IBG Models 1/72 Stridsvagn m/40L Swedish Light Tank
+6
cas
glimturen
rsm.gbg
Azgaron
Matt_Public
TommyKillander
10 posters
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Sv: IBG Models 1/72 Stridsvagn m/40L Swedish Light Tank
Och trädet blev ju alldeles lysande
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Tjusig vagn och platta!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Teknikfråga: Varför applicerades det utspädda limmet med en airbrush? Och hur rengörs den bäst efteråt?
Matt_Public- Master of DNF
rsm.gbg skrev:Tjusig platta
- Roland
rsm.gbg skrev:Och trädet blev ju alldeles lysande
- Roland
Azgaron skrev:Tjusig vagn och platta!
Håkan
Tack Roland och Håkan!
Matt_Public skrev:Teknikfråga: Varför applicerades det utspädda limmet med en airbrush? Och hur rengörs den bäst efteråt?
Jag följde ju en guide som jag hittade i en facebork-grupp så den får bli en gissning från min sida; Det är förmodligen för att man skall få ett lagom tunt lager som täcker hela grenverkat samt att man vill ha små droppar som samlar upp "klumpar" av foliage. Det hade blivit svårt att få den effekten med pensel eller genom att doppa trädet i limlösningen.
Rengöringen gick till på samma sätt som jag gör med Aqua Gloss: Först sprutade jag en kopp med vanligt vatten genom airbrushen för att sedan direkt göra ren den med Airbrushcleaner - för säkerhets skull monterade jag isär sprutan och gjorde ren nål och munstycke noga.
Tommy
TommyKillander
Tack för upplysningen!
I händelse av fler eller större träd lär jag försöka med en blomspruta.
I händelse av fler eller större träd lär jag försöka med en blomspruta.
Tjusig vädring och en fin platta på G!
glimturen
Tackar tackar!
Trots semester så blir det inte så mycket byggt (förutom i skala 1:1)
Men jag har anlagt en vattenpöl i ena hörnet.
När jag lade de första lagren av "vattnet" (tidigare i veckan) så var det ganska hög luftfuktighet och då blev dammen mjölkvit. Jag trodde först att det berodde på att den reagerat med PVA-limmet, men efter torrare väder och några dygn i lugn och ro så klarnade det upp
Applicerade lite foliage och gräs i mittsträngen, men jag blev allt annat än nöjd med resultatet...
Så jag har byggt mig en statisk gräs applikator.
Skala Hobby har en fin fin video som visar hur man gör.
Häpp!
Tommy
Trots semester så blir det inte så mycket byggt (förutom i skala 1:1)
Men jag har anlagt en vattenpöl i ena hörnet.
När jag lade de första lagren av "vattnet" (tidigare i veckan) så var det ganska hög luftfuktighet och då blev dammen mjölkvit. Jag trodde först att det berodde på att den reagerat med PVA-limmet, men efter torrare väder och några dygn i lugn och ro så klarnade det upp
Applicerade lite foliage och gräs i mittsträngen, men jag blev allt annat än nöjd med resultatet...
Så jag har byggt mig en statisk gräs applikator.
Skala Hobby har en fin fin video som visar hur man gör.
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Häftig liten sak det där! Jag lär drömma mardrömmar om de där små larvbanden bara, huwa!
Men jag är riktigt imponerad över basplattan också, du fick till det riktigt snyggt måste jag säga!
Men jag är riktigt imponerad över basplattan också, du fick till det riktigt snyggt måste jag säga!
Zander_Lindstrom
Fint jobbat med landskapet!
Håkan
Håkan
Uj, det var mig en somrig raggarsträng.
Platta och innovation i ett.
Inte illa!
Inte illa!
glimturen
DEt var ju också ett sätt att anlägga gräsmatta på!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack!
Det börjar närma sig slutklämmen på bygget nu.
Jag har anlagt gräsmattan och gjort ett sista försök att få hyfs på vattenhörnet, men det blev verkligen inget vidare. Helt under förväntningarna
Nästa gång blir det resin....
Skit samma.... detta var ju bara ett mojo-höjande lattjo-bygge
Vi lättar upp stämningen med lite "köpe-gräs" - hmmm, det där lät lite konstigt....
En liten radioantenn kanske - utsträckt gjutstam som målats svart med en märkpenna
Appropå gräs - här händer det underlika saker i Killanders Fulmekaniska källare....
...men vi kladdar på med geggamoja - PVA-lim blandat med pigment får agera lera
Lite UMP wash för att jämna ut kontrasterna lite och ger en mer känsla av Stabil Morän !
Imorgon skall jag vädra ihop allt med lite pigment och sen kanske jag släpar fram fotoutrustningen - det kanske går att ta några bilder som gör att det ser bättre ut än vad det egentligen är
Go' natt vänner....
Tommy
Det börjar närma sig slutklämmen på bygget nu.
Jag har anlagt gräsmattan och gjort ett sista försök att få hyfs på vattenhörnet, men det blev verkligen inget vidare. Helt under förväntningarna
Nästa gång blir det resin....
Skit samma.... detta var ju bara ett mojo-höjande lattjo-bygge
Vi lättar upp stämningen med lite "köpe-gräs" - hmmm, det där lät lite konstigt....
En liten radioantenn kanske - utsträckt gjutstam som målats svart med en märkpenna
Appropå gräs - här händer det underlika saker i Killanders Fulmekaniska källare....
...men vi kladdar på med geggamoja - PVA-lim blandat med pigment får agera lera
Lite UMP wash för att jämna ut kontrasterna lite och ger en mer känsla av Stabil Morän !
Imorgon skall jag vädra ihop allt med lite pigment och sen kanske jag släpar fram fotoutrustningen - det kanske går att ta några bilder som gör att det ser bättre ut än vad det egentligen är
Go' natt vänner....
Tommy
TommyKillander
Ser mycket bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Ser mycket bra ut!
Håkan
Tack Håkan
Marlin skrev:Tjusigt Tommy, mycket tjusigt.
/Bosse
Tack Bosse
Tommy
TommyKillander
Målrakan!
Jag vädrade ihop grusvägen och underredet med lite pigment
Efter att ha sovit på saken bestämde jag mig för att fylla igen vatten-hålet med gräs - det såg ju för eländigt ut
Det blev en gräsäng av den istället
Så nu är det bara basplattan kvar. Tutade igång min Silhouette Portrait och skar ut en mask
Tavelramen primad och målad grön, XF-67 Nato Green
Gul text stöpplad med en XF-3 och XF-4
Sådärja, klart!
"Fin-bilder" kommer start i bildrutan!
Tommy
Jag vädrade ihop grusvägen och underredet med lite pigment
Efter att ha sovit på saken bestämde jag mig för att fylla igen vatten-hålet med gräs - det såg ju för eländigt ut
Det blev en gräsäng av den istället
Så nu är det bara basplattan kvar. Tutade igång min Silhouette Portrait och skar ut en mask
Tavelramen primad och målad grön, XF-67 Nato Green
Gul text stöpplad med en XF-3 och XF-4
Sådärja, klart!
"Fin-bilder" kommer start i bildrutan!
Tommy
TommyKillander
Fantastiskt Snyggt!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Mycket snygg basplatta!
Håkan
Håkan
Tack
Lite bättre bilder finns i bildrutan nu:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5477-ibg-models-1-72-stridsvagn-m-40l-swedish-light-tank#144375
Tommy
Lite bättre bilder finns i bildrutan nu:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5477-ibg-models-1-72-stridsvagn-m-40l-swedish-light-tank#144375
Tommy
TommyKillander
Riktigt snyggt alltså!
Synd med vattenpölen där, den såg ju rätt trevlig ut annars.
Kanske att du med facit i hand borde ha blandat i lite brun färg för att det skulle se ut som en smutsig pöl, men det är ju historia nu.
Kanske att du med facit i hand borde ha blandat i lite brun färg för att det skulle se ut som en smutsig pöl, men det är ju historia nu.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom skrev:Riktigt snyggt alltså!
Tack Zander!
Japp, nu i efterhand har jag kollat in lite videjos på hur man gör sånt här och det verkar ju inte så svårt om man gör rätt... Men nästa gång blir det resin som jag färgar in.
Största problement var att Vallejo Still Water sjönk ihop rejält mycket när det torkade och lämnade en ful kant.
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:Zander_Lindstrom skrev:Riktigt snyggt alltså!
Tack Zander!
Japp, nu i efterhand har jag kollat in lite videjos på hur man gör sånt här och det verkar ju inte så svårt om man gör rätt... Men nästa gång blir det resin som jag färgar in.
Största problement var att Vallejo Still Water sjönk ihop rejält mycket när det torkade och lämnade en ful kant.
Tommy
Att det sjunker ja! Min gröna pöl på mitt UFO ser inte ut riktigt som en pöl längre. :/
Nackdelen med resin utöver priset är torktiden, du får ha den ståendes i en vecka eller något med ett tårtlock ovanpå för att det inte ska falla damm som fastnar. Det blir mycket snyggare dock och man kan hälla på rätt ordentligt så det blir tjockt, Vallejon har jag för mig är på max 2 cm tjockt.
Zander_Lindstrom
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Swedish IFV CV9040B - Academy 1/35
» IBG Models 1/72 Stridsvagn m/40L Swedish Light Tank
» Thunder Models 1/35 TRMU30/TRCU 30 Tank Transporter
» British Scammell Pioneer TRMU30 w. TRUC30 Tank Transporter 30ton, Thunder Models 1/35
» NVA Cottbus 1990 - T-55AM 7th Tank Division, Tank Regiment 15
» IBG Models 1/72 Stridsvagn m/40L Swedish Light Tank
» Thunder Models 1/35 TRMU30/TRCU 30 Tank Transporter
» British Scammell Pioneer TRMU30 w. TRUC30 Tank Transporter 30ton, Thunder Models 1/35
» NVA Cottbus 1990 - T-55AM 7th Tank Division, Tank Regiment 15
Sida 3 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet