AJSF 37, SWAFRAP-Viggen
+7
Stefan E
glimturen
Marlin
cas
Azgaron
Gigabyte
Tobias
11 posters
Sida 1 av 1
AJSF 37, SWAFRAP-Viggen
Nytt år, nya flygplan.. Inte byggt något sedan senaste JA 37 och hade egentligen tänkt att bygga en J35J eller den där P-47M.. Men kände för en spanings-Viggen faktiskt!
Har ganska gott om godis med, planerat att använda allt men man vet aldrig. Behöver dessutom ett par RB 24J till ytterbalkarna, men annars har jag nog allt.
Remsor och facklor, radarstörning, blixt- och mörkerkapsalt för låghöjdsuppdrag, korrigerade vingbalkar, ESCI/Airfix RAT (den är mycket djupare men borde vara lugnt med FODar i intagen..), fällbara flaperoner och metallben.
Ets, mask för huven och fälgarna, korrigerade canardvingar från CMK igen, Robbans klibbisar , kamerasiktet (har även det korrigerade intageg och centrumbalken man får med i SH/SF-lådan förstås), balkar för RB 24J, mässings-pitotrör, resin-dojjor och ett Neomega-kontor..
Lite overkill - speciellt ets och resin-cockpit men skall försöka plocka de bästa ur bägge..
Lite mera jobb o plugg i vår än i höstas, speciellt senare i vår men det är skönt att ta det lite lugnt med ett ganska dyrt bygge..
Inte gjort ett piss ännu, bara fingrat på grejorna och kikat på lite kul bilder.
Sen är ju dessa fiktiva AJS 37 men videon är så cool att den passar in här ändå.. DCS igen.
Har ganska gott om godis med, planerat att använda allt men man vet aldrig. Behöver dessutom ett par RB 24J till ytterbalkarna, men annars har jag nog allt.
Remsor och facklor, radarstörning, blixt- och mörkerkapsalt för låghöjdsuppdrag, korrigerade vingbalkar, ESCI/Airfix RAT (den är mycket djupare men borde vara lugnt med FODar i intagen..), fällbara flaperoner och metallben.
Ets, mask för huven och fälgarna, korrigerade canardvingar från CMK igen, Robbans klibbisar , kamerasiktet (har även det korrigerade intageg och centrumbalken man får med i SH/SF-lådan förstås), balkar för RB 24J, mässings-pitotrör, resin-dojjor och ett Neomega-kontor..
Lite overkill - speciellt ets och resin-cockpit men skall försöka plocka de bästa ur bägge..
Lite mera jobb o plugg i vår än i höstas, speciellt senare i vår men det är skönt att ta det lite lugnt med ett ganska dyrt bygge..
Inte gjort ett piss ännu, bara fingrat på grejorna och kikat på lite kul bilder.
Sen är ju dessa fiktiva AJS 37 men videon är så cool att den passar in här ändå.. DCS igen.
Tobias
Sv: AJSF 37, SWAFRAP-Viggen
Där är det fulltmattatmedpynt minst sagt
ser fram mot ditt bygge Tobias .
//Kent
ser fram mot ditt bygge Tobias .
//Kent
Gigabyte
Ser trevligt ut! Kul med en massa extra godis!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Wow!
Ingen dålig laddning med godis till den. Det här skall bli göttarns!
Ingen dålig laddning med godis till den. Det här skall bli göttarns!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mums, det var ingen dålig gottepåse du slänger in.
Jag bänkar mig och följer dina framsteg med stort intresse.
/Bosse
Jag bänkar mig och följer dina framsteg med stort intresse.
/Bosse
Marlin
Ja, jisses vad med grejer du tänker stoppa in i den där!
Lycka Till.... Det här kommer att bli ett episkt Viggen-bygge!
....och det här bygget kommer jag att följa!
Jag är bänkad, fram med popcornen....
Stefan
Lycka Till.... Det här kommer att bli ett episkt Viggen-bygge!
....och det här bygget kommer jag att följa!
Jag är bänkad, fram med popcornen....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack!
Jag började pilla lite häromkvällen, men fick något konstigt sug efter en splinter-Viggen! Iofs inte så konstigt men ja, det kan bli så att jag gör en AJSH 37 av denna istället.. Isf en F10-kärra med 2x Rb15 och 2x Rb74.
Jag har *allt* godis till båda alternativen (har inge fler metallben t ex), bara inte plasten så båda kommer bli byggda, någon gång - skall bara plocka upp en Viggen-låda till.
Började pilla lite på kontoret. Byggde stolen - och tog sen fram Neomegas resin.. Tror jag kör på deras stol istället..!
Skulle tro att jag kör på deras IP också, inte etsen från MMs.. Beror på hur väl jag lyckas måla den kanske. Men det blir nog fint under skuggan av kåpan?
Inte bestämt mig med resten ännu. Kanske tar det steget med nästa kärra? Neomegas brunn är ju mycket finare men bredare.. Kräver en hel del jobb.. Vi får se. jag lär börja slipa lite och ser vart det hamnar.
Deras kåpa lär jag dock fixa in, den syns ju och ser mycket finare ut!
Slängde ihop extra-ddunken.. Detta är faktiskt nr. 2 - den första såg riktigt taskig ut, usel passform. Tur jag hade en reserv extra-tank..
Skall bara polera lite mera men det ser bättre ut i verkligheten. Tror primer´n fixar det fint med. Fick rescrajba lite också.
Tror sen att dessa skall målas och utrustas med 4x Rb74 till min Jakt-Viggen från Bråvalla. Snart kommer nog Maestros lavetter till Rb71 med så får pimpa den gråa kärran i efterhand..
Jag började pilla lite häromkvällen, men fick något konstigt sug efter en splinter-Viggen! Iofs inte så konstigt men ja, det kan bli så att jag gör en AJSH 37 av denna istället.. Isf en F10-kärra med 2x Rb15 och 2x Rb74.
Jag har *allt* godis till båda alternativen (har inge fler metallben t ex), bara inte plasten så båda kommer bli byggda, någon gång - skall bara plocka upp en Viggen-låda till.
Började pilla lite på kontoret. Byggde stolen - och tog sen fram Neomegas resin.. Tror jag kör på deras stol istället..!
Skulle tro att jag kör på deras IP också, inte etsen från MMs.. Beror på hur väl jag lyckas måla den kanske. Men det blir nog fint under skuggan av kåpan?
Inte bestämt mig med resten ännu. Kanske tar det steget med nästa kärra? Neomegas brunn är ju mycket finare men bredare.. Kräver en hel del jobb.. Vi får se. jag lär börja slipa lite och ser vart det hamnar.
Deras kåpa lär jag dock fixa in, den syns ju och ser mycket finare ut!
Slängde ihop extra-ddunken.. Detta är faktiskt nr. 2 - den första såg riktigt taskig ut, usel passform. Tur jag hade en reserv extra-tank..
Skall bara polera lite mera men det ser bättre ut i verkligheten. Tror primer´n fixar det fint med. Fick rescrajba lite också.
Tror sen att dessa skall målas och utrustas med 4x Rb74 till min Jakt-Viggen från Bråvalla. Snart kommer nog Maestros lavetter till Rb71 med så får pimpa den gråa kärran i efterhand..
Tobias
Ser ju helt klart betydligt bättre ut med resindelarna!
Håkan
Håkan
WOW,
Jag är så himla impad av alla detaljer och hur man kan veta så mycket om dessa kärror
Detta måste följas, en lektion i Viggen
Fattar dock inte ett jota av alla beteckningar än...
- Roland
Jag är så himla impad av alla detaljer och hur man kan veta så mycket om dessa kärror
Detta måste följas, en lektion i Viggen
Fattar dock inte ett jota av alla beteckningar än...
- Roland
rsm.gbg
Ah, jag är en noob, men lite har man plockat upp.. Fråga om det är något, jag svarar på det jag kan men sen har vi riktiga experter här med.
Eller hur Håkan!
Eller hur Håkan!
Tobias
Vågat att bygga viggen här, utan att var expert!
Ser najs ut! Resinet lyfter!
Ser najs ut! Resinet lyfter!
glimturen
Jisses, stolen från Noemega ser ut att vara i skala 1/40 eller däromkring. Hiskeligt mycket större än Tarangus plast.
Men det är då sannerligen inget fel på detaljerna!
(AJSH från F10 är ju nåt jag suktar efter vid tillfälle...så kör på den!)
Men det är då sannerligen inget fel på detaljerna!
(AJSH från F10 är ju nåt jag suktar efter vid tillfälle...så kör på den!)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja den ser stor ut men är nog mera korrekt? Lite som Pilot Replicas.... Men jag tror det är liite synvilla med. Toppen är en bit fetare, speciellt "dynorna", men själva "kroppen" är ganska lik i måtten. (gjutblocket kanske lurar lite?)
Jag skall ta en bild och jämföra vid nästa tillfälle!
Förpassade faktiskt plasten till en påse efter lite sågande och filande. Kåpan var ganska enkelt att få till någorlunda. Den är bara fastklämd och måste putsas men borde vara easy peasy.. Sidorna, mot piloten har trillat av dock.
Imponerande detaljer på allt - det lilla RB 75-siktet är till och med där.
Cockpit-baljan kommer kräva lite mera filande tror jag. kanske tar säkringshandtaget till stolen från etset med..
Jag skall ta en bild och jämföra vid nästa tillfälle!
Förpassade faktiskt plasten till en påse efter lite sågande och filande. Kåpan var ganska enkelt att få till någorlunda. Den är bara fastklämd och måste putsas men borde vara easy peasy.. Sidorna, mot piloten har trillat av dock.
Imponerande detaljer på allt - det lilla RB 75-siktet är till och med där.
Cockpit-baljan kommer kräva lite mera filande tror jag. kanske tar säkringshandtaget till stolen från etset med..
Tobias
Alltid en bra idé att se till att det passar...
Var hittar du neomegas grejjer?
Var hittar du neomegas grejjer?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Yes!
Jag köpte direkt från dem i England, de har ett "kontor" där. Svarade snabbt på mail med.. De är ryska annars va?
Klicky
Var på väg att köpa en Academy Hunter-cockpit med men väntar nog på Airfix nya nu..
Jag köpte direkt från dem i England, de har ett "kontor" där. Svarade snabbt på mail med.. De är ryska annars va?
Klicky
Var på väg att köpa en Academy Hunter-cockpit med men väntar nog på Airfix nya nu..
Tobias
Lätt gir västerut: ny Hunter på väg in?Tobias skrev:Var på väg att köpa en Academy Hunter-cockpit med, men väntar nog på Airfix nya nu.
Åter på banan: gött med så mycket resin. Det är ett jucklo, men gött att se.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:
Lätt gir västerut: ny Hunter på väg in?
Yep!
https://www.airfix.com/uk-en/shop/new-for-2018/hawker-hunter-f6-1-48.html
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt jobbat med resindelarna!
Håkan
Håkan
Skönt att se att man inte är ensam om att nörda ner sig totalt i AM-träsket Snyggt jobbat med resinet så här långt Följs med stort intresse då jag har 2 viggar liggande i högen och inte hunnit läsa in mig på vilka am-grejer man bör ha och inte!
//Henke
//Henke
Henkepenke
Skoj att se att fler tar sig an att adaptera Neomega cockpiten till Tarangus modell.
Det går att få till om man vill.
Ser riktigt bra ut så långt.
Det går att få till om man vill.
Ser riktigt bra ut så långt.
flarpen- AMS patient zero
Liknande ämnen
» JA 37 VIGGEN
» AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
» EDF Viggen
» 1/48 Tarangus JA 37 Viggen
» Mer Viggen grejer i 1/48.....
» AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)