IAI Kfir C7, AMK 1/48
+9
Azgaron
Tobias
Marlin
glimturen
cas
TommyKillander
Matt_Public
rsm.gbg
Stefan E
13 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Delta Force
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Utmärkt!
Den var en av mina kandidater till det här gruppbygget; nu kan jag kanske lära mig något på förhand.
Den var en av mina kandidater till det här gruppbygget; nu kan jag kanske lära mig något på förhand.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Den e' go den....
Jag har byggt versionen innan revisionen och den var riktigt fin - jag har svårt att tänka mig att denn inte överträffar det
Lycka till med bygget!
Tommy
Jag har byggt versionen innan revisionen och den var riktigt fin - jag har svårt att tänka mig att denn inte överträffar det
Lycka till med bygget!
Tommy
TommyKillander
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Bra där!
Var la jag nu min gamla Kfir?
Var la jag nu min gamla Kfir?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
En likadan har ju jag med någonstans....om man skulle....?
Fint val Stefan!
Fint val Stefan!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
glimturen skrev:En likadan har ju jag med någonstans....om man skulle....?
JA. Det skall du.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Varför inte, kör igång bara!
Äntligen dags att sjösätta mitt Kfir-bygge!
Detta är alltså AMK´s reviderade upplaga av den Israelisk-byggda "piratkopian" av Mirage V.
För dom som inte kan historien om Kfir;
På 60-talet köpte Israel ett antal Mirage III från Frankrike.
När Israel några år senare ville köpa den uppgraderade versionen, Mirage V, så hade Frankrike lagt ett export-embargo (förbud) på vapen till Israel.
Israel, som var i desperat behov av ett bättre flygplan fick med hjälp av Mossad (den Israeliska underättelsetjänsten) och ett inbrott hos Dassault, tag i ritningarna till Miragen.
Men man fick inte tag i ritningarna till motorn.
Med hjälp av dessa ritningar kunde de kunniga Israelerna sedan bygga ett eget flygplan och de använde den Amerikanska J79-motorn (som bla fanns i F-4 Phantom) och som de hade licens för.
Israelerna döpte sin nya skapelse till Kfir, som betyder ungefär “ungt lejon” på Hebreiska.
Maskinerna blev så lyckade att de exporterades till flera länder, till och med USA köpte ett par att användas som aggressorflygplan och kallade den F-21 Lion.
Miragen har alltid varit en stor favorit för mig och den Israeliska släktingen ligger inte långt efter, plus den intressanta och spännande historien bakom flygplanet.
Jag har i många år önskat mig en Kfir I 48-skalan så jag hoppade högt av glädje när AMK annonserade att de skulle släppa en Kfir.
Första boxningen ser ut så här;
Bara två dekalalternativ, båda Israeliska (en I öken-cammo och en grå).
Snart började ryktet gå att det var stora formfel på kroppen, AMK gjorde en “Eduard” och fixade en ny kropp.
Den andra reviderade boxningen ser ut så här;
Jag kom över den nya versionen när Christer sålde ut en del modeller från sin stash.
Den här lådan innehåller hela fem dekalalternativ, de två tidigare Israeliska (med andra individnummer) plus en från Equador, en från Colombia och en Amerikansk F-21 Lion i Agressor-målning.
Vad jag kan se rör det “grymma” formfelet sig om att den första modellen fick en aningens mera markerad midja, knappast märkbar om man inte vet om det!
Heder åt AMK som ändå ändrade formen!
När man lyfter på locket till lådan möts man av;
Snyggt o prydligt!
Tar man bort den översta stora ramen och de separat gjutna kroppshalvorna ser man två små askar och en mängd små gjutramar…
I askarna finner vi beväpningen, och det här är riktigt fina grejer…
Alla gjutramar ligger naturligtvis förpackade i sina egna plastpåsar, jag tog bort dem för fotograferingen.
Nu kan bygget börja!
Kommer mera snart!
Stefan
Äntligen dags att sjösätta mitt Kfir-bygge!
Detta är alltså AMK´s reviderade upplaga av den Israelisk-byggda "piratkopian" av Mirage V.
För dom som inte kan historien om Kfir;
På 60-talet köpte Israel ett antal Mirage III från Frankrike.
När Israel några år senare ville köpa den uppgraderade versionen, Mirage V, så hade Frankrike lagt ett export-embargo (förbud) på vapen till Israel.
Israel, som var i desperat behov av ett bättre flygplan fick med hjälp av Mossad (den Israeliska underättelsetjänsten) och ett inbrott hos Dassault, tag i ritningarna till Miragen.
Men man fick inte tag i ritningarna till motorn.
Med hjälp av dessa ritningar kunde de kunniga Israelerna sedan bygga ett eget flygplan och de använde den Amerikanska J79-motorn (som bla fanns i F-4 Phantom) och som de hade licens för.
Israelerna döpte sin nya skapelse till Kfir, som betyder ungefär “ungt lejon” på Hebreiska.
Maskinerna blev så lyckade att de exporterades till flera länder, till och med USA köpte ett par att användas som aggressorflygplan och kallade den F-21 Lion.
Miragen har alltid varit en stor favorit för mig och den Israeliska släktingen ligger inte långt efter, plus den intressanta och spännande historien bakom flygplanet.
Jag har i många år önskat mig en Kfir I 48-skalan så jag hoppade högt av glädje när AMK annonserade att de skulle släppa en Kfir.
Första boxningen ser ut så här;
Bara två dekalalternativ, båda Israeliska (en I öken-cammo och en grå).
Snart började ryktet gå att det var stora formfel på kroppen, AMK gjorde en “Eduard” och fixade en ny kropp.
Den andra reviderade boxningen ser ut så här;
Jag kom över den nya versionen när Christer sålde ut en del modeller från sin stash.
Den här lådan innehåller hela fem dekalalternativ, de två tidigare Israeliska (med andra individnummer) plus en från Equador, en från Colombia och en Amerikansk F-21 Lion i Agressor-målning.
Vad jag kan se rör det “grymma” formfelet sig om att den första modellen fick en aningens mera markerad midja, knappast märkbar om man inte vet om det!
Heder åt AMK som ändå ändrade formen!
När man lyfter på locket till lådan möts man av;
Snyggt o prydligt!
Tar man bort den översta stora ramen och de separat gjutna kroppshalvorna ser man två små askar och en mängd små gjutramar…
I askarna finner vi beväpningen, och det här är riktigt fina grejer…
Alla gjutramar ligger naturligtvis förpackade i sina egna plastpåsar, jag tog bort dem för fotograferingen.
Nu kan bygget börja!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den lör sep 12 2020, 15:19, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Japp, lycka är en fin AMK-modell!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Jäsicken va vajjert
En klar uppgradering från den första versionen av byggsatsen
Lycka till med bygget!
Tommy
En klar uppgradering från den första versionen av byggsatsen
Lycka till med bygget!
Tommy
TommyKillander
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Häffans! Nu slapp jag öppna min låda för att kika!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Jag tog fram lådan och började klippa bort delar som kroppen och vingarna för mitt vanliga pass-test.
Det är suverän passform, perfekt gjutning, sparsamt med utstötsmärken och de som finns sitter på undanskymda ställen.
Inbyggd spreader-bar, tack för det, AMK!
Nu ville man bara börja limma, men först måste varianten och dekalalternativ väljas.
För mig var det ett enkelt val, det blir en Israelisk Kfir, alltså en C7, jag har alltid gillat de Israeliska färgerna.
Nästa val var, vilken vapenlast vill jag ha och vilka hål skall jag ta upp i vingen?
När det är bestämt kan man börja limma och jag börjar med hjulhusbaljorna, fyra delar vardera som snäpper ihop nästan utan lim och passar ihop lika bra som LEGO!
Nästa steg var cockpitbaljan, likadant här, det trillar ihop perfekt med ytterst lite lim.
En rejäl vikt i den smala nosen innan noskonen limmades ihop…
Det blir mera vikt framför cockpiten…
Precis som sin Franska kusin har även Kfir ett par små positionsljus i översidan av vingarna.
Ytte-ytte-pytte små glasdelar som ska limmas på plats och sedan målade jag insidan med Tamiya klar blå innan jag täckte delen med en bit aluminiumfolie.
Det blir en snygg effekt…
Glöm inte att ta upp alla hål för balkar och pyloner innan vingarna limmas ihop!
Passningen på undersidan av vingen oroade mig lite eftersom AMK använt samma lösning som Italeri och Eduard, skarven går en bit in under vingen pga av den krökta framkanten.
Italeri lyckades inte särskilt bra ens i 1/32, Eduard har jag inte testat ännu, men AMK fixade det galant!
Lika fin passning som vanligt och skarven var lätt att slipa till när limmet torkat.
Passningen mot bakänden var oklanderlig.
Ovansidan på vingarna är perfekt…
Kommer mera snart!
Stefan
Det är suverän passform, perfekt gjutning, sparsamt med utstötsmärken och de som finns sitter på undanskymda ställen.
Inbyggd spreader-bar, tack för det, AMK!
Nu ville man bara börja limma, men först måste varianten och dekalalternativ väljas.
För mig var det ett enkelt val, det blir en Israelisk Kfir, alltså en C7, jag har alltid gillat de Israeliska färgerna.
Nästa val var, vilken vapenlast vill jag ha och vilka hål skall jag ta upp i vingen?
När det är bestämt kan man börja limma och jag börjar med hjulhusbaljorna, fyra delar vardera som snäpper ihop nästan utan lim och passar ihop lika bra som LEGO!
Nästa steg var cockpitbaljan, likadant här, det trillar ihop perfekt med ytterst lite lim.
En rejäl vikt i den smala nosen innan noskonen limmades ihop…
Det blir mera vikt framför cockpiten…
Precis som sin Franska kusin har även Kfir ett par små positionsljus i översidan av vingarna.
Ytte-ytte-pytte små glasdelar som ska limmas på plats och sedan målade jag insidan med Tamiya klar blå innan jag täckte delen med en bit aluminiumfolie.
Det blir en snygg effekt…
Glöm inte att ta upp alla hål för balkar och pyloner innan vingarna limmas ihop!
Passningen på undersidan av vingen oroade mig lite eftersom AMK använt samma lösning som Italeri och Eduard, skarven går en bit in under vingen pga av den krökta framkanten.
Italeri lyckades inte särskilt bra ens i 1/32, Eduard har jag inte testat ännu, men AMK fixade det galant!
Lika fin passning som vanligt och skarven var lätt att slipa till när limmet torkat.
Passningen mot bakänden var oklanderlig.
Ovansidan på vingarna är perfekt…
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Ohlala, vackert när det går ihop sådär fint.
Lysande start.
Jag har en AMK (MiG 31) som jag vill sätta tänderna i.
Detta inspirerar mig ännu mer att ta den härnäst.
- Roland
Lysande start.
Jag har en AMK (MiG 31) som jag vill sätta tänderna i.
Detta inspirerar mig ännu mer att ta den härnäst.
- Roland
rsm.gbg
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
rsm.gbg skrev:Ohlala, vackert när det går ihop sådär fint.
Lysande start.
Jag har en AMK (MiG 31) som jag vill sätta tänderna i.
Detta inspirerar mig ännu mer att ta den härnäst.
- Roland
Tack, Roland!
AMK´s MiG-31a var ren njutning från början till slut, en av de absolut bästa modeller jag någonsin byggt och jag ville aldrig att den skulle ta slut (bli färdig)!
Inga problem, fantastisk passform allt klickade ihop på ett sagolikt sätt, men det är en komplex byggsats så det gäller att vara noggrann och att följa ritningen noga!
Den här Kfiren har börjar få samma känsla över sig...
Det är inte ofta jag säger det, ännu mera sällsynt att jag verkligen gör det, men AMK och Tamiya fuskar jag aldrig med.
Jag har lärt mig den hårda vägen.....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Jag håller med, det är en riktigt fin byggsats!
Det ser faktiskt ut som att dom har förbättrat den jämfört med den första versionen som jag byggde (dom har inte bara ändrat formen på flygkroppen och förbättrat gjutningen av vapenarsenalen)
Den enda mysko lösningen som jag kommer ihåg var "taket" i hjulhusen som byggdes upp av "baljorna", flygkroppens sidor och en plast-flisa. Jag separatmålade och vädrade att innan ihoplimning, vilket kanske inte var det smartaste - det hade varit bättre att limma ihop allt först och måla sen
Hursomhelst, det skall bli spännande att se det momentet framöver och om dom har gjort om byggsatsen på den punkten
Jag har också MiG-31an i stashen och ser fram emot att bygga den om ett tag.
Tommy
Det ser faktiskt ut som att dom har förbättrat den jämfört med den första versionen som jag byggde (dom har inte bara ändrat formen på flygkroppen och förbättrat gjutningen av vapenarsenalen)
Den enda mysko lösningen som jag kommer ihåg var "taket" i hjulhusen som byggdes upp av "baljorna", flygkroppens sidor och en plast-flisa. Jag separatmålade och vädrade att innan ihoplimning, vilket kanske inte var det smartaste - det hade varit bättre att limma ihop allt först och måla sen
Hursomhelst, det skall bli spännande att se det momentet framöver och om dom har gjort om byggsatsen på den punkten
Jag har också MiG-31an i stashen och ser fram emot att bygga den om ett tag.
Tommy
TommyKillander
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Det jag minns från min tyvärr avsomnade lill-Kifr ser ju ganska exakt ut som den här.
Kan bara säga mums åt detta.
Kan bara säga mums åt detta.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Det är exakt samma lösning på den här modellen, ni ser glipan på den övre bilden av vingarrna.
När jag gjorde mitt "tejp-bygge" fick jag en flera mm bred glipa vid vingroten och gick nästan i taket.
Vad jag tänkte lämpar sig inte för tryck....
Men när jag studerat ritningen en stund förstod jag hur dom tänkte, en minst sagt intressant och okoventionell lösning.
Det blir spännande att se om det fungerar...
Stefan
När jag gjorde mitt "tejp-bygge" fick jag en flera mm bred glipa vid vingroten och gick nästan i taket.
Vad jag tänkte lämpar sig inte för tryck....
Men när jag studerat ritningen en stund förstod jag hur dom tänkte, en minst sagt intressant och okoventionell lösning.
Det blir spännande att se om det fungerar...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Detta ser ju riktigt roligt ut, men jag får nog kasta min.....
...bra passform är jag ovan vid.
Snyggt byggt Stefan!
...bra passform är jag ovan vid.
Snyggt byggt Stefan!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
glimturen skrev:Detta ser ju riktigt roligt ut, men jag får nog kasta min.....
...bra passform är jag ovan vid.
Snyggt byggt Stefan!
Tack Rickard!
Det finns ju Kinetics Kfir för dom som vill ha lite mera spänning i tillvaron.... (Ja, jag har den också...)
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Tankar, bomber och TER´s monterade…
Utblåset och EBK-ringen målade Alclad steel;
Reskit´s underbara hjul lackade först med Alclad Black Microfiller och sedan Alclad Aluminium över det;
Insugsfläkten fick Alclad aluminium också;
Utblåset monterat och washat;
AMK har varit så smarta att man kan vänta till allra sist med att montera motorn I flygplanet, det är bara att skjuta in den.
Cockpiten målad ljusgrå (Hu147 Light Aircraft Grey);
“Ze bööömbs” målade med Olive Drab (Hu.155);
Luftintagen och grundade jag med samma ljusgrå som I cockpiten;
Kommer mera snart!
Stefan
Utblåset och EBK-ringen målade Alclad steel;
Reskit´s underbara hjul lackade först med Alclad Black Microfiller och sedan Alclad Aluminium över det;
Insugsfläkten fick Alclad aluminium också;
Utblåset monterat och washat;
AMK har varit så smarta att man kan vänta till allra sist med att montera motorn I flygplanet, det är bara att skjuta in den.
Cockpiten målad ljusgrå (Hu147 Light Aircraft Grey);
“Ze bööömbs” målade med Olive Drab (Hu.155);
Luftintagen och grundade jag med samma ljusgrå som I cockpiten;
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Gillar KFIR.. Lekte med farsans han målade på 70-talet tillsammans med hans J35F1 när jag var liten.. Tror tyvärr jag lekte av landställen dock.. Oops. men han vart inte arg.
Du har byggt några i diverse skalor innan va har jag för mig? Ser fint ut iaf!
Du har byggt några i diverse skalor innan va har jag för mig? Ser fint ut iaf!
Tobias
Sv: IAI Kfir C7, AMK 1/48
Tack, Tobbe!
Det här är den första Kfiren jag byggt, faktiskt.
Men det kommer att bli minst tre till, jag har en AMK C2/C7 ur "första" generationen, en Kinetic C2/C7 och en F-21.
Mirager har jag massor av både i 1/48 (Eduard och Hobbyboss) och 1/32 (Italeri).
Hittills har jag bara byggt tre Mirager, en i 1/72 (-60talet nån gång....) och en Revell i 1/32 för många, många månar sedan (sent -70tal) och den Italeri Mirage IIIC i 1/32 jag håller på med nu.
Måste bättra mig....
Stefan
Det här är den första Kfiren jag byggt, faktiskt.
Men det kommer att bli minst tre till, jag har en AMK C2/C7 ur "första" generationen, en Kinetic C2/C7 och en F-21.
Mirager har jag massor av både i 1/48 (Eduard och Hobbyboss) och 1/32 (Italeri).
Hittills har jag bara byggt tre Mirager, en i 1/72 (-60talet nån gång....) och en Revell i 1/32 för många, många månar sedan (sent -70tal) och den Italeri Mirage IIIC i 1/32 jag håller på med nu.
Måste bättra mig....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» AMK 1/48 IAI Kfir C7
» AMK Kfir C2 1/72, i Ekuadoriansk skrud
» IAI Kfir C7
» Köpes 1/72 AMK Kfir
» Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
» AMK Kfir C2 1/72, i Ekuadoriansk skrud
» IAI Kfir C7
» Köpes 1/72 AMK Kfir
» Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Delta Force
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet