Lera på fordon m.m.
4 posters
Sida 1 av 1
Lera på fordon m.m.
Tjena...
Vilket är att föredra ?:
1. ta jord ute blandat med sand och vatten
2. Köpa dyra pigment m.m.
Mvh Ola
Vilket är att föredra ?:
1. ta jord ute blandat med sand och vatten
2. Köpa dyra pigment m.m.
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Sv: Lera på fordon m.m.
Det där torde väl vara avhängigt jordmånen på orten. Har du fin jord i rätt kulör behövs väl bara trälim och vatten?
Emellertid är det nog klokast att invänta kung Caverös kungörelse.
Emellertid är det nog klokast att invänta kung Caverös kungörelse.
Matt_Public- Master of DNF
Utan att ha Kung Caverös tillåtelse så kastar jag mig vårdslöst in i tråden.
Har prövat bägge.
På lite större fordon funkar det med egenkok, med jorden får vara väldigt finkornig.
Vanlig utomhuslera har jag med testat. Funkar bra då den är finkornigare. Men svårt att få färg på den......men man kanske kan blanda i vattenlöslig akrylfärg???
Blandar dessa med vatten, diskmedel (för att ta bort ytspänning) och lite vitlim.
Det går säkert att åstadkomma rätt mycket med sånt.
Annars kan man köpa pastellkritor och fila ned till små korn och blanda ut med vatten. Funkar som pigment. Det använde de flesta innan någon smart tillverkare kom på att man kunde göra samma sak i så burkar, nischa dem mot modellbyggare och ta hutlöst betalt.
Dyra pigment, washer, oljor och annat ger ju ett bra resultat.
Men ovasett medium så gäller det att öva. Det måste jag i alla fall...
Ta en gammal modell och testa dig fram.
Lycka till!
Har prövat bägge.
På lite större fordon funkar det med egenkok, med jorden får vara väldigt finkornig.
Vanlig utomhuslera har jag med testat. Funkar bra då den är finkornigare. Men svårt att få färg på den......men man kanske kan blanda i vattenlöslig akrylfärg???
Blandar dessa med vatten, diskmedel (för att ta bort ytspänning) och lite vitlim.
Det går säkert att åstadkomma rätt mycket med sånt.
Annars kan man köpa pastellkritor och fila ned till små korn och blanda ut med vatten. Funkar som pigment. Det använde de flesta innan någon smart tillverkare kom på att man kunde göra samma sak i så burkar, nischa dem mot modellbyggare och ta hutlöst betalt.
Dyra pigment, washer, oljor och annat ger ju ett bra resultat.
Men ovasett medium så gäller det att öva. Det måste jag i alla fall...
Ta en gammal modell och testa dig fram.
Lycka till!
glimturen
Skall det användas egenhopkokad lera så bör man torka den väl och ev köra den i frugans mortel för att få ett fint pulver.
Lite smuts i hjulhus och dylikt då målar jag på utspädd vitlim som följs av lite strössel/ jord med ev några större korn och något strå av hampasnöre.
För bandfordon görs på liknande sätt men med mera fibrer i.
Skall det byggas upp lite mer lager så blandar jag vitlim och jordpulver, har även en köpegegga som man blandar i vad man vill, den blir lite stöddigare i konsistensen.
man kan damma en kärra med vit/grå /beige oljewash, då kan det samlas damm i vinklar och vrår och det kan göras rinn på vertikala ytor.
Pigment kan man torrgnugga på större ytor och även läggar i vinklar och runt ställen där man kan tänka att det samlas, sedan kan man blöta ner det och gojsa till det lite gott sådär
Lite smuts i hjulhus och dylikt då målar jag på utspädd vitlim som följs av lite strössel/ jord med ev några större korn och något strå av hampasnöre.
För bandfordon görs på liknande sätt men med mera fibrer i.
Skall det byggas upp lite mer lager så blandar jag vitlim och jordpulver, har även en köpegegga som man blandar i vad man vill, den blir lite stöddigare i konsistensen.
man kan damma en kärra med vit/grå /beige oljewash, då kan det samlas damm i vinklar och vrår och det kan göras rinn på vertikala ytor.
Pigment kan man torrgnugga på större ytor och även läggar i vinklar och runt ställen där man kan tänka att det samlas, sedan kan man blöta ner det och gojsa till det lite gott sådär
Caverö
Liknande ämnen
» Recept på lera
» vilka pigment till lera, och annat med
» Färgreferens svenska fordon
» sovjet fordon köpes
» Airfix fordon 1:72 WW2 USAAF
» vilka pigment till lera, och annat med
» Färgreferens svenska fordon
» sovjet fordon köpes
» Airfix fordon 1:72 WW2 USAAF
Sida 1 av 1