Mitsubishi A6M2b Zero
2 posters
Sida 1 av 1
Mitsubishi A6M2b Zero
Tjena målarmästarna
Ni som kan propellerplan , vilken färg är det i hjulbrunnarna på en Zero (i Humbrol) ?
Tackar ödmjukast i förhand
Mvh Ola
Ni som kan propellerplan , vilken färg är det i hjulbrunnarna på en Zero (i Humbrol) ?
Tackar ödmjukast i förhand
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Sv: Mitsubishi A6M2b Zero
Jag kan hjulbrunnarna, men inte Humbrol.... så mitt tips kanske inte är värt så mycket
På en Mitsubishi har hjulhusen en blå-grön nyans över metall (kallas Aotake). Jag använde det på min Zero, resultatet ser du här:
Först målade jag detaljerna som skall vara i Aotake med en ljus metallkulör, förslagsvis aluminium.
Sen mixade jag ungefär 50/50 med Tamiya X-25 Clear Green och X-23 Clear Blue, samt airbrushade det kraftigt förtunnat över metallytan och byggde upp färgen i lager tills jag var nöjd.
Hoppas detta hjälper dig, lycka till!
Tommy
På en Mitsubishi har hjulhusen en blå-grön nyans över metall (kallas Aotake). Jag använde det på min Zero, resultatet ser du här:
Först målade jag detaljerna som skall vara i Aotake med en ljus metallkulör, förslagsvis aluminium.
Sen mixade jag ungefär 50/50 med Tamiya X-25 Clear Green och X-23 Clear Blue, samt airbrushade det kraftigt förtunnat över metallytan och byggde upp färgen i lager tills jag var nöjd.
Hoppas detta hjälper dig, lycka till!
Tommy
TommyKillander
Hejsan!
Aotake finns som bekant inte i Humbrol, men du kan göra så här;
Grunda med silver Hu.11
För den blåa färgen kan man göra så här;
Det finns en klar grön lack, men ingen blå, jag brukar köpa en burk Hu.52 Baltic Blue, det är en metallicfärg så låt burken stå orörd i ett par dagar så pigmentet hinner sjunka till botten.
När du öppnar burken har du en blå lack överst, ta upp lite och blanda ihop med den gröna klarlacken.
Du kan nog blanda i lite gönt och blått i den vanliga silverfärgen också, jag tror det funkar.
Men det enklaste är nog att använda Tommys recept ovan med Tamiya-färger.
Stefan
Aotake finns som bekant inte i Humbrol, men du kan göra så här;
Grunda med silver Hu.11
För den blåa färgen kan man göra så här;
Det finns en klar grön lack, men ingen blå, jag brukar köpa en burk Hu.52 Baltic Blue, det är en metallicfärg så låt burken stå orörd i ett par dagar så pigmentet hinner sjunka till botten.
När du öppnar burken har du en blå lack överst, ta upp lite och blanda ihop med den gröna klarlacken.
Du kan nog blanda i lite gönt och blått i den vanliga silverfärgen också, jag tror det funkar.
Men det enklaste är nog att använda Tommys recept ovan med Tamiya-färger.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hittade detta i Mals byggtråd om hjulbrunnarna iaf , men vad jag har förstått så har Japanska maskiner varit ett huvudbry gällande kulörer !!
Beträffande färger på de specifika ställena har jag fått hjälp med.......Mitsubishi tillverkad A6M2....Av LSP Juggernut
Big big thanks...
Hjulbrunnarna ska vara samma som underfärgen, utrymmet bakom nackstödet ska vara svart, sen insidan av flapsen ska vara Aoteke,
Som jag misstänkte....Tamiya missade det där rejält i byggmanualen, då dem A6M2 som deltog i Pearl Harbour var alla Mitsubishi, tillverkningen av Nakajima A6m2 kom senare i kriget.
Så nu vet man det....
Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
av Mal i lör jan 17 2015, 23:58Beträffande färger på de specifika ställena har jag fått hjälp med.......Mitsubishi tillverkad A6M2....Av LSP Juggernut
Big big thanks...
Hjulbrunnarna ska vara samma som underfärgen, utrymmet bakom nackstödet ska vara svart, sen insidan av flapsen ska vara Aoteke,
Som jag misstänkte....Tamiya missade det där rejält i byggmanualen, då dem A6M2 som deltog i Pearl Harbour var alla Mitsubishi, tillverkningen av Nakajima A6m2 kom senare i kriget.
Så nu vet man det....
Gäst- Gäst
Liknande ämnen
» MITSUBISHI A6M2b (TAMIYA 1/32
» MITSUBISHI A6M2b (TAMIYA 1/32)
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero "Zeke"
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» Sidoprojekt VIII. Mitsubishi A6M2b-21 "Zero"
» MITSUBISHI A6M2b (TAMIYA 1/32)
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero "Zeke"
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» Sidoprojekt VIII. Mitsubishi A6M2b-21 "Zero"
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|