IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Böja plast

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Böja plast Empty Böja plast

Inlägg av Obed fre jul 10 2009, 21:21

Som rubriken nämner skulle jag vilja böja plast. Någon som har en bra och säker metod?

Det är slutdelen på avgasröret som jag tror ska ha närmare 90 graders vinkel och alltså inte rakt på min ICM sdkfz 222 1/48. Jag tror det ska vara så på nämnd vagn. Svårt att se på referensbilderna jag jagat efter på nätet.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Böja plast Empty Sv: Böja plast

Inlägg av JOooCKE fre jul 10 2009, 22:28

Ett sätt som jag använder när jag bygger helikoptrar är att ta plasten och hålla den över en tändare eller en låga från ett ljus eller liknande , tills den blir lite varm så att man kan böja det lite , det borde fungera på avgasrör med men för att vara säker så borde du prova på lite andra plastbitar till du känner att du kan prova på avgasröret Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Böja plast Empty Sv: Böja plast

Inlägg av Janne.S fre jul 10 2009, 23:36

Det kan vara livsfarligt att försöka värma upp plast över en öppen låga...det är svårt att veta när den har rätt temp, rätt som det är så smälter hela klabbet.
Det bästa är att doppa plasten i kokande vatten, vid 100 grader så blir plasten ganska mjuk och följsam...samma sak med resin.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Böja plast Empty Sv: Böja plast

Inlägg av JOooCKE lör jul 11 2009, 11:12

Janne.S skrev:Det kan vara livsfarligt att försöka värma upp plast över en öppen låga...det är svårt att veta när den har rätt temp, rätt som det är så smälter hela klabbet.
Det bästa är att doppa plasten i kokande vatten, vid 100 grader så blir plasten ganska mjuk och följsam...samma sak med resin.
Det var ett bra tips , det ska jag prova nästa gång ! Very Happy
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Böja plast Empty Sv: Böja plast

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet