delta-fågel som tyvärr kräver köpedekaler.
Nu skall jag bara låta blir och börja bygga den också.
Kan bli svårt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kfir C2/C7, AMK 1/72
Ser ut att vara en riktigt trevlig modell, mycket lik sin släkting i 1/48.
SÅ liten är den inte, som en Mirage III tämligen exakt, men 1/32 är mera en lagom skala tycker jag.
Stefan
SÅ liten är den inte, som en Mirage III tämligen exakt, men 1/32 är mera en lagom skala tycker jag.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för titten!
Mycket plast i en liten låda... Som Stefan påpekade så är den väldigt lik 1/48an i uppbyggnad.
Det blir nog en fin modell av den skulle jag tro
Tommy
Mycket plast i en liten låda... Som Stefan påpekade så är den väldigt lik 1/48an i uppbyggnad.
Det blir nog en fin modell av den skulle jag tro
Tommy
TommyKillander
Det är en mycket lockande pralin. Jag håller tummarna för att den går ihop lila fint som den där MiG-31an...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ohohohohoo! Guldpuck!
Schysst av dig att visa upp varorna! Trist med skeva klibbisar dock; sådant borde tillhöra det förgångna. Nåväl, allt sammantaget är jag fortfarande mega-pepp. Ett kroppshalvefoto direkt uppifrån hade varit nice, men jag får välan vackert lita på AMK. ATAC för mig, tack!
Schysst av dig att visa upp varorna! Trist med skeva klibbisar dock; sådant borde tillhöra det förgångna. Nåväl, allt sammantaget är jag fortfarande mega-pepp. Ett kroppshalvefoto direkt uppifrån hade varit nice, men jag får välan vackert lita på AMK. ATAC för mig, tack!
Matt_Public- Master of DNF
Ett kroppshalvefoto taget uppifrån, på beställning!
Jag tycker mig se en antydan till area-rule i höjd med mitten på ryggintaget.
Det är inte en våldsam form som på F-105 utan ganska litet
Men verkar matcha ganska bra med de ritningar jag sett.
Jag tycker mig se en antydan till area-rule i höjd med mitten på ryggintaget.
Det är inte en våldsam form som på F-105 utan ganska litet
Men verkar matcha ganska bra med de ritningar jag sett.
Senast ändrad av cas den mån sep 11 2017, 13:50, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
S.C.O.R.E.
Helt klart ett litet lejon i min smak, alltså. Rena julpyntet, liksom.
*vaggar lyckligt runt likt en äggsjuk pingvin*
Helt klart ett litet lejon i min smak, alltså. Rena julpyntet, liksom.
*vaggar lyckligt runt likt en äggsjuk pingvin*
Matt_Public- Master of DNF
Fasen vilken fin 72a det ser ut att vara.. Aldrig bygget en AMK men de ser ut att göra otroligt fina detaljer?
Tobias
AMK har seglat snabbt upp på plastgjutarnas höjde, tillsammans med Tamiya och Eduard (och GWH kanske?)Tobias skrev:Fasen vilken fin 72a det ser ut att vara.. Aldrig bygget en AMK men de ser ut att göra otroligt fina detaljer?
Deras MiG-31 är helt enastående, och denna lilla godbit verkar vara i samma klass.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Skall ta mig en titt på dem, kanske har något jag vill ha..
Tack för lådtitten, glömde jag säga..
Tack för lådtitten, glömde jag säga..
Tobias
Tack för lådtitten! Verkar vara en trevlig liten modell!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liknande ämnen
» AMK 1/48 IAI Kfir C7
» IAI Kfir C7
» IAI Kfir C7, AMK 1/48
» Köpes 1/72 AMK Kfir
» Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
» IAI Kfir C7
» IAI Kfir C7, AMK 1/48
» Köpes 1/72 AMK Kfir