Harrier GR3 - Airfix 1/24
+4
cas
Caverö
glimturen
Azgaron
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Harrier GR3 - Airfix 1/24
Som genom en olycklig eller kanske lycklig slump, så fick jag inte med allt jag behövde till Buccen, utan fick en bra ursäkt att börja på en stor Harrier.
Glömde ta innehållsbild, och tog inte nån bild förrän jag hade monterat i stort hela motorn.
Ska köra på lite primer innan jag slänger på diverse metallfärger. Ska väl passa på och kolla lite bilder på nätet.
Lite extra slangar och annat kan ju inte vara fel om man ska ha öppet så motorn syns.
Lite delar till hjulhus och annat.
Cockpit brukar man ju börja med på de flesta planmodellerna men denna fick bli lite av ett undantag. Visserligen en hyggligt fin pilot, men cockpit i övrigt lämnar en del att önska.
och då speciellt den något spartanska stolen.
Det borde ju kunna gå att hitta på nåt kul för att piffa upp den lite, även om piloten antagligen är tänkt som det stora dragplåstret!
Det fanns ju en del som man kunde pyssla med och sätta ihop under tiden, som utblåsen t ex.
Diverse pryttlar att hänga under vingarna!
Lite knepig konstruktion på missilerna då de sitter på pylonerna. Kommer att måla delarna för sig och montera nos och bakdel när de är klara.
På bilden syns också fena och lite annat som också monterats.
Jag valde att göra en GR3 så det blir till att kapa nosen och limma dit radardito sen.
Nu ska jag kolla lite bilder på stolar och hjulhus, då dessa avsaknar detaljer helt!
Håkan
Glömde ta innehållsbild, och tog inte nån bild förrän jag hade monterat i stort hela motorn.
Ska köra på lite primer innan jag slänger på diverse metallfärger. Ska väl passa på och kolla lite bilder på nätet.
Lite extra slangar och annat kan ju inte vara fel om man ska ha öppet så motorn syns.
Lite delar till hjulhus och annat.
Cockpit brukar man ju börja med på de flesta planmodellerna men denna fick bli lite av ett undantag. Visserligen en hyggligt fin pilot, men cockpit i övrigt lämnar en del att önska.
och då speciellt den något spartanska stolen.
Det borde ju kunna gå att hitta på nåt kul för att piffa upp den lite, även om piloten antagligen är tänkt som det stora dragplåstret!
Det fanns ju en del som man kunde pyssla med och sätta ihop under tiden, som utblåsen t ex.
Diverse pryttlar att hänga under vingarna!
Lite knepig konstruktion på missilerna då de sitter på pylonerna. Kommer att måla delarna för sig och montera nos och bakdel när de är klara.
På bilden syns också fena och lite annat som också monterats.
Jag valde att göra en GR3 så det blir till att kapa nosen och limma dit radardito sen.
Nu ska jag kolla lite bilder på stolar och hjulhus, då dessa avsaknar detaljer helt!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Harrier GR3 - Airfix 1/24
Ja jösses!
En rejäl rackare det där!
Synd att det är så få detaljer, men det kan du ju fixa själv Håkan!
En rejäl rackare det där!
Synd att det är så få detaljer, men det kan du ju fixa själv Håkan!
glimturen
Tack Rickard och Caverö!
Jo, jag ska nog kunna få ihop lite detaljer. Ska bara hitta bra bilder först!
Jo, lite lätt stor är den ju! Tur det inte är en A-10!
Håkan
Jo, jag ska nog kunna få ihop lite detaljer. Ska bara hitta bra bilder först!
Jo, lite lätt stor är den ju! Tur det inte är en A-10!
Håkan
Stort = Maffigt! Harrier är dock hanterlig i den skalan men det är ändå ett åbäke till modell.
Ha så himla roligt med detaljerandet, för det lär behövas...
Ha så himla roligt med detaljerandet, för det lär behövas...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Jo, den är ju nåt sånär hanterlig.
Öppnade upp Flightpath lådan för att kolla lite på innehållet. Mycket trevligt i den!
Håller just nu på och testar om det går att kopiera resinhjulen. Lite svårt att få med alla detaljer när man trycker in delar i Blue stuff gunket!
Blir det en hygglig avgjutning, ska jag prova att göra däcket belastat, och sen göra kopia av kopian, om det går!
Kuddar och nackstöd borde gå fint att gjuta av, men det blir i stort till att bygga en helt ny stol då FP's är betydligt smalare.
Ska ta lite bilder när jag gjutit däcket.
Håkan
Jo, den är ju nåt sånär hanterlig.
Öppnade upp Flightpath lådan för att kolla lite på innehållet. Mycket trevligt i den!
Håller just nu på och testar om det går att kopiera resinhjulen. Lite svårt att få med alla detaljer när man trycker in delar i Blue stuff gunket!
Blir det en hygglig avgjutning, ska jag prova att göra däcket belastat, och sen göra kopia av kopian, om det går!
Kuddar och nackstöd borde gå fint att gjuta av, men det blir i stort till att bygga en helt ny stol då FP's är betydligt smalare.
Ska ta lite bilder när jag gjutit däcket.
Håkan
Du är ursäktad - jag gjorde samma miss med mitt bygge som jag startade på kollot
Storstilad start med Pegasus-montage
Tommy
TommyKillander
Tack Tommy!
Lätt hänt när man var så uppe i byggande och snackande mm på kollot, eller så skyller jag helt sonika på Timos musik!
Att göra kopia av resinhjulen var inte helt lätt, iaf inte med blue stuff, och Milliput.
Dels svårt att få med alla detaljer när man trycker varm blå gegga på hjulet, och sen är det svårt att få till rätt mängd putty.
För att inte tala om rätt blandad. Vet inte om jag ska försöka igen eller försöka hitta en annan metod.
Håkan
Lätt hänt när man var så uppe i byggande och snackande mm på kollot, eller så skyller jag helt sonika på Timos musik!
Att göra kopia av resinhjulen var inte helt lätt, iaf inte med blue stuff, och Milliput.
Dels svårt att få med alla detaljer när man trycker varm blå gegga på hjulet, och sen är det svårt att få till rätt mängd putty.
För att inte tala om rätt blandad. Vet inte om jag ska försöka igen eller försöka hitta en annan metod.
Håkan
Det är en rejäl pjäs det där, live på kollot var den ju ännu större!!
Stolen fixar du säkerligen nåt kul med
Det rymmer nog kinapuffar i dom där bomberna
Det skall bli kul och se hur du får ihop hjulen.
- Roland
Stolen fixar du säkerligen nåt kul med
Det rymmer nog kinapuffar i dom där bomberna
Det skall bli kul och se hur du får ihop hjulen.
- Roland
rsm.gbg
Tack Roland!
Ja, den är rejält stor!
Fick en kommentar av David Parkins (Flightpath) för att jag skrivit att jag tänkt kopiera delar från setet!
Tja, att kopiera är högsta formen av smicker, sägs det!
Kanske bäst att passa sig med vad man skriver på BM!
Får se hur det går med hjulen. Inte så akut att få dem klara än.
Håkan
Ja, den är rejält stor!
Fick en kommentar av David Parkins (Flightpath) för att jag skrivit att jag tänkt kopiera delar från setet!
Tja, att kopiera är högsta formen av smicker, sägs det!
Kanske bäst att passa sig med vad man skriver på BM!
Får se hur det går med hjulen. Inte så akut att få dem klara än.
Håkan
Hjulen var en svår nöt att knäcka, men däremot gick det bättre med sittdyna och ryggstöd.
Fick ta bort lite överflöd och putsa till dem lite.
Nu börjar det roliga, att anpassa dem till en pilot, så att det ser ut som att han sitter där.
Kollar man på bilder, verkar det sitta en tunnare dyna över ryggstödet, och de ser ut att ha rätt mycket veck.
Vore bra med bild på stol med pilot i.
Dynorna är också mycket smalare än Airfix stol, och det kan nog vara rimligt med tanke på att diverse attiraljer ska få plats utanför.
Airfix stol passar nätt och jämt i baljan.
Håkan
Fick ta bort lite överflöd och putsa till dem lite.
Nu börjar det roliga, att anpassa dem till en pilot, så att det ser ut som att han sitter där.
Kollar man på bilder, verkar det sitta en tunnare dyna över ryggstödet, och de ser ut att ha rätt mycket veck.
Vore bra med bild på stol med pilot i.
Dynorna är också mycket smalare än Airfix stol, och det kan nog vara rimligt med tanke på att diverse attiraljer ska få plats utanför.
Airfix stol passar nätt och jämt i baljan.
Håkan
Detta blir spännande!
Skall bli kul att se vad det blir av gjuteriet.
Skall bli kul att se vad det blir av gjuteriet.
glimturen
Tack Rickard och Stefan!
Har börjat lite smått med små veck och piping till sittdynan.
Sen måste jag klura ut hur jag ska göra med stolen. Modda befintlig, kapa och bygga i plast eller faktiskt använda Flightpath-setet, men då kan jag lika gärna köra fullt ut.
Det lär bli en jädra massa ets att vika. Får gå en kurs hos Bosse först!
Måste också klura lite på andra gjutmetoder än Blue stuff och "lera". Resin kanske.
Håkan
Har börjat lite smått med små veck och piping till sittdynan.
Sen måste jag klura ut hur jag ska göra med stolen. Modda befintlig, kapa och bygga i plast eller faktiskt använda Flightpath-setet, men då kan jag lika gärna köra fullt ut.
Det lär bli en jädra massa ets att vika. Får gå en kurs hos Bosse först!
Måste också klura lite på andra gjutmetoder än Blue stuff och "lera". Resin kanske.
Håkan
Efter att ha kollat på bilder, så det ut som att det hänger en tunnare dyna över ryggdynan.
Gjorde ett försök att replikera detta.
Nu är det bara sittdyna och stol som saknas. Kommer därhän så småningom.
Håkan
Gjorde ett försök att replikera detta.
Nu är det bara sittdyna och stol som saknas. Kommer därhän så småningom.
Håkan
Tack Rickard!
Nu ska jag försöka mig på konststycket att gjuta av denna och sitsen när den blir klar, så jag har till de andra Harrierna jag har liggande!
Fick syn på HobbyBoss Harrier i 1/18, och blev lite lätt sugen på att skaffa en.
Håkan
Nu ska jag försöka mig på konststycket att gjuta av denna och sitsen när den blir klar, så jag har till de andra Harrierna jag har liggande!
Fick syn på HobbyBoss Harrier i 1/18, och blev lite lätt sugen på att skaffa en.
Håkan
Stabilt jobb med dynorna så här i sommartider.
Blir ju bra detta, men en Harrier i 1/18 är ju såklart ännu maffigare ;-)
Blir ju bra detta, men en Harrier i 1/18 är ju såklart ännu maffigare ;-)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Jo, det är ju det, men svårigheten ligger i att övertyga regeringen om dess nödvändighet!
Att det faktiskt blev pengar över från kollokassan, hjälper en del!
Håkan
Jo, det är ju det, men svårigheten ligger i att övertyga regeringen om dess nödvändighet!
Att det faktiskt blev pengar över från kollokassan, hjälper en del!
Håkan
Kollokassan ja...man kanske kolla upp vart fatkuran skickas (om det nu kommer nån)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Skaplig kollokassa ifall småskramlet räcker till en Harrier i 1:18, alltså.Azgaron skrev:Att det faktiskt blev pengar över från kollokassan hjälper en del!
Matt_Public- Master of DNF
Det kan nog vara en bra idé!cas skrev:Kollokassan ja...man kanske kolla upp vart fatkuran skickas (om det nu kommer nån)
Hyfsat! Då jag åkte tåg en del av sträckan, utgjorde det en begränsning av hur mycket jag kunde ta med mig.Matt_Public skrev:Skaplig kollokassa ifall småskramlet räcker till en Harrier i 1:18, alltså.Azgaron skrev:Att det faktiskt blev pengar över från kollokassan hjälper en del!
Så det blev inte köpt så mycket som ekonomin tillät, men dock fattas några hundra för att det ska räcka till en ännu större Harrier än den jag fick med mig från kollot!
Får se hur det går med övertalandet!
Håkan
Kämpa!Azgaron skrev:Får se hur det går med övertalandet!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Harrier GR.3, Airfix 1/72
» Harrier GR.3 Airfix 1/72
» BAe Harrier Gr.3 Airfix 1:48 scale
» Kinetic 1/48 Sea Harrier FA.2
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Harrier GR.3 Airfix 1/72
» BAe Harrier Gr.3 Airfix 1:48 scale
» Kinetic 1/48 Sea Harrier FA.2
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet