IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

+3
Marlin
cas
Zander_Lindstrom
7 posters

Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom tis jul 17 2018, 22:56

Vad har sex händer, fem armar och fyra huvuden? Jo, den här lilla asken.
Jag har en nästan sjuklig fascination för NBC (nuclear biological chemical) i allmänhet, i synnerhet saker som är radioaktiva eller avger radioaktiv strålning, så det här var bara ett måste. Tanken är att de ska ingå i ett diorama av något slag, men jag har inte riktigt bestämt mig kring hur dioramat ska se ut. 

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37253610

Jag vill göra orangea soldater, men det skulle väl inte vara helt korrekt. Fan, de får väl bli gröna då. 

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37295110

En herrans massa saker och en "jiten kontaminejad najjebjörn" (Liten kontaminerad nallebjörn på svenska). Man får bland annat välja mellan att låta den sittande soldaten antingen hålla i en kontroll för en drönare, eller en magasinladdad pistol eller en revolver. Drönaren är en byggsats i sig, med minimala smådelar och allt ska ju givetvis limmas med superlim. Vad kan möjligen gå fel? Jag körde på revolvern iallafall, tänkte berätta en liten historia med dioramat sen.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37361110

Tog en bild som blev för dålig, men insåg sedan att den ser lite småhäftig ut, som om de är på någon ogästvänlig plats, så den fick åka med.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37289210

Sjukt fina grejer med fin passform. Det enda minuset var väl att även undersidorna på skorna var detaljerade och givetvis så satt ju gjuttapparna där. Inte för att det syns, men stackars sate som ritade dem och så försvinner mycket jobb på det.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37343210


Jättefina figurer, men smakar det så kostar det. 300 kr ca för den lilla asken, men väl värt varenda krona.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av cas ons jul 18 2018, 08:33

Verkligen fina gjutningar!
Tycker fortfarande att de borde leta i ett kraschat UFO...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Marlin ons jul 18 2018, 09:09

Rackarns vad fina figurer. cheers 
Instämmer med Christer, ett kraschat UFO skulle vara precis rätt. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Azgaron ons jul 18 2018, 12:54

Fina figurer, och lite udda! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jul 18 2018, 15:13

Såg att det fanns en sovjetisk soldat i 1/16 med gasmask på internet också, får köpa den i framtiden med. Very Happy

Ja, jag kan väl delge idén som jag fick på en gång med revolvern.
Jag postade lite idéer på min sida för ett tag sedan där jag föreslog följande:

*De undersöker ett kraschat UFO.
*De undersöker ett hus efter en härdsmälta eller dylikt.
*De undersöker stranden vid en kontaminerad sjö.
*De arbetar på plats vid en lastbilsolycka.

Nu ser jag bara framför mig hur de undersöker en plats där det är blodstänk och märken i marken efter att någon har blivit släpad iväg. Han med pistolen går fram till nallen och den andra undersöker en bit från ett UFO med Geigermätaren.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jul 18 2018, 21:11

Hej igen!
Då var det dags igen med grunderna. Jag utelämnade bilderna på när jag spacklat och grundmålat, hoppas ni har överseende med det ändå.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37317910

Började med att måla med Tamiyas J.A Green, som blev alldeles för tunn och för mörk, så jag bytte färg.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37293310

För ett otränat öga så ser det ju ut som en sådan där grön leksakssoldat som man köpt i en påse på typ Dollarstore eller något. Very Happy
Det är alltså Tamiyas Flat Green som är på nu istället.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37370310

Samma här, inga konstigheter.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37397510

Skor och handskar fick sig en omgång färg också.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37293810

Och sist, men inte minst, så fick de sig lite halvblank klarlack.

Jag kommer att matta ned skorna igen sen eftersom att jag egentligen bara ville ha lite lyster på handskarna och dräkterna. Det tar en emot att göra blanka kläder annars, men på latex, regnkappor och kemdräkter så får det gå.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Gigabyte ons jul 18 2018, 21:55

Blir spännande se hur diot växer fram 

Kent 🌟
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Patrik K ons jul 18 2018, 22:13

Zander_Lindstrom skrev:Nu ser jag bara framför mig hur de undersöker en plats där det är blodstänk och märken i marken efter att någon har blivit släpad iväg. Han med pistolen går fram till nallen och den andra undersöker en bit från ett UFO med Geigermätaren.

Make it happen pleeeeeeease!! Very Happy

Diggar den idén nåt så brutalt!  Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 121011601 

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av glimturen ons jul 18 2018, 22:37

Fina figurer och en ball idé, kör så det ryker!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jul 18 2018, 22:55

Veritech79 skrev:
Zander_Lindstrom skrev:Nu ser jag bara framför mig hur de undersöker en plats där det är blodstänk och märken i marken efter att någon har blivit släpad iväg. Han med pistolen går fram till nallen och den andra undersöker en bit från ett UFO med Geigermätaren.

Make it happen pleeeeeeease!! Very Happy

Diggar den idén nåt så brutalt!  Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 121011601 

/Patrik

Okej, jag lovar. Smile

Tack så mycket allesammans. Som vanligt så kan jag av någon anledning inte citera mer än en post, ifall några skulle känna sig utanför. Smile
Jag bestämde mig ändå för att sätta mig ned och och måla ansiktena på dem ikväll så att jag har det färdigt lagom till imorgon.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37344110

Jag tycker lystern blev bra och som vanligt så sviker mig inte Tamiya TS. Jag blev bara sviken första gången jag använde det för fyra år sedan, men sedan har det gått bra.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37568710

Så målade jag ansiktet och munskyddet. Inga konstigheter egentligen, vit Vallejo och Vallejo dark skin tone. Givetvis så snappar ju kameran upp allt som man missat, men med nakna ögat är det i det närmsta osynligt och kommer bli än mer osynligt när väl gasmaskerna ska på.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37407710

"Finlands sak är din", visst påminner han lite om den gamla affischen från kriget? Första gången jag prövade att bara "måla" ögonen med en brun wash och jag tycker att det ser otroligt mycket bättre ut än när man målar ögonvitorna -som jag annars alltid gjort förr. Lär inte besvära mig att göra fler detaljer i ansiktet med tanke på gasmaskerna sen. Jag var även väldigt noga med att munskyddet inte skulle få sig så mycket som en droppe wash eller torrborstning.

Det börjar bli dags för lite mer detaljmålning imorgon och torrborstning på sina ställen. Vecken är redan så tydligt markerade att jag inte kommer slänga på en wash annat än på dragkedjan i fram möjligtvis. Jag ska gå genom lite referensmaterial innan jag bestämmer mig, men det lutar åt att jag utelämnar det.
Jag hade lite funderingar på att göra en av dem afroamerikansk för att öva lite på att göra brun hud, men det får bli till ett annat diorama i framtiden.

Hej hopp!  bounce
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Azgaron ons jul 18 2018, 22:58

Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Marlin tor jul 19 2018, 08:03

Fina framsteg. cheers 
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jul 19 2018, 22:08

Huwa, kvavt och ont i skallen idag och till råga på det så var ölen slut i kylen. :O
Trots mina i-landsproblem i denna av skogsbränder präglade tid, så fick jag lite gjort. Smile


Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37365310

Gav dem en grön wash och torrborstade sedan efteråt.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37388310

*suck* och den här bilden hamnade visst på sned, och den är oskarp. Om ni har överseende med det så tänkte jag med den här bilden att jag skulle visa effekterna av torrborstningen plus hur den gröna färgen i själva verket ser ut med det nakna ögat.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37368010

Gjorde även en jämförelse på en figur med (stående) och utan (sittande) torrborstning.
Jag är nöjd med effekten, jag slängde i rätt mycket vitt den här gången för att verkligen få effekten av att det inte är matt tyg utan något som mer liknar en regnrock.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37412610

Målade om skorna för att få ned lystern.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37408010

Sedan målade jag spännena till gasmaskerna.

Härnäst så kommer jag sätta på dem sina gasmasker och börja jobba på Geigermätaren och "najjebjörnen". Varför ett gosedjur på en plats där någonting störtat? Varför? Sanningen finns där ute. Wink
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av cas lör jul 21 2018, 13:36

Stabilt målat så långt!
Riktigt snyggt gjort alltså. Mysko nalle säger du? Måste vara nån Alien Abduction på gång...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom lör jul 21 2018, 22:30

cas skrev:Stabilt målat så långt!
Riktigt snyggt gjort alltså. Mysko nalle säger du? Måste vara nån Alien Abduction på gång...

Det som är det fina med dioraman, om jag inte talar om historien varför nallen är där så skapas fler historier än bara en. Smile
Tack så mycket för de fina orden med. Smile

Jag har byggt ytterst lite idag eftersom att jag i stort sett bara limmade sådant som jag ville skulle få stelna till sig till imorgon.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37557610

Var tvungen att göra sladden själv till Geigermätaren och har några storlekar blytråd att tillgå sedan jag köpte på mig second hand för ett tag sedan. Jag ville ha någonting runt 0,5 mm och att tillgå hade jag 0,1; 0,2; 0,3; 0,8; 0,9 och 1,0 mm hemma. 0,3 mm fick duga. Kollar min hand och skojade med en vän och sa att den dagen jag gifter mig så kommer jag ta ringen med diamant, så får den blivande bruden ta den tråkiga guldringen. Gentleman international style. Cool


Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37625910

Får säkert minuspoäng på "sladden" på AiM, men det får duga känner jag. Blytråd blir för slappt och koppartråd blir för styft, så det var pest eller kolera. Men så dålig tycker jag faktiskt inte att det blev, det kunde sett mycket värre ut. Smile

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37635910

Så åkte gasmaskerna på. 

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37578210

Man ser ansiktena tydligare än jag trodde, så jag ska göra en närmare inspektion imorgon och se om det är värt att ta av dem och göra om ansiktena, eller om det bara är fotona som förstorar de små missarna.

Nu är det snart dags för dioramabygge då. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jul 22 2018, 19:21

Hej igen! Ikväll blev också en rätt kort sittning då jag gjorde klart det sista på figurerna, men jag kommer börja på dioramat sen också tänkte jag. Jag postar en länk här sen till den tråden.
Tog inga bilder på när jag målade Geiger-mätaren och sladden, men ni ser det på de färdiga bilderna sen ändå. Smile

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37771010

Iom. att pistolen är så liten så tänkte jag pröva en liten teknik som jag inte fastnat så värst mycket för annars. Började med att måla den i svart-grå från Italeri.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37700810

Sedan tog jag den här, Gun Metal-pigment, som jag i vanliga fall använder till utblås och dylikt. Doppade en tops i det och försökte mig på torrborstningen.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 37638110

Jag tycker det blev bra och det gick lättare än att torrborsta med färg, kommer köra med det i fortsättningen när jag gör små grejer som ska vara i metall men som jag bara vill ha lite lyster om på sina ställen. Jag hade inte gjort det med en svartmålad pistol t. ex, då hade jag istället tagit färg och pensel.

Och här kommer då de färdiga figurerna!

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 P7220111

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 P7220110

Här ser vi Geigermätaren och "sladden" som målats i svart. Geigermätaren bestämde jag mig för att den skulle vara gräddvit och det gjorde jag genom att blanda vit och en liten del sandfärg.

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 P7220112

Jag inspekterade deras ansikten genom gasmaskerna igår och kom fram till att det är rätt dålig insyn med nakna ögat, så jag låter ansiktena vara.
Däremot så undrar jag om inte gasmasken ser lite sned ut på den där? Bäst att jag inspekterar en gång till sen. De sitter fast med vitlim, så det är inga konstigheter om jag vill ändra något. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jul 22 2018, 21:49

Här är tråden för dioramat om ni vill hoppa över och se fortsättningen på dessa herrars resa. Smile

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5471-ufo-kraschplats#144219
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Azgaron mån jul 23 2018, 00:07

Snyggt jobbat med figurerna! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jul 23 2018, 00:18

Azgaron skrev:Snyggt jobbat med figurerna! Smile

Håkan

Tack så mycket. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av glimturen mån jul 23 2018, 22:35

Gubbarna tar sig trevligt!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Soldater i kemstridsdräkter i 1/35 Empty Sv: Soldater i kemstridsdräkter i 1/35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet