IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Att flyga SR-71 Blackbird

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Att flyga SR-71 Blackbird Empty Att flyga SR-71 Blackbird

Inlägg av Stefan E mån sep 18 2017, 17:19

Hejsan!

Vill ni veta hur det var att flyga SR-71 Blackbird när det kalla kriget var som kallast?

Det här är intressant och han berättar så jäkla bra OCH han hade en kamera med sig....

https://www.youtube.com/watch?v=wigZsFypdyI

Mycket nöje!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Till överst på sidan Gå ner

Att flyga SR-71 Blackbird Empty Sv: Att flyga SR-71 Blackbird

Inlägg av Tobias mån sep 18 2017, 18:21

Trevligt! Tackar! Smile

Pratar han om JA 37 något? Jag har sett någon såndär när piloten nämner dem...
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E mån sep 18 2017, 21:08

Inte i det här programmet.

Det sägs att JA37 är det enda flygplan som fått en bra bild på SR-71an, de visste vilken rutt dom brukade ta och Flygvapnet lät en Viggen gå upp på maxhöjd och ligga och vänta in Blackbirden, sedan dök han ner mot SR-71an och kunde ta en bild.

Det sägs att divisionen skickade bilden till Beale AFB (där SR-71orna var stationerade i USA) och fick en tårta med gratulationer tillbaka, och ett kort;  "Grattis" Ni är bland dom få som lyckats fota oss!"!

Vet inte hur sant det är, men jag tror det ligger någon sanning bakom det.

Blackbirden är ett Facinerande flygplan ännu i dag och det byggdes på -60talet, utan datorer och de fick lära sig att bygga flygplan i Titan från grunden!

Jag ser fram emot Tanmodels utlovade SR-71-familj i 1/48, när den nu kommer.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias mån sep 18 2017, 21:48

Det står lite om det i Svenskt Flyg Under Kalla Kriget och det är med i någon annan video med en gammal SR-71-pilot.. Smile

De hade tydligen en snabb chans att hänga lite och få låsning. Sen om en RB 71 eller RB 74 hade klarat det vet ju ingen.. Men coolt.
Tobias
Tobias

Inlägg av TommyKillander mån sep 18 2017, 22:41

Jag kan också rekommendera detta klippet!

Jag snubblade över den för ett tag sedan och blev sittande och kollade igenom den, stundtals skrattade jag så jag höll på att ramla ur stolen; Brian Shul är en fantastisk personlighet som verkligen bjuder på sig själv. Han återberättelse av "Cessna ground speed check" är klockren "standup" för flygnördar Razz

Kollade lite snabbt på vad ett ex. av "Sled Driver: Flying the World's Fastest Jet" kostade, från $400 begagnat och uppåt  Shocked
...så jag kanske skippar att köpa boken.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av glimturen mån sep 18 2017, 23:51

Fint tips Stefan! Jag blir onekligen byggsugen, får nog klämma lite på den lådan.... Very Happy
glimturen
glimturen

Inlägg av Stefan E tis sep 19 2017, 09:00

TommyKillander skrev:Jag kan också rekommendera detta klippet!

Jag snubblade över den för ett tag sedan och blev sittande och kollade igenom den, stundtals skrattade jag så jag höll på att ramla ur stolen; Brian Shul är en fantastisk personlighet som verkligen bjuder på sig själv. Han återberättelse av "Cessna ground speed check" är klockren "standup" för flygnördar Razz

Kollade lite snabbt på vad ett ex. av "Sled Driver: Flying the World's Fastest Jet" kostade, från $400 begagnat och uppåt  Shocked
...så jag kanske skippar att köpa boken.

cheers
Tommy

Jag trillade också över den här videon av en slump när jag satt o "slösurfade", tänkte bara kolla vad det var, efter fem minuter var jag totalt trollbunden och den timmen försvann fort, kan jag säga!
Snacka om personlighet, självironi, självdistans, humor och inte så lite ödmjukhet och han bjussade väldigt mycket på sig själv, som du sa.

Ja, 400$ är lite i saftigaste laget för Boken, jag skulle också vilja ha den, men inte till det priset!

Men jag kan rekommendera boken ""SR-71 Blackbird, Stories, tales and ledgends" av Richard H. Graham, en annan "sleddriver", mycket läsvärd.
Han har samlat en hel massa historier från sina kollegor (ja, Cessna Groud speed check" också) man skrattar så man tjuter ibland, men framförallt får man en väldigt spännande inblick i jobbet dom gjorde.
En annan bok av Graham är "SR-71 Revealed... The Inside Story", här får man följa Graham genom hela ansökningsprocessen, utbildningen och hur dom jobbade, plus att man får historien bakomom hela "Oxcart"-programmet, hur man byggde och konstruerade flygplanen och han berättar minst lika bra och engagerat som Shul.
Båda böckerna rekommenderas varmt!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Andre B sön sep 24 2017, 07:40

Lite kul det där med flygvapnets insats. Det jag hörde var att man väntade in blackbirden över Gotland med en J35:a och sedan vid rätt tidpunkt riktade nosen uppåt och klippte den underifrån. I USA är man rätt tysta om det här i dokumtärer eftersom man inte gärna vill erkänna att man blev fångade på bild. Ryssarna skall ha sett flygvapnets taktik mot blackbirden och sedan gjort likadant vilket tvingat amerikanarna att ändra taktiken då deras SR-71:ord inte längre var osårbara...

/André

Andre B

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet