Academy 1/72 F-22A Air Dominance Fighter
+7
glimturen
rsm.gbg
Azgaron
cas
Stefan E
Matt_Public
TommyKillander
11 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Academy 1/72 F-22A Air Dominance Fighter
Hallå där!
Efter några ryska plan är det dags att utjämna terror-balansen lite med en kärra från US of A
Denna gången ger jag mig på en "modern klassiker" i form av F-22 ADF aka Raptor.
För egen del började det med rykten i flygtidningar under 80-talet om "osynliga plan" och futuristiska illustrationer av YF-22 och YF-23 och det hela blev ju inte bättre av att man tillbringade anmärkningsvärt stor del av 90-talet med att flyga "simulatorerna" F-22 ADF och Total Air War på fritiden
Några år senare hade jag ett kort återfall till modellbyggandet då jag byggde Revells 1/72 F-22 och omsorgsfullt penselmålade den... Jag lyckades samla på mig en "stash" på hela 3 modeller innan andra saker pockade på uppmärksamheten. F22an och de övriga modellerna flyttades runt i lite flyttlass men slängdes i samband med en vindsröjning
Så detta bygget får väl bli en slags upprättelse
Boxart:
Gjutstammar:
r
r
Förpackningsmaterial
Smågodis
Tommy
Efter några ryska plan är det dags att utjämna terror-balansen lite med en kärra från US of A
Denna gången ger jag mig på en "modern klassiker" i form av F-22 ADF aka Raptor.
För egen del började det med rykten i flygtidningar under 80-talet om "osynliga plan" och futuristiska illustrationer av YF-22 och YF-23 och det hela blev ju inte bättre av att man tillbringade anmärkningsvärt stor del av 90-talet med att flyga "simulatorerna" F-22 ADF och Total Air War på fritiden
Några år senare hade jag ett kort återfall till modellbyggandet då jag byggde Revells 1/72 F-22 och omsorgsfullt penselmålade den... Jag lyckades samla på mig en "stash" på hela 3 modeller innan andra saker pockade på uppmärksamheten. F22an och de övriga modellerna flyttades runt i lite flyttlass men slängdes i samband med en vindsröjning
Så detta bygget får väl bli en slags upprättelse
Boxart:
Gjutstammar:
r
r
Förpackningsmaterial
Smågodis
Tommy
TommyKillander
Sv: Academy 1/72 F-22A Air Dominance Fighter
Det här känns minsann ordentligt lovande, jojomänn!
Matt_Public- Master of DNF
Blir ett spännande bygge!
Jag har Academts 48a i högen, Raptorn är ett förvånansvärt stort flygplan och ett av de få riktigt moderna flygplan som jag gillar!
40 nyanser av grått!
Det här kommer jag att följa, jag är bänkad!
Stefan
Jag har Academts 48a i högen, Raptorn är ett förvånansvärt stort flygplan och ett av de få riktigt moderna flygplan som jag gillar!
40 nyanser av grått!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
"Tower, Condor, Clear taxi, using runway 8"
Jodå, TAW och ADF spelades FLITIGT i pojkrummet och jag har tänkt byggen en F-22 nån gång som en sorts hyllmihy. (Och en Eurofighter-2000 också så klart. Digital Image Desigm var hjältar!)
Detta kommer bli mums!
Skall du försöka glgö det eländiga metallic-kammot också?:Have Glass eller vad det heter
Jodå, TAW och ADF spelades FLITIGT i pojkrummet och jag har tänkt byggen en F-22 nån gång som en sorts hyllmihy. (Och en Eurofighter-2000 också så klart. Digital Image Desigm var hjältar!)
Detta kommer bli mums!
Skall du försöka glgö det eländiga metallic-kammot också?:Have Glass eller vad det heter
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kul val av modell! Ska bli spännande att följa!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ah, lite annorlunda
Denna var ny för mig, skall bli kul att se vad du kan åstadkomma med denna.
Blir som vanligt lysande
- Roland
Blir som vanligt lysande
- Roland
rsm.gbg
Matt_Public skrev:Det här känns minsann ordentligt lovande, jojomänn!
Tack, jag hoppas det!
Stefan E skrev:Blir ett spännande bygge!
40 nyanser av grått!
Stefan
Ja, denna 1/72 an kommer nog bli det största jag har byggt i den skalan hittills....
cas skrev:"Tower, Condor, Clear taxi, using runway 8"
Detta kommer bli mums!
Ojojoj.... Jag känner vittringen av ett sim-gruppbygge lång väg
Det blir säkert en EF2000 för mig också någon gång!
MRP har ju en Have Glass i sortimentet som används framgångsfullt till Mengs F-35, men jag vet inte om det skulle funka i 1/72. Vi får se.... Jag kanske nöjer mig med 40 nyanser av grått istället
Azgaron skrev:Kul val av modell! Ska bli spännande att följa!
Håkan
Tack Håkan!
rsm.gbg skrev:Ah, lite annorlunda
Blir som vanligt lysande
- Roland
Tack Roland!
Vi håller tummarna - det kanske blir helt OK om jag har tur!
glimturen skrev:Åhh, ett nytt Tommy-bygge!
Bänkar mig!
Tack Rickard!
Det blir lång-bänk som vanligt skulle jag tro....
Jag har svårt att bli klar med byggen på en kortare tid än 2 månader verkar det som - så ta med en kudde att sitta på
Jag tänkte sätta fart med denna efter att jag har knuffat in min Hellcat i sprej-båset, eftersom jag kan växla mellan byggena då - jag är helt värdelös på att jobba med två byggen samtidigt...
Tommy
TommyKillander
Spännande! Ska bli kul att se hur du löser "raptor sheen" sedan
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Spännande! Ska bli kul att se hur du löser "raptor sheen" sedan
Det kommer bli lite av en utmaning... Jag googlade runt lite på det igår, men hittade väldigt få bilder på folks resultat (tack ännu en gång Photobucket) så det blir nog till att mixa ihop och måla lite skedar
Tommy
TommyKillander
Allright-i-then....
Nu är det hög tid att sätta fart med detta bygget!
Jag har byggt klart min Hellcat, fixat och faxat med en massa saker hemma och återhämtat mig från en liten svacka i bygglusten
Men först några ordningsfrågor som måste redas ut med detta kitet; efter att jag skumläst instruktionerna så inser jag att alla färgreferenser är kodade med en siffra, vilket är något som höll på att driva mig till vansinne med Yak-130an (varför kan inte alla göra som Tamiya eller Eduard och skriva ut färgerna i klartext?). Så jag laddade ner instruktionerna från scalemates och printade ut den intressanta delen på ett separat papper.
Alla gjutstammarna har samma storlek och märkningen är minimal (på en av stammarna lyckades jag inte ens hitta den) så jag märkte upp dem med en bit tejp.
Men det är ett fint kit med många delar och fina detaljer...
...men som vanligt pågår det konstiga saker i trollskogen
Detta är gashandtaget
Knallpallen som man får med i kitet ser riktigt bra ut så jag kommer nog använda den istället för mina resin-stolar - dom sparar jag till något annat
...och Eduards zoom-kit skänker som vanligt en skön feelgood känsla i magtrakten
"LEAD AIRBORNE"
Tommy
Nu är det hög tid att sätta fart med detta bygget!
Jag har byggt klart min Hellcat, fixat och faxat med en massa saker hemma och återhämtat mig från en liten svacka i bygglusten
Men först några ordningsfrågor som måste redas ut med detta kitet; efter att jag skumläst instruktionerna så inser jag att alla färgreferenser är kodade med en siffra, vilket är något som höll på att driva mig till vansinne med Yak-130an (varför kan inte alla göra som Tamiya eller Eduard och skriva ut färgerna i klartext?). Så jag laddade ner instruktionerna från scalemates och printade ut den intressanta delen på ett separat papper.
Alla gjutstammarna har samma storlek och märkningen är minimal (på en av stammarna lyckades jag inte ens hitta den) så jag märkte upp dem med en bit tejp.
Men det är ett fint kit med många delar och fina detaljer...
...men som vanligt pågår det konstiga saker i trollskogen
Detta är gashandtaget
Knallpallen som man får med i kitet ser riktigt bra ut så jag kommer nog använda den istället för mina resin-stolar - dom sparar jag till något annat
...och Eduards zoom-kit skänker som vanligt en skön feelgood känsla i magtrakten
"LEAD AIRBORNE"
Tommy
TommyKillander
Bra start när man måste börja med att sortera ut färger och gjutstammar!
Gashandtaget ser lite kryptiskt ut!
Håkan
Gashandtaget ser lite kryptiskt ut!
Håkan
Just! Inte mycket till metodschema.Azgaron skrev:Bra start när man måste inleda med att sortera ut färger och gjutstammar!
Men hellre otydliga anvisningar än diffust gjutna detaljer.
Schysst start Tommy.
Det här kommer bli kul att följa.
/Bosse
Det här kommer bli kul att följa.
/Bosse
Marlin
Halloj!
Jag var helt ute och cyklade beträffande gashandtaget Jag blandade ihop nuffrorna i instruktionen; detaljen jag trodde var ett gashandtag är en mojäng som sitter bakom nackstödet på knallpallen....
Rätt skall vara rätt och med den detaljen utredd så fortsätter vi vårt bygge:
Jag skippade PE detaljen på toppen av fallskärmen, det blev Tamiya maskeringstejp istället.
Limmade dit mellanväggen i "vapen-skåpet", då det verkar som allt skall målas vitt enligt referensbilder på nätet
Primer och färg:
FS36231 Grått och Svart
Nästa moment blir lite detaljmålning och PE
Tommy
Jag var helt ute och cyklade beträffande gashandtaget Jag blandade ihop nuffrorna i instruktionen; detaljen jag trodde var ett gashandtag är en mojäng som sitter bakom nackstödet på knallpallen....
Rätt skall vara rätt och med den detaljen utredd så fortsätter vi vårt bygge:
Jag skippade PE detaljen på toppen av fallskärmen, det blev Tamiya maskeringstejp istället.
Limmade dit mellanväggen i "vapen-skåpet", då det verkar som allt skall målas vitt enligt referensbilder på nätet
Primer och färg:
FS36231 Grått och Svart
Nästa moment blir lite detaljmålning och PE
Tommy
TommyKillander
Rejäl barnbassäng på undersidan, alltså.
Snyggt jobbat Tommy! Tur att det inte var så illa med gashandtaget som det först verkade!
Håkan
Håkan
Mycket najs! Fina detaljer på den lilla
Janne.S- Moderator
Ett fall av tillfällig läsförvirring som löst sig till det bästa. Puh!
Det borde väl åtminstone få plats en Maverick i de där vapenutrymmena så du kan se till att den där eländiga vindflöjeln får sitt..
Det borde väl åtminstone få plats en Maverick i de där vapenutrymmena så du kan se till att den där eländiga vindflöjeln får sitt..
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Ett fall av tillfällig läsförvirring som löst sig till det bästa. Puh!
Jag har inte kollat in beväpningsalternativen så noga, men rent spontant lutar det åt jaktrobotar för hela slanten... Vi får se, jag har ju lite småprylar liggande i lådorna så jag kanske ändrar mig.
Så, idag nu fick jag lite tid över; så jag har fortsatt med cockpit.
Jag har målat kolsyre-patronen som piloten behöver för att kunna blanda drinkar medans han hänger i fallskärmen
Det blev även lite torrborstning av de svarta ytorna.
Jag pillade dit PE ramarna till MFDerna.
Mera PE till knallpallen
...och till tuppbrunnen
Jag har glosscoatat allt så att det är klart att sätta lite dekaler på knallpallen imorgon
Tommy
TommyKillander
Tjusigt knåpat med cockpit!
Håkan
Håkan
Dekaler till knallpallen?
Då är det väl tilltaget på den fronten!
Bra val att inte ha tända MFD:er i tuppbrunnen. Ser alltid så konstigt ut på en avstängd kärra..
Då är det väl tilltaget på den fronten!
Bra val att inte ha tända MFD:er i tuppbrunnen. Ser alltid så konstigt ut på en avstängd kärra..
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ytterligare ett skäl att använda spakapor.cas skrev:Bra val att inte ha tända MFD:er i tuppbrunnen. Ser alltid så konstigt ut på en avstängd kärra.
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Airfix nya Zero Fighter 1/72
» "Miss Ann", 7th Fighter group, P-38J Academy 1/72
» TIE Fighter ...Färdig!!!!
» Tie Fighter -Revell 1/110
» Tie Fighter - Bandai 1/72
» "Miss Ann", 7th Fighter group, P-38J Academy 1/72
» TIE Fighter ...Färdig!!!!
» Tie Fighter -Revell 1/110
» Tie Fighter - Bandai 1/72