2010 Ford Shelby GT500 Revell 1/25
+3
johan r
Gigabyte
Azgaron
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: 2010 Ford Shelby GT500 Revell 1/25
Tack Rickard och Matt!
Kan ta bilder på det sen, men av någon anledning blev inte utsidan på huven och karossen lika bra.
Färgen blev alldeles prickig som om att lösningsmedel och färg delat på sig i små små prickar.
Hade samma mängd (ungefär) lösningsmedel och färg, och la på tunna lager, men fenomenet visade sig ganska snabbt.
Vet inte om det hjälper att polera då jag i nuläget inte har något polermedel. Står näst i tur på inköpslistan.
Håkan
Kan ta bilder på det sen, men av någon anledning blev inte utsidan på huven och karossen lika bra.
Färgen blev alldeles prickig som om att lösningsmedel och färg delat på sig i små små prickar.
Hade samma mängd (ungefär) lösningsmedel och färg, och la på tunna lager, men fenomenet visade sig ganska snabbt.
Vet inte om det hjälper att polera då jag i nuläget inte har något polermedel. Står näst i tur på inköpslistan.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 2010 Ford Shelby GT500 Revell 1/25
På't igen!
Bytte lösningsmedel och sänkte trycket en aningen. Blev ju lite bättre men fortfarande prickigt eller apelsinskalsaktigt.
Jag skaffade för skojs skull en burk Humbrol thinner för att testa lite.
Nästa steg blir antingen sprejburk eller nån bättre lackfärg.
Håkan
Bytte lösningsmedel och sänkte trycket en aningen. Blev ju lite bättre men fortfarande prickigt eller apelsinskalsaktigt.
Jag skaffade för skojs skull en burk Humbrol thinner för att testa lite.
Nästa steg blir antingen sprejburk eller nån bättre lackfärg.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 2010 Ford Shelby GT500 Revell 1/25
Kampen fortsätter!
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Sv: 2010 Ford Shelby GT500 Revell 1/25
Vad använder du för färg?
Jag förutsätter att du använder färg av Humbrol-typ (enamels)....
Apelsinskal brukar tyda på att färgen hinner torka innan den landar på modellen, sänk trycket eller håll sprutan lite närmare.
Utfällningarna i färgen kan vara att du har vatten/olja i kompressorn/luften.
Kan du tömma den på luft?
Jag har en bottenplugg på min som jag skruvar ur någon gång om året.
Har din kompressor en fuktfälla?
Eller kan det vara att lösningsmedlet är för klent?
Jag använder Biltemas standardförtunning, funkar klockrent ihop med alla enamels.
Vill du använda spraybomb så kan jag rekommendera Tamiyas färger!
Helt underbar färg, men se upp den är ordentligt "het" och kräver en rejäl primer, annars kan plasten deformeras!
Dessutom luktar den APA!
Sorry om jag repeterar vad du redan gjort/kollat/provat!
Stefan
Jag förutsätter att du använder färg av Humbrol-typ (enamels)....
Apelsinskal brukar tyda på att färgen hinner torka innan den landar på modellen, sänk trycket eller håll sprutan lite närmare.
Utfällningarna i färgen kan vara att du har vatten/olja i kompressorn/luften.
Kan du tömma den på luft?
Jag har en bottenplugg på min som jag skruvar ur någon gång om året.
Har din kompressor en fuktfälla?
Eller kan det vara att lösningsmedlet är för klent?
Jag använder Biltemas standardförtunning, funkar klockrent ihop med alla enamels.
Vill du använda spraybomb så kan jag rekommendera Tamiyas färger!
Helt underbar färg, men se upp den är ordentligt "het" och kräver en rejäl primer, annars kan plasten deformeras!
Dessutom luktar den APA!
Sorry om jag repeterar vad du redan gjort/kollat/provat!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: 2010 Ford Shelby GT500 Revell 1/25
Tack Matt och Stefan!
Jag använder Humbrol eftersom det är de enda jag har med blanka kulörer.
Jag sänkte trycket men får prova med att köra lite närmre.
Jo, jag har också en sån skruv och fuktfälla. Kan kolla, men jag har inte upplevt några problem med fukt tidigare.
Är det metallburk med gul etikett som du menar så har jag det hemma. Av nån anledning gick brandlarmet igång på det!
Får prova Tamiyas färger om jag inte får nåt annat att funka.
Får nog använda förrådet eller vara utomhus om jag ska använda burk.
Inga problem, alltid bra med tips, och allt har jag inte kollat/provat än!
Håkan
Jag använder Humbrol eftersom det är de enda jag har med blanka kulörer.
Jag sänkte trycket men får prova med att köra lite närmre.
Jo, jag har också en sån skruv och fuktfälla. Kan kolla, men jag har inte upplevt några problem med fukt tidigare.
Är det metallburk med gul etikett som du menar så har jag det hemma. Av nån anledning gick brandlarmet igång på det!
Får prova Tamiyas färger om jag inte får nåt annat att funka.
Får nog använda förrådet eller vara utomhus om jag ska använda burk.
Inga problem, alltid bra med tips, och allt har jag inte kollat/provat än!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 2010 Ford Shelby GT500 Revell 1/25
"Jo, jag har också en sån skruv och fuktfälla. Kan kolla, men jag har inte upplevt några problem med fukt tidigare."
När luften komprimeras skapas värme som sedan kondenseras inuti tanken, det blir allså vatten i tanken och det måste tömmas ut.
Blir det för mycket vatten i tanken så följer det med den luft du vill måla med och det kan ge den effekt du fått (vatten i färgen).
Kör upp trycket i tanken och skruva ut pluggen och töm innehållet i en STOR burk eller annan behållare, men se till att du tätat ordentligt runtomkring först för det kommer att skvätta ordentligt!
När all luft har pyst ut kör igång kompressorn en stund tills allt vatten är ute, vicka gärna lite på den också så du får ut så mycket som möjligt.
Du anar inte hur mycket gunk det blir och du vill INTE ha det överallt! (fråga inte... ).
"Är det metallburk med gul etikett som du menar"
Ja, jag tror det, det står väl "standardförtunning" på etiketten?
Ja, det är kräm i den så ventilera ordentligt.
Testa jag har några ideer till, men vi börjar med det här...
Det finns säkert flera som vill hjälpa till!
Stefan
När luften komprimeras skapas värme som sedan kondenseras inuti tanken, det blir allså vatten i tanken och det måste tömmas ut.
Blir det för mycket vatten i tanken så följer det med den luft du vill måla med och det kan ge den effekt du fått (vatten i färgen).
Kör upp trycket i tanken och skruva ut pluggen och töm innehållet i en STOR burk eller annan behållare, men se till att du tätat ordentligt runtomkring först för det kommer att skvätta ordentligt!
När all luft har pyst ut kör igång kompressorn en stund tills allt vatten är ute, vicka gärna lite på den också så du får ut så mycket som möjligt.
Du anar inte hur mycket gunk det blir och du vill INTE ha det överallt! (fråga inte... ).
"Är det metallburk med gul etikett som du menar"
Ja, jag tror det, det står väl "standardförtunning" på etiketten?
Ja, det är kräm i den så ventilera ordentligt.
Testa jag har några ideer till, men vi börjar med det här...
Det finns säkert flera som vill hjälpa till!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Shelby Series 1 - Revell 1/25
» Ford 32 Street Rod
» Ford 57 Hardtop - AMT 1/25
» Ford 68 Mustang GT
» Revell SU-25 1:72
» Ford 32 Street Rod
» Ford 57 Hardtop - AMT 1/25
» Ford 68 Mustang GT
» Revell SU-25 1:72
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|